Αρχική | Οικονομία | Φορολογικά | Αλήθειες και ψέματα για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων 14

Αλήθειες και ψέματα για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων 14

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Αλήθειες και ψέματα για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων 14

Του Νίκου Σιακαντάρη

Στην Ελληνική Δημοκρατία, που ανήκει εις την Δύσιν και αποτελεί μέλος της Ευρωζώνης, του ΟΟΣΑ και άλλων διεθνώς αναγνωρισμένων φορέων, επί χρόνια φυσικά και νομικά πρόσωπα ταλαιπωρούνται από μία -παγκόσμιας πρωτοτυπίας- στρέβλωση, βάσει της οποίας καλούνται να απολογηθούν και να πληρώσουν πρόστιμα για κινήσεις και συναλλαγές χρήσεων, που -με βάση το νόμο- θα έπρεπε να είχαν παραγραφεί. 

Η παραγραφή, όμως, δεν εφαρμοζόταν ποτέ, διότι το ελληνικό κράτος φρόντιζε κάθε φορά να παρατείνει την τελική προθεσμία. 

Έτσι, ήρθε το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο - βλ. Συμβούλιο της Επικρατείας - και με δύο αποφάσεις του μέσα σε ένα εξάμηνο ξεκαθάρισε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα πράγματα, κατόπιν σχετικών προσφυγών.

Πρώτον, αποφάνθηκε ότι η -προβλεπόμενη από το νόμο- πενταετής παραγραφή θα πρέπει να τηρείται με ευλάβεια. Δεύτερον, έξι μήνες μετά, αποφάνθηκε ότι οι κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών ΔΕΝ αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία. Συνεπώς, δεν μπορούν να παρατείνουν την περίοδο παραγραφής στη δεκαετία. 

Αυτό ισχύει για στοιχεία λογαριασμών τόσο σε ελληνικές, όσο και σε ξένες τράπεζες;

Όχι. 

Ισχύει για λογαριασμούς που τηρούνται σε ημεδαπά τραπεζικά ιδρύματα, καθώς οι φορολογικές αρχές είχαν πρόσβαση στα υπόλοιπα και τις κινήσεις τους ήδη από την δεκαετία του ’90, ζητώντας την άρση του τραπεζικού απόρρητου των ελεγχόμενων προσώπων, φυσικών ή νομικών. Ισχύει επίσης για περιπτώσεις, όπου ο ίδιος ο ελεγχόμενος παρουσιάζει τα στοιχεία αυτά οικειοθελώς στις ελληνικές φορολογικές αρχές, ακόμα και αν προέρχονται από ξένες τράπεζες.  Τέλος ισχύει ακόμα και εάν υπάρχουν πιστώσεις σε ημεδαπούς λογαριασμούς από άλλους λογαριασμούς που τηρούνται στην αλλοδαπή. 

Προσοχή! 

Η πενταετής παραγραφή ΔΕΝ περιλαμβάνει τις πληροφορίες που αφορούν λογαριασμούς ή επενδυτικά προϊόντα που τηρούνται σε τράπεζες του εξωτερικού και τις οποίες οι φορολογικές αρχές αγνοούσαν. Η μεγαλύτερη πηγή τέτοιων πληροφοριών θα αποτελέσει από φέτος η αυτόματη ανταλλαγή τραπεζικών δεδομένων μεταξύ χωρών - μελών του ΟΟΣΑ, με την οποία οι ελληνικές φορολογικές αρχές θα λαμβάνουν σε ετήσια βάση αναλυτικά στοιχεία για τους λογαριασμούς και τα επενδυτικά προϊόντα που τηρούν οι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας στις ξένες χώρες, όπως ενδεικτικά το υπόλοιπό τους την 31/12 κάθε έτους και το ύψος και είδος των συναλλαγών τους. 

Αντίθετα, ΟΛΑ τα στοιχεία, που θα προέλθουν από αυτή τη διαδικασία και θα δοθούν στις ελληνικές φορολογικές αρχές, παρέχουν τη δυνατότητα στους ελεγκτές να ερευνήσουν την κίνηση και κυρίως την τροφοδότηση των λογαριασμών του εξωτερικού σε βάθος δεκαετίας.

Σε κάθε περίπτωση, η επέκταση του χρόνου παραγραφής από τα πέντε στα δέκα χρόνια μπορεί να εφαρμοστεί μόνο για όσα εντοπιστούν από τις ελεγκτικές αρχές και προκύπτουν από την αξιοποίηση αποκλειστικά των νέων, "συμπληρωματικών" στοιχείων.

*Ο Νίκος Σιακαντάρης είναι Managing Partner UnityFour Private Consulting House


Πηγή: tovima.gr

24

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text