Αρχική | Πολιτική | Κοινωνία | Ισχυρό πλήγμα στις μεταπτυχιακές σπουδές

Ισχυρό πλήγμα στις μεταπτυχιακές σπουδές

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Ισχυρό πλήγμα στις μεταπτυχιακές σπουδές

Το υπουργείο Παιδείας απαγορεύει στους καθηγητές να αμείβονται πλέον από τη συμμετοχή τους στα μεταπτυχιακά προγράμματα πανεπιστημίων. Ουσιαστικά, η αριστερή (όπως η ίδια δηλώνει) κυβέρνηση της χώρας ζητεί από τους ιδιώτες (νέοι πτυχιούχοι αλλά και στελέχη επιχειρήσεων) να καλύψουν –μέσω των διδάκτρων που καταβάλλουν στα μεταπτυχιακά προγράμματα– τη συνεχώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση προς τη δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας. Και αυτό, διότι τα έσοδα από τα δίδακτρα θα διατίθενται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των ΑΕΙ, τις οποίες οφείλει να καλύπτει το κράτος. Ωστόσο, με την ίδια απόφαση το υπουργείο Παιδείας καταδικάζει τα πανεπιστήμια στο τέλμα της μετριότητας ενώ φέρνει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκει: πλήττει την ανταγωνιστικότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, και άρα τα έσοδά τους, καθώς ποιο στέλεχος επιχειρήσεων, ποιος πτυχιούχος θα επιλέξει να πληρώσει αδρά μεταπτυχιακές σπουδές εάν αυτές δεν βασίζονται σε πανεπιστημιακούς αναγνωρισμένους, με περγαμηνές και «πιστοποίηση» από ελληνικά δημόσια και ξένα πανεπιστήμια; Το ίδιο νομοσχέδιο, στην τελευταία του εκδοχή (6.6) που κυκλοφόρησε χθες, έχει διατάξεις κατά της αριστείας και της αξιοκρατίας: παύει την απαγόρευση ένας καθηγητής να έχει την ακαδημαϊκή διαδρομή του στο ίδιο –ένα και μοναδικό– ΑΕΙ, ενώ καταργεί την υποχρέωση για τουλάχιστον 13 εβδομάδες μάθημα!

Ασυμβίβαστα

Ειδικότερα, ο νόμος 4009 του 2011 στο άρθρο 24 παρουσιάζει τα ασυμβίβαστα των πανεπιστημιακών. Στους καθηγητές απαγορεύονται τρεις δραστηριότητες: 1) να απασχολούνται σε ιδιωτικό φορέα παροχής εκπαιδευτικών ή ερευνητικών υπηρεσιών, 2) να μετέχουν σε εταιρείες οι οποίες έχουν εμπορικές δραστηριότητες και συναλλαγές (π.χ. με εκπόνηση μελετών προγραμμάτων, εκτέλεση υπηρεσιών), 3) να κατέχουν πλην εξαιρέσεων άλλη μόνιμη θέση στον δημόσιο τομέα. Το νομοσχέδιο που παρουσίασε η νυν ηγεσία του υπουργείου στο άρθρο 9 (παράγραφος 16) αναφέρει: «Οι πανεπιστημιακοί απαγορεύεται να λαμβάνουν οποιασδήποτε φύσεως και μορφής αμοιβές από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών».

Η απόφαση του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη και της αρμόδιας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναπληρώτριάς του, Σίας Αναγνωστοπούλου, πρέπει να ερμηνευθεί ως μέσο εύρεσης πόρων για τα ΑΕΙ από τον ιδιωτικό τομέα (π.χ. δίδακτρα) υπό το πρίσμα της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ/ΤΕΙ. Με το ισχύον σύστημα, από το συνολικό ποσό των διδάκτρων των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, το 15% δίνεται στον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) του πανεπιστημίου και το 85% κατανέμεται στην κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του μεταπτυχιακού προγράμματος και στους μισθούς των διδασκόντων σε αυτό. Σε άλλη διάταξη του ίδιου νομοσχεδίου Φίλη-Αναγνωστοπούλου, αυξάνεται –από 40% σε 50%– το ποσοστό των λειτουργικών εξόδων που μπορεί να καλυφθούν από τον ΕΛΚΕ στον οποίο εισέρχονται τα χρήματα που παίρνουν πανεπιστημιακοί από ερευνητικές τους δραστηριότητες, έργα, μεταπτυχιακά κ.λπ.

«Είναι αφελής τρόπος ενίσχυσης των πανεπιστημίων εκ μέρους της κυβέρνησης, διότι τα μεταπτυχιακά βασίζονται στο ισχυρό ανθρώπινο προσωπικό των ΑΕΙ. Οι άνθρωποι της κυβέρνησης δεν κατανοούν ότι οι προσοντούχοι οφείλουν να αμείβονται», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Παν. Αθηνών Ευγενία Μπουρνόβα. «Ενα από τα βασικά κριτήρια για την ποιότητα των μεταπτυχιακών σπουδών είναι τα βιογραφικά των διδασκόντων τους. Πώς θα προσελκύσουμε τους καλύτερους στην Ελλάδα;», προσθέτει ο Χρήστος Ταραντίλης, καθηγητής του Οικονομικού Παν. Αθηνών. Και τονίζει: «Η απόφαση του υπουργείου είναι ακόμη μία εφαρμογή του εξισωτισμού όλων προς τη μετριότητα».

10.000 Ελληνες «κυνηγούν» νέους τίτλους κάθε χρόνο

Ως αντίδοτο στην κρίση, του οποίου η αξία θα έχει αντίκρισμα στην εναγώνια αναζήτηση μιας καλής θέσης εργασίας, αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότεροι Ελληνες τις μεταπτυχιακές σπουδές. Επιδιώκοντας να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους και το βιογραφικό τους, οι νέοι πτυχιούχοι ΑΕΙ/ΤΕΙ προσβλέπουν σε έναν μεταπτυχιακό τίτλο – master ή διδακτορικό.

Ειδικότερα, οι μεταπτυχιακές σπουδές χωρίζονται σε δύο κύκλους: τα μεταπτυχιακά προγράμματα (γίνονται σε ομάδες φοιτητών από περισσότερους του ενός πανεπιστημιακούς, είναι το πολύ διετούς διάρκειας και είναι ο κύκλος που προσελκύει τη μεγάλη μερίδα φοιτητών) και το –εξειδικευμένο για κάθε φοιτητή– διδακτορικό. Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, μέσα στην τελευταία πενταετία περίπου 50.000 Ελληνες αποφοίτησαν ή συνεχίζουν να παρακολουθούν μεταπτυχιακά προγράμματα – δηλαδή, περί τις 10.000 νέους κάθε χρόνο. Τη μερίδα του λέοντος έχουν τα μεταπτυχιακά στις θετικές επιστήμες και ακολουθούν οι σπουδές σε οικονομικά αντικείμενα και οι τεχνολογικές επιστήμες.

Τα περισσότερα μεταπτυχιακά προγράμματα οργανώνονται στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Χαρακτηριστικά, για το 2014-2015 χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Παιδείας συνολικά 230 μεταπτυχιακά στα ελληνικά πανεπιστήμια. Τα περισσότερα –47– οργανώνονται στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολουθούν το Αριστοτέλειο με 42, το Πανεπιστήμιο Κρήτης με 34, το Πατρών με 29. Παράλληλα, οργανώνονται μεταπτυχιακά με δίδακτρα τόσο από τα δημόσια πανεπιστήμια όσο και από τα ιδιωτικά κολέγια, τα οποία φθάνουν έως τις 9.000 ευρώ ετησίως. Η αμοιβή των καθηγητών σε ένα μέσο μεταπτυχιακό πρόγραμμα είναι περίπου 50 με 60 ευρώ την ώρα. Αυτό βέβαια έχει οδηγήσει σε αρκετές περιπτώσεις σε μεταπτυχιακά προγράμματα μέτριου ή χαμηλού επιπέδου με μόνο στόχο την επιπλέον αμοιβή για τους πανεπιστημιακούς και την αύξηση των εσόδων για το ΑΕΙ/ΤΕΙ.

Σε ξένα πανεπιστήμια

Από την άλλη, πολλοί Ελληνες έχουν παρακολουθήσει μεταπτυχιακά προγράμματα σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, προσβλέποντας και στην προοπτική να βρουν εργασία στην ίδια χώρα. Ενδεικτικά, οι τρεις στους τέσσερις Ελληνες επιστήμονες που μετανάστευσαν στο εξωτερικό για εξεύρεση δουλειάς έχουν μεταπτυχιακό τίτλο είτε από ΑΕΙ της Ελλάδας είτε του εξωτερικού. Από το 2009, μεταπτυχιακό τίτλο από ξένο πανεπιστήμιο πήραν περίπου 15.000 Ελληνες.

Η εκπόνηση ενός διδακτορικού διαρκεί τουλάχιστον τρία χρόνια. Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, από το 1985 έχουν εκπονηθεί σε ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια 31.017 διδακτορικές διατριβές. Οι περισσότερες έχουν γίνει σε αντικείμενα των Επιστημών Υγείας (11.868), στις Φυσικές Επιστήμες (5.726) και στους τομείς της Μηχανικής και Τεχνολογίας (4.636). Βέβαια, η μεγάλη έκρηξη έγινε την τελευταία 15ετία, μέσα στην οποία έχουν εκπονηθεί οι δύο στις τρεις διδακτορικές διατριβές. Συγκεκριμένα, από το 2000 έως και το 2013 δόθηκαν 20.957 διδακτορικά (το 67,5% των συνολικά 31.017 διδακτορικών), ενώ την πενταετία 2009-2013 δόθηκαν 9.014 διδακτορικά (το 29%).


Πηγή: kathimerini.gr

18

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text