Αρχική | Πολιτική | Διεθνής Πολιτική | Τραμπ κατά Fed και αυτοκινητοβιομηχανίας

Τραμπ κατά Fed και αυτοκινητοβιομηχανίας

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Τραμπ κατά Fed και αυτοκινητοβιομηχανίας

Προτού ακόμη αναλάβει τα καθήκοντά του, ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, βρίσκεται σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης με καίριους παράγοντες της αμερικανικής οικονομίας, όπως η ομοσπονδιακή τράπεζα των ΗΠΑ και ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Παράλληλα φαίνεται να ετοιμάζεται να αναμετρηθεί με τον μέχρι πρόσφατα κυριότερο πιστωτή της υπερδύναμης, την Κίνα.

Μιλώντας χθες στους Financial Times, ο Τζον Γουίλιαμς, πρόεδρος της Fed του Σαν Φρανσίσκο, προειδοποίησε το Κογκρέσο να μην επιχειρήσει να περιορίσει την ανεξαρτησία της ομοσπονδιακής τράπεζας, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής επανέφερε παλαιότερη νομοθεσία που επιβάλλει λογιστικό έλεγχο στη νομισματική πολιτική της Fed.

Παράλληλα, ο κ. Γουίλιαμς υποστήριξε πως η αμερικανική οικονομία δεν έχει ανάγκη από βραχυπρόθεσμα μέτρα τόνωσης, καθώς η απασχόληση είναι πλήρης, ενώ ο πληθωρισμός πλησιάζει τον στόχο της ομοσπονδιακής τράπεζας. Εξέφρασε, έτσι, εμφανώς τη διαφωνία της ομοσπονδιακής τράπεζας με τις προεκλογικές εξαγγελίες Τραμπ για αλλαγή δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την τόνωση της απασχόλησης.

Παράλληλα τάχθηκε κατά μιας άλλης εξαγγελίας του Ντόναλντ Τραμπ: τις εκτεταμένες φοροαπαλλαγές, που εκτιμάται ότι θα διογκώσουν το χρέος των ΗΠΑ κατά πολλά τρισ. δολάρια σε μία δεκαετία. Ο κ. Γουίλιαμς τόνισε ότι για την αμερικανική οικονομία είναι πολύ πιο σημαντικό να εφαρμοσθεί μια οικονομική πολιτική που θα διασφαλίσει ότι θα είναι βιώσιμο το δημοσιονομικό έλλειμμα και θα αναβαθμισθεί η ανταγωνιστικότητά της. Σημειωτέον ότι τα πρακτικά από την τελευταία συνεδρίαση της Fed προδίδουν τον προβληματισμό της ομοσπονδιακής τράπεζας για τον αντίκτυπο της επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής που αναμένεται να υιοθετήσει ο Τραμπ. Η μεταξύ τους σύγκρουση φαίνεται αναπόφευκτη, καθώς στη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας ο Ντόναλντ Τραμπ κατηγορούσε τη Fed ότι διατηρεί για μεγάλο χρονικό διάστημα χαμηλά τα επιτόκια, για να φέρει τον επόμενο πρόεδρο αντιμέτωπο με την ύφεση.

Επικαλούμενος, άλλωστε, επαφές του με παράγοντες του επιχειρηματικού κόσμου των ΗΠΑ, ο κ. Γουίλιαμς επισήμανε την αισιοδοξία του για τον ευεργετικό αντίκτυπο από τις φοροαπαλλαγές, αλλά τόνισε την ανησυχία των εξαγωγικών επιχειρήσεων για το ενδεχόμενο επαναφοράς των δασμών. Αναφέρθηκε, έτσι, στην ανησυχία που έχουν εμπνεύσει οι απειλές του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή βαρύτατων δασμών της τάξεως του 45% στα προϊόντα που εισάγονται από την Κίνα, και τόνισε πως οποιαδήποτε εμπόδια στις εμπορικές συναλλαγές με τους σημαντικούς εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ θα είναι «πολύ αρνητικά» για την οικονομία, θα προκαλέσουν σοκ, αύξηση του πληθωρισμού και μείωση των θέσεων εργασίας και του ρυθμού ανάπτυξης.

Εν τω μεταξύ, η απόφαση της δεύτερης σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα, της Ford Motors, να ακυρώσει την ανέγερση μονάδας της, αξίας 1,6 δισ. δολαρίων, στο Μεξικό ήταν η πρώτη σημαντική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ. Εν ολίγοις, απέδωσαν οι απειλές για τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές όσων εξ αυτών μεταφέρουν τμήμα της παραγωγής του στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τη Ford Motors, η επένδυση στο Μεξικό θα αντικατασταθεί τώρα με άλλη στο Μίσιγκαν, όπου θα δημιουργηθούν 700 νέες θέσεις εργασίας. Σχετικό ρεπορτάζ των New York Times αναφέρει, πάντως, ότι η μονάδα στο Μεξικό επρόκειτο να κατασκευάζει τα Ford Focus, τα οποία θα παράγονται εφεξής σε άλλη μονάδα της στο Μεξικό. Λίγες ώρες προτού ανακοινώσει η Ford Motors την απόφασή της, είχαν προηγηθεί απειλές του Ντόναλντ Τραμπ κατά της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ, της General Motors, για επιβολή δασμών σε όσα οχήματα παράγει στο Μεξικό. Σύντομα ακολούθησαν οι ίδιες απειλές κατά της ιαπωνικής Toyota Motor, επίσης για το σχέδιό της να παράγει το μοντέλο Corolla στο Μεξικό.

Παρά τη φαινομενική πρώτη νίκη του, παράγοντες της αγοράς και αναλυτές του κλάδου διερωτώνται κατά πόσον μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η G.M. και η Ford, παράγοντας μικρά μοντέλα τους στις ΗΠΑ και όχι στο Μεξικό, όπου οι μισθοί σπανίως υπερβαίνουν τα 10 δολάρια την ώρα. Ο αντίστοιχος ωριαίος μισθός στις ΗΠΑ ανέρχεται σε 29 δολάρια την ώρα για την πλειονότητα των Αμερικανών εργατών που ανήκουν σε εργατικά συνδικάτα.

Πηγή: kathimerini.gr

20

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text