ΟΛΠ: Προβληματισμοί για την εξέλιξη των μεγεθών και της μετοχής το 2023
01 Νοεμβρίου 2022, 11:30 | Χ&Α - 246
ΟΛΠ
Προβληματισμοί για την εξέλιξη των μεγεθών και της μετοχής το 2023
Οι θετικές επιδόσεις του ΟΛΠ κατά το α’ εξάμηνο 2022 δεν ήταν ικανές να αντιστρέψουν την αρνητική πορεία της μετοχής, η οποία έχει ξεκινήσει από τον Μάρτιο 2021 στα € 22,1 φτάνοντας σήμερα (21/10/2022), στα € 15,9 σημειώνοντας απώλειες 28%. Όσον αφορά στα χαρτοφυλάκια των Αμοιβαίων Κεφαλαίων την 30/9/2022, η μετοχή βρίσκεται σε 32 χαρτοφυλάκια από 33 την 31/12/2021, 37 την 31/12/2020 και 39 την 31/12/2019.
Η φύση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ΟΛΠ εξαρτάται από εγχώρια και διεθνή μακροοικονομικά και γεωπολιτικά δεδομένα με εστίαση στις χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και χώρες που εξυπηρετούνται μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Επηρεάζονται περαιτέρω από τις εξελίξεις στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία γενικότερα, καθώς και από την εξέλιξη των μεμονωμένων λιμενικών δραστηριοτήτων οι οποίες συνδέονται άμεσα με το επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠ καθώς και με το επίπεδο υπηρεσιών που παρέχονται στους χρήστες του λιμένα.
Κατά τα λεγόμενα των αναλυτών, το γεγονός ότι οι οικονομίες της Ευρωζώνης και των ΗΠΑ, πρόκειται να οδηγηθούν σε ύφεση εντός του 2023, συνεπάγεται την συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας και αυτό με την σειρά του πρόκειται να οδηγήσει σε συρρίκνωση του διεθνούς εμπορίου και της βιομηχανικής παραγωγής ενώ παράλληλα η αύξηση του πληθωρισμού και των τιμών ενέργειας θα επηρεάσουν αρνητικά στο διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.
Όλα τα παραπάνω, πρόκειται να λειτουργήσουν αρνητικά στον τομέα εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ (που αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων), στον τομέα της κρουαζιέρας, στον τομέα της ακτοπλοΐας και της διακίνησης επιβατών καθώς και στον τομέα της διακίνησης αυτοκινήτων. Εκτιμούμε ότι αυτοί είναι και οι λόγοι, που δικαιολογούν την εξέλιξη της μετοχής.
Σύμφωνα με έκθεση της HSBC Global Research, η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, πρόκειται να βιώσει μια αναπόφευκτη πτώση κερδοφορίας (περίπου 80%), το διάστημα από το 2023 έως το 2024. Πιο συγκεκριμένα προβλέπει, ότι το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων, θα μειωθεί κατά -2% το 2022 και -3% το 2023 και θα ανακάμψη κατά 2,5% το 2024, δείτε εδώ.
Όσον αφορά, τις προοπτικές για το σύνολο του έτους 2022, η διοίκηση υποστηρίζει ότι η επανάκαμψη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και το γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί ως λιμάνι έναρξης (home port) θα δημιουργήσει θετικές προοπτικές για τα έσοδα. Στην ακτοπλοΐα, αναμένεται ότι στο β΄εξάμηνο του έτους, θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία σε σχέση με πέρυσι, όμως το επίπεδο διακίνησης επιβατών δεν θα ξεπεράσει τα μεγέθη του 2019.
Ο τομέας παράδοσης αυτοκινήτων κατά το α΄εξάμηνο αντιμετώπισε δυσκολίες σχετικά με την παράδοση αυτοκινήτων λόγω της μεγάλης καθυστέρησης. Τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων κατά την κορύφωση της πανδημίας σταμάτησαν τη λειτουργία τους εξ’ ολοκλήρου ή μείωσαν σημαντικά την παραγωγή. Μετά το πέρας της πανδημίας, οι παραγωγοί μικροεπεξεργαστών που είναι απαραίτητο συστατικό των μοντέρνων αυτοκινήτων, αναδιέταξαν τις παραδόσεις σε άλλες βιομηχανίες και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είχαν επαρκείς παραδόσεις για την παραγωγή τους. Μέχρι να εξομαλυνθεί η προμήθεια παραγωγής επεξεργαστών, αυτή η συνθήκη θα επιδρά αρνητικά στον τομέα των αυτοκινήτων.
Τέλος, στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, οι τάσεις που εμφανίζονται είναι μικτές, καθώς στο α΄εξάμηνο υπήρξε αύξηση πλοίων στη δεξαμενές αλλά μείωση στις θέσεις επισκευαζόμενων πλοίων. Ο ΟΛΠ έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών των θέσεων επισκευών για την βελτίωση και επέκταση των υπηρεσιών αξίας € 55 εκατομμυρίων.
Για το σύνολο του έτους, θα αναθεωρήσουμε την αρχική μας πρόβλεψη για πωλήσεις, από τα € 170 εκατομμύρια στα € 190 εκατομμύρια και τα καθαρά κέρδη από τα € 39 εκατ. στα € 56,5 εκατομμύρια.
Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 246 (Νοέμβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 246, εδώ.