Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Μετ’ εμποδίων οι αξιοποιήσεις Ελληνικού, Εγνατίας

Μετ’ εμποδίων οι αξιοποιήσεις Ελληνικού, Εγνατίας

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Μετ’ εμποδίων οι αξιοποιήσεις Ελληνικού, Εγνατίας

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Χωρίς εκτίμηση για την έναρξη της αξιοποίησης της πρώην έκτασης του αεροδρομίου στο Ελληνικό κυκλοφόρησε το νέο αναθεωρημένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ. Το πρόγραμμα, γνωστό και ως Asset Development Plan (ADP), εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου, αλλά δημοσιοποιήθηκε μόλις την περασμένη Παρασκευή.

Στο πρόγραμμα διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι,   της χώρας. Καθυστερήσεις ακόμη παρουσιάζονται και στην αξιοποίηση των ενεργειακών περιουσιακών στοιχείων, η οποία διολισθαίνει διαρκώς προς τα πίσω, όπως επίσης και σημαντικών ακινήτων (π.χ. Γούρνες Ηρακλείου, ιαματικές πηγές Θερμοπυλών κ.ά.).

Αντίθετα, στα θετικά συγκαταλέγονται η ολοκλήρωση της 20ετούς παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στην εβδομάδα, η ολοκλήρωση της οικονομικής συναλλαγής για την παραχώρηση δύο ακινήτων στην Αφάντου Ρόδου, η πώληση του 100% της ΕΕΣΣΤΥ κ.ά. Οι προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να κλείσουν μέσα στο α’ τρίμηνο του έτους, παρόλο που ο αρχικός προγραμματισμός αναφερόταν σε χρονοδιαγράμματα που έληγαν πριν από το τέλος του 2018.

Τα μεγάλα «αγκάθια», όμως, ήταν και παραμένουν το Ελληνικό και η Εγνατία Οδός. Για το πρώτο, η δημοσιοποίηση του προγράμματος δεν περιλαμβάνει καμία εκτίμηση για το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Ο προϋπολογισμός του 2019 που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο και ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο προβλέπει το οικονομικό κλείσιμο της αξιοποίησης του Ελληνικού στο τελευταίο τρίμηνο του 2019. Το ADP που εγκρίθηκε μεταγενέστερα, δεν το επιβεβαιώνει.

Σημειώνεται ότι αυτές τις ημέρες προκηρύσσεται η άδεια καζίνο που αποτελεί προαίρεση για την επένδυση. Επίσης, θα πρέπει να γίνει η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου, μέσω της υπογραφής των σχετικών ΚΥΑ για την πολεοδόμηση του ακινήτου. Οι μελέτες που συνοδεύουν τις ΚΥΑ θα τεθούν για περίπου 3 μήνες σε διαβούλευση και στη συνέχεια θα πρέπει να υπογραφούν από τα αρμόδια υπουργεία. Πριν από αυτό, όμως, θα πρέπει να έχουν τελεσιδικήσει ενδεχόμενες προσφυγές στην πολεοδόμηση του ακινήτου. Και όλα αυτά δείχνουν αβεβαιότητα αναφορικά με τον χρόνο ολοκλήρωσης των διαδικασιών έγκρισης των ΚΥΑ.

Από την άλλη πλευρά, η Εγνατία Οδός είναι γεμάτη «πισωγυρίσματα» και «τρικλοποδιές» της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών. Το νέο ADP επιβάλλει στον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη να τροποποιήσει την πρόσκληση μετάταξης του προσωπικού της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. (ΕΟΑΕ) προκειμένου να μη μείνει το «κουφάρι» της, τουλάχιστον μέχρι την υλοποίηση της παραχώρησης της εκμετάλλευσής της από τον ιδιώτη. Επίσης στο ADP, παρόλο που εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο και επιβάλλει την υπογραφή της ΚΥΑ για τη θέση σε λειτουργία των σταθμών διοδίων Ασπροβάλτας και Ωραιοκάστρου, αυτό δεν έχει συμβεί ακόμη. Σημειώνεται ότι η αρχική συμφωνία με τους πιστωτές, προέβλεπε ότι μέσα σε μία εβδομάδα από την ολοκλήρωση των σταθμών, θα έπρεπε να εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ. Οι σταθμοί κατασκευαστικά ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο και έκτοτε έχουν περάσει 3,5 μήνες.

Με όλα τα παραπάνω, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ μετέθεσε την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την Εγνατία στις 7 Ιουνίου 2019, αντί 22 Φεβρουαρίου που είχε οριστεί αρχικά.

Καθυστερήσεις υπάρχουν και στις λεγόμενες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Για τη ΔΕΗ, με δεδομένο το φιάσκο στην πώληση των λιγνιτικών μονάδων, το μόνο που αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ ως επόμενα βήματα είναι η«αξιολόγηση των εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών αξιοποίησης». Για την πώληση της ΔΕΠΑ (εμπορικό κομμάτι) αναμένεται η ψήφιση του σχεδίου νόμου για τον εταιρικό μετασχηματισμό της εταιρείας. Κάτι τέτοιο αναμένεται να συμβεί τον ερχόμενο Μάρτιο.

Η μόνη ενεργειακή αποκρατικοποίηση που πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι είναι εκείνη των ΕΛΠΕ. Περιλαμβάνει την πώληση ποσοστού τουλάχιστον 50,1% των μετοχών της εταιρείας και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν μέσα στον επόμενο μήνα, ενώ το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο.

Προς παράταση ζωής για το ΤΑΙΠΕΔ

Με τους ρυθμούς που υλοποιείται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι δεδομένο ότι η διάρκεια ζωής του Ταμείου θα πρέπει να παραταθεί για τουλάχιστον 2 έως 3 έτη. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2017, ο βασικός μέτοχος του Ταμείου, δηλαδή το ΥΠΟΙΚ, παρέτεινε τον χρόνο λειτουργίας του κατά τρία έτη. Συγκεκριμένα, η λήξη της ζωής από τον Ιούνιο 2017 παρατάθηκε μέχρι τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2020.

Με δεδομένο, όμως, ότι μέχρι και το τέλος του 2019 δεν θα έχουν προκηρυχθεί/δημοπρατηθεί όλα τα περιουσιακά στοιχεία (π.χ. κοίτασμα Ν. Καβάλας, ΔΕΗ κ.ά.), είναι σίγουρο ότι ο χρόνος δεν επαρκεί μέχρι τα μέσα Ιουλίου 2020 για την αξιοποίησή τους. Σημειώνεται ότι σήμερα παραμένουν τουλάχιστον 24 διακριτές ομάδες περιουσιακών στοιχείων προς αξιοποίηση. Και με δεδομένο ότι η φετινή χρονιά είναι εκλογική, με συνέπεια να μη γίνουν ευαίσθητες ιδιωτικοποιήσεις (νερό, ρεύμα κ.λπ.), θεωρείται ότι θα πραγματοποιηθούν πολύ μικρά βήματα μέχρι τις εκλογές όποτε και αν αυτές γίνουν. Και με τις περισσότερες αξιοποιήσεις (ακίνητα, λιμένες, μαρίνες κ.λπ.) να βρίσκονται ακόμη στην αρχή, είναι σίγουρο ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα απαιτήσει τουλάχιστον μία τριετία ζωής, αν όχι και περισσότερο.

Πηγή:www.kathimerini.gr
Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text