Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Ηχηρό μήνυμα Moody's: Μεταξύ Ba3 και Β2, εκτός investment grade, για χρόνια τα ελληνικά ομόλογα - Ανάπτυξη, event risk κρίνουν την αξιολόγηση

Ηχηρό μήνυμα Moody's: Μεταξύ Ba3 και Β2, εκτός investment grade, για χρόνια τα ελληνικά ομόλογα - Ανάπτυξη, event risk κρίνουν την αξιολόγηση

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Ηχηρό μήνυμα Moody's: Μεταξύ Ba3 και Β2, εκτός investment grade, για χρόνια τα ελληνικά ομόλογα - Ανάπτυξη, event risk κρίνουν την αξιολόγηση

Για χρόνια τα ελληνικά ομόλογα θα παραμείνουν εκτός investment grade προειδοποιεί η Moody's

Η αξιολόγηση των ελληνικών ομολόγων θα παραμείνει στη ζώνη των Ba3 και Β2 για αρκετά χρόνια, σύμφωνα με την Moody's, η οποία επί της ουσίας προϊδεάζει ότι δεν θα αναβαθμίσει την ελληνική οικονομία σε επενδυτική βαθμίδα investment grade, το οποίο είναι πάνω από το Baa3.

Ουσιαστικά η Moody's προιδεάζει ότι δεν θα αναβαθμίσει την Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα καταρρίπτοντας πολλούς μύθους και επιβεβαιώνοντας το bankingnews που αναφέρει ότι η Moody's δεν προτίθεται έως το 2021 να αναβαθμίσει την Ελλάδα σε investment grade.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι την Παρασκευή, 23 Αυγούστου 2019, αναμενόταν η αξιολόγηση της Moody's για την Ελλάδα, η οποία όμως ποτέ δεν ανακοινώθηκε, απογοητεύοντας όσους ανέμεναν έστω βελτίωση του outlook.

Βέβαια υπάρχουν και οι οίκοι Standard and Poor's και Fitch οι οποίοι δεν έχουν θέσει τέτοιους περιορισμούς στις αξιολογήσεις τους.

Ωστόσο εάν η Ελλάδα δεν αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα, δεν θα ενταχθεί και στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Οι προειδοποιήσεις της Moody's στην σημερινή, 28 Αυγούστου 2019, 9σέλιδη ανάλυσή της υπό τον τίτλο Government of Greece – B1 stable, που σας παρουσιάζει το bankingnews.gr.. μόνο προβληματισμό προκαλεί.

Όπως αναφέρει η Moody's, οι παράγοντες που καθορίζουν την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας είναι η ανάπτυξη, η θεσμική ισχύς, τα δημοσιονομικά και το event risk, η πορεία των οποίων τοποθετούν την αξιολόγηση των ελληνικών ομολόγων στη ζώνη των Ba3 και Β2.

Το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας υποστηρίζεται από τις βελτιωμένες οικονομικές προοπτικές, το σταθερό ιστορικό της επίτευξης δημοσιονομικών στόχων, καθώς και την ισχυρή στήριξη από τους πιστωτές της στη ζώνη του ευρώ.

Ενώ το δημόσιο χρέος είναι πολύ υψηλό, η Ελλάδα επωφελείται από μια ευνοϊκή διάρθρωση του χρέους λόγω της εκτεταμένης ελάφρυνσης του χρέους από τους πιστωτές του δημόσιου τομέα.

Για χρόνια τα ελληνικά ομόλογα θα παραμείνουν εκτός investment grade προειδοποιεί η Moody's.

Σήμερα τα ελληνικά ομόλογα βαθμολογούνται με Β1.

Παράγοντες που κρίνουν το πιστωτικό προφίλ

Πιστωτικές δυνάμεις
- Αποτελεσματικό ιστορικό υλοποίησης ενός απαιτητικού συνόλου διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
- Πολύ χαμηλό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους, μέτριες δανειακές ανάγκες εν μέσω της τρέχουσας υποστήριξης πίστωσης
- Πολύ υψηλότερα επίπεδα πλούτου από τις άλλες χώρες σε παρόμοια επίπεδα διαβάθμισης

Πιστωτικές προκλήσεις
- Η μείωση του πολύ υψηλού χρέους θα απαιτήσει μια πολύ περιοριστική δημοσιονομική πολιτική για τα επόμενα χρόνια
- Διατήρηση της εστίασης στην ολοκλήρωση θεσμικών μεταρρυθμίσεων
- Επιτάχυνση της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών

Προβλέψεις αξιολόγησης

Οι προοπτικές της αξιολόγης της Ελλάδας είναι σταθερές και εξισορροπούν τον σχετικά χαμηλό κίνδυνο πολιτικής ή δημοσιονομικής αναστροφής έναντι των προοπτικών μέτριας ανάπτυξης και της ανάγκης να ενσωματωθούν πλήρως οι θεσμικές βελτιώσεις στη δημόσια διοίκηση.
Παρά τις σημαντικές βελτιώσεις μέχρι σήμερα, οι πιστωτικές μετρήσεις της Ελλάδας είναι πιθανό να παραμείνουν ανάλογες με μια βαθμολογία στην κατηγορία Β κατά τα προσεχή έτη, απουσία σημαντικών περαιτέρω βελτιώσεων στη θεσμική δύναμη της χώρας και στις οικονομικές της επιδόσεις.
Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν χαμηλές εάν δεν επιταχυνθούν σημαντικά οι επενδύσεις.
Οι υψηλότερες επενδύσεις απαιτούν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και την εξασφάλιση δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, καθώς και για τη μετάβαση προς ένα φορολογικό καθεστώς φιλικότερο προς την ανάπτυξη, διατηρώντας ταυτόχρονα συνετές δημοσιονομικές πολιτικές.
Ενώ οι νέες προτάσεις για τον καθαρισμό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών, χρειάζονται περαιτέρω λεπτομερή εργασία για να μπορέσουν να υλοποιηθούν.
Επίσης, ενώ η Ελλάδα κατόρθωσε να νομοθετήσει πολλά σημαντικά μεταρρυθμιστικά μέτρα τα τελευταία τρία χρόνια, αυτά επικεντρώθηκαν σε θεσμικές αλλαγές, ενώ η αλλαγή της συμπεριφοράς ειδικότερα θα απαιτήσει χρόνο για να ενσωματωθεί πλήρως.

Παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αναβάθμιση

Η αξιολόγηση θα μπορούσε να αναβαθμιστεί εάν η νέα κυβέρνηση συνεχίσει να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις που δόθηκαν στη Ευρωζώνη, μεταξύ των οποίων οι
μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τα θεσμικά όργανα και οδηγούν σε βελτιωμένο επιχειρηματικό κλίμα και ισχυρότερες επενδύσεις, διατηρώντας ταυτόχρονα σταθερά τα δημόσια οικονομικά.
Αυτό θα οδηγούσε σε ταχύτερη μείωση του δείκτη δημόσιου χρέους από ό, τι προβλέπεται σήμερα.
Μια ταχύτερη του αναμενομένου βελτίωση στην υγεία του τραπεζικού τομέα θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει το έναυσμα για μια θετική αξιολόγηση.

Παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση

Αντίθετα, θα μπορούσε να αναπτυχθεί αρνητική πίεση στην αξιολόγηση εάν η ελληνική κυβέρνηση αποφασίσει να αποκλίνει από τις δεσμεύσεις της και να αντιστρέψει τις μεταρρυθμίσεις που είχαν προηγουμένως συμφωνηθεί και νομοθετηθεί ή αν οι εντάσεις με τους επίσημους πιστωτές επανεμφανιστούν για οποιονδήποτε άλλο λόγο.
Αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τη συνεχή στήριξη της χώρας.
Λεπτομερείς εκτιμήσεις πίστωσης

Η Moody's αξιολογεί την οικονομική ισχύ της Ελλάδας ως "μέτρια" σύμφωνα με την ενδεικτική βαθμολογία.
Η αξιολόγηση εξισορροπεί για τη χώρα τα σχετικά υψηλά επίπεδα πλούτου με το μέτριο μέγεθος της οικονομίας και εξίσου μέτριο επίπεδο διαφοροποίησης της οικονομίας.
Ενώ αναμένεται οι προοπτικές ανάπτυξης να βελτιωθούν βραχυπρόθεσμα, παραμένουν σημαντικά εμπόδια στη βιώσιμη ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης των διαρθρωτικά χαμηλών αποταμιεύσεων και ποσοστών επενδύσεων.
Η Ελλάδα έχει παρουσιάσει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από τις αρχές του 2017 και αναμένεται ότι η ανάκαμψη θα επιταχυνθεί ελαφρά φέτος, με την υποστήριξη τηςδυναμικής της αγοράς εργασίας και τη βελτίωση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και των καταναλωτών μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018.
Η δημοσιονομική πολιτική θα στηρίξει την ανάκαμψη φέτος, σε αντίθεση με τα τελευταία χρόνια.
Η ανταγωνιστικότητα του κόστους έχει βελτιωθεί σημαντικά και η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει ορισμένες από τις πολύ μεγάλες εγχώριες και εξωτερικές  ανισορροπίες της, συμπεριλαμβανομένων των ιστορικά υψηλών ελλειμμάτων τρεχουσών συναλλαγών.
Όπως επισημαίνει η Moody's, η ανάκαμψη της Ελλάδας ευθυγραμμίζεται σε γενικές γραμμές με την ανάκαμψη άλλων χωρών που προέκυψαν από την κρίση.
Ωστόσο, η ισχυρότερη ανάπτυξη απαιτεί την ανάκαμψη των επενδύσεων που έχουν καθυστερήσει μέχρι στιγμής.
Φιλικότερες προς την ανάπτυξη μεταρρυθμίσεις, όπως η μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών και η γραφειοκρατία, καθώς και η εξασφάλιση ασφαλών δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, θα μπορούσαν να συμβάλουν στην τόνωση των επενδύσεων.
Δεδομένης της συνεχιζόμενης αδυναμίας του ελληνικού τραπεζικού τομέα, απαιτούνται ξένα κεφάλαια.
Και αυτό διότι οι μακροπρόθεσμες προκλήσεις είναι δυσμενείς, ενώ τα δημογραφικά στοιχεία επιδεινώθηκαν από τη μετανάστευση μεγάλου ποσοστού των νέων και μορφωμένων.
Αναφορικά με τη θεσμική ισχύ της Ελλάδας η Moody's τη βαθμολογεί ως "μέτρια (-)", αν και η χώρα είναι σταθερή στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων
στο πλαίσιο του τελευταίου προγράμματος, καθώς και τη σημαντική τεχνική βοήθεια που έλαβαν οι ελληνικές αρχές στους τομείς της δημόσιας και της φορολογικής διοίκησης, η οποία συνήθως δεν διατίθεται για χώρες με παρόμοια βαθμολογία.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα θεωρούνται αδύναμα της Ελλάδας, ειδικά για το κράτος δικαίου, την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης και τον έλεγχο της διαφθοράς, όπως μετράται από τους δείκτες παγκόσμιας διακυβέρνησης που έχουν επιδεινωθεί κατά την τελευταία δεκαετία και είναι χαμηλότερες από αυτές άλλων χωρών της ζώνης του ευρώ.
Η αναδιάρθρωση του χρέους του 2012 είναι άλλος παράγοντας που περιορίζει το θεσμικό σκορ της Ελλάδας.
Η Moody's αξιολογεί τη δημοσιονομική ισχύ της Ελλάδας ως "χαμηλή (+)", η οποία ισορροπεί τον πολύ υψηλό δείκτη χρέους άνω του 180% του ΑΕΠ με τις ευνοϊκές ρυθμίσεις των πιστωτών της, ιδίως σε σύγκριση με άλλα ομοειδή χρεωμένα ή άλλα υπερχρεωμένα κράτη.
Αυτό αντικατοπτρίζει την εκτεταμένη ελάφρυνση του χρέους που παρείχαν οι πιστωτές της ζώνης του ευρώ και τη δέσμευσή τους να επανεξετάσουν την πορεία του χρέους της Ελλάδας και πάλι το 2033.
Ένας άλλος θετικός παράγοντας είναι η διάρθρωση του χρέους της κυβέρνησης με πολύ μεγάλες διάρκειες.
Μετά από μια προσωρινή αύξηση του χρέους το περασμένο έτος - λόγω της συσσώρευσης ενός μεγάλου αποθέματος μετρητών για την επιστροφή της Ελλάδας στη χρηματοδότηση της αγοράς - αναμένεται σταδιακή μείωση του χρέους από το έτος αυτό και μετά, με βάση την προσδοκία για συνεχιζόμενη θετική ανάπτυξη και ουσιαστικά πρωτογενή πλεονάσματα.
Ενώ το χρέος της Ελλάδας θα παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα για τις επόμενες δεκαετίες, η καθοδική πορεία του χρέους εξασφαλίζεται ακόμη
κάτω από τις υποθέσεις στρες της χαμηλότερης ανάπτυξης και του κάπως ασθενέστερου δημοσιονομικού αποτελέσματος.
Στο βασικό σενάριο της Moody's, ο δείκτης δημόσιου χρέους θα μειωθεί σε περίπου 174% του ΑΕΠ φέτος και περαιτέρω σε περίπου 154% έως το 2022.
Παράλληλα, η Moody's θεωρεί ότι η Ελλάδα έχει "υψηλή (+)" ευαισθησία σε event risk.
Η αξιολόγηση εξακολουθεί να καθοδηγείται από τους κινδύνους που συνδέονται με τον τραπεζικό τομέα, ο οποίος χαρακτηρίζεται από πολύ χαμηλή ποιότητα ενεργητικού, χαμηλή κερδοφορία και μεγάλο μερίδιο κατώτερης ποιότητας κεφαλαίου με τη μορφή των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι που προέρχονται από τον τραπεζικό τομέα μειώνονται σταδιακά, καθώς οι συστημικές τράπεζες εμφάνισαν περαιτέρω σταδιακές βελτιώσεις στις περισσότερες πτυχές των πιστωτικών τους προφίλ. Ειδικότερα, οι θέσεις ρευστότητας των τραπεζών βελτιώθηκαν ουσιαστικά, καθώς οι ιδιωτικές καταθέσεις επιστρέφουν και οι τράπεζες έχουν ξαναβρεί την πρόσβαση στις χρηματοπιστωτικές αγορές μαζί με την βελτίωση στη διατραπεζική χρηματοδότηση.
Επιπλέον, οι προτάσεις για την επιτάχυνση του καθαρισμού των ισολογισμών των τραπεζών βρίσκονται στο τραπέζι και θα ήταν θετικό εάν εφαρμοστούν.
Πρόσφατα, η Moody's, μείωσε το σκορ πολιτικής στο "μέτριο (-)", προκειμένου να αποτυπώσει την προοπτική της σταθερής πολιτικής κατάστασης μετά τις γενικές εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Για πρώτη φορά από το 2009, ένα μόνο κόμμα - η Νέα Δημοκρατία - έχει αποκτήσει την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών στο κοινοβούλιο.
Έτσι, το σκορ παραμένει υψηλότερο από ό, τι σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ώστε να αντικατοπτρίζεται η ανάγκη διαδοχικών κυβερνήσεων να επιδιώξουν συνετές δημοσιονομικές πολιτικές και να εφαρμόσουν περαιτέρω θεσμικές και διαρθρωτικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις, όπως συμφωνήθηκαν με τους πιστωτές, στο πλαίσιο μιας αδύναμης αλλά βελτιωτικής θεσμικής ικανότητας.
Ο κυβερνητικός κίνδυνος ρευστότητας βαθμολογείται στο "χαμηλό (+)", δεδομένων των σημαντικών επεκτάσεων διάρκειας που παρέχονται από τους πιστωτές, την επιστροφή στην χρηματοδότηση της αγοράς μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της δέσμης στήριξης τον περασμένο χρόνο και την ύπαρξη ενός μεγάλου αποθέματος μετρητών που καλύπτει περίπου δύο χρόνια στις ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης της ελληνικής κυβέρνησης.
Οι ανάγκες δανεισμού της κυβέρνησης θα μειωθούν κατά τα προσεχή έτη κάτω από το 10% του ΑΕΠ, με τη βοήθεια των εκτεταμένων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους.
Οι πιστωτές της ζώνης του ευρώ έχουν δεσμευτεί να εξασφαλίσουν μεσομακροπρόθεσμα τις ανάγκες δανεισμού και, εάν χρειαστεί, να υπάρξει περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους.
Ο εξωτερικός κίνδυνος ευπάθειας βαθμολογείται στο "χαμηλό", καθώς η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών από το 20% περίπου του ΑΕΠ πριν από την κρίση σε περίπου 2-3% του ΑΕΠ τα τελευταία χρόνια.

Ανάπτυξη

Μετά το αδύναμο πρώτο τρίμηνο, η οικονομική δυναμική της Ελλάδας θα πρέπει να ανακάμψει στο υπόλοιπο του έτους.
Η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ήταν χαμηλότερη από την αναμενόμενη στο 0,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και μόλις 1,3% σε σχέση με πριν από ένα έτος.
Σε ονομαστικούς όρους - περισσότερο σχετικούς με τα δημόσια οικονομικά σε σύγκριση με την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ - η ανάπτυξη διατηρήθηκε
λίγο πάνω από το 2%, δεδομένου των κάπως υψηλότερων ρυθμών πληθωρισμού τα τελευταία τρίμηνα.
Η Moody's αναμένουμε ότι η ανάπτυξη θα ενισχυθεί καθ 'όλη τη διάρκεια του υπολοίπου του έτους, στο πλαίσιο της βελτίωσης της αγοράς εργασίας και του καταναλωτικού κλίματος.
Η αύξηση της απασχόλησης παρέμεινε σταθερά πάνω από 2% τους τελευταίους μήνες και τον Ιούλιο η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2007.
Το ποσοστό ανεργίας ανέρχεται στο 17,2% (Μάιος 2019), το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2011.
Παράλληλα, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη σταθεροποιήθηκε παρά βελτιώθηκε κατά τους τελευταίους μήνες και η βιομηχανική παραγωγή παρουσίασε πιο χαμηλή ανάπτυξη κατά το δεύτερο τρίμηνο (+0,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος)
Για το σύνολο του έτους η Moody's, αναμένει η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ να ανέλθει στο 2,1%, επιταχύνοντας στο 2,5% το επόμενο έτος.

Πηγή: www.bankingnews.gr
Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text