Αρχική | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ | Διαβάσαμε | Διαβάσαμε - Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

Διαβάσαμε - Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Διαβάσαμε - Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

Αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και αλλαγή στα υφιστάμενα κριτήρια προστασίας των επιβατών (επιβάτης ανά τετραγωνικό μέτρο) για μετά τη 15η Ιουνίου ζητούν οι ακτοπλόοι από τον ΕΟΔΥ και το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου ο κλάδος να παραμείνει βιώσιμος. Οι ακτοπλόοι αναμένουν άνοδο της επιβατικής κίνησης από τις αρχές Ιουλίου, και εκτιμούν ότι με τα μέτρα που ισχύουν σήμερα (δυνατότητα επιβίβασης 50% του πρωτοκόλλου του πλοίου) δεν θα μπορούν να την εξυπηρετήσουν.Σημειώνεται ότι για τον τρέχοντα μήνα Μάιο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναμένουν πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 95% και για τον Ιούνιο προϋπολογίζουν πτώση της κίνησης κατά 90% σε σύγκριση με τον Ιούνιο πέρυσι. Η ακτοπλοΐα όμως, ελπίζει σε κάτι διαφορετικό από τον Ιούλιο και για τον λόγο αυτό ζητά την αύξηση της μεταφορικής δυναμικότητας των πλοίων από τις 15 Ιουνίου και μετά, πάνω από το 50% του πρωτοκόλλου, μέτρο που ισχύει μέχρι τη 15η Ιουνίου. (εδώ)

 

«Η Ελλάδα αποτελεί για εμάς έναν από τους πιο σημαντικούς εταίρους στο εγχείρημα της επανεκκίνησης του τουρισμού», δηλώνει ο πρέσβης της Γερμανίας, Ερνστ Ράιχελ, αποκαλύπτοντας πως οι διεργασίες για το άνοιγμα της μεγαλύτερης αγοράς επισκεπτών της χώρα μας μπορεί να είναι κοντύτερα από ό,τι πολλοί πιστεύουν. Η Αθήνα, επιχειρώντας να βάλει εκ νέου μπροστά τον ελληνικό τουρισμό, βρίσκεται σε προχωρημένες επαφές με χώρες που έχουν αντίστοιχα καλές υγειονομικές επιδόσεις στη διαχείριση της πανδημίας, προκειμένου να καταλήξει σε διμερείς συμφωνίες που θα επιτρέψουν τα ταξίδια μεταξύ των δύο πλευρών. Στόχος είναι αυτές οι συμφωνίες να κλείσουν το ταχύτερο δυνατόν και σίγουρα πριν από το άνοιγμα των εποχιακών ξενοδοχείων τον Ιούνιο. Οι διμερείς συμφωνίες ενθαρρύνονται και από τις κατευθυντήριες γραμμές που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. (εδώ)

 

Από τη Δευτέρα 18 Μαΐου επανεκκινεί το λιανικό εμπόριο σε εμπορικά καταστήματα (malls), εκπτωτικά χωριά και εκπτωτικά καταστήματα (outlets). Επίσης, επανεκκινούν οι υπηρεσίες διαιτολογικών μονάδων, προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σώματος, στολισμού εκκλησιών, και λοιπών αιθουσών , υπηρεσίες που σχετίζονται με την εκπαίδευση κατοικίδιων ζώων συντροφιάς και σχετικές δραστηριότητες καθώς και οι βοτανικοί και ζωολογικοί κήποι και οι φυσικοί βιότοποι. Τη Δευτέρα 25 Μαΐου επανεκκινούν οι δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης, οι δραστηριότητες παροχής ποτών και οι υπηρεσίες πίστας καρτ. Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε: «Συνολικά, στα 4 στάδια επανεκκίνησης της οικονομίας από τις 4 Μαΐου έως και τις 25 Μαΐου, επιστρέφουν σε λειτουργία 197.000 επιχειρήσεις δηλαδή το 65% των επιχειρήσεων που ήταν σε αναστολή λειτουργίας.» (εδώ)

 

Περιορίστηκαν σε 3,3% οι απώλειες του Απριλίου στη διακίνηση κοντέινερ από 15,7% τον Μάρτιο, καθώς άρχισε και πάλι η διακίνηση εμπορευμάτων από την Κίνα. Μεγαλύτερες του αναμενόμενου αποδεικνύονται προς το παρόν οι αντοχές της δραστηριότητας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε στο τέλος της εβδομάδας η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ Α.Ε.), η οποία εκμεταλλεύεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον ΟΛΠ, τον Απρίλιο, σημειώθηκε πτώση μόλις 3,3% σε ετήσια βάση, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 393.000 εμπορευματοκιβώτια. Αντίστοιχα, σε επίπεδο τετραμήνου (Ιαν.-Απρίλιος) από τις αρχές του έτους, η πτώση έχει συγκρατηθεί σε 2,6%, ή 1,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, κυρίως χάρις στο θετικό πρόσημο των δύο πρώτων μηνών. Το επόμενο θέμα που βρίσκεται υψηλά στην ημερήσια διάταξη της διοίκησης του ΟΛΠ και της Cosco, είναι η εξασφάλιση της έγκρισης για την ανάπτυξη της νέας Προβλήτας ΙV, ένα έργο της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ. Στόχος της Cosco είναι να καταστήσει τον Πειραιά ένα από τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη (ήδη βρίσκεται στην τέταρτη θέση), ώστε να ενισχύσει παράλληλα και τα έσοδά της. (εδώ)

 

Το Χρηματιστήριο Αθηνών ανέστειλε τη διαπραγμάτευση των μετοχών της MLS ύστερα από παρέμβαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, που με τη σειρά της είχε ειδοποιηθεί από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων για σοβαρές παρατυπίες στις λογιστικές καταστάσεις της χρήσης του 2018. Από το 2019 είχαν εμφανισθεί θέματα που αφορούσαν όχι τον ισολογισμό αλλά τη δυσαρμονία των προβλέψεων της διοίκησης Καματάκη για την MLS με τα πραγματικά της αποτελέσματα. Αυτό το είχε δει και η αγορά και γι’ αυτό άλλωστε οι τιμές των μετοχών αλλά και των ομολόγων της MLS είχαν ήδη αρχίσει να πιέζονται σημαντικά. Κατά πληροφορίες, η MLS αναμένει ούτως ή άλλως μείωση του κύκλου εργασιών της για το σύνολο του 2019 και πτώση της κερδοφορίας της, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 είχε καταγράψει οριακή αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι αν πρόκειται για άδοξο τέλος ή για παροδική κρίση. Ο καιρός θα δείξει. (εδώ)

 

Προθεσμία που εκπνέει προς το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας δόθηκε στη Hard Rock International (HRI) προκειμένου να καταθέσει τυχόν παρατηρήσεις επί της τεχνικής προσφοράς της κοινοπραξίας Mohegan ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας Επιχείρησης Καζίνο (ΕΚΑΖ) ευρέως φάσματος δραστηριοτήτων στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού -Αγίου Κοσμά.Παρότι η κοινοπραξία Mohegan ΓΕΚΤΕΡΝΑ ("Inspire Athens”) είναι πλέον η μόνη διεκδικήτρια της άδειας, έπειτα από την απόρριψη της προσφοράς της HRI (και όλων των προσφυγών που κατέθεσε), το πλαίσιο διενέργειας του διαγωνισμού αλλά και το γεγονός πως έχει υποβάλει στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης της απόφασης αποκλεισμού της, προβλέπει πως διατηρεί δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία. Αποτέλεσμα είναι να προκύπτει μια ακόμη καθυστέρηση στη διαδικασία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού που υπό άλλες περιστάσεις θα έπρεπε να είχε ήδη ολοκληρωθεί. (εδώ)

 

Απαντήσεις για την κατάσταση, τις αντοχές και την προοπτική λήψης κρατικής βοήθειας αναμένεται να δώσει η διοίκηση της Aegean κατά την τηλεδιάσκεψη με αναλυτές και επενδυτές. Το θέμα των ταμειακών ροών και του μεγέθους της κίνησης προκειμένου η εταιρία να φτάσει στο νεκρό σημείο, δηλαδή το σημείο που τα έσοδα καλύπτουν τις δαπάνες, αποτελούν τις βασικές εστίες προβληματισμού των αναλυτών. Η διοίκηση της εταιρίας αναμένεται να δώσει λεπτομέρειες για το ύψος των μηνιαίων αναγκών ρευστότητας και το πόσο μπορεί να αντέξει σε συνθήκες μεγάλης μείωσης. Σημειώνεται ότι οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της εταιρίας Ευτύχη Βασιλάκη περί κακής εκτίμησης της ταμειακής κατάστασης της εταιρίας και της επίπτωσης της κρίσης στη λειτουργία της προκάλεσαν πολλές αιτιάσεις καθώς είχαν προηγηθεί πρόσφατα άλλες επίσημες δηλώσεις περί υψηλών ταμειακών διαθεσίμων που εξασφάλιζαν τη λειτουργία της εταιρίας για πολλούς μήνες. Η ICAP, στην πρόσφατη ανακοίνωσή της για την υποβάθμιση της Aegean από «Α» σε «ΒΒ» με αρνητικό outlook (δηλαδή με πιθανότητα νέας υποβάθμισης στο μέλλον), σημείωνε ως έναν από τους κύριους παράγοντες που προκάλεσαν την υποβάθμιση: Τη διαδικασία σχετικά με την πορεία των διαπραγματεύσεων της εταιρείας αφενός με τους lessors και αφετέρου με την κατασκευάστρια εταιρεία, με αίτημα την μεταφορά των υποχρεώσεων μίσθωσης και επενδυτικού σχεδίου σε μεταγενέστερο χρόνο. (εδώ)

 

Την προηγούμενη εβδομάδα, με μια σεμνή ανακοίνωση 150 λέξεων, η EKOL Greece, θυγατρική του τουρκικού ομίλου logistics EKOL και συνεργάτης της Amazon στην Τουρκία, ανακοίνωσε πως προωθεί την ανάπτυξη δικτύου διανομής προϊόντων στην Ελλάδα, με στόχο τη διανομή δεμάτων σε 24 ώρες στις περισσότερες περιοχές, και τη διανομή σε 48 ώρες σε δυσπρόσιτους προορισμούς. Οι φήμες περί διερεύνησης της ελληνικής αγοράς από την Amazon πυκνώνουν, όπως και οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες και η Skroutz, που κυριαρχεί στην ελληνική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, αναζητά τρόπους για να αναπτύξει δικό της σύστημα διανομής δεμάτων. Η δυσάρεστη εμπειρία από τον κλάδο των ταχυμεταφορών κατά τη διάρκεια της καραντίνας ανοίγει την πόρτα για σημαντικές επενδύσεις. (εδώ)

 

αυξημένες ανάγκες ρευστότητας εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού συνέβαλαν στην αύξηση της εξάρτησης των ελληνικών τραπεζών από τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Ειδικότερα, στη διάρκεια του Απριλίου τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα άντλησαν από την ΕΚΤ 9,2 δισ. ευρώ, όπως προκύπτει από τη μηνιαία λογιστική κατάσταση της κεντρικής τράπεζας. Για να αποτρέψει συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας, η ΕΚΤ επανέφερε το waiver, κάνοντας δεκτά ως ενέχυρα για τη χορήγηση ρευστότητας τα ελληνικά κρατικά ομόλογα, παρά τη χαμηλή πιστοληπτική τους αξιολόγηση. Η συνολική τους εξάρτηση από τη ρευστότητα του ευρωσυστήματος ανήλθε στα 21,5 δισ. ευρώ στα τέλη Απριλίου, από 12,35 δισ. ευρώ που ήταν τον Μάρτιο και 7,6 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο. Υπενθυμίζεται ότι ο δανεισμός τους από το ευρωσύστημα παρέμενε σταθερός στα επίπεδα του Φεβρουαρίου, για ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. (εδώ)

 

Η 75η επέτειος της νίκης επί της Ναζιστικής Γερμανίας ήταν στις 8 Μαΐου. Η 70η επέτειος της διακήρυξης του Schuman, με την οποία ξεκίνησε η μεταπολεμική Ευρωπαϊκή ενοποίηση, ήταν στις 9 Μαΐου. Λίγες ημέρες πριν τις δυο επετείους, το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας εκτόξευσε έναν νομικό πύραυλο στην καρδιά της ΕΕ. Η απόφασή του είναι εκπληκτική. Είναι μια επίθεση στα βασικά οικονομικά, στην αξιοπιστία της κεντρικής τράπεζας, στην ανεξαρτησία της και στη νομική τάξη της ΕΕ. Το Δικαστήριο απεφάνθη κατά του προγράμματος αγοράς ομολόγων του δημόσιου τομέα από την ΕΚΤ, το οποίο ξεκίνησε το 2015. Δεν υποστηρίζει πως η ΕΚΤ ενεπλάκη παράτυπα σε νομισματική χρηματοδότηση, αλλά ότι απέτυχε να εφαρμόσει μια ανάλυση «αναλογικότητας», όταν αξιολογούσε την επίπτωση των πολιτικών της ενώ αποφάσισε επίσης πως «τα γερμανικά συνταγματικά όργανα και διοικητικά σώματα», περιλαμβανομένης της Bundesbank, δεν δύναται να συμμετέχουν σε ενέργειες ultra vires (δηλαδή ενέργειες που πάνε πέραν της νομικής εξουσίας τους). Πάνω απ’ όλα όμως αποφάσισε πως μπορεί να αγνοήσει προηγούμενη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που τάχθηκε υπέρ της ΕΚΤ. Πρόκειται για μια πράξη δικαστικής αποστασίας. Τι μπορεί να γίνει; Η ΕΚΤ δεν μπορεί να είναι υπόλογη σε ένα εθνικό δικαστήριο. Όμως η Bundesbank μπορεί να δώσει στο δικαστήριο την ανάλυση αναλογικότητας. Ίσως αυτό θα είναι αρκετό, αν και αποτελεί επίσης κακό προηγούμενο. Ή, η απόφαση μπορεί να αγνοηθεί. Αν ένα γερμανικό δικαστήριο μπορεί να αγνοήσει το Ευρωπαϊκό δικαστήριο, τότε ίσως η Bundesbank μπορεί να αγνοήσει αυτό το δικαστήριο. Εναλλακτικά, η ΕΚΤ θα μπορούσε απλώς να εγκαταλείψει τις προσπάθειες να σώσει την ευρωζώνη και να αποδεχθεί το όποιο αποτέλεσμα προκύψει. Ένα, πάντως, είναι ξεκάθαρο: το συνταγματικό δικαστήριο αποφάσισε πως και η Γερμανία μπορεί να ξαναπάρει τον έλεγχο. Ως αποτέλεσμα, δημιούργησε μια πιθανότατα ανεπίλυτη κρίση. (εδώ)

 

«Κάθε προσπάθεια πρόβλεψης της οικονομικής κατάστασης σε βάθος ενός έτους είναι ανόητη. Η ΕΚΤ παρακολουθεί και αξιολογεί συνεχώς την κατάσταση στην οικονομία της Ευρωζώνης, γι' αυτό και αν κριθεί απαραίτητο θα λάβει επιπλέον μέτρα.» Αυτό ανέφερε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Philip Lane, τονίζοντας επίσης ότι τις τρεις εβδομάδες που απομένουν μέχρι την επόμενη συνεδρίαση του ΔΣ θα αξιολογηθεί εάν υπάρχει κίνδυνος αστάθειας. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο η ΕΚΤ μπορεί να προσαρμόσει το μέγεθος ή τη διάρκεια αγοράς ομολόγων, προκειμένου να κάνει ό,τι είναι απαραίτητο για την εκπλήρωση της εντολής και κατέληξε πως «η παγκόσμια οικονομία και οι αγορές πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτήν την κρίση ένα βήμα τη φορά». (εδώ)

 

Από την κατανάλωση άνθρακα, μέχρι την επανεμφάνιση του "νέφους" της ρύπανσης στον ουρανό του Πεκίνου και από την πληρότητα των (αποκλειστικά εσωτερικών) αερογραμμών, μέχρι τη μείωση της ανεργίας τον Απρίλιο σε σχέση με τον Μάρτιο, όλα τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά. Η οικονομία της Κίνας επανεκκινεί μετά το εφιαλτικό πρώτο τρίμηνο του έτους, που σημαδεύτηκε από την πανδημία του κορονοϊού, με αρχικό επίκεντρο την Βουχάν της επαρχίας Χουμπέι. Ωστόσο, η υπεραισιοδοξία είναι παρακινδυνευμένη - διότι ούτως ή άλλως η Κίνα βρίσκετα σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και η ανάγκη επανεπινόησης του οικονομικού της μοντέλου επείγει. Άλλωστε, ο κορονοϊός δεν αποτελεί υπόθεση του παρελθόντος. Σε κάθε περίπτωση, η συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 6,8% το πρώτο τρίμηνο του 2020 αποτελεί ιστορικό ορόσημο, καθώς αρνητικοί ρυθμοί ανάπτυξης δεν σημειώθηκαν ποτέ κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες της απελευθέρωσης της κινεζικής οικονομίας. Μέτρα στήριξης έχουν βεβαίως ήδη ληφθεί, όμως οι αναλυτές αναμένουν περισσότερα λ.χ. υπό μορφήν ομολόγων που θα επιτραπεί να εκδώσουν οι περιφερειακές κυβερνήσεις για έργα υποδομής, ενώ ίδιος ο Λιου προανήγγειλε φοροαπαλλαγές για τις επιχειρήσεις, τονίζοντας κύριος στόχος είναι η διαφύλαξη των θέσεων εργασίας, που είναι και το σημαντικότερο πολιτικό πρόβλημα του Πεκίνου, καθώς από το ποσοστό ανεργίας κρίνεται και η "νομιμοποίηση" του καθεστώτος έναντι του πληθυσμού. (εδώ)


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text