Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Γιατί είναι ιδανικό το timing για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ

Γιατί είναι ιδανικό το timing για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Γιατί είναι ιδανικό το timing για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Η McKinsey είναι ο οίκος που προετοίμασε τις προτάσεις για το σχήμα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ. Ωστόσο ο διαγωνισμός δεν προχώρησε καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε την τρίτη και λιγότερο πρόσφορη εναλλακτική μέθοδο πώλησης, που περιλαμβανόταν στα σενάρια των αναλυτών του οίκου (ιδιοκτησιακός διαχωρισμός με τη δημιουργία 3 ανεξάρτητων εταιρειών).

Προφανώς, η McKinsey, όταν πρότεινε ως πιο ενδεδειγμένη λύση το σχήμα της holding, με δύο ή τρεις θυγατρικές, με παράλληλη εισαγωγή ποσοστού της εταιρείας συμμετοχών στο Χρηματιστήριο, γνώριζε ότι οι προοπτικές για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αερίου είναι λαμπρές.

Χθες δημοσιεύτηκε από τον οίκο το Global gas & LNG outlook που πιστοποιεί τις εξαιρετικά θετικές προοπτικές της αγοράς αερίου, έναντι όλων των άλλων ορυκτών καυσίμων. Στην έκθεση χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το φυσικό αέριο θα είναι το μόνο ορυκτό καύσιμο, η κατανάλωση του οποίου θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά μέχρι το 2035.

Τι δείχνουν οι αναλύσεις και τα σενάρια της McKinsey για την παραγωγή, την κατανάλωση και τις τιμές του φυσικού αερίου και του LNG μέχρι το 2035;

Πώς κινήθηκε η αγορά

Η έκθεση ξεκινά σημειώνοντας ότι το φυσικό αέριο κατά τη διάρκεια του 2018 κατέγραψε το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το 2010 (5,3%) με σημαντική αύξηση τόσο στο εμπόριο του LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) όσο και του αερίου που διακινείται μέσω αγωγών.

Στο ίδιο διάστημα ξεκίνησαν να λειτουργούν 2 νέοι σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου (μετατροπής του φυσικού αερίου σε LNG) ενώ δύο νέες χώρες προμηθεύτηκαν για πρώτη φορά LNG.

Κατά τη διάρκεια του 2019, μέχρι το Σεπτέμβριο η βιομηχανία του LNG κατέγραψε ήδη ιστορικό υψηλό ως προς τα project υγροποίησης για τα οποία ελήφθη η τελική επενδυτική απόφαση (FID). Πρόκειται για 5 project συνολικής δυναμικότητας 63 μετρικών τόνων ετησίως.

Ως προς το LNG, η Ασία συνεχίζει να αποτελεί τον κύριο προορισμό των φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου με μερίδιο 35%. Η αύξηση του εμπορίου LNG έφτασε το 14% (Αύγουστος 2018 - Ιούλιος 2019. Από πλευράς παραγωγής, η μεγαλύτερη αύξηση προήλθε από τις ΗΠΑ (60%) ενώ ακολουθούν η Αυστραλία (23%) και η Ρωσία, η οποία σχεδόν διπλασίασε την παραγωγή LNG.

Από πλευράς τιμών οι διεθνείς δείκτες έχουν συγκλίνει στο πρώτο μισό του 2019: βραχυπρόθεσμα οι τιμές αντικατοπτρίζουν τα κόστη ενώ τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια αντανακλούν το πλήρες κόστος παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Προοπτικές

Όπως τονίζει η έκθεση της McKinsey το φυσικό αέριο είναι το μόνο ορυκτό καύσιμο η κατανάλωση του οποίου αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση μέχρι το 2035.

Η παγκόσμια ζήτηση αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό 0,9% από το 2018 έως το 2035, κυρίως λόγω της αυξημένης κατανάλωσης σε πολλές χώρες που χρησιμοποιούν το αέριο τόσο στη βιομηχανία όσο και στην ηλεκτροπαραγωγή αλλά και από την ενίσχυση της οικιακής και εμπορικής κατανάλωσης αερίου της Κίνας.

Ως προς την παραγωγή, οι κύριοι προμηθευτές αερίου αναμένεται να είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αφρική, η Ρωσία και η Κίνα. Συγκεκριμένα η χώρα του Δράκου αναμένεται να διπλασιάσει την παραγωγή συμβατικού αερίου στο διάστημα 2018 - 2035, η παραγωγή αερίου από σχιστόλιθο θα συνεχίσει να αυξάνεται και θα οδηγήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες να ενταχθούν στο κλαμπ των μεγαλύτερων εξαγωγέων μαζί με το Κατάρ και την Αυστραλία.

Η Ρωσία θα ενισχύσει το ρόλο κλειδί που έχει ως ο κύριος προμηθευτής της Ευρώπης και της Κίνας ενώ η παραγωγή στην Ευρώπη και την υπόλοιπη Ασία θα παρουσιάσει μείωση καθώς τα υφιστάμενα πεδία παραγωγής θα έχουν ωριμάσει. Στην έκθεση δε γίνεται ειδική αναφορά στην Αν. Μεσόγειο.

Το μερίδιο του υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθεί στο 18% (από 11%) μέχρι το 2035. Εκτός από το LNG αύξηση αναμένεται και στο εμπόριο αερίου μέσω αγωγών καθώς έχουν προταθεί έργα κατασκευής νέων αγωγών της τάξης των 200 δισ. κυβικών μέτρων, με τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες να διατηρούν τα ηνία ως οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς.

Με δεδομένο ότι σχεδιάζονται πολλά έργα LNG, σύμφωνα με την McKinsey η αγορά αναμένεται να αναδιαρθρωθεί στα τέλη του 2020, ενώ εξαιτίας της αύξησης της ζήτησης αναμένεται να υπάρξει ένα κενό στην προμήθεια της τάξης των 200 - 220 δισ. κυβικών μέχρι το 2035.

Τέλος ως προς τις τιμές το υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να κυμανθεί στα 7 δολάρια /MMBtu αντανακλώντας το πλήρες κόστος παραγωγής των πεδίων στις ΗΠΑ.

Πηγή: www.capital.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text