FAAMG: Το τεχνολογικό θαύμα των χρηματιστηριακών αγορών

12 Αυγούστου 2020, 07:10 | Χ&Α - 219

FAAMG: Το τεχνολογικό θαύμα των χρηματιστηριακών αγορών

Οι πέντε μεγαλύτερες εταιρίες τεχνολογίας της εποχής μας, έχουν δημιουργήσει μία ξεχωριστή “ομάδα αναφοράς” στον δείκτη Nasdaq, αλλά και σε ολόκληρη την παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα. Συνιστούν ένα τεχνολογικό -και παράλληλα ένα επιχειρηματικό- “θαύμα”, που ενδεχομένως προσδιορίζει τις εξελίξεις στον τομέα των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών -και όχι μόνο- αλλά και των χρηματιστηριακών αγορών, για τα επόμενα χρόνια.
Στα ΜΜΕ, αλλά και στις σελίδες ανάλυσης των ειδικών, προσδιορίζονται με τη συντομογραφία “FAAMG” που επινόησε η Goldman Sachs: Facebook, Amazon, Apple,  Microsoft και Google Alphabet.

Το FAAMG προήλθε από το αρχικό ακρωνύμιο FANG, το οποίο επινοήθηκε από τον Jim Cramer του CNBC. Το FANG δεν περιλάμβανε την Apple και τη Microsoft, αλλά συμπεριλάμβανε το Netflix. Η νέα παραλλαγή των μεγαλύτερων εταιρειών τεχνολογίας δεν περιλαμβάνει το Netflix λόγω της σχετικά μικρής κεφαλαιοποίησης της αγοράς σε σύγκριση με τις άλλες πέντε εταιρείες στο FAAMG. Όμως, όπως και να έχουν τα ακρωνύμια, η ουσία είναι ότι, οι μεγάλες σύγχρονες εταιρίες τεχνολογίας, μερικές από τις οποίες δεν υφίσταντο στις αρχές του αιώνα, έχουν μία σωρευτική κεφαλαιοποίηση που, στις 6/8/2020 πλησίαζε στα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Ποσά σε εκατ. δολάρια Κεφαλαιοποίηση σήμερα Κεφαλαιοποίηση 31/12/2019 Μετ. 2019 - σήμερα (%) Κεφαλαιοποίηση 31/12/2018 Μετ. 2019 - 2018 (%)
Apple (1976) 1.948.022 1.379.126 41,3% 788.700 74,9%
Amazon (1994) 1.615.370 931.311 73,5% 750.985 24,0%
Alphabet (2015) 1.021.752 996.080 2,6% 776.708 28,2%
Microsoft (1975) 1.637.262 1.222.648 33,9% 791.637 54,4%
Facebook (2004) 755.734 610.824 23,7% 382.914 59,5%
Σύνολο 6.978.139 5.139.989 35,8% 3.490.943 47,2%
Το έτος μέσα στην παρένθεση αναφέρεται στο έτος ίδρυσης της εταιρίας

Οι εταιρίες αυτές επισκιάζουν όλους τους μεγάλους παραδοσιακούς επιχειρηματικούς κλάδους και κατορθώνουν να ενισχύουν την οικονομική θέση των ιδρυτών τους και να οδηγούν τον τεχνολογικό Nasdaq σε νέα ρεκόρ. (Δείτε άρθρο μας για τον δείκτη Nasdaq εδώ). Παρά το ότι αυτές οι εταιρίες έχουν τοποθετηθεί σε μία ενιαία ομάδα, τα μόνα κοινά σημεία τους είναι ότι, είναι “μικρής” ηλικίας και η ανάπτυξή τους οφείλεται στο internet. Όλα τα άλλα στοιχεία τους, είναι διαφορετικά και η κάθε μία κερδίζει τα έσοδά της με διαφορετικό τρόπο.

Πως προκύπτουν τα κέρδη των FAAMG;

Η Apple, το 2019, σημείωσε μείωση πωλήσεων κατά 2%, ενώ τα κέρδη της μειώθηκαν κατά 7,2% -χωρίς όμως αυτό να σταθεί εμπόδιο στη διατήρηση της ανοδικής τροχιάς της μετοχής. Τα κέρδη της Apple προκύπτουν κατά 54,7% από τα κινητά iphone, 17,8% από τις υπηρεσίες της Apple, 9,9% από τα MAC Laptop, 9,4% από διάφορα αξεσουάρ και 8,2% από τα iPads. Την μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σημείωσε ο τομέας με τα αξεσουάρ της Apple (ασκουστικά, smartwach) κατά 41% ενώ μείωση κατέγραψαν οι πωλήσεις των κινητών iphone. (δείτε εδώ). Τα εξάμηνο του 2020, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10,9% και τα κέρδη κατά 12% (Δείτε εδώ). Μπορεί τα αποτελέσματα της εταιρίες να μην είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά, ωστόσο, η Apple ηγείται ανάμεσα στους τεχνολογικούς γίγαντες, σε επίπεδο πωλήσεων και κεφαλαιοποίησης.

Ποσά σε δισεκ. δολάρια Πωλήσεις α΄εξάμ. 2020 Πωλήσεις α΄εξάμ. 2019 Μετ. (%) Πωλήσεις 2019 Πωλήσεις 2018 Μετ. (%)
Apple 59,7 53,8 10,9% 260,2 265,6 -2,0%
Amazon 88,9 63,4 40,2% 280,5 232,9 20,5%
Alphabet 38,3 38,9 -1,7% 161,9 136,8 18,3%
Microsoft 38,0 33,7 12,8% 125,8 110,4 14,0%
Facebook 18,7 16,9 10,7% 70,7 55,8 26,6%
Σύνολο 243,6 206,8 17,8% 899,1 801,5 12,2%

Το 2019, η Amazon, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 20,5%. Οι πωλήσεις της Amazon, προκύπτουν κατά 50,4% από τα online καταστήματα, 19,2% από υπηρεσίες τρίτων, 12,5% από το Amazon Web Services, 6,1% από τα φυσικά καταστήματα, 6,9% από το Amazon Prime και 5% από άλλες δραστηριότητες. Την μεγαλύτερη άνοδο σημείωσε η κατηγορία των άλλων δραστηριοτήτων (πωλήσεις διαφημιστικών υπηρεσιών), κατά 39,4%. Μόνο τα φυσικά καταστήματα υποχώρησαν (βιβλιοπωλεία, εστιατόρια) κατά 0,17%.Το α’ εξάμηνο του 2020 οι πωλήσεις αυξήθηκαν 40,2% ενώ τα κέρδη σχεδόν διπλασιάστηκαν από  2,6 δισ. δολάρια στα 5,2 δισ. δολάρια
Δείτε το α’ εξάμηνο του 2020 εδώ. Δείτε τα αποτελέσματα του 2019 εδώ.

Η Alphabet, το 2019, αύξησε τις πωλήσεις κατά 18,3% και τα κέρδη κατά 11,7%. Το μεγαλύτερο κομμάτι των κερδών προέρχεται από διαφημίσεις στις υπηρεσίες της εταιρίας με ποσοστό 70%, ενώ το υπόλοιπο 30% επιμερίζεται σε 13,3% στις διαφημίσεις στο Google Network Members,  10,5% στις αγορές μέσω των εφαρμογών, 5,5% από το Google Cloud και κατά 0,4% από το χαρτοφυλάκιο της εταιρίας που επενδύει σε τεχνολογίες που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο. Ο τομέας του χαρτοφυλακίου σημείωσε και την μεγαλύτερη άνοδο στα κέρδη έναντι των άλλων τομέων (143,7%) ενώ δεύτερες έρχονται οι υπηρεσίες Cloud με 52,7% (δείτε εδώ και εδώ). Το α΄ εξάμηνο του 2020, οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 1,7% και τα κέρδη κατά 30% (δείτε εδώ και εδώ).

Ποσά σε δισεκ. δολάρια Κέρδη α' εξάμ. 2020 Κέρδη α' εξάμ. 2019 Μετ. (%) Κέρδη 2019 Κέρδη 2018 Μετ. (%)
Apple 11,3 10,0 12,0% 55,3 59,5 -7,2%
Amazon 5,2 2,6 99,7% 11,6 10,1 15,0%
Alphabet 7,0 9,9 -30,0% 34,3 30,7 11,7%
Microsoft 11,2 13,2 -15,1% 39,2 16,6 136,8%
Facebook 5,2 2,6 97,9% 18,5 22,1 -16,4%
Σύνολο 39,8 38,4 3,7% 158,9 139,0 14,3%

Το 2019, η Microsoft, αύξησε την κερδοφορία της κατά 136,8% ενώ οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14%. Στην περίπτωση της Microsoft, τα κέρδη προέρχονται από την Microsoft Azure κατά 25,9%, 25,2% από τα προϊόντα Office, 16,2% από τις υπηρεσίες Windows,9,1% από Παιχνίδια, 6,1% από την πλατφόρμα Bing, 4,8% από τις enterprise υπηρεσίες, 4,8% από το Microsoft Surface, 5,4% από την πλατφόρμα Linkedin και κατά 2,4% από άλλες υπηρεσίες. Ανά κατηγορίες, τα κέρδη μέσω παραγωγικότητας και επιχειρηματικής διαδικασίας (προϊόντα Office, Linkedin) αυξήθηκαν κατά 14%, τα κέρδη μέσω cloud αυξήθηκαν κατά 19% και τα κέρδη μέσω της χρήσης υπολογιστή σημείωσαν αύξηση 4% (δείτε εδώ).Το α’ εξάμηνο του 2020 παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 12,8% ενώ στα κέρδη υποχώρησαν 15,1%. Δείτε εδώ.

Το 2019, η Facebook εμφάνισε αύξηση πωλήσεων κατά 26,6%, ενώ τα κέρδη υποχώρησαν 16,4%. Τα κέρδη της Facebook, βασίζονται σχεδόν εξ ολοκλήρου στις διαφημίσεις στην πλατφόρμα του Facebook με ποσοστό 98,5%, ενώ το 1,5% αφορά σε κέρδη που προκύπτουν από πληρωμές και προμήθειες. Τα έσοδα από τις διαφημίσεις το 2019 αυξήθηκαν κατά 27% ενώ από τις υπόλοιπες δραστηριότητες της εταιρίας κατά 26% (δείτε εδώ). Το α’ εξάμηνο του 2020 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10,7% ενώ τα κέρδη σχεδόν διπλασιάστηκαν από 2,6 το εκατ. δολάρια εξάμηνο του 2019 σε 5,2 δισ. δολάρια.(δείτε εδώ).

Μπορεί να έχουν διαφορετικές πηγές εσόδων, διαφορετική φιλοσοφία ανάπτυξης και διαφορετικά περιθώρια κέρδους, αλλά μαζί οι τεχνολογικοί γίγαντες έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμιες δυνάμεις. Αν αθροίσουμε τα έσοδα των πέντε εταιριών το 2019 (899,1 δισ. $) θα διαπιστώσουμε ότι ξεπερνούν ακόμα και το ΑΕΠ έξι κρατών που ανήκουν στην ομάδα G20. Δείτε σχετικό πίνακα εδώ.
Οι τεχνολογικοί γίγαντες κερδίζουν δισεκατομμύρια αξιοποιόντας τις πλατφόρμες τους και αυξάνοντας τις βάσεις δεδομένων χρηστών. Μέσω της συνεχούς ανάπτυξης και της παράλληλης εξάπλωσής τους σε άλλους τεχνολογικούς επιχειρηματικούς τομείς, αυτά τα δισεκατομμύρια θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Όμως, για πόσο ακόμη; Πού είναι το όριο; Ουδείς γνωρίζει. Όμως, με την αποτίμηση που τους δίνει η αγορά, δηλώνεται ότι, αυτό το όριο, είναι ακόμη μακριά.

 

 

Επιστροφή στα περιεχόμενα
Δείτε τους συνδέσμους για παλαιότερα τεύχη (εδώ)
Δείτε την ύλη των παλαιότερων τευχών (εδώ)