COCA COLA HBC: Αντιμέτωπη με πολύ σοβαρά προβλήματα, στη Ρωσία

14 Μαρτίου 2022, 08:35 | Χ&Α - 238

COCA COLA HBC: Αντιμέτωπη με πολύ σοβαρά προβλήματα, στη Ρωσία






COCA COLA HBC

Αντιμέτωπη με πολύ σοβαρά προβλήματα, στη Ρωσία

 

Προετοιμασμένη για κάθε πιθανή έκβαση στην αγορά της Ρωσίας, αναφέρει είναι η διοίκηση της Coca Cola, καθώς, στην ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2021, υποστήριξε ότι, έχει σχεδιάσει διάφορα σενάρια και έχει σχεδιάσει τον τρόπο που θα δράσει. Μια πρώτη κίνηση, είναι η αποθεματοποίηση των πρώτων υλών. Επίσης, η διοίκηση έχει ενσωματώσει στα σενάρια της, μεταβολές στην αξία του ρουβλιού και περεταίρω αυξήσεις στις τιμές ενέργειας.


Η Ρωσία αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι των εσόδων της Coca Cola, καθώς εντάσσεται στην ομάδα των αναδυόμενων αγορών, που αποτελούν το 58,3% του συνολικού όγκου, ενώ παράλληλα είναι και το πλέον κερδοφόρο τμήμα των πωλήσεων. Πιο συγκεκριμένα, ο όγκος της Ρωσίας αποτελεί το 15,5% του συνολικού όγκου του Ομίλου και το 26,5% του συνολικού όγκου των αναδυόμενων αγορών και σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της Νιγηρίας (συνιστά το 16,6% του όγκου των αναδυόμενων αγορών), διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό το φετινό αποτέλεσμα. Ο ογκος της αγοράς της Ουκρανίας αποτελεί το 5,8% του συνολικού όγκου.


Σε ανακοίνωση της, η εταιρία, ενημέρωσε ότι σταμάτησε την παραγωγή στο εργοστάσιο της, στο Κίεβο την 24/2/2022, ενώ θεώρησε συνετό να μην προχωρήσει σε προβλέψεις για το τρέχον έτος. Δείτε το δελτίο, εδώ.

Να υπενθυμίσουμε, πως κατά την ενημέρωση των αναλυτών, η διοίκηση είχε προβεί στην εκτίμηση ότι η ανάπτυξη των εσόδων (σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, μη συμπεριλαμβανομένης της Αιγύπτου), θα κινηθεί πάνω από το μέσο εύρος του 5% έως 6% και πως η αύξηση του κόστους πρώτων υλών θα βρίσκεται σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό.


Τα οικονομικά μεγέθη το 2021

Η Coca Cola HBC κατέγραψε ιστορικά υψηλό επίπεδο πωλήσεων και όγκων, από το 2008, επιστρέφοντας στα προ πανδημίας επίπεδα. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις ανήλθαν στα € 7,2 δισ. έναντι € 6,1 δισ. το 2020 (και € 7,02 δισ. το 2019), σημειώνοντας αύξηση 16,9%. Παράλληλα, ο όγκος πωλήσεων έφτασε τα 2,4 δισ. κιβώτια από 2,1 δισ. κιβώτια το 2020. Ωστόσο σημειώθηκε μικτό περιθώριο κέρδους στο 36,2% έναντι 37,7% λόγω του αυξημένου κόστους πωληθέντων. Όσον αφορά την καθαρή κερδοφορία ανήλθε στα € 547,2 εκατ. έναντι € 414,9 εκατ. πετυχαίνοντας αύξηση 31,9%. Να σημειώσουμε πως τα κέρδη, ωφελήθηκαν από εφάπαξ κέρδος ύψους περίπου €23 εκατ. από την πώληση παγίου περιουσιακού στοιχείου στην Κύπρο.

Το Διοικητικό Συμβούλιο σκοπεύει να προτείνει μέρισμα € 0,71 ανά μετοχή έναντι € 0,64 πέρσι.


Στις αναπτυγμένες αγορές, τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανήλθαν στα € 2,5 δισ. έναντι € 2,2 δισ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 13,9% ενώ παράλληλα οι όγκοι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 9,9%. Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 43,9% ( ή 33% μη

συμπεριλαμβανομένης της πώλησης παγίου περιουσιακού στοιχείου στην Κύπρο).

Στις αναπτυσσόμενες αγορές, τα καθαρά έσοδα ανήλθαν στα € 1,4 δισ. έναντι € 1,2 δισ. παρουσιάζοντας αύξηση 18% και οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 0,8%. Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 4,3%, παρά τον αντίκτυπο που είχε η επιβολή του φόρου ζάχαρης στην Πολωνία.

Στις αναδυόμενες αγορές, τα καθαρά έσοδα έφτασαν τα € 3,3 δισ. έναντι € 2,8 δισ. πετυχαίνοντας αύξηση 27,1%, χάρη στις επιδόσεις της Νιγηρίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Οι συνολικοί όγκοι αυξήθηκαν κατά 18,1% και τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 17,3%.

Δείτε την εξέλιξη του όγκου πωλήσεων, ανά αγορά (εδώ).

 


Το πρόβλημα του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας, για την εταιρία, είναι σοβαρό, από πολλές απόψεις:

α) Από την πλευρά των πωλήσεων. Η Ρωσία, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της εταιρίας. Αν προστεθεί και η συμβολή (σε όγκο πωλήσεων) της Ουκρανίας, τότε το ποσοστό των δύο αυτών χωρών φτάνει στο 21,2%, ενώ η συμβολή στην κερδοφορία είναι μεγαλύτερη. Αν χαθούν αυτές η αγορές, η βλάβη για την εταιρία θα είναι πολύ μεγάλη.

Δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι, η ετήσια αύξηση του όγκου πωλήσεων, είναι σχετικά χαμηλή (μέση ετήσια αύξηση 10ετίας: 1,46% και πενταετίας: 3,23%). Η μέση ετήσια αύξηση των πωλήσεων είναι +0,49% (10ετία) και +2,88% (5ετία). Τέλος, η μέση ετήσια αύξηση των κερδών μ.φ. είναι +7,54% (10ετία) και +4,75% (5ετία).

Η αύξηση των κερδών της εταιρίας βασίζεται σε τρεις παράγοντες: i) Στη διατήρηση του μικτού περιθωρίου κέρδους σε σχετικά σταθερά επίπεδα, γύρω στο 36,0% έως 37,0%. ii) Στην τιμολογιακή αύξηση που αποφασίζει η εταιρία (η τελευταία αύξηση ήταν στο 5,2%). iii) Στη μείωση των εξόδων λειτουργίας (στα τελευταία 5 χρόνια, υπήρξε μείωση της τάξης του 3,5% περίπου, η οποία ενίσχυσε τα κέρδη). Πέραν από την αύξηση της παραγωγικότητας, μέσω επενδύσεων, το περιθώριο λειτουργικού κόστους μειώνεται και από τη διεύρυνση των προϊόντων που παράγει και διαχειρίζεται η εταιρία.

Όσο τα πράγματα εξελίσσονται ομαλά, η παραπάνω εξέλιξη δεν είναι άσχημη για μια εταιρία αυτού του status και αυτού του μεγέθους, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων και των κερδών έρχονται από τις “αναδυόμενες” αγορές. Αν όμως, αφαιρεθεί (αιφνίδια και με μεγάλες οικονομικές απώλειες) ένα κομμάτι ίσο με το 21,2% του συνολικού όγκου ή με το 36,3% του όγκου των αναδυόμενων αγορών, τότε το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο και η “επούλωσή” του, θα απαιτήσει χρόνια. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος για την πολύ μεγάλη πτώση που υπέστη η μετοχή.


β) Από την πλευρά της διατήρησης της αγοράς. Η εταιρία, πιεζόμενη από την αμερικανική The Coca Cola Company, η οποία είχε πιεστεί από την κοινή γνώμη (και ενδεχομένως και από διοικητικούς παράγοντες στις ΗΠΑ), δήλωσε ότι διακόπτει τη λειτουργία των (10) εργοστασίων της στη Ρωσία. Δεν έχει αποσαφηνίσει εάν θα αποχωρήσει πλήρως από τη χώρα. Παρατηρούμε επίσης ότι, η εταιρία δεν περιλαμβάνεται στις πρώτες θέσεις των εταιριών που, όπως ανακοινώθηκε, ενδεχομένως να εθνικοποιηθούν από τη ρωσική κυβέρνηση, σε περίπτωση που αποχωρήσουν οριστικά -η λογική λέει πως, αν συμπεριλαμβάνονταν, λόγω ονόματος, θα αναφερόταν στις πρώτες θέλεις του καταλόγου.

Συνεπώς, το εάν η μετοχή, στην τιμή των € 18 - € 19 (κεφαλαιοποίηση από € 6,7 έως 7,1 δισεκατομμύρια), αποτελεί μία επενδυτική ευκαιρία, ή ένα μεγάλο ρίσκο, εξαρτάται: α) Από την απόφαση της εταιρίας για το εάν θα παραμείνει στη ρωσική αγορά. Δε γνωρίζουμε εάν η απόφαση γι’ αυτό βρίσκεται στη αρμοδιότητα της διοίκησής της, ή έχει λόγο και η αμερικανική πολυεθνική, ή ακόμη και εάν μπορούν να υπάρξουν πιέσεις προς την εταιρία από άλλες πλευρές. β) Από την εξέλιξη των σχέσεων της Ρωσίας με τη Δύση και του χρόνου που θα διαρκέσουν οι κυρώσεις προς αυτή.


Αν εξαιρέσουμε αυτό το -πολύ μεγάλο και σημαντικό- πρόβλημα, οι προοπτικές της εταιρίας, κατά το 2022, αλλά και μακροπρόθεσμα, παραμένουν θετικές, παρά τις οικονομικές αναταράξεις, αφού τα προϊόντα της, βρίσκονται ανάμεσα σ’ αυτά στα οποία το αυξημένο κόστος, μπορεί να μετακυλίεται -σε τακτική βάση- στις τιμές λιανικής.

 


Οι προβλέψεις για την εξέλιξη των μεγεθών κατά το 2022, για πρώτη φορά για τη συγκεκριμένη εταιρία, είναι εξαιρετικά αβέβαιες. Πέραν από το πρόβλημα στη Ρωσία, οι δυσκολίες ανακύπτουν και από: α) Την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών (κυρίως στη ζάχαρη). β) Στην αύξηση του κόστους λειτουργίας (κόστος εργασίας, λειτουργίας εργοστασίων και μεταφορών κλπ). Όπως αναφέραμε βασικός παράγοντας για τη σταθερή αύξηση των κερδών, είναι η διατήρηση των περιθωρίων μικτού κέρδους σε σταθερό επίπεδο και της σταδιακής μείωσης του περιθωρίου κόστους λειτουργίας. Είναι αμφίβολο εάν οι δύο αυτοί δείκτες, μπορούν να συνεχίσουν την τάση των προηγούμενων ετών.

Πριν αποσαφηνιστεί το ζήτημα της Ρωσίας, αδυνατούμε να προχωρήσουμε σε πρόβλεψη και ως εκ τούτου, δε μπορούμε να εκφράσουμε επενδυτική άποψη. Σε κάθε περίπτωση, θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα είμαστε σε εγρήγορση για την επαναδιατύπωση των απόψεών μας.

 

Δείτε την ανακοίνωση των βασικών οικονομικών μεγεθών της εταιρίας (στην αγγλική γλώσσα), εδώ. Δείτε το αρχείο των οικονομικών καταστάσεων που τηρούμε, εδώ.

 

Επιστροφή στα περιεχόμενα, εδώ