Αρχική | Άποψη | Άποψη (Γιάννης Σιάτρας) | Κοκταίηλ πάρτυ: Ο σύμβουλος επενδύσεων και ο οδοντίατρος – Μία διδακτική επενδυτική ιστορία

Κοκταίηλ πάρτυ: Ο σύμβουλος επενδύσεων και ο οδοντίατρος – Μία διδακτική επενδυτική ιστορία

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Κοκταίηλ πάρτυ: Ο σύμβουλος επενδύσεων και ο οδοντίατρος – Μία διδακτική επενδυτική ιστορία

Όταν πριν από λίγες μέρες ανέβασα στο προφίλ μου στο facebook, μία διαφήμιση για την εκδήλωση που θα κάνουμε την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, για μία ακόμη φορά δέχθηκα την απαξίωση που εξακολουθεί να γνωρίζει ο επενδυτικός χώρος, αλλά και πολλά σχόλια φίλων μου, οι οποίοι επεσήμαναν το πόσο επικίνδυνο -και συχνά στημένο- είναι το χρηματιστηριακό παιχνίδι.

Κάθε φορά που συμβαίνει αυτό -επειδή κατά το τελευταίο διάστημα συμβαίνει συχνά- θυμάμαι μία παλιά δημοσίευση του τότε συνεργάτη μας Μανώλη Βάρσου, σε ένα από τα τεύχη του πρώτου χρόνου κυκλοφορίας του περιοδικού μας “ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ” (τεύχος 24 - 13 Νοεμβρίου 1991), όταν, πάλι, η χρηματιστηριακή αγορά βρισκόταν σε μία φάση απαξίωσης. Δημοσιεύω -με μικρές μόνο λεκτικές αλλαγές- ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:


Κοκταίηλ πάρτυ: Ο σύμβουλος επενδύσεων και ο οδοντίατρος

“O Peter Lynch, ένας από τους πλέον πετυχημένους διαχειριστές αμοιβαίων κεφαλαίων της Wall Street, στο βιβλίο του “One Up on Wall Street”, προτείνει μία αρκετά πρωτότυπη και όχι ιδιαίτερα δυσνόητη ή κοπιαστική μέθοδος αναγνώρισης των τάσεων μίας χρηματιστηριακής αγοράς: τη “θεωρία του κοκταίηλ πάρτυ”. Χωρίς ο Lynch να πιστεύει στη δυνατότητα αλλά ούτε και στην αξία της πρόβλεψης των υποτιμητικών ή υπερτιμητικών τάσεων της χρηματιστηριακής αγοράς, αλλά μόνον στην ύπαρξη υπερτιμημένων και υποτιμημένων μετοχικών αξιών, θεωρεί ότι ένας ολοκληρωμένος κύκλος της κεφαλαιαγοράς περνάει από τέσσερις απολύτως διακριτές μεταξύ τους φάσεις.

1η φάση: Η αγορά βρίσκεται εγκλωβισμένη σε χαμηλά επίπεδα και ο όγκος συναλλαγών είναι χαμηλός. Το ευρύ κοινό, μάλλον απογοητευμένο, δεν ενδιαφέρεται για μετοχές. Σε ένα κοκταίηλ πάρτυ, ανάμεσα στους καλεσμένους βρίσκεται και ένας σύμβουλος επενδύσεων. Πολλοί από τους καλεσμένους τον πλησιάζουν και τον ρωτούν με τί ασχολείται. Όταν εκείνος τους απαντά ότι ασχολείται με μετοχές και επενδύσεις, αυτοί του χαμογελούν ευγενικά και εξαφανίζονται. Λίγο αργότερα, τους βλέπει να κουβεντιάζουν με έναν οδοντίατρο για την τεριδόνα και τη σημασία του πλυσίματος των δοντιών. Προσοχή! Όταν σε ένα πάρτυ, δέκα τουλάχιστον διαφορετικά άτομα προτιμούν να μιλήσουν με έναν οδοντίατρο για την τεριδόνα, παρά σε έναν επαγγελματία του επενδυτικού χώρου περί μετοχών, η αγορά είναι έτοιμη να πάρει την ανιούσα.

2η φάση: Το ίδιο σκηνικό, σε ένα άλλο πάρτυ, λίγο καιρό αργότερα. Αφού ο εν λόγω σύμβουλος επενδύσεων έχει εξηγήσει για το πώς ακριβώς εξοικονομεί τα προς το ζην, οι ίδιοι άνθρωποι μένουν μαζί του, τόσο όσο χρειάζεται για να τον συμβουλέψουν πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι το χρηματιστηριακό παιχνίδι. Μετά από λίγο, τα άτομα αυτά, τρέχουν να συζητήσουν με τον αγαπητό τους οδοντίατρο για τα γνωστά θέματα. Η αγορά έχει ανέβει 10% έως 15% από το προηγούμενο πάρτυ, όμως πολύ λίγοι το έχουν αντιληφθεί, αφού πρακτικά εξακολουθούν να μην ενδιαφέρονται.

3η φάση: Η αγορά έχει ήδη ανέβει 30% με 35% και ένα ολόκληρο πλήθος έχει μαζευτεί γύρω από τον σύμβουλο επενδύσεων, αγνοώντας παντελώς τον οδοντίατρο. Όλοι, ακόμη και ο οδοντίατρος, ρωτούν τον σύμβουλο τί μετοχές να αγοράσουν και πόσα χρήματα να τοποθετήσουν στην αγορά.

4η φάση: Το ίδιο πάντα σκηνικό. Με μία διαφορά: η χρηματιστηριακή αγορά συνεχίζει ακάθεκτη την ανοδική της πορεία. Όλος ο κόσμος μαζεύεται γύρω από τον σύμβουλο επενδύσεων. Όχι όμως για να τον ρωτήσουν ποιές μετοχές να αγοράσουν. Αλλά για να του πουν ποιές μετοχές να αγοράσει αυτός! Όλοι έχουν “σίγουρες πληροφορίες”, όλοι έχουν κάνει τις αναλύσεις τους. Ακόμη και ο σερβιτόρος που γεμίζει τα ποτήρια. Το μήνυμα είναι σαφές: Η αγορά έχει φθάσει στο ανώτατο σημείο της και -απλά- είναι ζήτημα χρόνου να γυρίσει προς τα κάτω.”

Πού βρισκόμαστε σήμερα; Εκτιμώ ότι βρισκόμαστε κάπου ανάμεσα στην πρώτη και τη δεύτερη φάση. Όμως, αυτό δεν έχει τόση σημασία. Σημασία έχει ότι οι αντιλήψεις του κόσμου παραμένουν οι ίδιες. Γι' αυτό και η αγορά δεν αλλάζει εύκολα μοντέλο κίνησης. Και δε νομίζω ότι θα αλλάξει ποτέ, αφού οι άνθρωποι πάντα θα παραμένουν άνθρωποι και απλά, θα εναλλάσσονται οι γενιές. Ρόλος δικός μας, των επαγγελματιών του χώρου, είναι να ξεπερνούμε τις αντιξοότητες που τόσο συχνά εμφανίζονται, να φροντίζουμε για τη συνεχή μελέτη και επιμόρφωσή μας και να μεταφέρουμε τις γνώσεις και τις αντιλήψεις μας στο ευρύτερο κοινό.

Προσωπικά, αυτό κάνω επί 27 χρόνια, αυτό κάνω σήμερα και αυτό θα συνεχίσω να κάνω, με ευσυνειδησία.

Θα τα πούμε λοιπόν, την Κυριακή, στην εκδήλωση της Θεσσαλονίκης.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text