Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Καλύπτει το χαμένο έδαφος του α' τριμήνου το λιανεμπόριο

Καλύπτει το χαμένο έδαφος του α' τριμήνου το λιανεμπόριο

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Καλύπτει το χαμένο έδαφος του α' τριμήνου το λιανεμπόριο

Αναζωογόνηση της αγοράς καταγράφουν στελέχη της αγοράς. Το «αδύναμο» εμπορικά ξεκίνημα της χρονιάς και το «ελατήριο» της κατανάλωσης. Ο ρόλος του τουρισμού και το «φρένο» στην προσμονή για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις μετά την Πρωτομαγιά.

Ανάσα από την εορταστική περίοδο αλλά και από τη δυναμική των καταναλωτών, που «συγκρατήθηκαν» καθ’ όλο το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς παίρνει το εγχώριο λιανεμπόριο.

Η καταγεγραμμένη από την ΕΛΣΤΑΤ πτώση της τάξης του 2,3% τον Φεβρουάριο έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2018, αποτελεί μικρή ένδειξη της χαμηλής ζήτησης με την οποία ήρθε αντιμέτωπο το λιανεμπόριο τους πρώτους μήνες του έτους. Σύμφωνα με εκπροσώπους μεγάλων οργανωμένων αλυσίδων διαφόρων κλάδων, η κατανάλωση υπήρξε ιδιαίτερα χαμηλή, ακολουθώντας μάλιστα την τάση ενός «κακού» εμπορικά Δεκεμβρίου. Κατά τους ίδιους, προφανείς λόγοι για την εν λόγω κάμψη αποτελεί το σταθερά πιεσμένο εισόδημα και ο «ανταγωνισμός» μεταξύ των δαπανών που κάθε νοικοκυριό οφείλει να καλύψει.

Πέραν τούτου, μικροί και μεγάλοι του εμπορίου κάνουν λόγο για την εκπαίδευση του καταναλωτή να κυνηγά τις προσφορές. Ήδη στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, το 50% του τζίρου προέρχεται από προϊόντα που φέρουν προσφορές και εκπτώσεις.

Αντιστοίχως, σε κλάδους που εμπορεύονται προϊόντα ελαστικότερης ανάγκης (από ρούχα έως έπιπλα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικές συσκευές) η εμπειρία των τελευταίων ετών αποδεικνύει πως ο καταναλωτής ευθυγραμμίζεται απολύτως με τις εκπτωτικές περιόδους ή προσφορές.

Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ολοένα αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών σε αγορές μέσω διαδικτύου. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα –τόσο του εξωτερικού όσο και του εξωτερικού- αποτελούν ένα δυναμικό κανάλι, το οποίο απορροφά το διαθέσιμο εισόδημα χωρίς σήμερα κανείς να μπορεί με ακρίβεια να μετρήσει το μερίδιο του στη συνολική κατανάλωση. Σύμφωνα πάντως με διεθνείς μελέτες αλλά την εμπειρία των εγχώριων παραγόντων της αγοράς, οι νεότερες γενιές στρέφονται σταθερά στα ψηφιακά καταστήματα, ψάχνοντας προιόν αλλά και τιμές με την ευκολία των ψηφιακών δυνατοτήτων.

Παρά το γενικό πλαίσιο ωστόσο, ο Απρίλιος δείχνει να αποζημιώνει σειρά λιανεμπορικών επιχειρήσεων καθώς ήδη οι πωλήσεις τρέχουν με υψηλό ρυθμό, ισορροπώντας εν μέρει τις απώλειες των πρώτων μηνών του έτους.

Βασικοί λόγοι αυτή της μεταστροφής είναι η μετάβαση στην ανοιξιάτικη περίοδο-που γεννά ανάγκες ή επιθυμίες-, η καθιερωμένη εορταστική περίοδος αλλά και το γεγονός του ότι η κατανάλωση κινείται πλέον ως ελατήριο, μετά από εβδομάδες αδράνειας. Στοιχείο τέλος που σε μεγάλο βαθμό επηρεάζει τη ζήτηση -κυρίως σε τουριστικές περιοχές- είναι η αυξημένη εισροή ξένων επισκεπτών, καθώς η τουριστική σεζόν ήδη έχει ξεκινήσει με θετικό πρόσημο.

Πάντως εκπρόσωποι μεγάλων αλυσίδων σημειώνουν ότι η ανάλυση της κατανάλωσης παραμένει δύσκολη, καθώς πλέον έχουν χαθεί οι παραδοσιακοί κύκλοι. Μέσα στη χρονιά δημιουργούνται αναπάντεχες «κορυφές» και «κοιλάδες», κατάσταση που θέτει σε εγρήγορση την αγορά.

Η τόνωση πάντως της ζήτησης καταγράφηκε ήδη στην τοποθέτηση μεγάλων παραγγελιών προς τους προμηθευτές των εμπορικών αλυσίδων, αλλά και στην κίνηση της προπασχαλινής εβδομάδας. Παρά το γεγονός του ότι η ΕΣΕΕ εκτίμησε πως η αγοραστική κίνηση ήταν μέτρια την Κυριακή 21 Απριλίου (οπότε και τα καταστήματα άνοιξαν ενόψει γιορτών), εν τούτοις μεγάλες αλυσίδες κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων που κυμαίνεται μεταξύ 20%-30%. Υπενθυμίζεται πάντως πως η σύγκριση δεν είναι ευθεία, καθώς το περυσινό Πάσχα έπεσε νωρίτερα.

Στις αρνητικές συγκυρίες της περιόδου πάντως, οι έμποροι παραθέτουν τον… καιρό, ο οποίος με την αστάθεια που εμφάνισε μέσα στο μήνα, περιόρισε ως ένα βαθμό μετακινήσεις, αλλά και την εκδήλωση αγορών «επιθυμίας».

Σημαντική παράμετρος τέλος για την αγορά είναι και η γειτνίαση της εορταστικής περιόδου με την έναρξη του ενδιάμεσου εαρινού εκπτωτικού 15νθημέρου, το οποίο ξεκινά αμέσως με την Πρωτομαγιά. Ήδη ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών έκανε λόγο για παρωχημένο θεσμό, καθώς εκπτώσεις και προσφορές «τρέχουν» όλο το χρόνο. Πάντως οι έμποροι εκτιμούν πως η επικείμενη έναρξη των εκπτώσεων θα φρενάρει σ’έναν βαθμό τις αγορές (κυρίως στους τομείς ένδυσης και υπόδησης), δημιουργώντας μια γέφυρα για τον Μάιο.

Πηγή: www.euro2day.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text