ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Προσπάθειες για κάλυψη του κενού της απώλειας της Estee Lauder

03 Οκτωβρίου 2022, 09:20 | Χ&Α - 245

ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Προσπάθειες για κάλυψη του κενού της απώλειας της Estee Lauder

 

 

 

 

 

 

ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ

 

Προσπάθειες για κάλυψη του κενού της απώλειας της Estee Lauder

 

Το α΄εξάμηνο του 2022, χαρακτηρίστηκε για τον Όμιλο Σαράντη, από την μειωμένη οργανική κερδοφορία, την πλήρη αποχώρηση του Ομίλου από την αγορά της Ρωσίας, την πώληση της συμμετοχής του στην Estee Lauder, την αναμονή της εξαγοράς της Stella Pack, στην Πολωνία και την τιμή της μετοχής να βρίσκεται σε χαμηλό πενταετίας.

 

Ειδικότερα, το σύνολο των πωλήσεων κατέγραψε αύξηση 9,3%, από τα € 195,2 εκατ. στο α΄εξάμηνο του 2021 στα € 213,5 εκατ. στο α΄εξάμηνο του 2022 (συνεχιζόμενες δραστηριότητες χωρίς την συνεισφορά της Estee Lauder). Η κυριότερη προϊοντική κατηγορία  του Ομίλου, “Προσωπική Φροντίδα και Περιποίηση” ( 45,1% του συνολικού κύκλου εργασιών) κατέγραψε αύξηση πωλήσεων 13,1% και η “Οικιακή Φροντίδα” (35,7% του κύκλου εργασιών) κατέγραψε οριακή άνοδο 0,08% λόγω της υψηλής περσινής βάσης και της εξισορρόπησης της κατανάλωσης.

Γεωγραφικά, σημειώνεται ότι το 35,8% των πωλήσεων προέρχεται από την Ελλάδα (+10,3% εξαμηνιαία αύξηση) και το υπόλοιπο 64,2% από το εξωτερικό με τις κύριες αγορές του Ομίλου, να είναι η Πολωνία (24,6% των πωλήσεων) και η Ρουμανία (14,9%).

Ωστόσο, οι πληθωριστικές πιέσεις (υψηλές τιμές εμπορευμάτων και μεταφορικών) συρρίκνωσαν το μικτό περιθώριο κέρδους στο 35,1% από 37,5%.

Το τελικό αποτέλεσμα της εταιρίας, από συνεχιζόμενες δραστηριότητες υπολογίζεται στα € 11,2 εκατομμύρια έναντι € 19,7 εκατομμυρίων στο α΄εξάμηνο του 2021. Παράλληλα, ο Όμιλος εμφανίζει κέρδη από διακοπείσες δραστηριότητες που αφορούν την (Estee Lauder), ύψους € 20,3 εκατομμυρίων, φτάνοντας την συνολική κερδοφορία στα € 31,5 εκατομμύρια.

 

Υπενθυμίζουμε ότι η συνεργασία του Ομίλου Sarantis, με την Estee Lauder, είχε ξεκινήσει πριν 21 χρόνια και η λήξη της συνεργασίας τοποθετείται την 15/6/2022. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, τα μεγέθη της εταιρίας, εμφανίζονται ως “διακοπείσα δραστηριότητα” για τον Όμιλο. Δείτε στην σελίδα 26 της έκθεσης (εδώ).

Κατά το 2021, οι πωλήσεις της Estee Lauder, διαμορφώθηκαν στα € 106,5 εκατομμύρια (ή αλλιώς € 52,2 εκατομμύρια που αφορά στο 49% της μετοχής του Ομίλου) και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα € 18,9 εκατομμύρια (ή αλλιώς € 9,2 εκατομμύρια). Δείτε στην σελίδα 106 της έκθεσης του 2021 (εδώ).

 

Η μείωση των μεγεθών της Ρωσίας από τον ισολογισμού του Ομίλου, μεταφράζεται -σύμφωνα με την διοίκηση- σε ζημία € 1,2 εκατομμυρίων όση είναι και η καθαρή θέση της ρωσικής εταιρίας. Ωστόσο, η απώλεια στον κύκλο εργασιών πρόκειται να είναι μικρή, καθώς η αγορά της Ρωσίας αποτέλεσε κατά το α΄ εξάμηνο το 0,4% του συνολικού κύκλου εργασιών, ενώ σε επίπεδο έτους το 2021, αποτέλεσε το 0,5% του κύκλου εργασιών. Από την άλλη πλευρά βέβαια, ο Όμιλος δραστηριοποιείται και στην αγορά της Ουκρανίας (το 4,5% του κύκλου εργασιών) η οποία κατέγραψε μειωμένες πωλήσεις 22,9% στο α΄εξάμηνο του 2022. Σημειώνεται ότι η εταιρία στην Ουκρανία (Ergopack) λειτούργησε από τον Απρίλιο του 2022 και ύστερα.

 

Στα πλαίσια αντικατάστασης της κερδοφορίας, ο Όμιλος αναμένει την έγκριση εξαγοράς της Stella Pack στο δ΄ τρίμηνο του 2022. Με αυτήν τη κίνηση, στοχεύει να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την συνεισφορά της Πολωνίας στον κύκλο εργασιών. Τα αποτελέσματα της εξαγοράς αναμένεται να συνεισφέρουν θετικά στα οικονομικά μεγέθη του 2023.

 

Το συμπέρασμα όμως είναι ότι, το 2022, θα αποβεί μια αρνητική χρονιά για την εταιρία, η οποία χάνει δύο πηγές εσόδων και κερδοφορίας (Estee Lauder και Ρωσία), ενώ παράλληλα, η απώλεια της Estee Lauder, συνιστά και μία “υποβάθμιση” της εταιρίας στον ευρύτερο κόσμο των καλλυντικών. Οι δραστηριότητες στην Πολωνία, δε θα μπορέσουν να καλύψουν, τα απολεσθέντα μεγέθη, τουλάχιστον κατά την επόμενη τριετία.

Αυτό εξηγεί και την συμπεριφορά της πτωτικής τάσης της μετοχής, η οποία από την αρχή του έτους χάνει 35,6% (διακόπτοντας μια μακροχρόνια θετική πορεία στη χρηματιστηριακή αγορά) καθώς τα ερωτήματα που εγείρονται είναι σε τι επίπεδο πλέον θα κινείται η κερδοφορία του Ομίλου και πότε θα καλυφθεί το κενό.

 

Κατά την ενημέρωση των αναλυτών, η διοίκηση ενημέρωσε ότι οι πωλήσεις στο γ΄τρίμηνο καταγράφουν αύξηση 9% ενώ απο κλιμακώνονται οι πιέσεις στα κόστη πρώτων υλών. Παράλληλα, ενεργό παραμένει το ενδιαφέρον για νέες εξαγορές (εδώ).

 

Με βάση τα στοιχεία του α’ εξαμήνου 2022, 32 Αμοιβαία Κεφάλαια κατέχουν τη μετοχή (συνολικό ποσοστό κατοχής: 3,8%). Ο αριθμός αυτός είναι υψηλότερος σε σχέση με το παρελθόν. Η μετοχή βρίσκεται κοντά στα χαμηλότερα σημεία της τελευταίας 5ετίας. Θα μπορούσε να κεντρίσει το ενδιαφέρον εάν, κατά τη διάρκεια της παρούσας κρίσης, κινηθεί μεταξύ των € 5,00 έως € 5,40.

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 245 (Οκτώβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 245, εδώ.