Tο “μυστικό” της επιτυχίας της Tesla

10 Ιανουαρίου 2022, 17:06 | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡA

Tο “μυστικό” της επιτυχίας της Tesla

Κατά το μεγαλύτερο διάστημα του 2021, οι παλαιές και “καθιερωμένες” αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors (G.M.) και η Ford Motor λειτουργούσαν σε μια διαφορετική πραγματικότητα από την Tesla.

Η G.M. και η Ford έκλειναν το ένα εργοστάσιο μετά το άλλο, λόγω ελλείψεων υπολογιστικών τσιπ, προκαλώντας πλήγμα στις εκθέσεις αντιπροσωπείας τους, ενώ σε  πολλές περιπτώσεις, αύξησαν τις τιμές των αυτοκινήτων. Από την άλλη πλευρά, η Tesla σημείωσε ρεκόρ στις πωλήσεις τριμήνου και έκλεισε το έτος έχοντας πουλήσει σχεδόν διπλάσια οχήματα από ό,τι το 2020.

Η Tesla πούλησε 936.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως το 2021 -αύξηση 87% για το έτος. Η Ford, η G.M. και η Stellantis, η εταιρία που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της Peugeot, πούλησαν λιγότερα αυτοκίνητα κατά το 2021, από ό,τι το 2020. Μετρούμενη από οχήματα που παραδόθηκαν παγκοσμίως, η Tesla ξεπέρασε τη Volvo και τη Subaru το 2021 και ορισμένοι αναλυτές προέβλεψαν ότι, φέτος, θα μπορούσε να πουλήσει ίσως και δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα.

Η ικανότητα της Tesla να δημιουργεί κρίσιμα εξαρτήματα έχει μεγαλύτερη σημασία από τις πωλήσεις αυτοκινήτων ενός έτους. Υποδηλώνει ότι η εταιρία, και πιθανώς άλλες νέες επιχειρήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα μπορούσαν να απειλήσουν την κυριαρχία κολοσσών όπως η Volkswagen και η G.M., νωρίτερα και πιο δυναμικά από ό,τι υπέθεταν τα περισσότερα στελέχη του κλάδου και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής.

Η αλλαγή στην “κυριαρχία” του κλάδου, θα βοηθούσε την προσπάθεια μείωσης των εκπομπών που προκαλούν την κλιματική αλλαγή, απομακρύνοντας από την αγορά περισσότερα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Όμως, παράλληλα, θα μπορούσε να βλάψει, εκατομμύρια εργαζομένους, χιλιάδες προμηθευτές και πολλές τοπικές και εθνικές κυβερνήσεις που βασίζονται στην παραδοσιακή παραγωγή αυτοκινήτων για θέσεις εργασίας και για εταιρικά και φορολογικά έσοδα.

Η Tesla φαίνεται είχε τις απαραίτητες τεχνολογικές γνώσεις, καθώς και τη δική της αλυσίδα εφοδιασμού για την παραγωγή τσιπ και μπαταριών. Επίσης, προέβλεψε καλύτερα τη ζήτηση από τις ανταγωνίστριες επιχειρήσεις. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εξεπλάγησαν από το πόσο γρήγορα ανέκαμψε η αγορά αυτοκινήτων από την απότομη πτώση στις αρχές της πανδημίας και έτσι δεν είχαν επαρκή αποθέματα και πρώτες ύλες.

Όταν η Tesla δεν μπορούσε να αποκτήσει τα τσιπ που ήταν απαραίτητα για την παραγωγή των αυτοκινήτων, αγόρασε αυτά που ήταν διαθέσιμα και τροποποίησε το λογισμικό που τα λειτουργούσε. Οι μεγαλύτερες εταιρίες αυτοκινήτων δεν μπορούσαν να το κάνουν αυτό επειδή βασίζονταν σε εξωτερικούς προμηθευτές για μεγάλο μέρος της τεχνογνωσίας τους στο λογισμικό, αλλά και για τις συναλλαγές τους με κατασκευαστές τσιπ. Έτσι, όταν παρουσιάστηκαν έντονες εφοδιαστικές διαταραχές, οι εταιρίες αυτές δεν είχαν διαπραγματευτική ισχύ.

Παρόλα αυτά, πολλοί υποστηρίζουν πως η αποφυγή των μεγάλων διαταραχών στην παραγωγική διαδικασία της Tesla, οφείλεται εν μέρει και στο γεγονός ότι είναι μικρότερη εταιρία, σε μέγεθος πωλήσεων ,αλλά και αναγκών εφοδιαστικής αλυσίδας, συγκριτικά με άλλους ανταγωνιστές της. Επίσης, το ότι προσφέρει μικρότερη ποικιλία επιλογών τους καταναλωτές φαίνεται να συμβάλλει στην ομαλότερη λειτουργία της παραγωγής της.

Τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο ψηφιακά, και πλέον, καθορίζονται τόσο από το λογισμικό τους, στον ίδιο βαθμό που καθορίζονται από τους κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων τους. Είναι μια πραγματικότητα που ορισμένες “παλαιές” εταιρίες αναγκάζονται να αποδεχτούν όλο και περισσότερο. Πολλοί, μεταξύ των οποίων η Ford και η Mercedes-Benz, προσέλαβαν, τους τελευταίους μήνες, μηχανικούς και προγραμματιστές για να σχεδιάσουν τα δικά τους τσιπ και να γράψουν το δικό τους λογισμικό.

Οι προοπτικές για τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιθανό να βελτιωθούν φέτος καθώς οι ελλείψεις ημιαγωγών και άλλων εξαρτημάτων μειώνονται και καθώς οι κατασκευαστές βελτιώνονται στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών. Από την άλλη πλευρά, τα οχήματα Tesla εξακολουθούν να “υποφέρουν” από προβλήματα ποιότητας. Όμως, αυτά είναι φυσιολογικά προβλήματα για μία νέα εταιρία. Το σημαντικό είναι ότι, η Tesla, βρήκε το παράθυρο ευκαιρίας και πλέον μεταβάλλεται σε “κύριο” παίκτη της αγοράς αυτοκινήτων.

 

Πηγή: nytimes.com (εδώ)

Επιμέλεια : Κωνσταντίνος Καρατζάς