Αρχική | Εταιρίες | Ελληνικές Εταιρίες | Chipita: Από τα γαριδάκια στον Κηφισό στην αγκαλιά της Mondelez

Chipita: Από τα γαριδάκια στον Κηφισό στην αγκαλιά της Mondelez

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Chipita: Από τα γαριδάκια στον Κηφισό στην αγκαλιά της Mondelez

Όταν το 1973 οι αδερφοί Γαβαλάκη, εργολάβοι οικοδομών, δημιουργούσαν την Chipita στην περιοχή του Κηφισού, για να φτιάχνει γαριδάκια δύσκολα μάλλον θα φαντάζονταν ότι θα εξελισσόταν σε μια ελληνική πολυεθνική η οποία εδώ και λίγες ώρες ανήκει σε έναν αμερικανικό κολοσσό τροφίμων, τη Mondelez International. Την επιτυχία της η εταιρεία την οφείλει στο μεγαλύτερο βαθμό στον σημερινό επικεφαλής της και για πολλά χρόνια βασικό μέτοχό της, τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο.

Οι δρόμοι της Chipita και του Σπύρου Θεοδωρόπουλου συναντήθηκαν το 1986 όταν σε ηλικία 28 ετών τότε εξαγόρασε το 50% της εταιρείας. Ο ίδιος νωρίτερα είχε εργασθεί για εταιρείες τροφίμων, όπως η Recor AE, η Aligel και η Interia. Τρία χρόνια αργότερα εξαγοράζει και το υπόλοιπο 50% της Chipita και το 1990 μεταβιβάζει μέσω της επενδυτικής εταιρείας Εurohellenic το 50% των μετοχών σε γκρουπ ξένων επενδυτών. Ας σημειωθεί ότι το 1988 είχε ξεκινήσει να παράγει και πατατάκια, ενώ το 1991 κυκλοφόρησε το κρουασάν 7DAYS – ατομικό, συσκευασμένο, μακράς διαρκείας, και πολύ γρήγορα και το mini 7DAYS. Αυτά πλέον γίνονται σε καινούργιο εργοστάσιο στη ΒΙΠΕ Λαμίας. Το 1992 εισέρχεται στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ο Χαλέντ Ολαγιάν.

Το 1994 η εταιρεία μπαίνει στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών. Το 1995, κυκλοφόρησε τα Βake Rolls, ένα καινοτόμο, αλμυρό προϊόν που γνώρισε πολύ γρήγορα μεγάλη επιτυχία. Την ίδια εποχή ξεκινά και η περίοδος διεθνοποίησής της.

Το 2006 η Chipita συγχωνεύεται με τη ΔΕΛΤΑ και δημιουργείται η Vivartia, η οποία ένα χρόνο μετά περνά στον έλεγχο της MIG. Το 2009 πουλά ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και ο Ολαγιάν πουλάνε τη συμμετοχή τους στη Vivartia, η οποία ανερχόταν στο 8%. Από την πρώτη στιγμή, όμως, ο ίδιος έχει καταστήσει σαφές στους συνομιλητές του ότι θα εξαγοράσει κάποια από τις θυγατρικές -στην ουσία την Chipita- που θα προέκυπταν από την απόσχιση των κλάδων της Vivartia που είχε αποφασισθεί. Το 2010 πράγματι σε συνεργασία με τον Ολαγιάν εξαγοράζουν την Chipita, ενώ στο νέο μετοχικό σχήμα συμμετέχουν ακόμη οι Αχ. Φώλιας, Λ. Φρέρης, Μιχ. Αραμπατζής και Στ. Νένδος.

Το 2017 η Chipita εισέρχεται σε μία νέα κατηγορία προϊόντων, αυτή των αλλαντικών, προχωρώντας στην εξαγορά της αλλαντοβιομηχανίας ΝΙΚΑΣ.

Η συμφωνία που ανακοινώθηκε χθες και προβλέπει την πώληση της Chipita στη Mondelez, μη συμπεριλαμβανομένης της ΝΙΚΑΣ και της μειοψηφικής συμμετοχής της Chipita στην Britchip (το joint venture στην Ινδία) προβλέπει τίμημα – μαμούθ για τα ελληνικά δεδομένα ύψους 2 δισ. ευρώ.

Τα ατού της Chipita

Για ποιον λόγο η Mondelez εδώ και τρία χρόνια πολιορκούσε την Chipita; Η Chipita διαθέτει ισχυρή παραγωγική και εμπορική βάση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, εκεί που είναι λιγότερο ισχυρή η Mondelez. Υπενθυμίζεται ότι Chipita διαθέτει 8 ιδιόκτητα εργοστάσια με 38 μονάδες παραγωγής σε Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Τουρκία, Σλοβακία και φυσικά και στην Ελλάδα. Η Mondelēz International θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής.

Επίσης μέσω της εξαγοράς αυτής εισέρχεται σε μία νέα κατηγορία, τα προϊόντα ζύμης, που περιλαμβάνουν ένα πολύ αναγνωρίσιμο προϊόν από το Μεξικό έως τη Μαλαισία, το συσκευασμένο κρουασάν, αποκτώντας σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της. Μάλιστα, μετά την εξαγορά εταιρειών με αντικείμενο premium σνακς, ή σνακς για υγιεινή διατροφή, αποκτά και μια εταιρεία που παράγει προϊόντα που απευθύνονται σε ευρύτερο κοινό και με πιο ανταγωνιστική τιμή. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για παράδειγμα εάν, τώρα με τα νέα δεδομένο, υλοποιηθεί το σχέδιο για κατασκευή εργοστασίου κρουασάν στη Τζόρτζια των ΗΠΑ, εκεί όπου η Mondelez έχει ανακοινώσει ότι θα κλείσει άμεσα μονάδα παραγωγής μπισκότων.

Η παγκόσμια αγορά σνακς υπολογίζεται ότι το 2020 έφτασε 427,02 δισ. δολάρια ενώ για την περίοδο 2021-2026 προβλέπεται ότι θα αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό 3,37%. Πρόκειται για μια αγορά που αρκετές από τις κατηγορίες της ευνοήθηκαν από την πανδημία, λόγω της παραμονής του πληθυσμού για μεγάλο χρονικό διάστημα στα σπίτια. Για την ίδια τη Mondelez το 2020 ήταν μια πολύ καλή χρονιά, μετά από σειρά ετών μείωσης πωλήσεων ή στασιμότητας με τις πωλήσεις της να φτάνουν τα 26,6 δισ. δολάρια έναντι 25,86 δισ. δολάρια το 2019 με το 48% των πωλήσεων να προέρχεται από την κατηγορία των μπισκότων.

Ποια είναι η Mondelez

Η Mondelēz με αυτή την επωνυμία και μορφή ιδρύθηκε το 2012, προήλθε ωστόσο από τη διάσπαση της Kraft Foods, όταν η τελευταία διαχώρισε τη δραστηριότητα των σνακς από αυτή την υπολοίπων κατηγοριών τροφίμων. Η Kraft Foods ιδρύθηκε το 1923 στο Σικάγο, εκεί όπου εδρεύει σήμερα και η Mondelēz. Η Mondelēz είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Euromonitor για το 2020, ο ηγέτης στην παγκόσμια αγορά μπισκότων, ενώ κατέχει τη δεύτερη θέση στις κατηγορίες της σοκολάτας, της τσίχλας και της καραμέλας.

Απασχολεί περί τους 79.000 εργαζόμενους, ενώ διαθέτει 133 εργοστάσια σε 45 χώρες. Τα προϊόντα της διατίθενται σε 150 χώρες.

Από τα πλέον γνωστά σήματά της είναι τα μπισκότα Oreo, οι σοκολάτες Toblerone, Milka, Lacta, το τυρί Philadelphia, οι τσίχλες Trident, οι καραμέλες Halls.

Στην Ελλάδα, ο όμιλος δραστηριοποιείται μέσω της Mondelēz Hellas και έχει παρουσία από το 1988 ως Kraft Foods και ως Jacobs Suchard παλαιότερα. Διαθέτει το ιστορικό εργοστάσιο σοκολάτας Παυλίδη στην οδό Πειραιώς.

 

Πηγή: moneyreview.gr

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text