Πώς μπορεί να εξελιχθούν τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας κατά το 2022;

24 Δεκεμβρίου 2021, 13:05 | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡA

Πώς μπορεί να εξελιχθούν τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας κατά το 2022;

Οι προβλέψεις που ανέφεραν ότι, τα προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού θα εξαλειφθούν το 2021, απέτυχαν.

Το 2021, η χρονιά που ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί κατά του κορωνοϊόυ και η άρση των lockdown, σημαδεύτηκε επίσης από μερικά από τα πιο απροσδόκητα και ενοχλητικά οικονομικά γεγονότα κατά την περίοδο της διετούς πανδημίας.

Από  το μπλοκάρισμα του EverGiven στη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι το κλείσιμο των εργοστασίων στο Βιετνάμ, οι συνεχείς αυτές αναταραχές διατήρησαν χαμηλή τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων και τους ναύλους σε δυσθεώρητα ύψη, καθώς οι εταιρίες, λόγω ανησυχιών για την επάρκεια της παραγωγής τους, συνέχισαν να παραγγέλνουν ανταλλακτικά και εμπορεύματα.

Τί θα συμβεί κατά το 2022; Το πρόβλημα είναι τόσο καινούργιο και τόσο σύνθετο, ώστε ουδείς μπορεί να απαντήσει με βεβαιότητα.

Υπό το πρίσμα των εξελίξεων αυτών, σε έρευνά του, το πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg, κατέγραψε τις απαντήσεις ειδικών, για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί το πρόβλημα των εφοδιαστικών αλυσίδων, κατά τη διάρκεια του 2022.

Από την αισιόδοξη πλευρά, ο Steve Saxon στην McKinsey αναφέρει ότι, η ζήτηση μπορεί να μειωθεί ελαφρώς κατά το επόμενο έτος, καθώς οι καταναλωτικές προτιμήσεις μετατοπίζονται προς τις υπηρεσίες αντί για τα αγαθά - μειώνοντας την πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού. «Θα μπορούσαμε να δούμε μια ομαλοποίηση των συνθηκών μέχρι το καλοκαίρι», αναφέρει. «Όμως, υπάρχουν και χειρότερα πιθανά σενάρια. Η “Όμικρον” θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω lockdown, κάτι που θα διατηρήσει ισχυρή τη ζήτηση αγαθών, αλλά θα μειώσει τη διαθεσιμότητα του εργατικού δυναμικού».

Ο Alan Murphy της Sea-Intelligence είναι πιο απαισιόδοξος όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα για την επίλυση των προαναφερθέντων προβλημάτων. «Μόλις επιλυθεί το πρόβλημα της συμφόρησης των λιμανιών, έχουμε να μετακινήσουμε έναν τεράστιο όγκο προϊόντων, τα οποία, δε μετακινούνται σήμερα, λόγω του ύψους των ναύλων. Τα τελευταία στοιχεία του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ δεν δείχνουν σημάδια ότι βλέπουμε κάποια επιβράδυνση στις καταναλωτικές δαπάνες των ΗΠΑ για διαρκή αγαθά. Επομένως, θα συνεχίσει να υπάρχει έλλειμμα στην προσφορά, καθ' όλη τη διάρκεια του 2022, με πιθανή επίλυση το 2023 .»

Ομοίως, ο Simon Heaney, αναλυτής της εταιρίας Drewry, λέει ότι η παραλλαγή “ Όμικρον” δεν προμηνύει καλές εξελίξεις. «Δυστυχώς, το 2022 διαμορφώνεται ως ένα ακόμη έτος γεμάτο σοβαρές διαταραχές, ανεπάρκεια εφοδιασμού και υπερβολικό κόστος για τους ιδιοκτήτες εμπορευματοκιβωτίων. Όσο ο ιός κυριαρχεί, όλες οι προβλέψεις που σχετίζονται με αυτόν είναι ιδιαίτερα αβέβαιες». Έτσι, τονίζει ότι η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά την ανάκαμψη της εφοδιαστικής αλυσίδας, εξαντλώντας ακόμα περαιτέρω την στενή προσφορά εργασίας του κλαδου των logistics και προσθέτοντας περισσότερη γραφειοκρατία στην υγειονομική περίθαλψη, γεγονός που θα επιβραδύνει τις παραγωγικές λειτουργίες».

Η Kiki Sondh της Oxford Economics βλέπει μια ευκαιρία για βελτίωση. Όπως αναφέρει, «οι αναταραχές στον ναυτιλιακό κλάδο αναμένεται να αμβλυνθούν κατά τη διάρκεια του έτους. Καθώς τα προβλήματα προσφοράς εργασία στους τομείς των logistics μειώνονται και οι ελλείψεις σε χώρους αποθήκευσης διευθετούνται, οι θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων θα ανακάμψουν το δεύτερο εξάμηνο του 2022».

Για τον Chris Rogers, επικεφαλής οικονομολόγος στην εταιρίας Flexport, η προοπτική της αλυσίδων εφοδιασμού εξαρτάται κυρίως από δύο θέματα: την πανδημία και τις καταναλωτικές συνήθειες. «Εάν η πανδημία γίνει παρόμοια με τη γρίπη και οι καταναλωτικές δαπάνες μεταβληθούν και κατευθυνθούν στις υπηρεσίες αντί για τα αγαθά, τότε θα χρειαστούν μερικοί μήνες για να εξαλειφθούν τα σημερινά σημεία συμφόρησης. Η επιδείνωση του υγειονομικού τομέα σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη δημοσιονομική ή νομισματική τόνωση σημαίνει περισσότερες δαπάνες για αγαθά και προκλήσεις σε όλα τα δίκτυα logistics, οι οποίες θα συνεχίσουν να υφίστανται μέχρι το 2023».

Ο Peter Sand, της εταιρίας Xeneta περιμένει άλλη μια χρονιά με “σκαμπανεβάσματα”. Συγκεκριμένα, λέει να παρακολουθείτε τις διαπραγματεύσεις για τη σύμβαση των λιμενεργατών στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ και να περιμένετε μια εκτεταμένη περίοδο αυξημένου κόστους για την υπηρεσία μεταφοράς εμπορευμάτων - τόσο σε τιμές spot όσο και σε συμβόλαια. Αυτό ενισχύει την τάση των εταιριών εμπορευματοκιβωτίων να επεκτείνουν την εμβέλειά τους σε όλες τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αναφέρει πως οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευμάτων πιθανόν να ξοδέψουν μερικά κέρδη, καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, με σκοπό την κάθετη ολοκλήρωση.

Η Jennifer Bisceglie της Interos βλέπει τις διαταραχές ως ένα φαινόμενο που βασίζεται στη ζήτηση που προκαλεί «τη μεγαλύτερη επανάσταση στην αλυσίδα εφοδιασμού από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο». Σύμφωνα με πληροφορίες που η ίδια λαμβάνει, ισχυρίζεται ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2022 οι εταιρίες θα δαπανήσουν κεφάλαια στην βελτίωση της τεχνολογία της εφοδιαστικής αλυσίδας ,ώστε να εξομαλύνουν τα προβλήματα.«Πρέπει να αξιοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη, εκμεταλλευόμενοι την ταχύτητά της και πρέπει να ψηφιοποιήσουμε την αλυσίδα εφοδιασμού».

Ο Abe Eshkenazi, διευθυντής της Association for Supply Chain Management, αναφέρει ότι, το 2022 θα δώσει την ευκαιρία να επενδύσουμε σε ανθρώπους, επειδή ο παραδοσιακός τρόπος διαχείρισης των αλυσίδων εφοδιασμού μπορεί να μην είναι πλέον επαρκής και σχετικός. «Πιστεύω ότι θα δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση, στις καλύτερες αμοιβές και στα επιπλέον οφέλη για τους υπάρχοντες υπαλλήλους, καθώς και στην πρόσληψη νέων ταλέντων με θεμελιώδεις δεξιότητες στην ανάλυση δεδομένων και την αυτοματοποίηση για την καλύτερη υποστήριξη των logistics και των ναυτιλιακών επιχειρήσεων».

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι, το πρόβλημα της δυσλειτουργίας των εφοδιαστικών αλυσίδων, είναι προσωρινό. Είναι ακόμη άγνωστο το μέγεθος των αλλαγών που θα επιφέρει, όμως, είναι σαφές ότι, καθώς διαταράσσει τόσο έντονα τη ροή του εμπορίου και τις επιδόσεις των οικονομιών, θα επιλυθεί. Και δε θα επιλυθεί μόνον με τη φυσιολογική εξέλιξη της αποκλιμάκωσης των αιτιών που το προκάλεσαν. Συμπληρωματικά, θα επιλυθεί είτε με μεταβολές στις διαδικασίες παραγωγής, είτε με ριζική αναθεώρηση των μεθόδων και των διαδικασιών μεταφοράς των προϊόντων.

 

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Καρατζάς

Πηγή: bloomberg.com (εδώ)