ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ: Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους
03 Οκτωβρίου 2022, 09:40 | Χ&Α - 245
ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ
Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους
Διατηρείται η πρόβλεψη της διοίκησης, ότι το 2022 θα είναι ένα κερδοφόρο έτος για τον Όμιλο Aegean Airlines, υποστηριζόμενη από την μέχρι στιγμής τουριστική κίνηση, τα μεγέθη για το τρίτο τρίμηνο που ξεπερνούν τα μεγέθη του τρίτου τριμήνου του 2019 και το βελτιωμένο έσοδο ανά πτήση. Ωστόσο για το σύνολο των εσόδων προβλέπεται ότι θα κινηθεί χαμηλότερα από το 2019 κατά 3% έως 6%, με τους συνολικούς επιβάτες για το έτος να διαμορφώνονται στα 12 με 12,5 εκατομμύρια.
Το β΄εξάμηνο είναι παραδοσιακά, το εξάμηνο που επιτυγχάνεται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων και της κερδοφορίας καθώς συμπεριλαμβάνει τους “δυνατούς” μήνες του καλοκαιρινού τουρισμού.
Χωρίς να “ξεφεύγει” από την πραγματικότητα, η διοίκηση εκφράζει τις επιφυλάξεις της σχετικά με την διάθεση των πολιτών για ταξίδια τους χειμερινούς μήνες, εξαιτίας της αύξησης της τιμής των καυσίμων, της ενέργειας και γενικότερα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που επιδρούν αρνητικά στο διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Όπως αναφέρθηκε και στην ενημέρωση των αναλυτών, το τελικό αποτέλεσμα τους χειμερινούς μήνες, ίσως να είναι θετικό λόγω της σύγκρισης με την χαμηλή περσινή βάση.
Οι παραπάνω αυξήσεις, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και τα μεγέθη του Ομίλου, στο α’ εξάμηνο του 2022. Παρά το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα κατέγραψαν αύξηση 193,1% στο α’ εξάμηνο σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2021, από τα € 152,8 εκατομμύρια στα € 448 εκατ. λόγω της ανάκαμψης του τουρισμού, οι αυξήσεις στα κόστη κατέγραψαν τεράστιες μεταβολές σε σχέση με πέρυσι.
Μόνο τα καύσιμα αεροσκαφών, που αποτέλεσαν το 31,9% του συνολικού κόστους, κατέγραψαν αύξηση 515,2% στο α΄εξάμηνο ενώ η συντήρηση αεροσκαφών (το 14,3% του κόστους) κατέγραψε αύξηση 132,2%. Δείτε αναλυτικά στην σελίδα 68 της οικονομικής έκθεσης. Ένα μέρος του κόστους, μετακυλίεται στις τιμές, έως τον βαθμό που δεν θα αποτρέψει την ζήτηση. Συγκεκριμένα το μέσο έσοδο ανά θέση αυξήθηκε στα € 7,79 από € 6,15 την 30/6/2021 και € 6,68 την 30/6/2019. Γενικότερα, οι δείκτες απόδοσης είναι βελτιωμένοι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα των ετών 2021 και 2020, όμως, εξακολουθούν να απέχουν από τις επιδόσεις του 2019.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, η εταιρία, όπως και το σύνολο του κλάδου σε όλο το κόσμο, αύξησε σημαντικά τις τιμές των εισιτηρίων. Η εταιρία δεν αναφέρει το μέσο ποσοστό αύξησης των εισιτηρίων της, όμως, από άρθρα διεθνών φορέων και ΜΜΕ, οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν από 28% έως 48%. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι αυξήσεις έχουν σταματήσει, από το μήνα Αύγουστο (ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μειώσεις), ενώ αναμένεται αύξηση κατά 8,5% κατά το έτος 2023, σε σχέση με τις μέσες τιμές του 2022.
Ωστόσο, τα κόστη και οι δαπάνες υπερέβησαν το σύνολο των εσόδων, οδηγώντας τον Όμιλο σε ζημιές ύψους € 27,6 εκατομμυρίων.
Σημειώνεται ότι από το 2007, που εισήχθει η εταιρία στο Χρηματιστήριο Αθηνών, τα πρώτα εξάμηνα είναι συνεχόμενα ζημιογόνα από το 2016 έως σήμερα.
Δείτε πίνακα με τα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου, εδώ.
Για την αντιστάθμιση του κινδύνου από τις διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου, ο Όμιλος χρησιμοποιεί παράγωγα χρηματοοικονομικά μέσα, που καλύπτουν ένα μέρος των αναγκών του. Χρηματοοικονομικά μέσα αντιστάθμισης, χρησιμοποιούνται επίσης και για τον συναλλαγματικό κίνδυνο στον οποίο εκτίθεται ο Όμιλος, αλλά και στον επιτοκιακό. Δείτε σελίδες 19 και 20, της οικονομικής έκθεσης, εδώ.
Στις 30/6/2022 ο στόλος του Ομίλου αριθμούσε 70 αεροσκάφη (εκ των οποίων 53 jet και 17 turboprops/ ελικοφόρα). Όσον αφορά το πρόγραμμα παραλαβής αεροσκαφών, υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις. Ο προγραμματισμός για το 2022, ήταν 12 αεροσκάφη και μέχρι την 30/6/2022 είχαν παραληφθεί τα 4. Όπως ενημέρωσε η διοίκηση, μέχρι στιγμής τα αεροσκάφη είναι 8 και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να μην παραληφθούν 2.
Με βάση τα αποτελέσματα του α' εξαμήνου, αλλά και τις αυξητικές τάσεις που διατηρούνται και κατά το γ' τρίμηνο, αυξάνουμε την εκτίμησή μας για το σύνολο του 2022, για πωλήσεις ύψους € 1.250 εκατομμυρίων. Επίσης, η βελτίωση των σχέσεων εσόδου και κόστους, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη πτώση του κόστους των καυσίμων, μας οδηγεί σε εκτίμηση κερδοφορίας, ύψους € 31,0 εκατομμυρίων.
Κατά το 2023, γενικότερα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση της επιβατικής κίνησης. Όμως, οι συνθήκες ύφεσης που -κατά τα φαινόμενα- θα επικρατήσουν στην ευρωπαϊκή ήπειρο, κάνουν αυτή την πρόβλεψη επισφαλή. Από την άλλη πλευρά, αναμένεται μείωση του κόστους καυσίμων, εξέλιξη που μπορεί να επιδράσει θετικά στο μικτό περιθώριο κέρδους. Γενικότερα, η πρώτη μας εκτίμηση είναι ότι, θα υπάρξει αύξηση των εσόδων της εταιρίας κατά το 2023, πλην όμως, αυτή θα είναι ήπια. Παράλληλα, αναμένουμε και ήπια αύξηση της κερδοφορίας.
Τέλος, σε διεθνές συγκριτικό επίπεδο, η εταιρία κατέλαβε την 28η θέση, στην κατάταξη “World Airline Awards” για το 2022, της εταιρίας Syntrax. Κατά το 2021, είχε λάβει την 36η θέση, ανάμεσα σε 350 αεροπορικές εταιρίες (εδώ).
Χρηματιστηριακά, η μετοχή είχε ξεκινήσει αρκετά δυναμικό το 2022, κορυφώνοντας στα € 6,27 τον Φεβρουάριο στην συνέχεια υποχώρησε. Από τα τέλη Απριλίου η μετοχή κινείται στο εύρος από € 4,5 έως € 5,5 και από την αρχή του έτους, η μετοχή καταγράφει κέρδη 6,14%.
Σημειώνεται ότι η τιμή της μετοχής κινείται κάτω από το επίπεδο που είχε καταγράψει μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του 2021 (€ 5,5). Δείτε τα ιστορικά στοιχεία της μετοχής:
Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 245 (Οκτώβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 245, εδώ.