Αρχική | Αγορές | Ελλάδα | Η κρίση αναδεικνύει δικούς της «πρωταθλητές» στις πωλήσεις τροφίμων

Η κρίση αναδεικνύει δικούς της «πρωταθλητές» στις πωλήσεις τροφίμων

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Η κρίση αναδεικνύει δικούς της «πρωταθλητές» στις πωλήσεις τροφίμων

Δυσάρεστα είναι τα πρώτα μηνύματα που λαμβάνει η αγορά για την πορεία του τζίρου στα σούπερ μάρκετ το 2016. Οι πωλήσεις για τη συντριπτική πλειονότητα των βασικών κατηγοριών προϊόντων, ακόμη και των γαλακτοκομικών, αναμένεται να υποχωρήσουν εκ νέου, συνεχίζοντας την αρνητική πορεία του 2015. Πρόβλεψη που στηρίζεται αφενός στα στοιχεία των πωλήσεων από την αρχή της χρονιάς έως τώρα, καθώς και στην εκτίμηση περαιτέρω συρρίκνωσης της κατανάλωσης, καθώς το προσεχές διάστημα αναμένονται νέες φορολογικές επιβαρύνσεις και περικοπές στις συντάξεις, μέτρα που συνολικά θα περιορίσουν το διαθέσιμο εισόδημα. Η κρίση, βεβαίως, αναδεικνύει τους δικούς της «πρωταθλητές», τα προϊόντα δηλαδή των οποίων οι πωλήσεις ακολουθούν ανοδική πορεία όπως είναι τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα συσκευασμένα, μακράς κυρίως διάρκειας τρόφιμα, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια και οι κονσέρβες.


H δυναμική των δύο παραπάνω κατηγοριών και ειδικά των κατεψυγμένων τροφίμων διεφάνη ήδη από το 2014. Ωστόσο, οι πωλήσεις τους, μαζί με αυτές των συσκευασμένων τροφίμων γνώρισαν ιδιαίτερη άνθηση από το καλοκαίρι, μετά την προκήρυξη του δημοψηφίσματος και την επιβολή των capital controls, καθώς λόγω των ιδιοτήτων τους προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, καθώς μπορούσαν να τα αποθηκεύσουν σε μεγάλες ποσότητες. Τα κατεψυγμένα λαχανικά, είτε ως πρώτη ύλη, είτε ως προμαγειρεμένα γεύματα, τα προϊόντα ζύμης, αλλά και τα κατεψυγμένα ψάρια και θαλασσινά κερδίζουν έδαφος, διότι συνδυάζουν εξοικονόμηση χρημάτων και χρόνου. Παρατηρείται δε έντονη δραστηριοποίηση στο κομμάτι αυτό και των ίδιων των λιανεμπόρων. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία της κατεψυγμένης ζύμης βρίσκεται κοντά στο 40%, ενώ στην κατηγορία των κατεψυγμένων λαχανικών διαμορφώνεται σε περίπου 45%.


Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η πορεία των πωλήσεων το 2015 στις έντεκα βασικές κατηγορίες προϊόντων σε σύγκριση με το 2014 διαμορφώθηκε ως εξής: γαλακτοκομικά μείωση κατά 4,5%, αλκοολούχα ποτά μείωση κατά 5,5%, υλικά μαγειρικής (έλαια, πολτός, αλεύρι κ.ά.) μείωση κατά 4%, μη αλκοολούχα ποτά-αναψυκτικά μείωση κατά 2%, είδη προσωπικής υγιεινής μείωση κατά 2,4%, είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς μείωση επίσης κατά 2,4%, καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά μείωση κατά 1,2%, άλλα προϊόντα σπιτιού μείωση κατά 3,7% και σνακ μείωση κατά 0,3%. Στον αντίποδα βρίσκονται τα συσκευασμένα τρόφιμα, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν το 2015 σε σύγκριση με το 2014 κατά 1,7% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις των κατεψυγμένων τροφίμων είχαν καταγράψει σημαντική αύξηση και το 2014 σε σύγκριση με το 2013 (3,3%), ενώ αντιθέτως οι πωλήσεις των συσκευασμένων τροφίμων είχαν υποχωρήσει οριακά (κατά 0,1%). Οι πωλήσεις των άλλων μεγάλων κατηγοριών είχαν καταγράψει επίσης μείωση, αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο αυτή που παρατηρήθηκε το 2015.


Ακόμη χειρότερη, πάντως, αναμένεται η πορεία των βασικών κατηγοριών το 2016, με εξαίρεση τα «προϊόντα της κρίσης». Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του γάλακτος, οι πωλήσεις του οποίου υποχωρούν το πρώτο δίμηνο του 2016 με ρυθμό άνω του 10%. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι που η IRI προβλέπει ότι η χρονιά θα «κλείσει» με μείωση των πωλήσεων γαλακτοκομικών κατά 5,8% σε σύγκριση με το 2015 και θα διαμορφωθεί στο τέλος του έτους στα 210 εκατ. ευρώ από τα 224 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2015. Εντονα πτωτική πορεία προβλέπεται ότι θα ακολουθήσουν οι πωλήσεις και στις υπόλοιπες βασικές κατηγορίες με τη μεγαλύτερη μείωση, κατά 8,8%, να αναμένεται στα αλκοολούχα ποτά, να ακολουθούν τα σνακ με μείωση 6,6%, τα αναψυκτικά με μείωση 5,6%, τα υλικά μαγειρικής με μείωση 5,1%. Εξαίρεση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της IRI, αποτελούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα, των οποίων οι πωλήσεις αναμένεται ότι θα σημειώσουν μια μέση αύξηση της τάξης του 3,9%, ενώ σε θετικό πρόσημο θα παραμείνει ο ρυθμός πωλήσεων και των συσκευασμένων τροφίμων, αν και οριακά (0,1%).


Πηγή: kathimerini.gr


19

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text