ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σχεδιάζεται νέος κύκλος επενδύσεων στις ΑΠΕ

08 Οκτωβρίου 2021, 12:20 | Χ&Α - 233

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σχεδιάζεται νέος κύκλος επενδύσεων στις ΑΠΕ

 

 

 

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

 

Σχεδιάζεται νέος κύκλος επενδύσεων στις ΑΠΕ


Το α΄εξάμηνο του 2021, έκλεισε για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με ένα επενδυτικό πρόγραμμα για όλους τους τομείς δραστηριοποίησης, ύψους € 6,5 δισεκατομμύρια (συμπεριλαμβανομένων των έργων της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με Καζίνο στο Ελληνικό, όπου αναμένεται η οριστικοποίηση της ανάθεσής τους σε επενδυτικά σχήματα στα οποία συμμετέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Το κατασκευαστικό υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο του Ομίλου ανήλθε σε € 2,5 δισ. ενώ με την προσθήκη των προς υπογραφή νέων συμβάσεων, το ανεκτελεστο αναμένεται να φτάσει τα € 4,5 δισ. μέσα στο επόμενο διάστημα.

 

Για το σύνολο του α΄εξαμήνου, οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν στα € 439,4 εκατ. έναντι € 419,9 εκατ. το α’ εξάμηνο 2020 (μετά από αναμόρφωση), σημειώνοντας αύξηση 4,6%. Από τους τομείς δραστηριοποίησης την καλύτερη επίδοση εμφάνισε ο τομέας του Ηλεκτρισμού από θερμική ενέργεια, καθώς σημείωσε αύξηση 62,9% -όμως αποτελεί μόνο το 6% του συνολικού κύκλου εργασιών-. Ύστερα ακολουθεί το τομέας της εκμετάλλευσης ακινήτων με αύξηση εσόδων 32,3% (0,5% κύκλου εργασιών). Οι κύριες παράγοντες του κύκλου εργασιών που είναι οι κατασκευές (κατά 54,2%), ο Ηλεκτρισμός από ΑΠΕ (κατά 22,4%) και οι Παραχωρήσεις (κατά 15,8%) σημείωσαν μικρή αύξηση κατά 0,07%, 6,65% και 3,7% αντίστοιχα.  Η διακοπή των τριών αιολικών πάρκων στο Τέξας των ΗΠΑ, είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία ζημιών από διακοπείσες δραστηριότητες ύψους € 94,4 εκατομμύρια. Συνεπώς τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε € 85,1 εκατ. έναντι € 17,1 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2020. Στην θυγατρική Τερνα Ενεργειακή, οι καθαρές ζημίες ανήλθαν στα € 65,3 εκατ. έναντι € 26,1 εκατ. το α΄εξάμηνο του 2020.

 

Για τους κύριους κλάδους δραστηριοποίησης οι προοπτικές είναι οι εξής:

Κατασκευές: Οι προοπτικές για τα επόμενα έτη συνηγορούν στην βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του τομέα. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων αναμένεται να φτάσει τα € 4,5 δισεκατομμύρια. Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών, έτσι ώστε να επιταχυνθούν οι αδειοδοτήσεις για να ενταχθούν στο νόμο των στρατηγικών επενδύσεων τα μεγάλα έργα των υποδομών, τα οποία ξεπερνούν τα € 13 δισ., εκ των οποίων ένα σημαντικό τμήμα εκτιμάται ότι θα εκτελεστεί από τον Όμιλο.

ΑΠΕ - ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Το άμεσα υλοποιήσιμο επενδυτικό πρόγραμμα της Τερνα Ενεργειακής φτάνει τα € 2 δισ. ενώ ήδη σχεδιάζεται η νέα γενιά επενδύσεων που θα ακολουθήσει. Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των ενεργειακών μονάδων που ανήκουν ή στις οποίες συμμετέχει ο Όμιλος, σε Ελλάδα και Εξωτερικό, ανέρχεται σε 1.477,3 ΜW (1.300 MW προέρχονται από την Τερνα Ενεργειακή), ενώ διαθέτει επίσης υπό κατασκευή ή έτοιμες προς κατασκευή εγκαταστάσεις ΑΠΕ 406 MW στην Ελλάδα. Επίσης, ο Όμιλος αναπτύσσει επιπλέον έργα συνολικής ισχύος 1.983 MW στην Ελλάδα τα οποία θα είναι έτοιμα προς κατασκευή μέσα στην επόμενη περίοδο και θα επιτρέψουν την επίτευξη του στόχου των 3.000 MW μέσα στην επόμενη πενταετία.

Παραχωρήσεις: Η εκμετάλλευση των Παραχωρήσεων των Αυτοκινητοδρόμων, η εκμετάλλευση των Μονάδων Διαχείρισης Απορριμμάτων, η Λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου και η μελλοντική εκμετάλλευση του Αεροδρομίου Καστελίου μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, αναμένεται να επιφέρουν μελλοντικά σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις. Επίσης να υπενθυμίσουμε πως την 7/10/2021, ο Όμιλος κηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος για την Παραχώρηση Άδειας Λειτουργίας Επιχείρησης Καζίνο και την 30/8/2021 η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (75%) – EGIS PROJECTS S.A. (25%) ανακηρύχθηκε ως Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού και τριών καθέτων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών (€ 11,3 δισ. αναμενόμενα έσοδα - εδώ).

 

Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η τότε κυβέρνηση -μετά από απαιτήσεις και πιέσεις των ίδιων των κατασκευαστών- θέσπιζε το πτυχίο Ζ’ τάξης, για να “ξεκαθαρίσει” και να αποσυμφορηθεί ο κλάδος, τότε ξεκινούσε μία μεγάλη φιλολογία για το ποιές θα είναι οι εταιρίες οι οποίες θα μπορούσαν να ενταχθούν στη νέα, μεγάλη, κατηγορία και πώς θα μπορούσαν να είναι οι εταιρίες αυτές στο μέλλον. Τότε αναφέρονταν πολλά ονόματα και πολλά σχήματα (ενδεικτικά, δείτε εδώ και εδώ).

Όταν, μέσα από την οπτική του 2001, προσπαθούσαμε να φανταστούμε, “πώς άραγε θα ήταν ένας μεγάλος κατασκευαστικός όμιλος, 20 χρόνια αργότερα, στο έτος 2021”, κάτι όπως είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σήμερα, θέλαμε να φανταστούμε, αν μπορούσαμε.

Είκοσι χρόνια μετά, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το βασικό κορμό της οποίας αποτέλεσαν η Γενική Εταιρία Κατασκευών (ΓΕΚ) και η Τέρνα, ήταν από τα ελάχιστα σχήματα που πέτυχαν και εξελίχθηκαν σε “κολοσσούς”, που αποτελούν πλέον, κύριες παραγωγικές δυνάμεις σε εθνικό επίπεδο.

Αυτές είναι οι σκέψεις που προκαλούνται σε όλους όσοι βίωσαν την πορεία των εταιριών αυτών, από την αρχή, από την είσοδό τους στο Χρηματιστήριο (το Γενάρη του 1994 η ΤΕΡΝΑ και τον Αύγουστο του 1994 η ΓΕΚ), όταν διαβάζουν σήμερα για τις εξελίξεις, την εξάπλωση και τα οικονομικά μεγέθη του συγκεκριμένου Ομίλου.

 

Τα αποτελέσματα του Ομίλου, κατά το α’ εξάμηνο του έτους, “σημαδεύτηκαν” από τη ζημιά των αιολικών πάρκων στο Τέξας, η οποία “κόστισε” στον Όμιλο, μία έκτακτη ζημιά € 94,3 εκατομμυρίων. (Σημείωση: Μόλις λίγες μέρες μετά τη δημιουργία του προβλήματος στην Πολιτεία του Τέξας, είχαμε επιχειρήσει να επιμετρήσουμε τη ζημιά που θα είχε η ΤΕΝΕΡΓΑ -και, επαγωγικά, και ο Όμιλος, και είχαμε αναφέρει ότι “η μέγιστη ζημιά που μπορεί να υποστεί η εταιρία είναι € 90 εκατομμύρια -στην περίπτωση που αναγκαστεί να εγκαταλείψει πλήρως την επένδυσή της στο Τέξας”, ενώ βεβαίως αναφερόμασταν και στην απώλεια εγκατεστημένης ισχύος και στην κατ’ έτος απώλεια σε πωλήσεις, EBIDTA και κέρδη - δείτε εδώ). Η εξέλιξη, επιβεβαίωσε την ορθότητα της οπτικής και των υπολογισμών μας.

 

Εκτιμώντας ότι, α) από το β' εξάμηνο του 2021, αλλά και για μία σειρά ετών, θα υπάρξει αύξηση της δραστηριότητας στον κατασκευαστικό τομέα και στις ΑΠΕ, αλλά και στο τομέα των παραχωρήσεων, β) λαμβάνοντας υπόψη την απώλεια πωλήσεων και κερδών, από τις διακοπείσες δραστηριότητες (Τέξας) γ) λαμβάνοντας υπόψη τη ζημιά της εταιρίας από τις διακοπείσες δραστηριότητες, και δ) το γεγονός ότι, ο κατασκευαστικός τομέας εξελίσσεται κερδοφόρος, για πρώτη φορά μετά το 2017, εκτιμούμε ότι οι συνολικές πωλήσεις του έτους θα φτάσουν στα € 1.080 εκατομμύρια, ενώ, συμπεριλαμβανομένων και των διακοπεισών δραστηριοτήτων, το τελικό αποτέλεσμα (ζημιά) θα κυμανθεί γύρω από τα € -45 εκατομμυρίων (ή κέρδη (μφ) περί τα € 41 εκατομμύρια, αν δε ληφθούν υπόψη οι διακοπείσες δραστηριότητες).

Διατηρούμε θετική μας άποψη για τις προοπτικές του Ομίλου και την θυγατρική Τερνα Ενεργειακή και εκτιμούμε ότι, σύντομα, η “ατυχία” του 2021, θα ξεπεραστεί.


ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Δελτίο τύπου εδώ, οικονομική έκθεση εδώ και πίνακας οικονομικών μεγεθών

εδώ. Δείτε την ανάλυση κατά τομέα δραστηριοτήτων, εδώ.

 

ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Δελτίο τύπου εδώ, οικονομική έκθεση εδώ και πίνακας οικονομικών μεγεθών εδώ.


Επιστροφή στα περιεχόμενα, εδώ.