ΚΡΙ ΚΡΙ: Τα προβλήματα των εξαγωγών - Περιορισμός του περιθωρίου κέρδους
10 Ιουνίου 2022, 08:10 | Χ&Α - 241
Ο κύκλος εργασιών της εταιρίας, κατά το α’ τρίμηνο του 2022, έφθασε στα € 30,7 εκατομμύρια, αυξημένος κατά +7,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Στον κλάδο του γιαουρτιού συνολικά οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +8,6% σε αξία και +5,7% σε όγκο. Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις παρουσιάζουν ανάπτυξη +15,4%, αγγίζοντας τα €15 εκατομμύρια.Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, οι πωλήσεις εμφανίζουν μικρή αύξηση +1,4%, αγγίζοντας τα € 12,25 εκατομμύρια.
Η τρέχουσα συγκυρία με τις συνθήκες υψηλού πληθωρισμού, έχει οδηγήσει τη συνολική αγορά σε πτώση, -11,3% σε όγκο και -6,8% σε αξία. Το μερίδιο αγοράς των γιαουρτιών ΚΡΙ-ΚΡΙ διαμορφώνεται σε 16,9%, έναντι 15,1% στα μέσα του 2021. Παράλληλα, στην τρέχουσα συγκυρία αναδεικνύεται η τάση ενίσχυσης του μεριδίου αγοράς των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας. Από την τάση αυτή, αναμένεται να προκύψει όφελος για την ΚΡΙ-ΚΡΙ, μιας και αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας. Σημειώνεται ότι, στο πεντάμηνο η ανάπτυξη των εγχώριων πωλήσεων γιαουρτιού ξεπερνά το 6% (σε όγκο).
Στον κλάδο του παγωτού, οι πωλήσεις εσωτερικού διαμορφώθηκαν σε €1,93εκ. έναντι €2,50εκ. της προηγούμενης χρονιάς.
Πέραν από την πτωτική τάση της ευρύτερης αγοράς γιαουρτιού, το δεύτερο κύριο χαρακτηριστικό της περιόδου είναι ότι, οι υψηλές τιμές των υλικών και της ενέργειας οδήγησαν στη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους. Η εταιρεία μετακύλησε μέρος της αύξησης του κόστους της στις τιμές των προϊόντων, κάτι που άλλωστε έκανε όλος ο κλάδος, που όμως, επέδρασε αρνητικά στους όγκους των πωλήσεων.
Όμως, το πρόβλημα των ελληνικών εταιριών -και της ΚΡΙ ΚΡΙ- δε ξεκίνησε φέτος και ούτε οφείλεται στον πληθωρισμό. Το πρόβλημα έχει να κάνει με το ότι, η μεγέθυνση της εταιρίας, βασίστηκε, κατά κύριο λόγο, στο γιαούρτι και στην εξαγωγική επέκταση.
Δείτε στον πίνακα της διάρθρωσης των πωλήσεων:
α) Ο τομέας των παγωτών, από 31,8% επί των πωλήσεων, κατά το 2015, στο 2021 μειώθηκε σε 22,2% επί των πωλήσεων. β) Ο τομέας των γαλακτοκομικών (στην ουσία, πρόκειται για το γιαούρτι), από 67,8% κατά το 2015, αυξήθηκε σε 77,4%. γ) Από πού προήλθε, κυρίως, η αύξηση των γαλακτοκομικών; Από τις εξαγωγές γιαουρτιού, οι οποίες, από 14,9% επί των πωλήσεων κατά το 2015 (ή € 9,9 εκατομμύρια), έφτασε στο 40,6% κατά το 2021 (ή € 54,7 εκατομμύρια).
Η αύξηση των πωλήσεων στο εξωτερικό (τόσο από την ΚΡΙ ΚΡΙ), όσο και από άλλες ελληνικές εταιρίες, υπήρξε ραγδαία. Το προϊόν πέτυχε και ανέπτυξε μία δική του, ξεχωριστή κατηγορία προϊόντος, το “ελληνικό γιαούρτι”. Και πουλιούνταν εύκολα, σε υψηλές τιμές. Όμως, η επιτυχία του προϊόντος, προσέλκυσε τον ντόπιο ανταγωνισμό, ο οποίος δημιούργησε μία παραπλήσια (και παραπλανητική) κατηγορία του “γιαουρτιού ελληνικού τύπου” (greek type yogurt), το οποίο πωλείται σε σημαντικά μειωμένη τιμή (περίπου -40% φθηνότερα).
Σήμερα, με την αύξηση του κόστους (σε όλες τις φάσεις της παραγωγής και της διάθεσης), το πρόβλημα αυτό επιδεινώνεται. Οι ελληνικές επιχειρήσεις χάνουν σε ανταγωνιστικότητα (λόγω του αυξημένου πληθωρισμού) και συνεπώς, περιορίζονται οι δυνατότητες για μείωση της τιμής διάθεσης στις αγορές του εξωτερικού, με αποτέλεσμα, ενώ η αγορά του “ελληνικού γιαουρτιού” αυξάνεται στις αγορές της Ευρώπης, οι ελληνικές επιχειρήσεις μειώνουν τις πωλήσεις τους, ή δε τις αυξάνουν στο ρυθμό που αυξάνεται η αγορά. Δείτε περισσότερα στοιχεία για το πρόβλημα, εδώ. Επίσης, διαβάστε την έκθεση του Ελληνικού Προξενείου του Μονάχου, για την αγορά του ελληνικού γιαουρτιού (εδώ).
Εκτιμούμε ότι, αυτό είναι σήμερα το κυριότερο πρόβλημα για την ΚΡΙ ΚΡΙ και αυτό που ανέκοψε τους ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών. Παράλληλα, ο πληθωρισμός, θα ανατρέψει τις ισορροπίες στις χρηματοοικονομικές σχέσεις.
Το 2022 θα είναι μία αρκετά προβληματική χρονιά για την εταιρία. Ήδη, αυτό φαίνεται και από το πρώτο τρίμηνο. Η μείωση της κερδοφορίας από τις αγορές του εξωτερικού, σε συνδυασμό με την ανατροπή των περιθωρίων κέρδους, λόγω του πληθωρισμού, οδήγησε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, το περιθώριο κέρδους κατά το α' τρίμηνο (1,46%). Εκτιμούμε ότι, καθώς τμήμα του κόστους θα μετακυλίεται στις τιμές και καθώς θα αυξάνει (στο β' και το γ' τρίμηνο) η συμμετοχή του παγωτού (που έχει υψηλότερα περιθώρια κέρδους), το συνολικό περιθώριο θα βελτιωθεί. Με δεδομένα τα προβλήματα του 2022, εκτιμούμε ότι, οι συνολικές πωλήσεις θα αυξηθούν κατά 12% (ελαφρά πάνω από τον προβλεπόμενο πληθωρισμό) και θα φτάσουν στα € 151 εκατομμύρια, ενώ τα κέρδη μ.φ. θα περιοριστούν στα € 6,3 εκατομμύρια.
Δείτε το οικονομικό δελτίο α’ τριμήνου (εδώ). Δείτε τα συνοπτικά οικονομικά μεγέθη, εδώ.
Επιστροφή στα περιεχόμενα, εδώ