Πώς επηρεάζει τον κλάδο των κατασκευών το εκλογικό αποτέλεσμα

23 Μαϊου 2023, 10:09 | Ελληνική Οικονομία

Πώς επηρεάζει τον κλάδο των κατασκευών το εκλογικό αποτέλεσμα

Σταθερή κυβέρνηση, συνέχιση του προγράμματος δημοπράτησης των έργων και προώθηση των μεταρρυθμίσεων, έβγαλε η "κάλπη" των κατασκευών, όπως αποτυπώθηκε και στη χθεσινή συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου όπου οι μετοχές των κατασκευαστικών εταιρειών κατέγραψαν σημαντική άνοδο.

Το εκλογικό αποτέλεσμα της Κυριακής, έδωσε το σήμα ότι η κινητικότητα στο μέτωπο των μεγάλων έργων, που γέννησαν θετικές προσδοκίες για την πορεία του κλάδου το προηγούμενο διάστημα, θα συνεχιστούν, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος εκτροχιασμού του προγράμματος το οποίο αναμένεται να αγγίξει τα 27 δισ. ευρώ μέχρι το 2026 (από επιχορηγήσεις και πόρους από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ).

Μεγάλοι διαγωνισμοί, ιδιωτικοποιήσεις αλλά και θεσμικές παρεμβάσεις που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο προσκήνιο, εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν, αφού πλέον ο φόβος της κυβερνητικής αστάθειας έχει εκλείψει.

Αν και αρκετά είναι εκείνα που απομένουν να γίνουν ακόμη, η παρούσα περίοδο θεωρείται ιδιαίτερα κομβικής σημασίας για τον κλάδο καθώς το μεγάλο στοίχημα είναι η υλοποίηση των έργων που έχουν δημοπρατηθεί αλλά και η συνέχιση των διαγωνισμών σε μία σειρά άλλων ακόμη.

Από τον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού και τις επεκτάσεις της, μέχρι τα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα και η μη τήρησης τους, προοιωνίζει απώλεια κονδυλίων.

Για τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την νέα σύμβαση της Αττικής Οδού καθώς και το τι μέλλει γενέσθαι με τις επεκτάσεις της, αποτελεί σημαντική εκκρεμότητα.

Αν και η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού, δεν έχει καμία σχέση ως προς τους όρους παραχώρησης με την υφιστάμενη σύμβαση, εντούτοις ο αυτοκινητόδρομος βρίσκεται το στόχαστρο των ισχυρών Ομίλων της χώρας καθώς αποτελεί τον μοναδικό αυτοκινητόδρομο (με διόδια) εντός του αστικού ιστού της Αθήνας. Όσον αφορά τις τρεις επεκτάσεις (προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και τη σήραγγα Ηλιουπόλεως, που θα ενώσει τον αυτοκινητόδρομο με το έργο του Ελληνικού), η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου σχεδίαζε να γίνουν με έναν ενιαίο διαγωνισμό και η κατασκευαστική αγορά αναμένει να δει τη χάραξη της στρατηγικής και σε αυτό το κομμάτι.

Επίσης μία σημαντική εκκρεμότητα που καλείται να επιλύσει η νέα ηγεσία, είναι και τα έργα ΣΔΙΤ, τα οποία έχουν καθυστερήσει σημαντικά καθώς μπορεί να τυγχάνουν αποδοχής από την αγορά και να αποτελούν διέξοδο για έργα που αδυνατούν να τρέξουν μέσα από παραδοσιακά κανάλια χρηματοδότησης όπως το ΕΣΠΑ ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εντούτοις είναι χρονοβόρα όσον αφορά την περίοδο ωρίμανσης και δημοπράτησης τους.

Τέλος, σημαντικό είναι και το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί προκειμένου να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί προκειμένου η Ελλάδα να λάβει τις υπόλοιπες δόσεις του Ταμείου Ανάκαμψης.

Και αυτό γιατί μπορεί το αίτημα για την καταβολή της 3ης δόσης να έχει υποβληθεί (καθώς καλύφθηκαν τα προαιπαιτούμενα) ωστόσο οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για την 4η δόση είναι πιο δύσκολες και σχετίζονται μεταξύ άλλων και με την υλοποίηση μεγάλων εργολαβιών.

 

Ελένη Μπότα

Πηγή: capital.gr