«Σφήνα» από Archirodon – We Build για τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δισ.

14 Ιανουαρίου 2022, 10:10 | Ελληνική Οικονομία

«Σφήνα» από Archirodon – We Build για τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δισ.

Ισχυρός ανταγωνισμός στις σημερινές δημοπρασίες, με είσοδο και τέταρτου σχήματος δίπλα στις ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ - Alstom. Τα έξι έργα δημοπρατούνται με νέο μοντέλο.

Τουλάχιστον τέσσερις κοινοπραξίες αναμένεται να εκδηλώσουν σήμερα ενδιαφέρον στους έξι διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ για τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού τεσσάρων δισ. ευρώ.

«Σφήνα» στους ελληνικούς ομίλους θα μπει, σύμφωνα με πληροφορίες, μια κοινοπραξία της Archirodon με την ιταλική We Build (πρώην Impregilo). Οι άλλες τρεις, σίγουροι, διεκδικητές είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Intrakat, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ με την Alstom.

Και οι υπόλοιποι διεκδικητές θα έχουν, πάντως, ξένους συνεργάτες καθώς τα νέα έργα υλοποιούνται «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή θα παραδοθούν έτοιμα προς λειτουργία.  Θα χρειαστούν, πάντως, κάποια …χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος και να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές στα έξι έργα. Παράλληλα πρέπει να βρεθούν τα κεφάλαια για τη χρηματοδότησή τους.

Πρόκειται για έργα που σχεδιάζονται τα τελευταία δύο χρόνια από το υπουργείο Υποδομών και την ΕΡΓΟΣΕ με στόχο να συνδεθούν τα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο και Ραφήνα)  με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Στόχος, όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο, είναι να αναβαθμιστεί η εμπορική και στρατηγική εμβέλεια των λιμανιών, να διευκολυνθεί η σύνδεση της χώρας με την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ενισχυθεί ο διεθνής της ρόλος στο διαμετακομιστικό εμπόριο.

Ειδικότερα, πρόκειται για τα εξής έργα:

Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ

Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ

Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ

Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ

Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ

Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.

Τα έξι έργα δημοπρατούνται με ένα νέο μοντέλο με στόχο να αποφευχθεί η δυσάρεστη εμπειρία του παρελθόντος που έχει οδηγήσει σε πολυετείς καθυστερήσεις τις περισσότερες εργολαβίες στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως ούτε ένα τμήμα του!

Έτσι στο υπουργείο αποφάσισαν να προκηρύξουν τους νέους διαγωνισμούς με την πρόβλεψη πως τα έργα θα παραδοθούν «με το κλειδί στο χέρι», αφού έχει κατασκευαστεί υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση και συστήματα, ώστε να είναι άμεσα λειτουργικά. Σήμερα γίνονται ξεχωριστές εργολαβίες για την υποδομή, ξεχωριστές για την ηλεκτροκίνηση και τα συστήματα με αποτέλεσμα να χάνονται όχι μήνες, αλλά χρόνια.

 

Πηγή:businessdaily.gr