Οι επισημάνσεις της αγοράς

12 Ιουνίου 2020, 10:50 | Χ&Α - 217

Την δυνατότητα να ιδρύσει ναυπηγείο  στην περιοχή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος, έδωσε στον ΟΛΠ το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από προσφυγή της εισηγμένης. Η εξέλιξη αυτή, είναι απολύτως θετική αφού, σταδιακά θα προκαλέσει νέες επενδύσεις και θα διευρύνει τις πηγές κερδοφορίας της εταιρίας.

***

Μερίδιο στην αγορά της ηλεκτροκίνησης σπεύδει να χτίσει η ΔΕΗ -κάτι που άλλωστε αναμένεται να κάνουν πολλές ακόμη εταιρίες κατά την τρέχουσα δεκαετία- επιταχύνοντας το άνοιγμα των δραστηριοτήτων της στις υπηρεσίες φόρτισης και προμήθειας ρεύματος για τα ηλεκτρικά οχήματα. Στόχος της εταιρίας είναι η εγκατάσταση έως και 10.000 φορτιστών στα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια, σε δημόσια διαθέσιμους, και σε άλλους, χώρους. Ήδη, η εταιρία υπέγραψε “Μνημόνιο Συνεργασίας” με τη Fraport, την Beat και την ΑΒ Βασιλόπουλος, βάσει του οποίου θα διερευνήσουν τις δυνατότητες για πιθανές συνέργειες που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα και θα προσφέρουν υπηρεσίες πρόσθετης αξίας για καταναλωτές και επιχειρήσεις. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και ο Όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων, ο οποίος μάλιστα διατηρεί φυσιολογικό προβάδισμα στον τομέα αυτόν. Είναι σαφές ότι, οι στόχοι της Ε.Ε. για αύξηση του ποσοστού των κυκλοφορούντων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, θα προκαλέσει μεγάλη δραστηριοποίηση και πολλές νέες συνεργασίες.

***

Το ενδεχόμενο δημιουργίας μονάδας παραγωγής στην Κεντρική ή Δυτική Ευρώπη εξετάζει η Παπουτσάνης. Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλός της, η κρίση της πανδημίας ενίσχυσε την παρουσία της Παπουτσάνης στις αγορές της Ευρώπης, καθώς η εταιρία είναι πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής στερεού σαπουνιού σε όλη την ήπειρο. Αυτό,  επιτεύχθηκε λόγω του ότι η ζήτηση για στερεό σαπούνι αυξήθηκε, ενώ την ίδια στιγμή, δεν υπάρχουν υποδομές παραγωγής αυτού του τύπου σαπουνιού στη Δ. Ευρώπη. Αναφέρθηκε επίσης ότι, παρά το γεγονός ότι η εταιρία έχασε λόγω του lockdown την ξενοδοχειακή αγορά που αποτελεί το 35% του τζίρου -η οποία σταδιακά θα επανέλθει-, αντιστάθμισε τις απώλειες από την είσοδό της στα αντισηπτικά, η παραγωγή των οποίων έχει ξεκινήσει από τα μέσα Απριλίου (δείτε περισσότερα εδώ).

***

Στην έκτακτη Γενική Συνέλευση του Ομίλου Jumbo της 25/6/2020, θα αποφασιστεί η καταβολή χρηματικής διανομής που θα φθάνει σε 0,235 ευρώ ανά μετοχή, που θα προέρχεται από τα φορολογημένα έκτακτα αποθεματικά, από μη διανεμηθέντα κέρδη της εταιρικής χρήσης από 1 Ιουλίου 2010 έως 30 Ιουνίου 2011. Πρόκειται για μία σημαντική “στροφή” της εταιρίας στην πολιτική της χρηματικών διανομών, η οποία ενισχύει την τιμή της μετοχής.

***
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΛΟΥΜΥΛ, ανακοίνωσε ότι την 5η Ιουνίου 2020 ενέκρινε το Σχέδιο Σύμβασης Συγχώνευσης που συνετάγη από κοινού με την ΑΛΟΥΦΟΝΤ για την απορρόφηση της ΑΛΟΥΦΟΝΤ από την ΑΛΟΥΜΥΛ. Η Συγχώνευση θα πραγματοποιηθεί με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΛΟΥΜΥΛ και με βάση αυτή, οι μέτοχοι της ΑΛΟΥΦΟΝΤ θα πάρουν 10.397.431 νέες μετοχές της ΑΛΟΥΜΥΛ (σήμερα η εταιρία έχει 22.016.250 μετοχές), δηλαδή οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα υποστούν μία πολύ μεγάλη μείωση της θέσης τους στην εταιρία (stock dilution). Σημειώνεται ότι η ΑΛΟΥΦΟΝΤ, είναι μία εταιρία  που ιδρύθηκε το 2007 και δραστηριοποιείται στη χύτευση κραμάτων αλουμινίου, στη θερμική κατεργασία αλουμινίου και στην παραγωγή αντικειμένων αλουμινίου. Λειτουργεί στον ίδιο χώρο με την ΑΛΟΥΜΥΛ, έχει καταχωρημένο το ίδιο τηλέφωνο, το ίδιο fax και το ίδιο site (εδώ). Μέτοχοί της είναι μία εταιρία με την ονομασία Plastics of South East Europe - One Man Limited Liability Company κατά 81% και η ΑΛΟΥΜΥΛ κατά 19%. Δε μπορούμε να αντιληφθούμε τους λόγους της συγχώνευσης, αλλά και την εξαγωγή της συγκεκριμένης σχέσης αποτίμησής της, η οποία στην κυριολεξία προκαλεί μία τεράστια μείωση στην περιουσία των μετόχων της ΑΛΟΥΜΥΛ. Θα θέσουμε σχετικές ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της 13ης Ιουλίου και θα επανέλθουμε επί του θέματος.  Δείτε εδώ στοιχεία για τη συγχώνευση.

***

Σε τηλεδιάσκεψή του με οικονομικούς αναλυτές, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, διαβεβαίωσε για την επίτευξη του στόχου των 720 εκατ. ευρώ EBITDA στο τέλος του 2020. Επίσης, ανέφερε ότι για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο καταγράφεται θετικό πρόσημο στη λειτουργική της κερδοφορία. Σημειώνουμε ότι, καθ’ όσον τα περιθώρια βελτίωσης της λειτουργικής κερδοφορίας της εταιρίας είναι ακόμη πολύ σημαντικά, διατηρούμε την εκτίμηση (που αρχικά είχαμε εκφράσει πριν από 12 μήνες) ότι η τιμή της μετοχής μπορεί, σταδιακά, να ξεπεράσει το επίπεδο των 7,00 ευρώ (εδώ).

***

Στην Goldman Sachs ανατέθηκε η εκπόνηση της μελέτης για την αποτίμηση της αξίας του ΔΕΔΔΗΕ και η σύνταξη του σχεδίου αποκρατικοποίησης, που αφορά στην πώληση του 49% της εταιρίας, συν ισχυρά δικαιώματα στο μάνατζμεντ. Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το Σεπτέμβριο και οι μέχρι σήμερα ενδείξεις να μιλούν για μεγάλο ενδιαφέρον Ευρωπαίων διαχειριστών και ξένων funds. Ενδιαφέρον εύλογο, τόσο για τα κέρδη που θα αποφέρουν στην θυγατρική της ΔΕΗ τα έργα δισεκατομμυρίων που έχει να φέρει σε πέρας η εταιρία τα επόμενα χρόνια, όπως η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών σε περίπου 7,5 εκατομμύρια νοικοκυριά, όσο και για το εθνικό ηλεκτρικό δίκτυο των 239.000 χλμ, λογιστικής αξίας 3,5 δισ ευρώ, πάνω στο οποίο μπορεί να «κουμπώσουν» δίκτυα 5G. (εδώ)

***
Με στόχο τον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών, η Aegean (Αεροπορία Αιγαίου) θα υλοποιεί το 25% του πτητικού της έργου μέσα στον Ιούλιο, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 50%, τον Σεπτέμβριο, οπότε δηλαδή θα επιχειρεί ένα στα δύο αεροσκάφη της. Στρατηγικής σημασίας για την πορεία της αεροπορικής είναι και οι διαπραγματεύσεις με την Airbus και τις εταιρίες εκμίσθωσης (lessors) για την προμήθεια των νέων αεροσκαφών. Κατ’ αρχάς, στόχος είναι η χρονική μετάθεση της παραλαβής των νέων αεροπλάνων, όμως δεν είναι δυνατόν να αποκλειστούν περισσότερο ολοκληρωτικές αποφάσεις (εδώ). Η κατάσταση της εταιρίας θα πρέπει να επαναξιολογηθεί μετά από το μήνα Αύγουστο, οπότε και θα υπάρχουν κάποια απτά αποτελέσματα, τόσο για την πορεία του τουρισμού στη χώρα, όσο και για τις υγειονομικές εξελίξεις. Προς το παρόν, ενώ μειώνονται τα περιθώρια πτώσης της μετοχής, δύσκολα θα μπορούσαν να εκτιμηθούν τα περιθώρια ανόδου της.

***

Από την 12/6/2020, μειώνονται κατά ακόμη δύο οι εισηγμένες εταιρίες του Χρηματιστηρίου της Αθήνας, μετά τη διαγραφή της Νηρεύς (εδώ) και της Σελόντα (εδώ). Οι εταιρίες αυτές εισήχθησαν στο Χρηματιστήριο την 29/3/1995 και την 24/6/1994 αντίστοιχα. Με βάση το χρόνο εισαγωγής τους, ήταν η  399η και η 365η εταιρία που εισήχθησαν στο Χρηματιστήριο, από την έναρξη της λειτουργίας του. Οι εταιρίες αυτές είχαν πρωτοστατήσει στην ανάπτυξη του κλάδου των ιχθυοτροφείων στην Ελλάδα και συνέβαλαν στη δημιουργία ενός επιτυχημένου κλάδου στην Ελλάδα, με έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. Όμως, η γρήγορη επιτυχία προκάλεσε την απληστία και η απληστία έφερε την πτώση και, τελικά, την καταστροφή. Η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει μεγάλες και εύρωστες εταιρίες, αρκεί πρώτα να αποκτήσει επιχειρηματίες που να μπορούν να διαχειριστούν το χρήμα και την επιτυχία.
Μετά την αποχώρηση των δύο ιχθυοπαραγωγικών εταιριών, στο Χρηματιστήριο απομένουν … εταιρίες, από τις οποίες οι …. βρίσκονται σε κατάσταση αναστολής διαπραγμάτευσης. Παράλληλα, εντός του προσεχούς διαστήματος ακολουθεί και η διαγραφή της “Καράντζης”, μετά από τη διαδικασία του squeeze out που έχει ήδη εγκριθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

***

Σε κατάσταση «πλήρους επαγρύπνησης» βρίσκεται η διοίκηση της CNL Capital, λόγω του δανεισμού προς την MLS, ο οποίος, κατά το μήνα Μάιο, είχε μειωθεί σε 600.000 ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 5,2% της τρέχουσας αξίας του συνολικού χαρτοφυλακίου. Παράλληλα, όπως αναφέρει η CNL, η επένδυση της στο εισηγμένο ομολογιακό δάνειο MLS01, που απεικονίζεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2019, έχει ήδη ρευστοποιηθεί με κέρδος εντός των πρώτων μηνών του 2020. Βεβαίως, είναι παράδοξο να ρευστοποιεί -άρον άρον- ο δανειστής, ομολογιακό δάνειο εταιρίας την οποία έχει δανείσει. Από την άλλη πλευρά και μόνον το γεγονός ότι, εισηγμένη εταιρία, όπως η ΜLS, δε δανείζεται από το τραπεζικό σύστημα, αλλά από μία Εταιρία Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών που δραστηριοποιείται στην κάλυψη των αναγκών ρευστότητας των ΜμΕ, συνιστά από μόνο του ένα “ύποπτο” γεγονός για την πιστοληπτική ικανότητα της MLS, αλλά και τη χρηματοοικονομική της θέση, κάτι που τα στελέχη της CNL έπρεπε να είχαν λάβει υπόψη τους. 
Σημειώνουμε ότι, κατά τους τελευταίους μήνες, η μετοχή της CNL διαπραγματεύεται με μεγάλο discount (εσωτερική τιμή 30/4 /2020: 10,74 με τιμή 12/6/2020: 7,60, δηλαδή discount 29,2%). Η εταιρία δεν έχει ακόμη ανακοινώσει την εσωτερική της αξία για την 31/5/2020.

***
Τη συνέχιση των ελέγχων σε ισολογισμούς σειράς εισηγμένων επιχειρήσεων προαναγγέλλουν οι εποπτικές Αρχές, με αφορμή το νέο σκάνδαλο που ξέσπασε λόγω της χρηματοοικονομικής κατάστασης της MLS, η μετοχή της οποίας έχει τεθεί σε αναστολή διαπραγμάτευσης από το μήνα Μάιο.  Η περίπτωση της MLS δείχνει να είναι η πρώτη σειράς στοχευμένων ελέγχων στις λογιστικές καταστάσεις εισηγμένων όπου συγκεκριμένα κονδύλια έχουν χτυπήσει "καμπανάκι", αλλά και τους ορκωτούς ελεγκτές λογιστές που υπογράφουν τις καταστάσεις αυτές. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά τις λογιστικές καταστάσεις της χρήσης 2018 και όσων εισηγμένων έχουν μέχρι στιγμής δημοσιοποιήσει καταστάσεις για τη χρήση του 2019, έχει προκύψει μια ομάδα τουλάχιστον 15 περιπτώσεων που εγείρονται ζητήματα ορθής αποτύπωσης στοιχείων του ισολογισμού τους (εδώ). Από την πλευρά μας, έχουμε να σχολιάσουμε ότι, η αποτυχία των ελεγκτικών αρχών να ελέγξουν το επίπεδο της λογιστικής απεικόνισης των εισηγμένων εταιριών, είναι φαινόμενο δεκαετιών. Εκτιμούμε ότι, αν η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ήθελε πραγματικά να ελέγξει την αξιοπιστία των οικονομικών καταστάσεων των εταιριών και να εμπεδώσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης, θα μπορούσε να το είχε πράξει. Πρόκειται είτε για αδυναμία, είτε για απροθυμία -κατά την άποψή μας, το πιθανότερο.
Σήμερα δε, πεντέμισι μήνες μετά τη λήξη του έτους, μόλις οι μισές εταιρίες έχουν δημοσιεύσει καταστάσεις για τη χρήση του 2019! Και βέβαια, δε φταίει η πανδημία. Η πανδημία ίσως συνιστά πρόφαση για την παράταση που δόθηκε έως την 30/6/2020, ώστε να “διορθωθούν” τα κακώς κείμενα και οι αλχημείες, υπό την απειλή παραδειγματικής τιμωρίας. Μακάρι να είναι έτσι. Και μακάρι να διορθωθεί αυτή η τραγική κατάσταση.


Επιστροφή στα περιεχόμενα
Δείτε τους συνδέσμους για παλαιότερα τεύχη (εδώ)
Δείτε την ύλη των παλαιότερων τευχών (εδώ)