Αρχική | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ | Χ&Α - παλαιότερα τεύχη | Χ&Α - 202 | ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΑ: Απο τη θεωρία στην πράξη

ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΑ: Απο τη θεωρία στην πράξη

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΑ: Απο τη θεωρία στην πράξη

Γνώρισα την έννοια των υποθετικών εκπαιδευτικών χαρτοφυλακίων, στις μεταπτυχιακές σπουδές μου στις ΗΠΑ. Σε κάποιο μάθημα Χρηματοοικονομικής, ο καθηγητής “μοίρασε” από 10.000 υποθετικά δολάρια σε κάθε φοιτητή. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, έπρεπε να κάνουμε πράξεις και να καταγράφουμε το σκεπτικό. Οι τρεις πρώτοι βαθμολογούνταν απευθείας με “Α” και απαλλάσσονταν από τα τελικά διαγωνίσματα. Η εμπειρία ήταν συναρπαστική. Και εξαιρετικά διδακτική.

Τη χρονιά που επέστρεψα, το 1990, η εταιρία των Αμοιβαίων Κεφαλαίων της Interamerican, πραγματοποίησε, μέσω του περιοδικού “Κεφάλαιο” έναν διαγωνισμό με “υποθετικά” Χαρτοφυλάκια. Ήταν μία επίσης θετική εμπειρία. Ήταν και προσοδοφόρα, αφού κατατάχθηκα τρίτος -ανάμεσα από εκατοντάδες συμμετέχοντες- και εισέπραξα την αμοιβή: 300.000 δραχμές.


Το Δεκέμβριο του 1990, από το πρώτο τεύχος του περιοδικού “Χ&Α”, εντάξαμε ένα υποθετικό εκπαιδευτικό Χαρτοφυλάκιο στην ύλη. Υποθετικό, αφού δεν ήταν υπαρκτό. Λειτουργούσε όμως με πραγματικούς κανόνες, ωσάν να ήταν πραγματικό. Και, μπορεί να ήταν υποθετικό, όμως απ’ αυτό κρινόταν η πορεία και η φήμη του -πρωτοεμφανιζόμενου τότε- περιοδικού μας. Η υποδοχή από τους αναγνώστες μας ήταν εξαιρετική. Το Χρηματιστήριο ήταν μία καινούργια κατάσταση για την ελληνική κοινωνία. Μέσα από το υποθετικό χαρτοφυλάκιο, μπορούσαμε να πετύχουμε αυτό που ανέφερε και ο τίτλος του: την εκπαίδευση του κοινού. Πώς αγοράζει κάποιος μετοχές; Τί προσέχει και τί αναλύει πριν αγοράσει; Πώς κάνει τη διάρθρωση του χαρτοφυλακίου; Τί ρόλο παίζουν οι κλάδοι; Πώς χειρίζεται τα μερίσματα ή τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου; Πώς εντάσσει τον παράγοντα χρόνο και τις συγκυρίες στη διαδικασία λήψης των επενδυτικών αποφάσεών του;


Το Χαρτοφυλάκιο του “Χ&Α”, αγαπήθηκε, όχι τόσο για τις αποδόσεις του (δεν ήταν πάντα ικανοποιητικές), αλλά επειδή δίδασκε και μάθαινε τον κόσμο να σκέφτεται “χρηματιστηριακά”.


Λίγο αργότερα, το 1999, μεταφέραμε τα εκπαιδευτικά χαρτοφυλάκια στο internet, στο site μας, www.athenstock.com, το πρώτο χρηματιστηριακό site στην Ελλάδα (από το 1997). Καθώς μπορούσαμε να επικοινωνούμε πιο γρήγορα και πιο άμεσα με το κοινό μας, αλλάξαμε τη φιλοσοφία της λειτουργίας του και των διαδικασιών. Από το καλοκαίρι του 1999, ξεκίνησε ένας μεγάλος διάλογος για το κατά πόσο οι μετοχές ήταν υπερτιμημένες. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, το εκπαιδευτικό χαρτοφυλάκιο ρευστοποίησε τις θέσεις του. Εκτιμώ ότι πολλοί συνδρομητές μας πείστηκαν και έκαναν το ίδιο. Νοιώθω ευτυχής γι’ αυτό.


Σε κάποια στιγμή, στο 2002 νομίζω, εντάξαμε στην ομάδα μας τον Δημήτρη Δημόπουλο, που τότε μόλις είχε εκδώσει (μέσω της EuroCapital) το δεύτερο βιβλίο του για την Τεχνική Ανάλυση (“Τεχνική Ανάλυση - Ένα πρακτικό εγχειρίδιο” -δείτε εδώ), ο οποίος σχημάτισε το εκπαιδευτικό Χαρτοφυλάκιο που βασιζόταν στη μεθοδολογία της Τεχνικής Ανάλυσης. Και αυτό σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Ο κόσμος είχε αγκαλιάσει τη νέα μέθοδο και διψούσε για πρακτικές εφαρμογές.


Όταν, στα τέλη του 2004, σταματήσαμε την έκδοση του “Χ&Α” τα εκπαιδευτικά χαρτοφυλάκια συνέχισαν, μέσα από το eurocapital.gr, μέχρι και σήμερα.


Τώρα, επανερχόμαστε, με περισσότερη πείρα και καλύτερη οργάνωση. Υπάρχει μία νέα γενιά επενδυτών, η οποία δεν έχει κάποια προηγούμενη εμπειρία με το Χρηματιστήριο. Υπάρχει και η παλαιότερη γενιά, που έκανε λάθη και υπέστη απώλειες. Από τη δική μας πλευρά, υπάρχει πλέον η προηγούμενη εμπειρία. Όλα αυτά τα χρόνια, κάναμε ατελείωτες συζητήσεις με επενδυτές. Διαβάσαμε μία μεγάλη λίστα βιβλίων και άρθρων. Και, τέλος, πραγματοποιήσαμε μία μεγάλη σε όγκο έρευνα -χρηματιστηριακής έρευνας, δηλαδή αναζήτησης των βέλτιστων λύσεων ανάμεσα από ένα μεγάλο πλήθος σεναρίων.

 

Το βασικό ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί ήταν, “γιατί έχασαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι” τόσο κατά την περίοδο του 1998-2000, όσο και κατά την διάρκεια της κρίσης. Τί δεν έκαναν σωστά; Και πώς θα μπορούσαν, αυτές οι κακές πρακτικές και αυτά τα λάθη, να μην επαναληφθούν στο μέλλον.

 

Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, έχασαν επειδή δεν είχαν, όχι απλά ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ενασχόλησή τους με τη χρηματιστηριακή αγορά, αλλά επειδή δεν είχαν κανόνες στις συναλλαγές τους. Και επειδή, δεν ήξεραν πώς και πότε να πουλήσουν. Επειδή στο Χρηματιστήριο ουδείς έχασε επειδή δεν αγόρασε. Έχασε επειδή δεν πούλησε, ή δεν πούλησε όταν θα έπρεπε να πουλήσει.

Επίσης, όλοι αυτοί οι άνθρωποι, έχασαν επειδή στην πατρίδα μας επικράτησαν άθλιες πολιτικές πρακτικές που χρεοκόπησαν -οικονομικά και ηθικά- τη χώρα και επειδή το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του χώρου υπήρξε λειψό, όπως άλλωστε υπήρξε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας όλης της χώρας. Όμως, σ’ αυτό τον τομέα, δε μπορούμε να κάνουμε πολλά μέσα από τη λειτουργία των υποθετικών εκπαιδευτικών χαρτοφυλακίων μας. Ίσως να μπορέσουμε να κάνουμε κάποια πράγματα μέσα από την ύλημας και τη γενικότερη λειτουργία της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών, μέσα από την ιδιότητά τους ως επενδυτές και ως συναλλασσόμενοι.

 

Τα εκπαιδευτικά χαρτοφυλάκια που λειτουργούν στο περιοδικό, βασίζουν τη λειτουργία τους στη φιλοσοφία και στους κανόνες που κατέγραψαν οι συνεργάτες που θα αποφασίζουν για τις κινήσεις τους, σε βιβλία που έγραψαν και που δημοσίευσαν στα προηγούμενα χρόνια. Αυτή άλλωστε είναι και η ουσία του εγχειρήματος. Η πρακτική εφαρμογή στην καθημερινή πραγματικότητα, μίας συγκεκριμένης θεωρίας. Πρόκειται για τα βιβλία “Το Απόλυτο Σύστημα Συναλλαγών - Ο Κινητός Μέσος Όρος 200 Ημερών” (εδώ) του Γιάννη Σιάτρα, “Το σύστημα του Στροφέα” (εδώ) του Δημήτρη Δημόπουλου και το “Επενδυτές Χωρίς Σύνορα” (εδώ) του Βασίλη Παζόπουλου. Στα βιβλία αυτά, περιγράφηκε όλη η φιλοσοφία και οι πρακτικές και δημιουργήθηκε μία ομάδα κανόνων, τους οποίους καλούμαστε σήμερα να εφαρμόσουμε.

 

Καλή παρακολούθηση λοιπόν! Προσβλέπουμε στις παρατηρήσεις σας, στην κριτική σας, στις ερωτήσεις και στις προτάσεις σας. Τα καλύτερα αποτελέσματα βγαίνουν πάντα μέσα από το διάλογο και την ανταλλαγή ιδεών. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας και με τους συντελεστές του κάθε χαρτοφυλακίου, για οποιοδήποτε θέμα, στο xa.eurocapital@gmail.com.


Γιάννης Σιάτρας

Εκδότης

 

Περιεχόμενα

 



Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text