Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Οι προκλήσεις που καθορίζουν το «αύριο» της ελληνικής Ναυτιλίας

Οι προκλήσεις που καθορίζουν το «αύριο» της ελληνικής Ναυτιλίας

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Οι προκλήσεις που καθορίζουν το «αύριο» της ελληνικής Ναυτιλίας

Η καθοδική πορεία του νηολογίου, η ελλιπής εκπροσώπηση στους κορυφαίους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς και η ανεπαρκής ναυτική εκπαίδευση είναι ανάμεσα στις σημαντικές προκλήσεις, με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία.

Αυτό προκύπτει ως συμπέρασμα από την παρουσίαση του έμπειρου στελέχους της ναυτιλιακής κοινότητας και επικεφαλής της Ελληνικής Ένωσης Τεχνικών ∆ιευθυντών Ελληνικών Ναυτιλιακών Εταιρειών (MARTECMA), κ. Σταύρου Χατζηγρηγόρη, κατά το πρόσφατο Greener Shipping Summit 2020.

Η καθίζηση του ελληνικού νηολογίου

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηγρηγόρης, για πρώτη φορά, από το 2010, ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική ιδιοκτησία σημειώνει πτώση για δύο διαδοχικές χρονιές και οι προοπτικές δε φαίνονται καλές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, το 2018 η ελληνική πλοιοκτησία αριθμούσε 4.148 πλοία (χωρητικότητας 342 εκατ. dwt), το 2019 υποχώρησε στα 4.017 πλοία (χωρητικότητας 340 εκατ. dwt) για να καταλήξει το 2020 στα 3.968 πλοία (χωρητικότητας 341 εκατ. dwt).

Υπό διαρκή συρρίκνωση βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο. Με βάση τα ίδια στοιχεία, το 2017 το ελληνικό νηολόγιο περιλάμβανε 747 πλοία, το 2018 723, το 2019 671 για να φτάσει το 2020 στα 636 πλοία. Με άλλα λόγια, σε μία τετραετία, αποχώρησαν από την ελληνική σημαία 111 πλοία.

Μικρή συμμετοχή στα κέντρα λήψης αποφάσεων

Σε άλλο σημείο, ο πρώην Managing Director της Maran Gas Maritime ανέδειξε το ζήτημα της περιορισμένης συμμετοχής εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλίας στους μηχανισμούς λήψης αποφάσεων της βιομηχανίας. To γεγονός αυτό, υπογράμμισε, καθιστά ανέφικτη τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού και ευέλικτου περιβάλλοντος για τα εγχώρια ναυτιλιακά ενδιαφέροντα.

Για το ίδιο θέμα είχε τοποθετηθεί και ο εφοπλιστής, Παναγιώτης Λασκαρίδης στο τελευταίο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link. Συγκεκριμένα, είχε προσπαθήσει να εξηγήσει γιατί η άποψη της ελληνικής πλοιοκτησίας δεν επικρατεί σε διεθνές επίπεδο: «Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους: Πρώτον δεν υπάρχει μεγάλο ελληνικό ναυτιλιακό cluster και δεύτερον κυριαρχεί ακόμη μία νοοτροπία από το παρελθόν. Είμαστε εσωστρεφείς και, ιδιαίτερα η γενιά μου, εγκλωβισμένοι στο παρελθόν. Η ελληνική ναυτιλία πρέπει να γίνει περισσότερο εξωστρεφής και "επιθετική". Ήρθε η ώρα να εφαρμοστούν και οι ελληνικές θέσεις και γι' αυτό έχουμε εμπιστοσύνη στη νέα γενιά πλοιοκτητών».

Στροφή σε εταιρείες διαχείρισης πλοίων

Στη συνέχεια, ο κ. Χατζηγρηγόρης στάθηκε στην ανάδυση των εταιρειών διαχείρισης πλοίων. Όπως είπε, η απουσία ευέλικτου περιβάλλοντος για την ελληνική ναυτιλία, σε συνδυασμό με το μικρό έως μεσαίο μέγεθος των ελληνικών στόλων, θα οδηγήσει αναπόφευκτα πολλές εγχώριες ναυτιλιακές να αναθέσουν τη διαχείριση πλοίων σε εταιρείες διαχείρισης. «Ο ουσιαστικός δεσμός ανάμεσα στους Έλληνες πλοιοκτήτες και τα πλοία/προσωπικό τους θα υποβαθμιστεί σε μείζονα βαθμό», επεσήμανε. Εταιρείες, όπως η V. Group, η Columbia, η BSM και άλλες διαχειρίζονται πλέον αρκετά ελληνόκτητα πλοία (σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις γύρω στα 250 πλοία), συμπλήρωσε.

Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του προηγούμενου μήνα, η Costamare, συμφερόντων του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου ανέθεσε την τεχνική διαχείριση 41 containerships του στόλου της στην εταιρεία διαχείρισης V. Group.

Εκπαίδευση πληρωμάτων και προσωπικού στεριάς

Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Χατζηγρηγόρης στην ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης των ναυτικών ακαδημιών. «Καμία πρόοδος δεν έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα. Η κατάσταση επιδεινώνεται. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες εγκαθιστούν τα δικά τους εκπαιδευτικά κέντρα, αλλά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τέσσερα χρίνια μαθημάτων. Η ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών ακαδημιών θα μπορούσε να βοηθήσει» σχολίασε.

Την ίδια ώρα, είπε ότι η δουλειά στη στεριά γίνεται συνεχώς και πιο απαιτητική. «Νέες δεξιότητες απαιτούνται. Τα μαθήματα ναυτιλίας και μηχανικής στα πανεπιστήμια χρήζουν ανανεωμένου προγράμματος σπουδών» επεσήμανε, δίνοντας έμφαση στην ψηφιοποίηση και τις σύγχρονες τεχνολογίες.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον

Καταλήγοντας, ο κ. Χατζηγρηγόρης υπογράμμισε ότι «η ελληνική ναυτιλία θα πρέπει να προσπαθήσει σκληρότερα από ποτέ εάν θέλει να διατηρήσει την κορυφαία θέση που απολαμβάνει σήμερα. Ο κορμός της είναι οι εταιρείες με στόλους έως και 25 πλοία, οι οποίες, όμως, μπορεί να δυσκολευτούν να επιβιώσουν. Οι μεγαλύτεροι στόλοι θα τα καταφέρουν καλύτερα».

Σε κάθε περίπτωση, ο ίδιος πιστεύει ότι «η ναυτιλία εξακολουθεί να είναι ένας καλός τομέας, στον οποίο αξίζει κανείς να επενδύσει».

 

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text