Ελληνική Moody’s για επιχειρήσεις και νοικοκυριά
Προφίλ «καλοπληρωτή» ή «κακοπληρωτή», το οποίο θα μπορεί να αξιοποιείται σε κάθε επικείμενη σύμβαση είτε αυτή αφορά δάνειο είτε τη συνεργασία με κάποιον προμηθευτή, θα αποκτήσουν όλοι οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις, φυσικά και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου.
Το προφίλ, την πιστοληπτική αξιολόγησή του δηλαδή, θα διαμορφώνει η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, η σύσταση της οποίας προβλέπεται σε ένα από τα αμέσως επόμενα νομοσχέδια που πρόκειται να καταθέσει στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου.
Η νέα Αρχή, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», θα μπορεί να διορίζεται και ως εμπειρογνώμονας για την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας των επιχειρήσεων στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών. Το κείμενο του νομοσχεδίου έχει λάβει την έγκριση των δανειστών, ενώ στην παρούσα φάση έχει τεθεί υπόψη των τραπεζών προκειμένου να προβούν πιθανώς σε παρατηρήσεις.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, γνωστή και ως credit bureau, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζονται διεθνώς αντίστοιχες αρχές ή υπηρεσίες του Δημοσίου, δεν θα περιορίζεται στην πιστοληπτική αξιολόγηση, θα μπορεί ταυτόχρονα να εκπονεί οικονομικές αναλύσεις, στατιστικές μελέτες, αλλά και σχέδια αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων.
Ενας από τους βασικούς στόχους της κυβέρνησης είναι η νέα Αρχή να αποτελέσει στην πραγματικότητα κι ένα είδος «λευκού Τειρεσία», υπό την έννοια ότι οι «καλοπληρωτές» θα τυγχάνουν πιθανώς ευνοϊκότερων όρων στις μελλοντικές συμβάσεις δανείων. Βεβαίως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το αποτέλεσμα της πιστοληπτικής αξιολόγησης δεν θα είναι δεσμευτικό για τον αντισυμβαλλόμενο, την τράπεζα για παράδειγμα με την οποία κάποιος επιχειρεί να συνάψει μια δανειακή σύμβαση.
Το ελληνικό credit bureau θα συλλέγει πληροφορίες για τις οφειλές φυσικών και νομικών προσώπων, συμπεριλαμβανομένων των μη ληξιπρόθεσμων και αυτών που έχουν εξοφληθεί. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, στις πληροφορίες αυτές, στα δεδομένα πιστοληπτικής πληροφόρησης, περιλαμβάνονται ειδικότερα τα εξής:
α) Στοιχεία εξατομίκευσης της οφειλής, όπως ο αριθμός ταμειακής βεβαίωσης ή ο αριθμός βεβαίωσης.
β) Η φύση της οφειλής.
γ) Οι βασικοί όροι της οφειλής, όπως το αρχικό ύψος της, η διάρκεια αποπληρωμής και το επιτόκιο.
δ) Οι ασφάλειες της οφειλής.
ε) Οι καταβολές που πραγματοποιήθηκαν, ο χρόνος των καταβολών και το τρέχον υπόλοιπο της οφειλής.
στ) Ρυθμίσεις της οφειλής, καθώς και προτάσεις ενός μέρους για ρύθμιση, οι οποίες δεν έγιναν δεκτές από το άλλο μέρος.
ζ) Μεταβολές των προσώπων της οφειλής λόγω καθολικής ή ειδικής διαδοχής.
η) Πληροφορίες για την πορεία της δικαστικής διεκδίκησης των οφειλών ή για την εξώδικη αμφισβήτησή τους.
θ) Τα μέτρα διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης που ελήφθησαν, καθώς και η πορεία της δικαστικής τους προσβολής.
ι) Η άσκηση ποινικής δίωξης ή η ποινική καταδίκη λόγω μη καταβολής των οφειλών.
ια) Η πληροφόρηση για το αν το πρόσωπο το οποίο αφορούν τα στοιχεία είναι άνεργος ή έχει πτωχεύσει ή έχει κηρυχθεί συγγνωστός (δηλαδή οι πράξεις του θεωρήθηκαν συγχωρήσιμες) και η απαλλαγή του από σχετικές κυρώσεις.
Τα στοιχεία αυτά υποχρεούνται να παρέχουν στη νέα Αρχή, κατ’ αρχάς, οι φορείς του δημόσιου τομέα (συμπεριλαμβανομένων ΔΕΚΟ και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης) και οι επιχειρήσεις που υπόκεινται στην εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος (τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες κ.ά.). Ωστόσο, η Αρχή θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις με άλλους ιδιωτικούς φορείς, προκειμένου να της παρέχουν δεδομένα πιστοληπτικής πληροφόρησης ή ακόμη και πιστοληπτικές βαθμολογήσεις που παράγουν, καθώς και τη μεθοδολογία που χρησιμοποιούν.
Η Αρχή βάσει των παραπάνω στοιχείων θα παράγει μια βαθμολογία. Η βαθμολογία αυτή θα μπορεί να χορηγείται σε τρεις περιπτώσεις: α) Υστερα από αίτηση του ίδιου του ιδιώτη ή της επιχείρησης που αφορά η πιστοληπτική αξιολόγηση ή β) του δημοσίου ή χρηματοδοτικού φορέα που θέλει να συνάψει σύμβαση με τον ιδιώτη ή το δάνειο είτε είναι ήδη δανειστής του είτε θέλει να εγγυηθεί για οφειλή του ή γ) ιδιωτικού φορέα που έχει συνάψει σύμβαση με την Αρχή. Απαραίτητη προϋπόθεση στις δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι να έχει συναινέσει το πρόσωπο ή η επιχείρηση για τους οποίους ζητείται η πιστοληπτική αξιολόγηση. Για την παραγωγή πιστοληπτικής αξιολόγησης θα καταβάλλεται τέλος από τον αιτούντα.
Πρόσβαση στα στοιχεία και από τις δικαστικές αρχές
Πηγή: kathimerini.gr
25
- Προϋπολογισμός: Φοροέσοδα 11,4 δισ. ευρώ το πρώτο δίμηνο
- Στενεύουν τα περιθώρια για το Ταμείο Ανάκαμψης – Αγώνας δρόμου τα επόμενα 2,5 χρόνια
- UBS για Ελλάδα: Σε καλό δρόμο η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών
- Μειωμένος ο τζίρος των επιχειρήσεων τον Ιανουάριο – Οι επιδόσεις ανά κλάδο
- Ταμείο Ανάκαμψης: «Αγκάθια» η δημόσια διοίκηση και οι δικαστικές προσφυγές για τα ορόσημα και τους πόρους
- Έρχονται νέα μέτρα κατά της ακρίβειας
- Πληθωρισμός: Στο 2,9% με ανατιμήσεις 6,7% στα τρόφιμα
- Συγκεντρωτικός πίνακας αποτελεσμάτων χρήσης 2023
- Εισηγμένες εταιρίες - Πληροφορίες και σύνδεσμοι
- Ευρωπαϊκή Ένωση: ΑΕΠ και ρυθμός αύξησης ΑΕΠ (2008 - σήμερα)
- FTSE Large Cap: Διάγραμμα παραμέτρων "απόλυτου συστήματος"
- Μετοχές σε επιτήρηση και σε αναστολή διαπραγμάτευσης
- Τουρισμός: Τα ρεκόρ του 2022 φέρνουν νωρίτερα τη σεζόν του 2023
- H.I.G. Capital: Επενδύει άλλα 500 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα
- Κεφάλαιο 2: Το Χρηματιστήριο στη δεύτερη φάση του κύκλου του
- Γιώργος Μυλωνάς (Alumil): Είμαι σε ομηρία από τους servicers- Πνίγουν τις υγιείς επιχειρήσεις
- Συγκεντρωτικός πίνακας αποτελεσμάτων χρήσης 2023
Σχόλια (0)
Σχολιάστε το άρθρο