Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Μποτιλιάρισμα στους... αιθέρες

Μποτιλιάρισμα στους... αιθέρες

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Μποτιλιάρισμα στους... αιθέρες

Της Αλεξάνδρας Κασσίμης

Τα πλατιά χαμόγελα στην αεροπορική και τουριστική αγορά συνοδεύονται από παράπονα επιβατών. Ο λόγος; Το... μποτιλιάρισμα στους ελληνικούς αιθέρες, καθώς μέσα στην τελευταία τετραετία –από το 2014– η αεροπορική κίνηση εκτινάχθηκε κατά 45%, μέγεθος τεράστιο και εν μέρει «μη διαχειρίσιμο» για τα δεδομένα της χώρας.

Ετσι, μοιραία, τα παράπονα από ξένους αερομεταφορείς εντείνονται και πολλαπλασιάζονται, ενώ στο επίκεντρο παραμένουν –εκ της θέσεώς τους– οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Κυριότερο πρόβλημα οι καθυστερήσεις στις πτήσεις που σημειώνονται τους θερινούς μήνες, κυρίως στα περιφερειακά αεροδρόμια, κάτι που επιδρά αρνητικά στη γενική εικόνα καθώς η «ακρίβεια χρόνου» είναι το πρώτο ζητούμενο απαιτητικών και μη επιβατών.

Μπορεί ο τουρισμός να αποτελεί τον μοναδικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας ο οποίος εμφανίζει έντονα σημάδια ανάπτυξης, ωστόσο κρίσιμοι τομείς, που καλούνται να τροφοδοτήσουν το τουριστικό προϊόν, εμφανίζονται απαράσκευοι. Ενδεικτικό του εναέριου φόρτου εργασιών: μόνο το πρώτο Σαββατοκύριακο του Μαΐου η κίνηση αεροσκαφών άγγιξε την αντίστοιχη του Δεκαπενταύγουστου του 2017 (3.500 περίπου πτήσεις την ημέρα). Κι όσο πλησιάζει το αποκορύφωμα της θερινής περιόδου το ένα ρεκόρ θα ακολουθεί το άλλο, όπως και η διεύρυνση των χρόνων αναμονής επιβατών.

Πάντως, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας σε ιδιωτικά χέρια φέρνει τις πρώτες θετικές εξελίξεις όσον αφορά στα έργα που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στους χώρους υποδοχής των επισκεπτών. Την ίδια ώρα, η Ελλάδα μαζί με άλλες χώρες καλείται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της στελέχωσης ενός νευραλγικού κλάδου για την ασφάλεια και εύρυθμη λειτουργία των αερομεταφορών. Οσο αυξάνεται ο αριθμός των αεροσκαφών που πετά στον ελληνικό FIR, παραμένει στάσιμος ο αριθμός των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που αποτελούν πρακτικά τους «σηματοδότες» της εναέριας κυκλοφορίας.

Το... ασφαλιστικό

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έχει μειωθεί και λόγω των αλλαγών στο ασφαλιστικό. Πολλοί επέλεξαν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα ενώ οι διαδικασίες πρόσληψης νέων είναι χρονοβόρες, καθώς η πλειονότητα αυτών περνά μέσω ΑΣΕΠ. Ετσι, από τη στιγμή της προκήρυξης θέσεων μέχρι την πρόσληψη μπορεί να απαιτηθεί και διάστημα ενάμισι έτους. Αλλά και τότε ο νεοπροσληφθείς δεν είναι σε θέση να αναλάβει έργο στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Ο απαιτούμενος χρόνος εκπαίδευσης κάθε νέου ελεγκτή ανέρχεται σε δύο χρόνια περίπου (για εκείνους που απασχολούνται σε πύργο ελέγχου) και 3-4 για εκείνους που απασχολούνται σε μεγαλύτερες μονάδες (π.χ. κέντρα ελέγχου περιοχής).

Το 2014 είχε ζητηθεί από την ΥΠΑ η πρόσληψη 70 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Τελικώς προκηρύχθηκαν 32 θέσεις, οι οποίες ύστερα από τις προβλεπόμενες καθυστερήσεις, τριών ετών, καλύφθηκαν. Η εκπαίδευσή τους ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο και αναγκάστηκαν να εισέλθουν στο κανονικό πρόγραμμα βαρδιών ύστερα από πέντε μήνες. «Οταν υπάρχουν κενά σε αεροδρόμια με χαμηλή κίνηση τον χειμώνα, όπου παρατηρείται αύξηση το καλοκαίρι, καλύπτονται τα κενά μεταξύ μας, ανακυκλώνουμε πρακτικά το προσωπικό», εξηγεί στην «Κ» η κ. Βασιλική Μπετχαβά, γενική γραμματέας του σωματείου των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, σημειώνοντας ότι «ευτυχώς που υπάρχει μεταξύ μας συνεννόηση ώστε να μεταφέρεται ανθρώπινο δυναμικό από περιοχή σε περιοχή, ανάλογα με τις ανάγκες της εναέριας κυκλοφορίας».

Ο όγκος της κίνησης αυξάνεται αλλά η οργάνωση του κλάδου παραμένει στάσιμη, ενώ το «ελεγκτικό σύστημα» δεν έχει ακολουθήσει τη μεγέθυνση της εναέριας κίνησης, τονίζουν στην «Κ» στελέχη της αεροπορικής αγοράς. Οι ίδιοι λένε ότι ναι μεν πρόκειται για πρόβλημα πανευρωπαϊκό για το οποίο οι Αρχές αλλά και οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν κρούσει επανειλημμένως τον κώδωνα, επισημαίνοντας δε τις «ελληνικές ιδιαιτερότητες». Οι αριθμοί δεν επιτρέπουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού ή καθυστέρησης. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το διάστημα Ιανουαρίου - Μαΐου η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο σύνολο της επικράτειας ήταν κατά 10,4% αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι διακινούμενοι επιβάτες ανήλθαν σε 16,261 εκατ., «συν» 1,535 εκατ. σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Αντίστοιχα, η κίνηση αεροσκαφών έφθασε τις 145.316 πτήσεις (από τις οποίες 67.367 εσωτερικού και 77.949 εξωτερικού) το ίδιο διάστημα, καταγράφοντας αύξηση 6,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Η μεγαλύτερη επιβατική κίνηση τον Μάιο καταγράφηκε στα αεροδρόμια Αθηνών, Ηρακλείου, Ρόδου, Θεσσαλονίκης και Χανίων. Η μεγαλύτερη όμως ποσοστιαία αύξηση κίνησης καταγράφηκε στα αεροδρόμια Καβάλας (122,5%), Μήλου (78,7%) και Σητείας (77,6%).

Πηγή: kathimerini.gr

26

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text