Αρχική | Εταιρίες | Ελληνικές Εταιρίες | Η βαθιά κρίση δεν έκοψε το... ρεύμα της «Καυκάς»

Η βαθιά κρίση δεν έκοψε το... ρεύμα της «Καυκάς»

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Η βαθιά κρίση δεν έκοψε το... ρεύμα της «Καυκάς»

Του Γιάννη Παπαδογιάννη.

Η εμπορική εταιρεία «Καυκάς» και η πορεία της τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της μεγάλης κρίσης, αποτελεί μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση για μελέτη και ανάλυση. Σε ένα περιβάλλον που κατά την περίοδο 2008-2016 η εθνική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 25% και η αγορά ηλεκτρολογικού υλικού όπου δραστηριοποιείται, η οποία συνδέεται με την κατασκευαστική δραστηριότητα, σημείωσε «βουτιά» κατά -60%, η εταιρεία Καυκάς κατάφερε όχι απλά να κινηθεί κόντρα στο ρεύμα αλλά και να διπλασιάσει τις πωλήσεις της παρουσιάζοντας σταθερά υψηλή κερδοφορία.

Στο τέλος του 2017 ο κύκλος εργασιών της θα ξεπεράσει τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 68 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008, ενώ τα κέρδη προ φόρων θα ξεπεράσουν τα 6 εκατ. ευρώ. Πλέον ελέγχει το 38% της αγοράς από 9% που ήταν το μερίδιό της πριν από την κρίση, επίδοση που την καθιστά την πρώτη, και με διαφορά, εταιρεία του κλάδου της.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1975 από τον Βασίλη Καυκά. Ηλεκτρολόγος στο επάγγελμα γρήγορα διαπίστωσε τη μεγάλη έλλειψη καταστημάτων ηλεκτρολογικού εξοπλισμού στην Ανατολική Αττική και δημιούργησε το πρώτο κατάστημα στο Μαρκόπουλο, ενώ το 1981 το δίκτυο αριθμούσε 3 καταστήματα. Οντας δημιουργικός και διορατικός άνθρωπος από πολύ νωρίς αξιοποίησε τις τεχνολογίες της εποχής, και είναι χαρακτηριστικό ότι το 1991 είχε συνδέσει ηλεκτρονικά σε πραγματικό χρόνο τα καταστήματα της εταιρείας έχοντας άμεση εικόνα της πορείας τους, κάτι που εκείνη την εποχή δεν είχαν κάνει πολύ μεγαλύτερες αλυσίδες και επιχειρήσεις.

Ωστόσο το μεγάλο αναπτυξιακό άλμα της εταιρείας πραγματοποιήθηκε από τη δεύτερη γενιά, τον Νίκο Καυκά, που βρέθηκε απότομα στα βαθιά αναλαμβάνοντας τα ηνία της εταιρείας το 1996, μετά τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα του. Από το 2000 ξεκίνησε η σημαντική επέκταση του δικτύου καταστημάτων, φτάνοντας τα 10 το 2003, ενώ το 2004 η εταιρεία κατέλαβε την πρώτη θέση στη χώρα σε πωλήσεις ηλεκτρολογικού υλικού.

«Από το 2006 αναμέναμε ότι η περίοδος της ανέμελης ανάπτυξης θα έφτανε στο τέλος, ότι το μπουμ στην οικοδομή δεν θα μπορούσε να συνεχιστεί και αρχίσαμε να προετοιμαζόμαστε για την επόμενη ημέρα. Διαβλέπαμε ότι οι συνθήκες θα δυσκολέψουν, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν περιμέναμε, δεν υποψιαζόμασταν, την ένταση και τη διάρκεια της κρίσης που ακολούθησε», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Νίκος Καυκάς, πρόεδρος της εταιρείας. Ενα από τα σημεία που έκαναν τη διαφορά στην εξέλιξή της «ήταν η απόφαση να βγούμε εμείς στον πελάτη, αντί να περιμένουμε τον πελάτη να μπει στο κατάστημα. Στραφήκαμε σε υπηρεσίες τεχνολογίας –ενεργειακή αναβάθμιση, ασφάλεια και διαχείριση κτιρίων–, σε νέα προϊόντα και νέες αγορές όπως τη βιομηχανία, τη ναυτιλία, τον ειδικό φωτισμό, τα φωτοβολταϊκά, το έξυπνο σπίτι. Κάπως έτσι καταφέραμε να διευρύνουμε τις εργασίες μας σε μια περίοδο μεγάλης ύφεσης και ακόμα μεγαλύτερης συρρίκνωσης της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμασταν».

Το 2006 η εταιρεία «Καυκάς» επεκτάθηκε στον τομέα της μελέτης και συναρμολόγησης πινάκων μέσης και χαμηλής τάσης, ενώ το 2008 με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των υποδομών της καθώς και στην εγκατάσταση εκτεταμένων πληροφοριακών συστημάτων και διαδικασιών (SAP-BI, CRM, PMO, Platform, Warehouse Management System, Human Resousces Management System κ.ά.).

Η κρίση αποτέλεσε, κατά κάποιον τρόπο, μια ευκαιρία για την εταιρεία καθώς έκανε εφικτή την πρόσληψη άνω των 300 εξειδικευμένων επιστημόνων, οι περισσότεροι ηλεκτρολόγοι-μηχανικοί, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό την περίοδο της ισχυρής ανάπτυξης. Το υψηλής κατάρτισης ανθρώπινο δυναμικό ήταν αυτό που έκανε τη μεγάλη διαφορά και επέτρεψε την επέκταση της εταιρείας σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας αλλά και νέες αγορές. Σημειώνεται ότι από 341 εργαζομένους το 2008, η εταιρεία απασχολεί σήμερα 825 άτομα.

Οι παραπάνω ενέργειες μαζί με τις συνεχείς επενδύσεις βελτίωσαν το σύνολο της αποτελεσματικότητας-αποδοτικότητας των λειτουργιών της εταιρείας, με τελικό αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση των δεικτών πωλήσεων και του δείκτη υλοποίησης εσωτερικών projects. Σήμερα η «Καυκάς» είναι η πρώτη σε πωλήσεις ελληνική εταιρεία στον χώρο του ηλεκτρολογικού υλικού και φωτισμού και εξυπηρετεί περίπου 8.000 πελάτες σε καθημερινή βάση, διαθέτει δίκτυο 56 καταστημάτων, δύο μονάδες συναρμολόγησης πινάκων και προσφέρει 180.000 προϊόντα.

Νέες επενδύσεις και επέκταση στην Κύπρο

Για την επόμενη τριετία η Καυκάς έχει προγραμματίσει την υλοποίηση επενδυτικού προγράμματος συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την επέκταση της εταιρείας στην αγορά της Κύπρου, το 2018, με τη δημιουργία 3-4 καταστημάτων, το άνοιγμα 15 νέων καταστημάτων στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθούν 200 νέες θέσεις εργασίας. Επιλογή των μετόχων της εταιρείας είναι η συνεχής επένδυση του μεγαλύτερου μέρους των κερδών που αποκομίζει κάθε χρόνο. Η εταιρεία θα δώσει έμφαση στους τομείς αντικατάστασης συμβατικών φωτιστικών με φωτιστικά νέας τεχνολογίας LED, στη βιομηχανία τουρισμού καθώς και στη βιομηχανία τροφίμων αλλά και στην αξιοποίηση των ευκαιριών με τη δημιουργία των smart cities. Σημειώνεται ότι την περίοδο 2008-2017 η εταιρεία προχώρησε σε επενδύσεις συνολικού ύψους 29,1 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 17,3 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν στην εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τη χώρα 2011-2015. Η εταιρεία δίνει πολύ μεγάλο βάρος στην εκπαίδευση και εξέλιξη των ανθρώπων της. Το 2012 προχώρησε στη δημιουργία του Kafkas Institute of Training & Development για τη συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού της. Επιπλέον υλοποιεί συνεχώς και εξωτερικά εκπαιδευτικά προγράμματα στον τομέα ενδιαφέροντος του κάθε ανθρώπου της. Παράλληλα πραγματοποιεί, μέσω του ινστιτούτου, σεμινάρια για την ενημέρωση, εκπαίδευση και πιστοποίηση επαγγελματιών του κλάδου και των πελατών της εταιρείας. Η εταιρεία έχει διακριθεί για τρία συνεχόμενα έτη –2014, 2015 και 2016– στην πρώτη δεκάδα της τελικής λίστας των εταιρειών, στο πλαίσιο της έρευνας Best Workplaces, για την αξιολόγηση του καλύτερου εργασιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα. Το 2014 βραβεύτηκε στο πλαίσιο της Επιχειρηματικής Αριστείας «Αριστεία 2014» που διοργάνωσε η ΕΕΔΕ, λαμβάνοντας τη Διεθνή Πιστοποίηση EFQM – Αναγνώριση για την Επιχειρηματική Αριστεία.

«Η μαύρη αγορά, ο βασικός ανταγωνιστής μας»

Ο Νίκος Καυκάς έχει σπουδάσει Οικονομικά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΑΣΟΕΕ), ενώ από πολύ νωρίς απέκτησε επαγγελματική εμπειρία απασχολούμενος στην οικογενειακή επιχείρηση. Συνέχισε τις σπουδές του στο University of Strathclyde, αποκτώντας μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Business and Management. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, ανέλαβε τη διοίκηση της εταιρείας και ξεκίνησε την επανατοποθέτησή της επεκτείνοντας το δίκτυο καταστημάτων, χτίζοντας νέα διοικητική δομή, επενδύοντας σε πληροφοριακά συστήματα και αναδεικνύοντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες σε συνεργασία με κορυφαίους προμηθευτές. Πλέον με μερίδιο αγοράς 38% η εταιρεία Καυκάς είναι ο ηγέτης του κλάδου. Από τις αρχές του 2017 η διοικητική ομάδα της εταιρείας ενισχύθηκε με την κ. Μαρίκα Λάμπρου που ανέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου, ενώ ο κ. Καυκάς μετέχει ενεργά στη διοίκηση της εταιρείας κατέχοντας τη θέση του εκτελεστικού προέδρου. Οπως σημειώνει στην «Κ» ο κ. Καυκάς, κύριος στόχος της εταιρείας είναι να καταφέρει να προωθήσει υψηλής τεχνολογίας προϊόντα κορυφαίων κατασκευαστών σε προσιτές τιμές και φιλικές στους χρήστες λύσεις για τις καθημερινές ανάγκες, δίνοντας έμφαση στους τομείς της εξοικονόμησης ενέργειας, ασφάλειας και διαχείρισης χώρων, το αποκαλούμενο έξυπνο σπίτι. Σχολιάζοντας το επιχειρηματικό περιβάλλον ξεχωρίζει το πρόβλημα της υπερφορολόγησης αλλά και των στρεβλώσεων που δημιουργεί η «μαύρη» αγορά. «Αυτή τη στιγμή ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας είναι η μαύρη αγορά, ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Διάφορες πολύ μικρές επιχειρήσεις και μικροεπαγγελματίες που επιβιώνουν χωρίς να πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές και φόρους, δημιουργώντας αθέμιτες συνθήκες στην αγορά και εμποδίζοντας τον μετασχηματισμό της οικονομίας προς ένα πιο ανταγωνιστικό και βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο». Επιπλέον, σημειώνει, η υπερφορολόγηση αποτελεί τροχοπέδη. «Αν υπήρχε η δυνατότητα μείωσης των φόρων των επιχειρήσεων, θα είχαμε άμεσα μεγάλη ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και των επενδύσεων», τονίζει.


Πηγή: kathimerini.gr

24

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text