Αρχική | Εταιρίες | Ελληνικές Εταιρίες | Ελληνικές ναυτιλιακές πρωταγωνιστούν στο ράλι της ναυλαγοράς εμπορευματοκιβωτίων

Ελληνικές ναυτιλιακές πρωταγωνιστούν στο ράλι της ναυλαγοράς εμπορευματοκιβωτίων

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Ελληνικές ναυτιλιακές πρωταγωνιστούν στο ράλι της ναυλαγοράς εμπορευματοκιβωτίων

Σε επίπεδα ρεκόρ, που είχαν να επισκεφτούν από το 2008, παραμονές της κατάρρευση της Lehman Brothers, έχουν εκτοξευτεί οι ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα έχουν εκτοξευτεί και οι αξίες των πλοίων με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να καταγράφονται στην αγορά αγοροπωλησίες πλοίων που αποφέρουν κέρδη ακόμα και 80% μέσα σε λίγους μήνες.

Ναυλομεσιτικές πήγες αναφέρουν πως τα ημερησία έσοδα των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερα έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%. Πλοία ηλικίας 10 ετών που αγοράστηκαν στις αρχές του 2020 για 10 εκατομμύρια πουλήθηκαν λίγο πριν εκπνεύσει ίδιος χρόνος στα 18 εκατομμύρια σύμφωνα με στοιχεία του TradeWinds. Με βάση τα δεδομένα του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons η αξία ενός πλοίου δυναμικότητας 8.000 εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας 10 ετών έχει εκτοξευτεί από 15 εκατομμύρια στα τέλη του 2016 στα 36 εκατομμύρια σήμερα.

Μεταξύ των ναυτιλιακών ομίλων που επωφελούνται από την άνοδο αυτή των ναύλων και των αξιών βρίσκονται πολλές ελληνικές επιχειρήσεις όπως η Costamare, η Danaos, η Technomar, η Contships, η Navios, η Lomar, η Chartworld και πολλές ακόμα. Είναι χαρακτηριστικό πως το Μάρτιο οπότε και η πανδημία οδήγησε σε εκτεταμένα Lockdown ολόκληρο τον πλανήτη οι μετοχές της εισηγμένης στη Wall Street εταιρείας ελληνικών συμφερόντων Danaos σημείωσαν χαμηλό στα επίπεδα των 2,5 δολαρίων και σήμερα διαπραγματεύονται στα επίπεδα των 27 δολαρίων.

Η ναυτιλιακή με στόλο 65 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περίπου έχει ένα μεγάλο αριθμό ποντοπόρων της που ελευθερώθηκαν από μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα αυτό το διάστημα και η προσδοκία ότι μπορεί να επωφεληθεί από αυξημένους ναύλους οδήγησε τους επενδυτές σε αγορές. Αλλά και άλλες μεγάλες ελληνικές εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες είδαν την τιμή των μετοχών τους να πολλαπλασιάζεται στη Wall παρά το γεγονός πως η μεγάλη πλειοψηφία του στόλου τους ήταν και παραμένει δεσμευμένη με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που έχουν κλείσει σε χαμηλότερα επίπεδα ναύλων.

Έτσι η Costamare με στόλο 70 και πλέον πλοίων είδε την αξία των μετοχών της να υπερδιπλασιάζεται μέσα στο 2020, από το χαμηλό των 3,16 δολαρίων σε επίπεδα άνω των 8,5 δολ.

Αιτία για το ράλι στην ταλαιπωρημένη επί μακρόν ναυλαγορά των εμπορευματοκιβωτίων είναι οι εκτεταμένες οι αραιώσεις ή ακόμα και αποδρομολογήσεις πλοίων από τακτικές γραμμές (blank sailings), στις οποίες προέβησαν στις αρχές της Άνοιξης οι μεγάλες εταιρείες μεταφορών υπό το φόβο της πανδημίας. Σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά νέας μεταφορικής δυναμικότητας από ναυπηγήσεις αλλά και το γεγονός ότι τελικά η ζήτηση για μεταφορές αποδείχθηκε ισχυρότερη από ότι είχε εκτιμηθεί, δημιουργήθηκε έντονα ανοδική πίεση στα μεταφορικά έξοδα. Με τις μεγάλες γραμμές να μην πιάνουν πλέον τόσο συχνά στα λιμάνια λόγω των αλλαγών που προαναφέρθηκαν, μεγάλες ελλείψεις παρουσιάστηκαν και σε κενά εμπορευματοκιβώτια οδηγώντας το κόστος ενοικίασης και αυτών υψηλότερα συμβάλλοντας στην δυναμική που καταγράφεται. Επιπλέον παρατηρήθηκε και παρατηρείται ακόμα αδυναμία των μεγάλων επιχειρήσεων τακτικών γραμμών να αναδρομολογήσουν πλοία από διάφορα μέρη του κόσμου στην Κίνα, την βασικότερη αγορά ζήτησης υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα η ανοδική τάση να αυξάνεται έτι περεταίρω.

Οι ναύλοι από την Κίνα προς τις Δυτικές Ακτές των ΗΠΑ κινούνταν στα επίπεδα των 1.600 δολαρίων την ημέρα το Μάρτιο για να φτάσουν τα 3.900 δολάρια στα τέλη του 2020. Αντίστοιχα οι ναύλοι από την Ασία προς την Βόρεια Ευρώπη έχουν διπλασιαστεί από τις αρχές του Νοεμβρίου έως σήμερα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της FBΧ.

Η spot αγορά παραμένει ακόμα και σήμερα σε υψηλότατα ιστορικά επίπεδα ενώ πολύ ικανοποιητικά είναι και τα κέρδη που δίνουν αυτή τη στιγμή τα νέα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα όσων πλοίων η διαχείριση αποφασίζει να τα δεσμεύσει σε αυτή τη συγκυρία. Ο δείκτης του Shanghai Shipping Exchange Spot Box Freight Rates (SCFI Comprehensive Index) που παρακολουθεί την σποτ αγορά, από τα επίπεδα των 850 μονάδων στα μέσα του 2020 κινείται πλέον άνω των 2.250 ενώ ο δείκτης Containership Timecharter Rate Index της Clarksons, που παρακολουθεί τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα, στο ίδιο διάστημα έχει αναρριχηθεί από τις 45 μονάδες στις 95.

 

ellinikes-naytiliakes-protagonistoyn-sto-rali-tis-naylagoras-emporeymatokivotion0

 

Οι αναλυτές είναι επιφυλακτικοί για το κατά πόσον το ράλι αυτό μπορεί να συνεχιστεί αλλά τείνουν να ομονοούν όσον αφορά στην διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με το μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας. Αιτία η περιορισμένη προσφορά πλοίων λόγω της έλλειψης παραγγελιών τα τελευταία χρόνια που έχουν οδηγήσει την δυναμικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων σε επίπεδα χαμηλότερα από το 10% του υπάρχοντος στόλου. Επίσης οι αναλυτές τείνουν να συμφωνήσουν πως η ζήτηση για μεταφορές, ακόμα κι αν η πανδημία συνεχιστεί στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, δεν θα καμφθεί καταστροφικά , όπως δείχνει η εμπειρία του πρώτου χρόνου του παγκόσμιου εμπορίου υπό την δαμόκλειο σπάθη της πανδημίας. Αρκετοί πάντως επισημαίνουν πως το τελευταίο διάστημα αυξάνονται οι παραγγελίες προς τα ναυπηγεία για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που σημαίνει ότι σε ορίζοντα 18 με 36 μηνών η προσφορά θα ενισχυθεί. Πιθανότατα όμως να ενισχυθεί περαιτέρω η ζήτηση αν η παγκόσμια οικονομία ανακάμψει με υγιείς ρυθμούς εφόσον ξεπεράσει την πανδημία.

 

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Πηγή: moneyreview.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text