Ισορροπία σε τεντωμένο σχοινί για τη Δέλτα το 2022

17 Νοεμβρίου 2022, 10:00 | Ελληνικές Εταιρίες

Ισορροπία σε τεντωμένο σχοινί για τη Δέλτα το 2022

Αντίθετα με τις προσδοκίες της CVC Capital Partners φαίνεται ότι εξελίσσεται η φετινή χρονιά για τη γαλακτοβιομηχανία Δέλτα. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες και στοιχεία από μετρήσεις της αγοράς που έχουμε στη διάθεσή μας, η εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Vivartia, τον οποίο έχει εξαγοράσει το fund, χάνει μερίδια στις περισσότερες από τις κατηγορίες που δραστηριοποιείται. Στη διάρκεια της φετινής χρονιάς η επιχείρηση έκανε κινήσεις σε μία προσπάθεια να φέρει ρευστότητα στα ταμεία της, είτε με την πώληση της θυγατρικής United Milk Company στη Βουλγαρία, στον όμιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία, είτε με την υπογραφή προσυμφώνων πώλησης για τα ανενεργά εργοστάσια του Ταύρου στη The Mart και του Πλατέως Ημαθίας στον Γιώργο Μπίκα. Υπενθυμίζουμε ότι το 2021 ο τζίρος της ήταν 279,57 εκατομμύρια ευρώ από 275,04 εκατ. ευρώ το 2020 με καθαρά κέρδη μετά από φόρους 2,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 751 χιλ. ευρώ. Πρόσφατα η Δέλτα απέκτησε και ποσοστό πλειοψηφίας στην μικρού βεληνεκούς γαλακτοβιομηχανία Κουρέλλας, ενώ πέρυσι τον Νοέμβριο εξαγόρασε και την εταιρεία εμπορίας τυροκομικών, Δανιήλ Γκατένιο προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της στον τομέα των τυριών όπου δεν έχει αυτή τη στιγμή ουσιαστική παρουσία.

Τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή και δείχνουν τις σημαντικές απώλειες της εταιρείας σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, αφορούν στο χρονικό διάστημα των 40 εβδομάδων του 2022 από τις αρχές δηλαδή του φετινού έτους έως και τις 9 Οκτωβρίου και συγκρίνονται με την αντίστοιχη χρονική περίοδο των 40 εβδομάδων του 2021 και έως και τις 10 Οκτωβρίου, οπότε και ολοκληρώθηκε πέρυσι η αντίστοιχη 40η εβδομάδα.

Οι απώλειες στο γάλα

Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του Capital.gr η Δέλτα στο σύνολο της κατηγορίας γάλακτος που περιλαμβάνει το φρέσκο γάλα, το γάλα υψηλής θερμικής επεξεργασίας και το εβαπορέ, κερδίζει μεν σε αξία πωλήσεων ποσοστό 4,9%, ωστόσο χάνει πωλήσεις κατά -6% σε όγκο. Σημειώνεται ότι η θετική πορεία σε αξία οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις του προϊόντος λόγω πληθωρισμού, ενώ η πραγματική κατανάλωση υπό τις παρούσες πληθωριστικές συνθήκες αποτυπώνεται στον όγκο πωλήσεων. Την ίδια στιγμή πάντως το σύνολο της κατηγορίας γάλακτος για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου κινείται αντίστοιχα με πτωτικό ρυθμό -4,7% σε αξία και με -5,2% σε όγκο.

Εξετάζοντας τώρα τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, η Δέλτα στο φρέσκο γάλα χάνει πωλήσεις σε αξία στο διάστημα των 40 εβδομάδων κατά -0,6% και σε όγκο κατά -9,9%. Την ίδια στιγμή στο σύνολο της κατηγορίας φρέσκου γάλακτος η αξία είναι ανοδική με 5,8% και ο όγκος πτωτικός με -1,8%. Σε ό,τι αφορά το γάλα υψηλής θερμικής επεξεργασίας τα δεδομένα είναι διαφορετικά για την Δέλτα, η οποία εδώ κερδίζει σε πωλήσεις ποσοστό 11% και σε όγκο χάνει -1%. Σε ό,τι αφορά το σύνολο της συγκεκριμένης κατηγορίας, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή και των υπολοίπων παικτών μαζί με τη Δέλτα κινείται ανοδικά σε αξία με 6,1% και πτωτικά με -4% σε όγκο.

Έντονη πτώση στο εβαπορέ και στην κρέμα γάλακτος

Ισχυρά πτωτική ωστόσο είναι η πορεία για την Δέλτα στο γάλα εβαπορέ με μείωση του τζίρου κατά -10,8% και του όγκου πωλήσεων κατά -20% τη στιγμή που η κατηγορία συνολικά κερδίζει σε τζίρο 4,6% και χάνει με -6,2% σε όγκο πωλήσεων. Υπολογίζεται ότι το γάλα Βλάχας που έχει στην κατοχή της και διαθέτει στην αγορά η Δέλτα – πλέον η παραγωγή του γίνεται στο εξωτερικό μετά το κλείσιμο του εργοστασίου στο Πλατύ Ημαθίας – έχει χάσει έως και το 80% της αξίας του από τη στιγμή που το απέκτησε η Δέλτα από την προηγούμενη ιδιοκτήτριά του τη Nestle.

Πηγαίνοντας τώρα στην κατηγορία της κρέμας γάλακτος και εκεί η πτώση για τη Δέλτα κινείται σε υψηλά διψήφια ποσοστά με -27% σε αξία πωλήσεων και κατά -31,8% σε όγκο, τη στιγμή που η κατηγορία κινείται ανοδικά με 5% σε αξία και χάνει ποσοστό -2% σε όγκο.

Στην κατηγορία των γιαουρτιών – εξαιρούνται τα επιδόρπια – η Δέλτα χάνει ποσοστό -3,9% σε αξία και -8,3% σε όγκο πωλήσεων τη στιγμή που η κατηγορία συνολικά κινείται ανοδικά με 3,3% σε αξία, ενώ σε όρους όγκου πωλήσεων η πτώση ανέρχεται στο -5,8% κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι η Δέλτα χάνει μερίδιο κατά περίπου 1,5 μονάδα σε αξία και κατά περίπου 1 μονάδα σε όγκο.

Στα φυτικά επιδόρπια επίσης η Δέλτα παρουσιάζει έντονα πτωτική πορεία με υψηλό διψήφιο ποσοστό που σε αξία είναι -12,1% και σε όγκο -17,9%, ενώ η κατηγορία συνολικά σε αξία είναι στο -2% και σε όγκο στο -8%.

Στο σύνολο των χυμών όπου επίσης δραστηριοποιείται η Δέλτα με τον Life και συμπεριλαμβάνονται οι κατηγορίες του φρέσκου χυμού και του χυμού μακράς διάρκειας, η Δέλτα συνολικά κερδίζει οριακά 0,1% πωλήσεις σε αξία και χάνει με -9,2% πωλήσεις σε όγκο τη στιγμή που όλοι οι παίκτες της κατηγορίας κινούνται ανοδικά με 1,7% σε αξία ενώ οι απώλειες σε όγκο περιορίζονται στο -3,5% σε σχέση με την επίδοση της Δέλτα.

Στην υποκατηγορία χυμών, αυτή του φρέσκου χυμού η Δέλτα με τον Life κερδίζει σε τζίρο 4,7% και χάνει σε όγκο -2,6%, ενώ αντίστοιχα το σύνολο των φρέσκων χυμών κερδίζει 4% σε αξία και χάνει με -2,7% σε όγκο. Να σημειωθεί ότι η παρουσία της Δέλτα σε πωλήσεις στην κατηγορία των μακράς διάρκειας χυμών θεωρείται πολύ περιορισμένη δεδομένου ότι οι συνολικές της πωλήσεις στους χυμούς είναι στα 13,5 εκατ. ευρώ από τις οποίες τα 12,5 εκατ. ευρώ είναι οι φρέσκοι χυμοί και το υπόλοιπο 1 εκατ. ευρώ είναι οι μακράς διάρκειας.

Φωτεινή εξαίρεση η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων – Ο ρόλος του Μασούτη

Μία κατηγορία που ωστόσο αποτελεί φωτεινή εξαίρεση σε σχέση με όλες τις προηγούμενες είναι αυτή των φυτικών ροφημάτων, τα οποία κινούνται ιδιαίτερα θετικά και λόγω της παρουσίας που έχουν στα καταστήματα του Μασούτη. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στα φυτικά ροφήματα η Δέλτα κερδίζει κατά 27,5% πωλήσεις σε αξία σε σχέση με πέρυσι και κατά 26,8% σε όγκο. Αντίστοιχα η κατηγορία συνολικά κινείται πτωτικά στις 40 εβδομάδες του 2022 με -4,9% σε αξία και με -10% σε όγκο. Για να αντιληφθούμε το ρόλο που διαδραματίζει η παρουσία της στον Μασούτη για τον τομέα των φυτικών ροφημάτων, αρκεί να αναφέρουμε ότι το συνολικό της μερίδιο στην αγορά αυτή που είναι 22%, ενώ το μερίδιό της στα καταστήματα του Μασούτη είναι 45%.

Γιώργος Λαμπίρης

 

Πηγή:capital.gr