TESLA: Ήρθε η ώρα του ανταγωνισμού -και έρχεται και η ώρα της “αλήθειας”

13 Μαρτίου 2021, 06:50 | Χ&Α - 226

TESLA: Ήρθε η ώρα του ανταγωνισμού -και έρχεται και η ώρα της “αλήθειας”

Το 2020 ήταν το έτος που η Tesla ένιωσε τον ανταγωνισμό περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Τί μπορεί να σημαίνει αυτό για την πρωτοπόρα εταιρία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Ότι η διατήρηση στην κορυφή δεν είναι ούτε εύκολη, αλλά ούτε και εγγυημένη.


Κατά το 2020, οι ευρωπαίοι αγόρασαν 98.000 οχήματα Tesla, αριθμός μειωμένος κατά 11% σε σχέση με το 2019. Αυτό δε θα χαρακτηριζόταν ως ιδιαίτερα αρνητικό για μια χρονιά όπως το 2020. Όμως, κατά τη χρονιά αυτή, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνα, διπλασιάστηκαν. Το μερίδιο αγοράς της Tesla στην Ευρώπη, μειώθηκε περίπου στο 13% το 2020, από 31% το 2019. Σε παγκόσμιο επίπεδο διατηρήθηκε σχετικά σταθερό σε σχέση με το 2019, στο 22%.


Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen και η General Motors, ο οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή συμβατικών αυτοκινήτων επί πολλές δεκαετίες, επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια για να ενισχύσουν την παρουσία τους στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αρχίζουν να κερδίζουν έδαφος και μερίδια αγοράς από την Tesla.

Η Tesla διαθέτει σήμερα μερικά συγκεκριμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα:
Κατασκευαστική και τεχνολογική υπεροχή, μεγάλο δίκτυο σταθμών φόρτισης και ένα πολύ καλό όνομα για το προϊόν της. Όμως, αυτά είναι στοιχεία που, αν δεν τύχουν προσεκτικής διαχείρισης, δε θα μπορέσουν να διατηρηθούν επί μακρόν. Και όσο η Tesla έχει πρόβλημα στην παραγωγή αυτοκινήτων για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, τόσο θα κινδυνεύει να χάσει τα πλεονεκτήματα με τα οποία μπήκε στο χώρο της κατασκευής και της πώλησης αυτοκινήτων.
Η εταιρία ελπίζει ότι, με τα δύο καινούργια εργοστάσια που κατασκευάζει, στο Τέξας και στο Βερολίνο, θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση, όμως και πάλι, η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου βρίσκεται ακόμη στο ξεκίνημά της και ουδείς μπορεί να προδικάσει την εξέλιξή της.

Κατά το έτος 2020, από τα 63,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα που πουλήθηκαν σε όλο το κόσμο, μόλις τα 2,2 εκατομμύρια ήταν ηλεκτρικά. Αν θελήσουμε να χρησιμοποιήσουμε ιστορικά ανάλογες καταστάσεις, μπορούμε να πούμε ότι, η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου βρίσκεται σήμερα, στο σημείο που βρισκόταν την περίοδο του 1910. Δηλαδή, πριν από τη μαζική παραγωγή, πριν από τη γραμμή παραγωγή του Ford, πριν από τη μαζική ζήτηση. Εκατοντάδες εταιρίες δημιουργούνταν εκείνα τα χρόνια για να κατακτήσουν την αγορά που γεννιόταν. Λίγες τα κατάφεραν. Και οι περισσότερες απ’ αυτές που τα κατάφεραν τότε, υποχώρησαν και έκλεισαν πριν και μετά τον Β’ΠΠ, όταν γιγαντώθηκαν οι γερμανικές εταιρίες, ή μετά τον πόλεμο, όταν έκαναν την εμφάνισή τους οι ιαπωνικές.

Πολλοί επενδυτές, βλέποντας σήμερα την κεφαλαιοποίηση της Tesla, που σε κάποια στιγμή έφτασε και στα 800 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή μεγαλύτερη από το άθροισμα πολλών παραδοσιακών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών μαζί, νόμισαν ότι έχασαν το επενδυτικό “τρένο” του νέου προϊόντος που θα ανατρέψει τα πάντα στην επόμενη 20ετία.
Όμως, τα πράγματα δεν είναι έτσι. Η υπόθεση “ηλεκτρικό αυτοκίνητο” μόλις αρχίζει. Είναι πολύ δύσκολο να φανταστούμε τις ανατροπές που θα υπάρξουν στα επόμενα χρόνια. Όμως, η λογική και η ιστορία λένε ότι, σταδιακά, η τεχνολογία θα εξελίσσεται και η Tesla θα απολέσει πολλά από τα πλεονεκτήματα που έχει σήμερα στην τεχνολογία παραγωγής των μοντέλων της. Και αυτό που θα μετρήσει είναι οι μονάδες και η δυναμικότητα παραγωγής, τα δίκτυα διανομής, τα τεχνικά δίκτυα και -ίσως το πιο σημαντικό- η παράδοση. Και σ’ αυτή περιλαμβάνεται η έννοια της εμπιστοσύνης του καταναλωτικού κοινού προς τις βιομηχανίες από τις οποίες, επί δεκαετίες, αγόραζαν τα αυτοκίνητά τους.

Ας μην ανησυχούμε. Ο αγώνας επικράτησης στη νέα -τεράστια σε μέγεθος- αγορά, μόλις ξεκίνησε. Το ίδιο και ο επενδυτικός αγώνας των μετοχών της νέας βιομηχανίας, στα χρηματιστήρια!

Επιστροφή στα περιεχόμενα (εδώ)