Αρχική | Οικονομία | Χρήστος Σταϊκούρας στην «Κ»: Μείωση πλεονασμάτων από το 2020

Χρήστος Σταϊκούρας στην «Κ»: Μείωση πλεονασμάτων από το 2020

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Χρήστος Σταϊκούρας στην «Κ»: Μείωση πλεονασμάτων από το 2020

Ο δημοσιονομικός χώρος θα κρίνει τις παρεμβάσεις στη φορολογία το 2020 ξεκαθαρίζει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος αποκαλύπτει ταυτόχρονα ότι έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κάτω από το 3,5% του ΑΕΠ το 2020. Ο υπουργός Οικονομικών λέει ότι οι αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, ο αριθμός των φορολογικών κλιμακίων και οι συντελεστές τους θα προκύψουν μετά τις συζητήσεις με τους Ευρωπαίους, για το αφορολόγητο όριο τονίζει ότι αυτό θα συνδεθεί με επιπλέον ηλεκτρονικές συναλλαγές και ξεκαθαρίζει ότι το μόνο μέτρο που έχει αποφασιστεί για το 2020 είναι η μείωση των συντελεστών φορολόγησης των επιχειρήσεων (κερδών και μερισμάτων). Για το τρέχον έτος ο κ. Σταϊκούρας υποστηρίζει ότι δεν θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό, αλλά ταυτόχρονα υπογραμμίζει ότι μετά τη μείωση του ΕΝΦΙΑ δεν υπάρχει χώρος για άλλες παρεμβάσεις.

Παράλληλα, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστεί η δεύτερη δόση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ το 2020, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η δέσμευση της κυβέρνησης ισχύει στο ακέραιο, αλλά θα γίνει πράξη «το συντομότερο δυνατόν».

Σε ό,τι αφορά την αποπληρωμή του ακριβού δανείου του ΔΝΤ, το υφιστάμενο ύψος του οποίου ανέρχεται σήμερα περίπου στα 3 δισ. ευρώ, ο υπουργός Οικονομικών τονίζει ότι είναι στους άμεσους σχεδιασμούς του ελληνικού Δημοσίου. Τέλος, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για νέα έξοδο στις αγορές φέτος, παρά το γεγονός ότι έχει ολοκληρωθεί το δανειακό πρόγραμμα του 2019.

– Υπάρχει δημοσιονομικό κενό για το 2019; Και αν όχι, πώς έκλεισε, δεδομένου ότι τόσο η Κομισιόν όσο και η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμούσαν ότι υπήρχε μέχρι πρότινος;

– Η εκτίμησή μας είναι ότι τελικά δεν θα υπάρξει κενό, λόγω και των θετικών ενδείξεων στην οικονομία που άρχισαν να καταγράφονται επί των ημερών της νέας κυβέρνησης. Οι εκτιμήσεις της Τράπεζας και της Κομισιόν προφανώς ενσωμάτωναν δεδομένα που προέκυπταν από τις πολιτικές της προηγούμενης διακυβέρνησης. Να τονίσω, βέβαια, ότι μετά τη ρύθμιση για τη σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες παρεμβάσεις.

– Ενα ερώτημα απασχολεί τους πάντες: Ποιο θα είναι το κόστος των φοροελαφρύνσεων του 2020 και πώς σχεδιάζετε να το καλύψετε, δεδομένου ότι προβλεπόταν ήδη κενό 1,2%-1,5% του ΑΕΠ (περίπου 2,5 δισ. ευρώ), με βάση την έκθεση της Κομισιόν. Είναι οι περικοπές δαπανών αρκετές ή εξετάζετε και επιπλέον παρεμβάσεις;

– Είναι γνωστό ότι εκτιμήσεις που αφορούν εξελίξεις στην οικονομία, αν και αναγκαίες για τον οικονομικό σχεδιασμό, συνήθως δεν επαληθεύονται επακριβώς. Αυτό ισχύει κυρίως για τις σημειακές εκτιμήσεις. Εχω τονίσει ότι για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης τα υγιή και βιώσιμα δημόσια οικονομικά αποτελούν θεμελιώδη αρχή.

Εκτιμούμε ότι με την αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης της οικονομίας, την ταχεία επιστροφή στην κανονικότητα (ομαλοποίηση των σχέσεων με διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίων, πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών κ.ά.), τη δημοσιονομική πειθαρχία των φορέων της γενικής κυβέρνησης, την υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών, την αξιολόγηση δαπανών, την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, την προώθηση συμπράξεων Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και τη σωστή υλοποίηση του πλαισίου ρύθμισης για ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών, θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για μείωση φόρων και το 2020. Ολα αυτά θα αποτυπωθούν στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους.

– Πιστεύετε ότι το 2020, έστω με έμμεσο τρόπο (ANFAs και SNPs), θα καταφέρετε να μειώσετε το πρωτογενές πλεόνασμα κάτω του στόχου του 3,5% του ΑΕΠ;

– Ο προγραμματισμός του πρωθυπουργού και του οικονομικού επιτελείου είναι να χτίσουμε, βήμα βήμα, όλες τις αναγκαίες συνθήκες ώστε να επιτύχουμε μέσα στο 2020 αυτό τον στόχο. Από την πλευρά μας, απαιτούνται σοβαρότητα, αξιοπιστία και υλοποίηση μεταρρυθμιστικών πολιτικών, σε πλαίσιο δημοσιονομικής πειθαρχίας. Ηδη θέτουμε προς συζήτηση το κρίσιμο αυτό ζήτημα στους εταίρους και δανειστές. Ωριμάζουν οι συνθήκες ώστε να τεθούν πιο ρεαλιστικοί στόχοι.

– Εθεσαν οι δανειστές θέμα επανεξέτασης του αφορολογήτου, δεδομένου ότι ο επικεφαλής του ΕSM Κλάους Ρέγκλινγκ είπε πρόσφατα, σε συνέντευξή του στην «Κ», ότι οι θεσμοί απογοητεύθηκαν που ανετράπη το μέτρο.

– Η κάθε πλευρά έχει και το δικαίωμα και τη δυνατότητα να καταθέτει τις αξιολογικές κρίσεις της. Μέχρι στιγμής πάντως οι θεσμοί δεν έθεσαν ζήτημα επανεξέτασης του αφορολογήτου, το οποίο ήδη μειώθηκε μία φορά επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Με την ευκαιρία της ερώτησής σας, σημειώνω τη σύγκλισή μας με τον κ. Ρέγκλινγκ στην ανάγκη διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, που εμείς θα την επιδιώξουμε, μεταξύ άλλων, με την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση, με την τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων, με την ηλεκτρονικοποίηση δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου.

– Επιμένετε στις μειώσεις φόρων και, αν ναι, πότε σχεδιάζετε να τις κάνετε;

– Επιμένουμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρξουν ελαφρύνσεις στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά. Και θα τις εφαρμόσουμε το συντομότερο δυνατό, συνεχίζοντας το 2020 αυτό που ξεκινήσαμε, αφού μελετήσουμε τον δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρξει τα επόμενα έτη. Οι φορολογικές ελαφρύνσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος, τη μείωση φορολογικών συντελεστών για φυσικά πρόσωπα και τη μείωση του ΦΠΑ.

Αυτό που μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή, και το οποίο έχει συζητηθεί και προσδιοριστεί, είναι ότι θα προχωρήσουμε, το 2020, στη μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις από το 28%  στο 24% για τα εισοδήματα του 2019.

– Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι με τη μείωση του ΕΝΦΙΑ δίνεται πολλά σε λίγους και δεν βοηθάτε τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα; Τι απαντάτε εσείς σε αυτό;

– Οι πολίτες με ακίνητη περιουσία από 1 έως 500.000 ευρώ, δηλαδή τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα, θα αποκομίσουν το 86% της συνολικής φορολογικής ελάφρυνσης που προκύπτει από τη μείωση του φόρου ακίνητης περιουσίας. Μελέτη δε του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων εκτιμά ότι η μείωση του ΕΝΦΙΑ, με τον τρόπο που νομοθετήθηκε, οδηγεί σε πολύ μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στο μέσο εισόδημα του φτωχότερου 10% του πληθυσμού, συνεισφέροντας και στη μείωση των οικονομικών ανισοτήτων. Αντιλαμβάνεστε συνεπώς ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει απλά αυτό που ήξερε να κάνει και ως κυβέρνηση. Κατασκευάζει και αναπαράγει ψευδείς «ιστορίες» και «ειδήσεις».

– Θα υπάρξει δεύτερη δόση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ;

– Ναι, θα υπάρξει. Η δέσμευσή μας ισχύει στο ακέραιο. Και θα γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.

– Μπορείτε να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία για το φορολογικό νομοσχέδιο που θα καταθέσετε;

– Οπως σας ανέφερα, πρόκειται για συνολική παρέμβαση με τετραετή χρονικό ορίζοντα υλοποίησης. Παρέμβαση που θα απλοποιεί τη φορολογική νομοθεσία, ενσωματώνοντας στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος όλες τις νομοθετικές αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια μέσα από τη δευτερογενή νομοθεσία της φορολογικής διοίκησης, τις εγκυκλίους και τη νομολογία ανωτάτων δικαστηρίων.

Θα προβλέπει σταδιακή μείωση φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων, θα ενσωματώνει τα διάσπαρτα φορολογικά κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών για την αναθέρμανση της αγοράς ακινήτων και των επενδύσεων σε έρευνα και ανάπτυξη, θα ενισχύει πρωτοβουλίες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και θα περιλαμβάνει μέτρα που αυξάνουν το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων, θα ευνοεί τις οικονομίες κλίμακας και τις συνέργειες, θα αυξάνει τη διαφάνεια και την προβλεψιμότητα, θα αποσαφηνίζει την έννοια της φορολογικής κατοικίας,  θα ενισχύει το καθεστώς προσέλκυσης μη κατοίκων στην Ελλάδα, θα προωθεί την αποτελεσματικότερη στόχευση των ελέγχων και την υιοθέτηση άλλων έμμεσων τεχνικών σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές.

– Θα προχωρήσετε σε νέα έκδοση ομολόγου φέτος;

– Το υπουργείο Οικονομικών, μέσω του ΟΔΔΗΧ, με την τελευταία εξαιρετικά επιτυχημένη έκδοση του 7ετούς ομολόγου, έχει κατ’ αρχήν ολοκληρώσει το δανειακό πρόγραμμα για το 2019. Το ελληνικό Δημόσιο άντλησε κεφάλαια συνολικού ύψους 7,5 δισ. ευρώ, δηλαδή 500 εκατ. ευρώ περισσότερα από τον αρχικό σχεδιασμό.

Ως εκ τούτου, η μελλοντική πρόσβαση στις αγορές θα στοχεύει, εκτός των άλλων, στη διατήρηση του συνεχούς «διαλόγου» με την επενδυτική κοινότητα, στην περαιτέρω επέκταση της επενδυτικής βάσης των ελληνικών κρατικών χρεογράφων, στην ολοκλήρωση της αναδιαμόρφωσης της καμπύλης αποδόσεων του ελληνικού Δημοσίου και στη βελτίωση της ρευστότητας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών κρατικών χρεογράφων.

Οι όποιες κινήσεις της κυβέρνησης θα είναι τέτοιες που θα επιδιώκουν τη σταδιακή αύξηση του συνολικού όγκου του υφιστάμενου διαπραγματεύσιμου χρέους, με απολύτως συντεταγμένο τρόπο και μέθοδο, χωρίς εκπλήξεις για την επενδυτική κοινότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις εκάστοτε συνθήκες της αγοράς και το επενδυτικό ενδιαφέρον.

– Πότε υπολογίζετε ότι θα φθάσει η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα;

– Θεωρώ ότι σταδιακά θα βελτιώνεται η εικόνα των οίκων αξιολόγησης για τη χώρα. Ηδη οι εκθέσεις τους καταγράφουν τις θετικές προοπτικές που δημιουργούνται με την ύπαρξη μιας σταθερής κυβέρνησης και την αποτύπωση ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου. Εκτιμώ ότι, υπό ομαλές συνθήκες, η επιστροφή της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα μπορεί να επιτευχθεί πριν από το τέλος του 2020.

– Τι ύψους πρόωρη εξόφληση των δανείων του ΔΝΤ σχεδιάζετε και πότε υπολογίζετε να γίνει;

– Πράγματι, στους άμεσους σχεδιασμούς του ελληνικού Δημοσίου είναι η πρόωρη αποπληρωμή του ακριβού τμήματος των δανείων του ΔΝΤ, το υφιστάμενο ύψος του οποίου ανέρχεται σήμερα περίπου στα 3 δισ. ευρώ. Αυτή η πρωτοβουλία, που θα εδράζεται στην πιστή τήρηση των όρων, προϋποθέσεων και διαδικασιών που προβλέπονται από τις σχετικές συμβάσεις, υπηρετεί πολλούς στόχους.

Κατ’ αρχάς, τη σημαντική εξοικονόμηση που θα προκύψει από τη μείωση δαπανών τόκων του ελληνικού Δημοσίου. Επίσης, τη θετική απήχησή της στην επενδυτική κοινότητα, αφού θα προεξοφληθεί εκείνο το τμήμα των δανείων που έχει τρέχον κόστος άνω του 5% και το οποίο αντικαθίσταται από δανεισμό, το κόστος του οποίου, σύμφωνα με την πρόσφατη έκδοση ομολόγων, ανέρχεται σε 1,9%.

Επιπλέον, τη μείωση των κινδύνων αγοράς που ενυπάρχουν στα υφιστάμενα δάνεια του ΔΝΤ, αφού αυτά είναι κυρίως σε ξένο νόμισμα και με κυμαινόμενο επιτόκιο. Επιπροσθέτως, τη συνέπεια και τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, αφού η Ελλάδα θα προβεί σε ενέργεια αντίστοιχη αυτής άλλων χωρών που ήταν σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.

Τα capital controls

– Με τους κεφαλαιακούς περιορισμούς σε τι κατάσταση βρισκόμαστε; Εχει έρθει το τέλος των capital controls;

– Εργαζόμαστε, σοβαρά και μεθοδικά, προκειμένου οι κεφαλαιακοί περιορισμοί που επιβλήθηκαν το καλοκαίρι του 2015, εξαιτίας της ανεύθυνης πολιτικής της προηγούμενης διακυβέρνησης, να αποτελέσουν οριστικά και πλήρως παρελθόν για τη χώρα. Hδη έχουμε ξεκινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Η σχετική διάταξη νόμου είναι έτοιμη, η έκθεση αξιολόγησης των επιπτώσεων ολοκληρώνεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, και το προσεχές διάστημα θα αποσταλούν προς αξιολόγηση από τους εμπλεκόμενους θεσμούς. Πιστεύουμε ότι μετράμε πλέον αντίστροφα για την οριστική άρση των κεφαλαιακών περιορισμών. Ωστε να κλείσει, τέσσερα χρόνια μετά, ένα θλιβερό κεφάλαιο της ελληνικής οικονομίας.

Καταρτίζεται ήδη νέο πλάνο αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών

– Πότε περιμένετε ότι θα εγκριθεί το σχέδιο για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (APS) και πώς θα προωθήσετε το αντίστοιχο της Τράπεζας της Ελλάδος;

– Ο πρωθυπουργός, στις προγραμματικές δηλώσεις του, τόνισε ότι η κυβέρνηση θα προωθήσει τόσο το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας όσο και αυτό της Τράπεζας της Ελλάδος. Το πρώτο σχέδιο, δηλαδή αυτό της δημιουργίας ενός συστήματος εγγυήσεων περιουσιακών στοιχείων, έχει τύχει επεξεργασίας απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και βρίσκεται σε ώριμο στάδιο προώθησής του. Εκτιμούμε ότι μέσα στο φθινόπωρο θα έχουμε ολοκληρώσει όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες, οπότε και θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση του σχεδίου με τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις. Σε επόμενο στάδιο θα προχωρήσουμε με βάση και την πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος.

– Ποια είναι τα σχέδιά σας για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου;

– Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών αφορούν κυρίως εκκρεμείς συντάξεις και οφειλές των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, του ΕΟΠΠΥ, των νοσοκομείων και των ΟΤΑ, που έχουν είτε νομικά είτε διοικητικά κωλύματα στην είσπραξή τους από τους φορείς υποδοχής.

Υπενθυμίζω ότι η πρόβλεψη του τρίτου προγράμματος ήταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές να έχουν μηδενιστεί μέχρι τον Αύγουστο του 2018. Κάτι που δυστυχώς δεν έγινε. Δική μας προγραμματική δέσμευση είναι ο εντοπισμός και η εξάλειψη εκείνων των συστημικών δυσλειτουργιών που αποτελούν την πηγή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Αυτό θα το επιτύχουμε θεσπίζοντας αυστηρές και τυποποιημένες διαδικασίες και θέτοντας ηλεκτρονικές δικλίδες σε όλη τη διαδικασία αποπληρωμής υποχρεώσεων προς τρίτους. Σημειώνεται ότι έχει ξεκινήσει ήδη η κατάρτιση νέου πλάνου αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, σε συνεργασία με τις οικονομικές υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων.

– Πότε υπολογίζετε ότι θα γίνει αισθητό το αναπτυξιακό αποτέλεσμα της πολιτικής σας; Τι ρυθμούς μπορούμε να περιμένουμε το 2019 και το 2020;

– Η βούληση και ο σχεδιασμός είναι όλες οι πολιτικές μας να προωθούν τον ρυθμό μεγέθυνσης της οικονομίας. Εκτιμώ ότι η αρχή έχει γίνει. Αισιοδοξώ ότι θα επιταχύνουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Θεωρώ ότι υλοποιώντας το σχέδιό μας και με σταθερό το ευρωπαϊκό και διεθνές οικονομικό περιβάλλον, η οικονομία θα μεγεθύνεται με υψηλότερο ρυθμό από αυτόν που είχε όταν την παραλάβαμε. Μέχρι σήμερα, όμως, δεν έχω ποσοτικοποιημένα δεδομένα για να κάνω σημειακές εκτιμήσεις.

– Ποιες μεταρρυθμίσεις πιστεύετε ότι πρέπει να προωθηθούν άμεσα και για ποιο λόγο;

– Η υλοποίηση μεταρρυθμίσεων αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του σχεδίου μας, κάτι που έγινε ήδη φανερό με την κατάθεση του νομοσχεδίου που αφορά τη λειτουργία του κράτους. Στόχος μας, η ανασυγκρότηση και ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός του, ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα γραφειοκρατίας, πολυνομίας και αδιαφάνειας. Μόνο έτσι θα αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος και τους θεσμούς του. Επιπροσθέτως, στο πεδίο της οικονομίας, θα προχωρήσουμε σύντομα στην κατάθεση ενός νέου, συνολικού φορολογικού νομοσχεδίου, το οποίο θα συνιστά εκτεταμένη και συνεκτική μεταρρύθμιση. Θέλουμε να δημιουργήσουμε σταθερό φορολογικό πλαίσιο που θα έχει στόχο τον συγκερασμό της αναπτυξιακής διάστασης με την κοινωνική μέριμνα, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική ευστάθεια της χώρας.

Ενώ άμεσα θα προχωρήσουμε στην απλοποίηση του αδειοδοτικού και γραφειοκρατικού περιβάλλοντος για τις ιδιωτικές επενδύσεις. Σημαντική μεταρρύθμιση ώστε να σταματήσουν να μπλοκάρουν εμβληματικές επενδύσεις, όπως αυτή του Ελληνικού.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text