Αρχική | Εταιρίες | Κλάδοι | Κατασκευές | Με «προίκα» τις συμβάσεις του εξωτερικού οι κατασκευαστικές επιστρέφουν στην Ελλάδα

Με «προίκα» τις συμβάσεις του εξωτερικού οι κατασκευαστικές επιστρέφουν στην Ελλάδα

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Με «προίκα» τις συμβάσεις του εξωτερικού οι κατασκευαστικές επιστρέφουν στην Ελλάδα

Στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά στρέφουν σταδιακά το ενδιαφέρον τους οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, αποβλέποντας στις νέες μεγάλες συμβάσεις έργων του Δημοσίου, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης, αλλά και σε επιμέρους έργα οδικών αξόνων. Ταυτόχρονα, όμως, έχουν πλέον ως «προίκα» τις συμβάσεις του εξωτερικού που εξασφάλισαν το τελευταίο διάστημα και που αποτελούν πλέον ένα σημαντικότατο σκέλος του ανεκτέλεστου υπολοίπου των έργων τους.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο

Είναι χαρακτηριστικό ότι η συμμετοχή των έργων του εξωτερικού ως ποσοστό επί του συνόλου του ανεκτέλεστου υπολοίπου, διαμορφώνεται σε σχεδόν 50% τόσο για την Ελλάκτωρ, όσο και για την J&P Αβαξ, οι οποίες ανέλαβαν σειρά νέων έργων στις χώρες του Αραβικού Κόλπου από τις αρχές του έτους. Συγκεκριμένα, η Ελλάκτωρ υπέγραψε πριν από λίγες εβδομάδες τη μεγαλύτερη σύμβαση που αναλαμβάνει ελληνικός όμιλος στο εξωτερικό, ενισχύοντας το ανεκτέλεστο κατά σχεδόν 1 δισ. ευρώ, σε 3,9 δισ. ευρώ συνολικά. Πρόκειται για σύμβαση συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ, με τη συμμετοχή της Ελλάκτωρ (μέσω της θυγατρικής Ακτωρ) να διαμορφώνεται σε 32%, καθώς ηγείται σχετικής κοινοπραξίας, στην οποία συμμετέχουν επίσης η ινδική πολυεθνική Larsen & Toubro, οι τουρκικές Yapi Merkezi και STFA και η εταιρεία Al Jaber Engineering από το Κατάρ. Το έργο αφορά την κατασκευή της γραμμής «Gold Line Underground» του ΜΕΤΡΟ στην Ντόχα του Κατάρ. Επιπλέον, αναμένεται η υπογραφή και νέων συμβάσεων (κυρίως στη βαλκανική αγορά), που θα ενισχύσουν περαιτέρω το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου σε πάνω από 4 δισ. ευρώ.

Αντίστοιχα, τους τελευταίους μήνες, η J&P Αβαξ ανέλαβε, σε συνεργασία με τη μητρική J&P Overseas, σειρά νέων συμβάσεων για την κατασκευή οδικών έργων στο Κατάρ και την κατασκευή της δεύτερης φάσης του Διεθνούς Αεροδρομίου Κουίν Αλία στην Ιορδανία. Η αξία των έργων υπολογίζεται σε 1,12 δισ. ευρώ, με τη συμμετοχή της J&P Αβαξ να υπολογίζεται σε 322 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου, το ποσοστό συμμετοχής των έργων του εξωτερικού στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο της εταιρείας, διαμορφώνεται πλέον σε 47%, καθώς από το συνολικό ανεκτέλεστο των 2,6 δισ. ευρώ, το 1,22 δισ. ευρώ αφορά συμβάσεις εκτός Ελλάδος. Το μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών, περίπου 1 δισ. ευρώ βρίσκεται σε χώρες της Μέσης Ανατολής.

Με τη σειρά της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επίσης κατορθώσει να ενισχύσει κατακόρυφα το ανεκτέλεστο υπόλοιπό της, καθώς κατά τη διάρκεια του 2013 προσέθεσε έργα αξίας 2,7 δισ. ευρώ. Παρόλα αυτά, το ποσοστό συμμετοχής των έργων του εξωτερικού διαμορφώνεται σε περίπου 15%, καθώς οι νέες συμβάσεις αφορούν έργα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η εισηγμένη ανέλαβε το έργο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα, συνολικού προϋπολογισμού 1,38 δισ. ευρώ. Παράλληλα, προχώρησε στην ανάληψη της κατασκευής του υπολοίπου κατασκευαστικού αντικειμένου που αναλογούσε στις εταιρείες Dragados και Ferrovial Agroman για τα οδικά έργα Ε-65 και Νέα Οδός, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 890 εκατ. ευρώ.

Η εγχώρια αγορά

Σύμφωνα, πάντως, με στελέχη του κλάδου, πλέον, οι περισσότερες εταιρείες στρέφουν την προσοχή τους στην εγχώρια αγορά, καθώς σε αυτήν το περιθώριο κέρδους είναι υψηλότερο απ’ ό,τι στο εξωτερικό, όπου άλλωστε το κόστος δανεισμού παραμένει ιδιαίτερα υψηλό, παρά τις πρόσφατες θετικές εξελίξεις με την έξοδο της χώρας στις αγορές. Αλλωστε, όπως επισημαίνεται, η ανάγκη ολοκλήρωσης των έργων των μεγάλων οδικών αξόνων εντός των επόμενων 18 μηνών, δεν αφήνει πολλά περιθώρια. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, ο κατασκευαστικός μηχανισμός των τριών εταιρειών θα στραφεί σε μεγάλο ποσοστό προς την επιτάχυνση των έργων των μεγάλων αξόνων. Ταυτόχρονα, εκτός από το έργο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, οι εγχώριοι όμιλοι αναμένουν με ενδιαφέρον τους διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και διαγωνισμούς, όπως ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ και την εργολαβία «σκούπα» για την ολοκλήρωση του προαστιακού.

 

 


Νίκος Ρουσάνογλου

Πηγή: kathimerini.gr

 

 

 

11

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text