Αρχική | Πολιτική | Κοινωνία | Λεωφορεία και τρόλεϊ «φρενάρουν» το e-εισιτήριο

Λεωφορεία και τρόλεϊ «φρενάρουν» το e-εισιτήριο

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Λεωφορεία και τρόλεϊ «φρενάρουν» το e-εισιτήριο

Τρεις μήνες μετά την αρχική εφαρμογή του, το σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Οι επίσημες ανακοινώσεις θέλουν το κλείσιμο των πυλών σε σταθμούς μετρό και ηλεκτρικού να ολοκληρώνεται εντός του μηνός, ωστόσο τα έως σήμερα δεδομένα καταδεικνύουν ότι ούτε αυτή η προθεσμία θα τηρηθεί. Με μόλις επτά από τους συνολικά 60 σταθμούς να έχουν κλείσει, οι πιθανότητες ολοκλήρωσης του εγχειρήματος σε λίγες ημέρες είναι ιδιαίτερα περιορισμένες.

Στο μεταξύ, το σύστημα στο σύνολό του εξακολουθεί να εμφανίζει «τρύπες», με τα αυτόματα μηχανήματα που εξέδιδαν τα παλαιά χάρτινα εισιτήρια να μην έχουν αναβαθμιστεί ακόμα στο σύνολό τους. Στόχος είναι σταδιακά να αναβαθμιστεί το λογισμικό όσων από τα μηχανήματα έκδοσης χάρτινων εισιτηρίων μπορούν να εξυπηρετήσουν το νέο ηλεκτρονικό σύστημα, τα οποία υπολογίζονται σε περίπου 70. Οσο δεν λειτουργούν τα πρόσθετα μηχανήματα τόσο παραμένουν περιορισμένα τα σημεία έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το οριστικό κλείσιμο των πυλών θα εξαρτηθεί από τον ρυθμό έκδοσης προσωποποιημένων καρτών για ανέργους και ΑμεΑ που αποτελούν την τελευταία κατηγορία πολιτών που καθυστέρησε να εξυπηρετηθεί από τον ΟΑΣΑ. Οι εκτιμήσεις του Οργανισμού θέλουν το σύνολο των καρτών να ανέρχεται στις 300.000 για τους ανέργους και περίπου στις 40.000 για τα ΑμεΑ. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί αιτήσεις για περίπου 50.000 ετήσιες προσωποποιημένες κάρτες από τις παραπάνω κατηγορίες πολιτών. Το σύστημα «αναμένει» την έκδοση των καρτών γι’ αυτές τις κατηγορίες καθώς δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση.

Χωρίς τις προσωποποιημένες κάρτες δεν θα μπορούν να περάσουν από τις κλειστές πύλες, καθώς ο Οργανισμός δεν είχε προνοήσει εγκαίρως για την έκδοση του συγκεκριμένου «προϊόντος» κομίστρου. Θεωρητικώς, ωστόσο, ακόμη και όταν λυθεί αυτό το ζήτημα και προχωρήσει το κλείσιμο των πυλών, το συνολικό σύστημα αστικών συγκοινωνιών εξακολουθεί να εμφανίζει κενά. Πέραν των προβλημάτων, που αναμένεται να παρατηρηθούν κατά τις πρώτες ημέρες πλήρους λειτουργίας του συστήματος, λόγω της μη εξοικείωσης του κοινού με τις κλειστές πύλες, το μεγάλο πρόβλημα ακούει στο όνομα λεωφορεία και τρόλεϊ.

Η ελεύθερη και χωρίς έλεγχο είσοδος των επιβατών στα λεωφορεία υπονομεύει σε πολύ μεγάλο βαθμό την αποτελεσματικότητα του συστήματος. Και αυτό γιατί η πλειονότητα των επιβατών εισέρχεται στα οχήματα χωρίς να επικυρώνει το ηλεκτρονικό εισιτήριο γνωρίζοντας ότι δεν διεξάγονται έλεγχοι.

«Μόλις πέρασα το ηλεκτρονικό εισιτήριο από το επικυρωτικό μηχάνημα και ακούστηκε ο χαρακτηριστικός ήχος “μπιπ”, οι συνεπιβάτες με κοίταξαν παράξενα σαν να μην είχαν ακούσει ποτέ αυτό τον ήχο» λέει στην «Κ» επιβάτης.

Οι οδηγοί των λεωφορείων από την πλευρά τους δηλώνουν με κάθε τρόπο ότι αρνούνται να συμμετάσχουν στη διαδικασία ελέγχου, πρακτική που ακολουθείται σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Ο ΟΑΣΑ έχει προσπαθήσει αρκετές φορές να καθιερώσει την είσοδο των επιβατών στα λεωφορεία μόνο από την μπροστινή πύλη ώστε να υπάρχει η αίσθηση του ελέγχου των επιβιβαζομένων οι οποίοι θα πρέπει να επικυρώνουν το εισιτήριό τους στο ηλεκτρονικό μηχάνημα που βρίσκεται δίπλα στον οδηγό. Η σθεναρή αντίσταση, όμως, των οδηγών στην επιβολή αυτής της πρακτικής δυναμιτίζει πρακτικά την όποια πιθανότητα αποτελεσματικής αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η είσοδος από την μπροστινή πόρτα συναντάται στη Στοκχόλμη, στη Λισσαβώνα, στη Μάλτα, στο Λονδίνο και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Τα οδικά μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ) δεν μπορούν παρά να αποτελούν τον καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας του ηλεκτρονικού συστήματος, καθώς εξυπηρετούν την πλειονότητα των μετακινήσεων μέσα στην πόλη. Συγκεκριμένα, με λεωφορεία και τρόλεϊ μετακινήθηκαν 339.650.271 επιβάτες το 2016, έναντι 273.330.458 επιβατών που εξυπηρετήθηκαν από τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) την ίδια χρονιά.

Ζήτημα βιωσιμότητας

Η λαθρεπιβίβαση κοστίζει, σύμφωνα με εκτιμήσεις, 40-60 εκατ. ευρώ ετησίως στον ΟΑΣΑ, ο οποίος βιώνει πρωτοφανή οικονομική αιμορραγία. Οι συγκοινωνιακοί οργανισμοί ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) έχουν ξεπεράσει τα όρια των αντοχών τους με τους τελευταίους μήνες να παρατηρείται όργιο εισιτηριοδιαφυγής που υπονομεύει πλέον και τη βιωσιμότητά τους. Η μεταβατική –κατ’ ευφημισμόν– περίοδος λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει οδηγήσει σε διόγκωση της λαθρεπιβίβασης λόγω της ανοχής του ελεγκτικού μηχανισμού.

Ο ΟΑΣΑ από την πλευρά του δεν έχει πολλά περιθώρια αντιδράσεων, καθώς η πλειονότητα των αποφάσεων επιχειρησιακού περιεχομένου ελήφθη από τον πολιτικό προϊστάμενο, τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, ανεξάρτητα από το εάν ο ΟΑΣΑ ήταν έτοιμος να εφαρμόσει το νέο σύστημα. Ετσι αναγκάστηκε να καλύψει ο Οργανισμός τα κενά μέσω μιας πρωτοφανούς ανοχής στην ανομία που παρατηρείται στις αστικές συγκοινωνίες, η οποία εν μέρει αντανακλά και τις πολιτικές παρεμβάσεις σε αμιγώς επιχειρησιακά ζητήματα.



Πηγή: kathimerini.gr

25

Έντυπη

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text