Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Δέκα μεγάλοι όμιλοι στη μάχη για την εξαγορά του 30% του ΔΑΑ

Δέκα μεγάλοι όμιλοι στη μάχη για την εξαγορά του 30% του ΔΑΑ

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Δέκα μεγάλοι όμιλοι στη μάχη για την εξαγορά του 30% του ΔΑΑ

Του Ηλία Μπέλλου

Με τους καλύτερους οιωνούς ξεκίνησε η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) από  το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς δέκα επενδυτικά σχήματα μεγάλων ξένων οργανισμών εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Ο ανταγωνισμός –που το πλήθος υποψηφίων συνεπάγεται– εκτιμάται πως μπορεί να προσαυξήσει σημαντικά το τίμημα, ενδεχομένως ακόμα και στα επίπεδα του 1,5 δισ. ευρώ όπως ορισμένες πηγές εκτιμούν. Ενα τέτοιο ποσό θα έχει ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση στον προϋπολογισμό του 2020, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει τη σημασία που αποδίδουν οι ξένοι επενδυτές στην ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και στις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. Να σημειωθεί πως πολλοί εξ αυτών των επενδυτών εμφανίστηκαν μετά τον Ιούλιο, κάτι που αποδίδεται στην ανάδειξη μιας πιο φιλικής για τις επιχειρήσεις κυβέρνησης, σχολιάζουν κύκλοι που παρακολουθούν τη διαδικασία στενά.

Μεταξύ των ομίλων που εκδήλωσαν ενδιαφέρον χθες, οπότε και εξέπνευσε η καταληκτική προθεσμία, είναι τόσο η καναδικών συμφερόντων Avi Alliance (που ανήκει στην PSP Investments) που ελέγχει ήδη το 40% και το management του ΔΑΑ αλλά και το αυστραλέζικο επενδυτικό κεφάλαιο Macquarie Capital που θεωρείται εκ των μεγαλύτερων επενδυτών σε υποδομές παγκοσμίως. Ακόμα ενδιαφέρον εξεδήλωσαν γαλλικοί και αμερικανικοί όμιλοι αλλά και ισπανική κατασκευαστική.

Η πρόσφατη χρονική επέκταση κατά 20 χρόνια της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με την καταβολή συνολικού τιμήματος 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) από τον ΔΑΑ έχει επαυξήσει σημαντικά την αξία της παραχώρησης. Ειδικότερα, υπολογισμοί της αγοράς ανεβάζουν το πιθανό έσοδο από την πώληση του 30% σε ποσά που αρχίζουν από 1,1 δισ. ευρώ έως και 1,5 δισ. ή και περισσότερα, όπως έχει δημοσιεύσει η «Κ». Η επίσημη αποτίμηση δεν έχει ακόμα γίνει και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να καλέσει προς τούτο μέσω διαγωνισμού ανεξάρτητους αποτιμητές το επόμενο διάστημα για να το υποστηρίξουν στον διαγωνισμό. Παράλληλα, οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ για το συγκεκριμένο έργο (Deutsche Bank, Eurobank Ergasias, Your Legal Partners, Δρακόπουλος-Βασαλάκης και Arup Partnership), αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού. Θα ακολουθήσει η συνήθης διαδικασία ερωταπαντήσεων επί της συμφωνίας πώλησης μετοχών και της συμφωνίας μετόχων και κατόπιν θα δοθεί προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Εκτιμάται πως κατόπιν θα ζητηθούν και βελτιωμένες προσφορές. Η όλη διαδικασία μέχρι το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί σε ορίζοντα έξι περίπου μηνών.

Η υψηλή κερδοφορία του ΔΑΑ και το επίσης σημαντικό μέρισμα που διανέμει στους μετόχους ετησίως αποτελούν ισχυρότατο κίνητρο για την προσέλκυση θεσμικών επενδυτών που αναζητούν αποδόσεις για τα κεφάλαιά τους σε ένα διεθνές περιβάλλον που χαρακτηρίζεται σήμερα από πολύ χαμηλές αποδόσεις. Και ως τέτοιο μάλλον θα κριθεί το τίμημα για την πώληση του 30% ΔΑΑ, δηλαδή ως μερισματοφόρος επένδυση παρά ως περιουσιακό στοιχείο προς διαχείριση, αφού το management, διά της συμφωνίας μετόχων που συνοδεύει το πακέτο που θα διατεθεί, ασκεί η πλευρά του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments το οποίο κατέχει και το 40% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Αναφορικά με τον κύκλο εργασιών, ο ΔΑΑ παρουσίασε το 2018 αύξηση κατά 10,4% στα 478,7 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνει τις επιδοτήσεις του τέλους εκσυγχρονισμού & ανάπτυξης του αεροδρομίου (ΤΕΑΑ), γνωστό και ως σπατόσημο. Τα κέρδη ΕΒΙTDA  για την περυσινή χρήση ανήλθαν σε 325,5 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας έτσι σε περιθώριο κέρδους EBITDA 68%. Tα κέρδη ΕΒΙΤDA ήταν αυξημένα κατά 14,4% σε σχέση με το 2017, ενώ αύξηση κατά 22,1% σημείωσαν τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, τα οποία ανήλθαν σε 171 εκατ. ευρώ.

Οι μνηστήρες που διεκδικούν το αεροδρόμιο

Μεγάλα θεσμικά ονόματα διαχείρισης κεφαλαίων αλλά και κατασκευαστικές συμμετέχουν στη διαδικασία πώλησης του 30% του ΔΑΑ. Η First State είναι εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων με έδρα την Αυστραλία και διεθνή παρουσία, στο πελατολόγιο της οποίας περιλαμβάνονται θεσμικοί επενδυτές, συνταξιοδοτικά ταμεία κ.λπ. Ανήκε στην Commonwealth Bank of Australia έως τις 2 Αυγούστου 2019, όταν και αποκτήθηκε από τη Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc.

Η KKR είναι ένα από τα μεγαλύτερα private equity παγκοσμίως, που ιδρύθηκε το 1976 από τον Χένρι Κράβις και τον Τζορτζ Ρόμπερτς. Η EGIS είναι ένας γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος, ο οποίος λειτουργεί 17 αεροδρόμια σε 8 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των αεροδρομίων της Λάρνακας και της Πάφου στην Κύπρο, όπου κατέχει το 20%. Η Egis ανήκει κατά 75% στο Caisse des Dépôts.

Το GIP είναι ανεξάρτητος διαχειριστής υποδομών με έδρα τη Νέα Υόρκη και γραφεία σε Λονδίνο, Μουμπάι και Σίδνεϊ, που επενδύσει κυρίως σε ενέργεια, μεταφορές και διαχείριση υδάτων. Κοινοπραξία υπό το GIP έχει αποκτήσει το Γκάτγουικ το 2009 και το αεροδρόμιο του Εδιμβούργου το 2012, ενώ στο παρελθόν είχε επενδύσει στο London City Airport.

Η Ferrovial, S.A., εισηγμένη υψηλής κεφαλαιοποίησης (IBEX 35), προηγουμένως Grupo Ferrovial, είναι ισπανική πολυεθνική κατασκευαστική που δραστηριοποιείται και στη χρηματοδότηση, τη λειτουργία και τη συντήρηση υποδομών μεταφορών και αστικών υπηρεσιών.

Η APG είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών κεφαλαίων κυρίως στις Κάτω Χώρες. Είναι επενδυτής υποδομών από το 2004 και διαχειρίζεται πάνω από 30 άμεσες συμμετοχές σε εταιρείες χαρτοφυλακίου στους τομείς της ενέργειας και των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, των τηλεπικοινωνιών και των μεταφορών. Το 2019 κοινοπρακτικά απέκτησε το 36% του αεροδρομίου των Βρυξελλών. Η Groupe ADP, πρώην Aéroports de Paris ή ADP, έχει έδρα το Παρίσι και κατέχει και διαχειρίζεται τα διεθνή αεροδρόμια του Παρισιού Charles de Gaulle, Orly και Le Bourget.

Η Vinci είναι γαλλική πολυεθνική εταιρεία παραχωρήσεων και κατασκευών, με έντονη δραστηριοποίηση και στην Ελλάδα. Εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Euronext στο Παρίσι και μέλος του δείκτη Euro Stoxx 50, είναι μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Η Macquarie είναι ένας παγκόσμιος όμιλος χρηματοοικονομικών υπηρεσιών που δραστηριοποιείται σε 30 αγορές και, μεταξύ άλλων, έχει επενδύσει στα αεροδρόμια της AGS, των Βρυξελλών, του Σίδνεϊ κ.λπ. Διεκδικεί το 30% του ΔΑΑ κοινοπρακτικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Υποδομής Macquarie (MEIF), το οποίο δημιουργήθηκε το 2004 για επενδύσεις σε υποδομές και συναφείς επιχειρήσεις που βρίσκονται στις ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ, και τον επενδυτικό όμιλο με έδρα τη Σιγκαπούρη Raffles Infra Holding και την κινεζική Chengdong Investment Corporation.

Η Avi Alliance είναι εταιρεία διαχείρισης αερολιμένων με έδρα το Ντίσελντορφ της Γερμανίας, που ιδρύθηκε το 1997 ως Hochtief Airport, θυγατρική του διεθνούς προμηθευτή κατασκευαστικών υπηρεσιών Hochtief. Πέρασε αργότερα στην κατοχή της καναδικής PSP Investments και ελέγχει σήμερα το 40% του AIA, ενώ κατέχει μερίδιο 55% στο αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, 30% στο αεροδρόμιο του Ντίσελντορφ, 49% στο αεροδρόμιο του Αμβούργου και 40% στο αεροδρόμιο του Σαν Χουάν.

Η Ardian (πρώην AXA Private Equity) είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία επενδύσεων ιδιωτικών κεφαλαίων με έδρα τη Γαλλία, που ίδρυσε και διαχειρίζεται η Ντομινίκ Σενεκιέ. Είναι ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια με έδρα στην Ευρώπη.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text