Η ανάδυση μιας ηλεκτροκίνητης Ευρώπης

13 Απριλίου 2021, 07:40 | Χ&Α - 227

Η ανάδυση μιας ηλεκτροκίνητης Ευρώπης

Με την Ευρώπη να αναμένεται να ηγηθεί παγκόσμια στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, διαφαίνεται μια έντονη προσπάθεια για την άμεση κατασκευή μιας εφοδιαστικής αλυσίδας μπαταριών ηλεκτροκίνητων σε ολόκληρη την ήπειρο. Μετά από χρόνια εκχώρησης του τομέα παραγωγής μπαταριών ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε ξένες εταιρίες, η Ευρώπη επιθυμεί να ενταχθεί η ίδια ως ένας νέος περιφερειακός ισχυρός παίκτης στην παραγωγή τους μέσα στα ίδια της τα σύνορα.

Υποψήφιοι κατασκευαστές εμφανίζονται στη Σκανδιναβία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Πολωνία, σε έναν διηπειρωτικό ανταγωνισμό προκειμένου να ξεφύγουν από την υφιστάμενη κυριαρχία της κινεζικής Contemporary Amperex Technology Co Ltd. (CATL) και της νοτιοκορεατικής LG Energy Solution.

Έχοντας την στήριξη ύψους 6,1 δισ. ευρώ και επενδυτικά σχέδια 10 φορές περισσότερα σε σχέση με το 2020, οι συνθήκες είναι εξαιρετικά ευνοϊκές για έναν νέο πρωταγωνιστή στην Ευρώπη. Μεταξύ των υποψηφίων περιλαμβάνονται νεοσύστατες εταιρίες όπως η Northvolt AB στη Σουηδία, η Britishvolt Ltd και η γαλλική Automotive Cells Co. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Bloomberg New Energy Finance, η Ευρώπη θα μπορούσε να δει το μερίδιό της στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών να αυξάνεται στο 31% έως το 2030 από μόλις 7% που ήταν το 2020. Γίνεται αντιληπτή η σπουδαιότητα των αλλαγών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι ευκαιρίες που αναδύονται και οι μεταβολές που μπορούν να προκληθούν στη διεθνή σκακιέρα των ηλεκτροκίνητων.

Χώρες παραγωγής μπαταριών κατά το 2030 (εκτίμηση)


Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Maros Sefcovic, δηλώνει πως δημιουργείται ένα εντελώς νέο οικοσύστημα στην Ευρώπη, στις βάσεις του οποίου η βιομηχανία των ηλεκτροκίνητων μπαταριών μπορεί να ανθίσει. Ήδη με επενδύσεις τριπλάσιες σε σχέση με την Κίνα για το 2019, ύψους 60 δισ. ευρώ για όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, η εκκίνηση στον αγώνα κυριαρχίας των ηλεκτροκίνητων είναι τέτοια που χαροποιεί την Ευρώπη. Ένα ακόμη αξιοπρόσεκτο στοιχείο είναι το ξεπέρασμα της Κίνας στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων και υβριδικών για πρώτη φορά. Οι παραδοσιακές χώρες παραγωγής αυτοκινήτων όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο θέλουν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που ανοίγονται κι επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην τεχνολογία μπαταριών.

Τα παραπάνω είναι μια εξαιρετική βάση πάνω στην οποία η Ευρώπη θα χτίσει τα θεμέλια της βιομηχανίας του αύριο. Οι φιλοδοξίες όμως απαιτούν μεγάλα πακέτα ενίσχυσης και η εξάρτηση της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας από ξένους προμηθευτές είναι μια κατάσταση που η πολιτικοί ηγέτες στην Ευρώπη θέλουν να αλλάξουν, όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Για την Ευρώπη, είναι σημαντικό, η αυτοκινητοβιομηχανία της, να μην υπόκειται σε εξαρτήσεις από παράγοντες έξω από την ευρωπαϊκή ήπειρο. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχουν σχέδια για 27 επιπλέον μονάδες παραγωγής μπαταριών στα ευρωπαϊκά σύνορα για τη δεκαετία αυτή, τα οποία θα πρέπει να πετύχουν, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει τους αυστηρότερους κανόνες, στη διαδικασία παραγωγής και στις προδιαγραφές των προϊόντων, σε σχέση με άλλα κράτη παραγωγής.
Οι αγορές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αναμένεται να σημειώσουν “έκρηξη” κατά τα επόμενα χρόνια, κάτι που θα ξεκινήσει άμεσα, καθώς οι προβλέψεις αναφέρονται σε εντυπωσιακή αύξηση καταναλωτικών αγαθών μετά τη λήξη των περιορισμών της πανδημίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως στόχο την κυκλοφορία τουλάχιστον 30 εκατομμυρίων αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών, έως το 2030. Με βάση το στόχο αυτό, δημιουργείται η προσδοκία ότι, η κάλυψη της ζήτησης μπαταριών από ευρωπαϊκά εργοστάσια θα φτάσει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 90%. Βεβαίως, ο στόχος των πωλήσεων, θα μπορούσε να ξεπεραστεί.

Αναμενόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην τρέχουσα δεκαετία


Δεδομένου του ανταγωνισμού απέναντι σε ξένες εταιρίες με χρόνια παρουσία στο διεθνές στερέωμα,ο δρόμος για τις ευρωπαϊκές εταιρείες δεν είναι εύκολος. Η CATL, ο μεγαλύτερος παραγωγός επαναφορτιζόμενων κυψελών θα επενδύσει περισσότερα από 10 δις ευρώ μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Αντίστοιχα, η Tesla -του Elon Musk- ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επαναφορτιζόμενων μπαταριών, έφτασε τις 500 χιλιάδες πωλήσεις για το 2020 και ήδη σχεδιάζει την ενίσχυση της ευρωπαϊκής του παρουσίας με τη μεταφορά της κατασκευής μπαταριών και μοντέλων της Tesla στη Γερμανία. Οι δραστηριότητες του Musk αποτελούν ένα πόλο έλξης για ευρωπαϊκούς προμηθευτές και βάζουν εμπόδια στις φιλοδοξίες της ευρώπης για ανάπτυξη εκ των έσω. Οι προσπάθειες αναμένεται να ενισχυθούν από την πλευρά της ευρώπης και το status quo στη αγορά των ηλεκτροκίνητων να μεταβληθεί.

Σε κάθε περίπτωση, η δεκαετία του 2020 θα είναι επαναστατική και στον τομέα του αυτοκινήτου. Ο αγώνας για την επικράτηση στη νέα αγορά που δημιουργείται, τώρα ξεκινάει και τίποτα δεν είναι δεδομένο. Η λογική λέει ότι, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα έχουν ένα πλεονέκτημα. Όμως, η ιστορία έχει αποδείξει ότι, σε έναν ανταγωνιστικό και διαρκώς εξελισσόμενο κλάδο, η ηγετική θέση συχνά αποβαίνει προσωρινή.


Επιμέλεια: Βασίλης Μοάτσος
Στοιχεία από το άρθρο του bloomberg.com, “The Next Electric-Car Battery Champion Could Be European”. (εδώ)


Επιστροφή στα περιεχόμενα (εδώ)