Αρχική | Χρηματιστήριο | Διεθνείς Αγορές | Tesla, Nikola, Nio και Fisker: Η "φούσκα" των μετοχών των εταιρειών ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Tesla, Nikola, Nio και Fisker: Η "φούσκα" των μετοχών των εταιρειών ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font

Του Chris Bryant

Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, Herbert Diess, έχει προβλέψει ότι μέσα σε πέντε με 10 χρόνια η εταιρεία με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση παγκοσμίως θα είναι μια αυτοκινητοβιομηχανία. Δεδομένου του πόσοι επενδυτές έχουν υποβάλει προσφορές για μετοχές της Tesla, αλλά και άλλων εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, μπορεί η πρόβλεψή του να βγει αληθινή και νωρίτερα.

Η κεφαλαιοποίηση της Tesla ξεπέρασε τα 540 δισεκατομμύρια δολάρια αυτήν την εβδομάδα, ποσό ίσο με 250 φορές τα αναμενόμενα κέρδη της για φέτος, γεγονός που σημαίνει ότι είναι πλέον η 10η πιο πολύτιμη εισηγμένη εταιρεία στον κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.

Ένα τρίο κινεζικών ομίλων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων εισηγμένων στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης - Nio, XPeng και Li Auto - αξίζει συνολικά 154 δισ. δολ. Καμία από τις τρεις εταιρείες δεν παράγει προς το παρόν κέρδη και μαζί παρέδωσαν λιγότερα από 30.000 οχήματα κατά το τελευταίο τρίμηνο, λίγο περισσότερο από το 1% του όγκου των πωλήσεων αυτοκινήτων από τη Volkswagen την ίδια περίοδο.

Tesla, Nikola, Nio και Fisker: Η "φούσκα" των μετοχών των εταιρειών ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η Arrival, μια startup ηλεκτρικών λεωφορείων και φορτηγών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία είναι έτοιμη προς εισαγωγή στο χρηματιστήριο μέσω συγχώνευσης με μια εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού (SPAC), εκτιμάται ότι αξίζει περί τα 16 δισ. δολ., καθώς η τιμή της μετοχής της δεύτερης υπερδιπλασιάστηκε μέσα σε μια εβδομάδα. Η βρετανική εταιρεία δεν θα αρχίσει να παράγει οχήματα παρά στα τέλη του επόμενου έτους.

Οι παραφουσκωμένες αποτιμήσεις και τα όνειρα υπέρμετρου πλουτισμού

Η ηλεκτρική επανάσταση είναι πραγματική και η μετάβαση μακριά από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης επιταχύνεται. Από κλιματική άποψη, είναι υπέροχο ότι οι επενδυτές κατανέμουν τα κεφάλαιά τους κατ’ αυτό τον τρόπο. Ωστόσο, οι αποτιμήσεις μοιάζουν ελαφρώς "παραφουσκωμένες". Οι πιθανότητες απογοήτευσης είναι τεράστιες, ιδίως για τη νεότερη φουρνιά κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων που δεν μπορούν ακόμη να επιτύχουν σημαντικά έσοδα.

Όπως όλες οι χρηματοοικονομικές φούσκες, έτσι και αυτή καθοδηγείται από όνειρα υπέρμετρου πλουτισμού. Ο Elon Musk ξεπέρασε τον Bill Gates και κατέστη ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο. Η σκωτσέζικη εταιρεία διαχείρισης επενδυτικών χαρτοφυλακιών Baillie Gifford & Co., υποστηρίκτρια του Musk στα πρώτα του βήματα, ρευστοποίησε πρόσφατα δισεκατομμύρια δολάρια μετοχών της Tesla, ωστόσο διατήρησε μια θέση 3,7% αξίας περίπου 20 δισ. δολ.

Η Baillie Gifford έχει περισσότερα από ένα άλογα στην κούρσα των ηλεκτρικών οχημάτων: το μερίδιο της στη Nio αξίζει σχεδόν 6 δισ. δολ.. Η εισηγμένη στις ΗΠΑ μετοχή της κινεζικής εταιρείας έχει σημειώσει άνοδο 1.235% εντός του τρέχοντος έτους.

Η πρόσφατη ιστορία της Nio δείχνει τους κινδύνους που συνεπάγονται οι επενδύσεις σε μετοχές εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων. Η εταιρεία προειδοποίησε τον Μάρτιο για σημαντικές αμφιβολίες ως προς την βιωσιμότητά της, έχοντας "κάψει" 4 δισ. δολ. σε μετρητά μέσα σε τρία χρόνια. Επιβίωσε χάρη στη διάσωσή της από τοπική κυβέρνηση. Η Tesla έχει βρεθεί στο χείλος της χρεοκοπίας τουλάχιστον δύο φορές από το 2003.

Όσοι ανεβαίνουν τώρα στο "τρένο" της ηλεκτρικής κούρσας ισχυρίζονται ότι έχουν μάθει το μάθημά τους από αυτές τις πάλες με τον "θάνατο", ωστόσο υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι η πορεία των συγκεκριμένων εταιρειών θα είναι λιγότερο ασταθής από εδώ και στο εξής.

Φρενίτιδα

Ο ανταγωνισμός είναι έντονος και ενώ οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι απλούστεροι στην κατασκευή σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, η ανάπτυξη ενός ασφαλούς, αξιόπιστου και συναρπαστικού οχήματος είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι κατεστημένοι κολοσσοί όπως η Volkswagen και η General Motors έχουν πολύ καλύτερη κεφαλαιοποίηση και έχουν πολύ μεγαλύτερη εμπειρία στη διαχείριση αλυσίδων εφοδιασμού και στη δημιουργία εμπορικών brands. Μετά από μια πράγματι αργή εκκίνηση, έχουν μπει "με τα μπούνια" στα ηλεκτρικά οχήματα. Δεν θα είναι εύκολο να τεθούν στο περιθώριο.

Αρκετοί παράγοντες οδήγησαν τις μετοχές εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων σε αυτά τα δυσθεώρητα ύψη. Η ομοσπονδιακή κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ έχει προκαλέσει μια κερδοσκοπική "φρενίτιδα" μειώνοντας τα επιτόκια στο μηδέν, ενώ οι millenials οι οποίοι διαπραγματεύονται μετοχές βαριεστημένοι από το σπίτι τους μέσω του Robinhood έχουν κολλήσει τον "ιό" μιας άλλης φρενίτιδας, εκείνης γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζουν πώς να πουλήσουν τον εαυτό τους σε αυτή τη μάζα: η Workhorse Group αναφέρει ότι τα φορτηγά παραδόσεών της μπορούν να συνδυαστούν με ένα drone, ενώ η XPeng δίνει έμφαση στις δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης. Το μοντέλο "Solo" της ElectraMeccanica Vehicles έχει μόνον τρεις τροχούς.

Από εκεί και πέρα, υπάρχει η πιο καυτή οικονομική μόδα του 2020: οι SPAC. Πολλές εξ αυτών έχουν συγχωνευθεί με ομίλους ηλεκτρικών οχημάτων και μια ιδιαιτερότητα αυτών των συμφωνιών είναι ότι επιτρέπεται στις εταιρείες να δημοσιεύουν λεπτομερείς και πολυετείς οικονομικές προβλέψεις, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε κανονική αρχική δημόσια προσφορά (IPO).

Αυτές οι προβολές είναι συχνά εξαιρετικά αισιόδοξες. Όπως και η Arrival, η Fisker - μια εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων "ελαφρού" ενεργητικού της οποίας οι μετοχές έχουν εκτιναχθεί - δεν έχει ακόμη ξεκινήσει εμπορικές πωλήσεις. Ακόμη και ο Musk ανησυχεί για τις SPAC, χωρίς ωστόσο να έχει αναφερθεί συγκεκριμένα σε κάποιες εξ αυτών.

Opinion

Οι λύσεις και η αναπόφευκτη πραγματικότητα

Αυτές οι νέες εταιρείες ισχυρίζονται ότι έχουν μια λύση για τις κατασκευαστικές δυσκολίες και τις τεράστιες δαπάνες κεφαλαίου που παρ’ ολίγον να βύθιζαν στο παρελθόν την Tesla. Σε μια αναλογία με τον τρόπο με τον οποίο η Apple αναθέτει την παραγωγή τηλεφώνων της στον όμιλο Foxconn, η Fisker σχεδιάζει να αναθέσει υπεργολαβικά την κατασκευή του Ocean SUV της στον καναδικό προμηθευτή ανταλλακτικών αυτοκινήτων Magna International. Η εταιρεία παραγωγής φορτηγών υδρογόνου Nikola ακολουθεί παρόμοια στρατηγική με εταίρους την GM και την CNH Industrial.

Άλλοι ακολουθούν μια διαφορετική προσέγγιση. Η startup ηλεκτρικών ημιφορτηγών Lordstown Motors απέκτησε ένα εργοστάσιο από την GM και έχει αγοράσει τεχνολογικές πατέντες από την Workhorse προκειμένου να να επιταχύνει την είσοδό της στην αγορά.

Για να μην μείνει πίσω, η Arrival ισχυρίζεται ότι έχει επανανακαλύψει τη γραμμή συναρμολόγησης ενός αυτοκινήτου. Σκοπεύει να κατασκευάσει μικρότερα, φθηνότερα "μικρο-εργοστάσια" τα οποία θα βρίσκονται πιο κοντά στο σημείο όπου θα πωλούνται τα προϊόντα. Ο μεγαλύτερος αυτοματισμός θα μειώσει την ανάγκη για ανθρώπινη εργασία, ισχυρίζεται η εταιρεία.

Ωστόσο, με όποιον τρόπο και να παράγει κανείς οχήματα, υπάρχουν πολλά εμπόδια τα οποία μπορεί να του ανατρέψουν τα σχέδια. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ανθρώπινου δυναμικού του εργοστασίου της Workhorse χρειάστηκε να αφήσει στην άκρη τα εργαλεία του και να επιστρέψει σπίτι λόγω υποψιών για μαζική λοίμωξη κορονοϊού.

Η Li Auto ανακάλεσε το σύνολο των 10.000 ηλεκτρικών SUV της, που είχαν παραχθεί πριν από τον Ιούνιο, καθώς ανακάλυψε πιθανό πρόβλημα με τις αναρτήσεις, ενώ οι Workhorse και XPeng προειδοποίησαν πρόσφατα για "συμφόρηση" που θέτει σε κίνδυνο την ομαλή τροφοδοσία των μονάδων τους με μπαταρίες.

Ένα μεγάλο τεστ για όσους θέλουν να γίνουν οι νέες Tesla θα έρθει όταν θα έχουν κάψει τα μετρητά τους και θα πρέπει να ζητήσουν περισσότερα από τους επενδυτές σε μετοχές και χρέος, όπως έχουν άλλωστε κάνει επανειλημμένα οι Tesla και Nio. Η ElectraMeccanica προειδοποίησε στους τελευταίους ισολογισμούς της ότι "η ικανότητά της να συνεχίσει να είναι βιώσιμη θα εξαρτηθεί από τη συνεχιζόμενη ικανότητα άντλησης κεφαλαίων με αποδεκτούς όρους".

Όλα αυτά μπορεί να κάνουν τους short sellers να γλείφουν τα χείλη τους, ωστόσο η άνοδος της μετοχής της Tesla δείχνει τον κίνδυνο του στοιχηματισμού ενάντια στη φούσκα. Η Nikola αποτέλεσε αντικείμενο μιας καταστροφικά επικριτικής έκθεσης εκ μέρους της Hindenburg Research, η οποία αμφισβήτησε την τεχνολογία της και η οποία οδήγησε στην αποχώρηση του προέδρου της. Ωστόσο, η κεφαλαιοποίησή της υπερβαίνει πλέον τα 11,5 δισ. δολ.

Ο Diess μπορεί να έχει δίκιο στο ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα καταστούν σύντομα οι πλέον πολύτιμες εταιρείες. Είναι αναπόφευκτο, ωστόσο, κάποιες εξ αυτών να μην τα καταφέρουν.

 

Πηγή: capital.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text