Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 230 | Εξελίξεις στην Ελληνική Οικονομία

Εξελίξεις στην Ελληνική Οικονομία

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font

Επειδή πολύ συχνά διαβάζουμε για τα περί της “ισχυρής ελληνικής οικονομίας”, τουλάχιστον εμείς που ασχολούμαστε με το Χρηματιστήριο, θα πρέπει να μην παρασυρόμαστε και, κυρίως, να μη δίνουμε μεγάλη σημασία, επειδή κάποια στιγμή -όπως συνέβη και στο παρελθόν- μπορεί να ξαφνιαστούμε από την αλήθεια.

Η ελληνική οικονομία δεν είναι ισχυρή. Στις αξιολογήσεις των διεθνών οίκων, εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από την “επενδυτική βαθμίδα”. Τα ομόλογά της, στην πράξη, βρίσκονται κοντά στην κατηγορία “σκουπίδια”. Και αν σήμερα μπορεί και δανείζεται με άνεση είναι επειδή, με την επιμονή των δανειστών, δημιουργήθηκε ένα αποθεματικό “μαξιλάρι” το οποίο, ο Υπουργός των Οικονομικών, δε μπορεί να αγγίξει και επειδή, κατ’ εξαίρεση και λόγω της πανδημίας, η ΕΚΤ, αγοράζει τα ελληνικά ομόλογα.

Εν τούτοις, όπως κάθε τι, που κάποια στιγμή καταρρέει και πέφτει, έτσι και η ελληνική οικονομία, από το βάθος στο οποίο βρέθηκε, έχει μια προοπτική βελτίωσης. Όμως, δυο χρόνια τώρα, μετά την κυβερνητική αλλαγή, δε βλέπουμε να έχει γίνει κάτι σημαντικό -και δε φταίει η πανδημία σ’ αυτό. Αυτό άλλωστε το αποδεικνύει και η τιμή του χρηματιστηριακού δείκτη.

Στην αξιολόγηση της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς, η καστάσταση της οικονομίας, εξακολουθεί να συνιστά ένα ρίσκο. Ελπίζουμε, αυτό να βελτιωθεί και να αλλάξει, αλλά μέχρι να αλλάξει, θα συνιστά ένα ρίσκο.

 

****

 

Το Eurogroup επιβεβαιώνει τη δημοσιονομική ευελιξία για το 2022 και το ECOFIN βάζει και αυτό την υπογραφή του, εγκρίνοντας το ελληνικό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Ελλάδα 2.0. Οι δύο πλευρές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι, η δημοσιονομική ευελιξία θα πρέπει να διατηρηθεί και το 2022, τα μέτρα στήριξης θα πρέπει να γίνουν ακόμη πιο στοχευμένα και τέλος να υπάρχει κάποιο μέτρο ευελιξίας για τις χώρες οι οποίες δεν θα έχουν ανακάμψει ούτε και στο τέλος του επόμενου χρόνου. Ο επιπλέον χρόνος για την Ελλάδα είναι πολύτιμος για να ξεπεράσει και με το παραπάνω την απώλεια κατά 8,2% που είχε λόγω της πανδημίας στο ΑΕΠ της. Φέτος με τις πιο συντηρητικές προβλέψεις η ανάπτυξη θα διαμορφωθεί στο 3,6% και το 2022 στο 6,2% του ΑΕΠ. (εδώ - δείτε εδώ αναλυτικά το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025)

 

****

 

 

Ανέφικτο θεωρούν οι αναλυτές τον στόχο για τα τουριστικά έσοδα όπου αρχικά είχε αποτυπωθεί στον προϋπολογισμό του 2021.  Η επίτευξη ταξιδιωτικών εισπράξεων φέτος στο 50% εκείνων του 2019 (€ 18,1 δισ.) με τα νέα δεδομένα μοιάζει ακατόρθωτο. Αλλά ακόμα και το 40% δείχνει μακρινό, ειδικά μετά τις τελευταίες εξελίξεις με επίκεντρο την εξάπλωση της μετάλλαξης Δέλτα. Έτσι, οι τουριστικοί παράγοντες κατεβάζουν τον στόχο εσόδων στο 30%-35% του 2019, δηλαδή γύρω στα € 6 δισ., όταν πέρυσι ήταν € 4,2 δισεκατομμύρια. Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι, με δεδομένη την αβεβαιότητα που υπάρχει γύρω από το θέμα της πανδημίας και τις διαρκείς ανατροπές, νομίζουμε ότι είναι ακόμη νωρίς να προδικάσουμε το τελικό αποτέλεσμα. Εκτιμούμε ότι, οποιοδήποτε νούμερο μεταξύ των € 6,0 και € 8,0 δισεκατομμυρίων, είναι πιθανό.

 

****

 

Στο πρώτο τρίμηνο του 2021 οι καθαρές ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα για την αγορά ακινήτων μειώθηκαν κατά 7,3% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 και ανήλθαν σε € 214 εκατομμύρια, έναντι € 230,7 εκατ.την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών στελεχών, οι άμεσες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων το 2021 πιθανότατα να ξεπεράσουν το € 1,0 δισεκατομμύριο. Οι ίδιοι ρυθμοί ανάπτυξης αναμένεται να διατηρηθούν τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια. (Διαβάστε περισσότερα στην σελ. 75, εδώ)

 

****

 

Σύμφωνα με τις θερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί φέτος με ρυθμό 4,3%, ποσοστό καλύτερο από το 4,1% της προηγούμενης πρόβλεψης στις αρχές Μαΐου. Το 2022 η Ελλάδα θα έχει τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην ευρωζώνη με αύξηση του ΑΕΠ 6,0%. Όπως επισημαίνει η έκθεση η ελληνική οικονομία κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο λόγω, κυρίως, της ανάκαμψης των εξαγωγών στον τομέα των υπηρεσιών, ενώ για το 2022 αναμένει σημαντική ώθηση.Για την ευρωζώνη η Κομισιόν προβλέπει 4,8% αύξηση του ΑΕΠ φέτος και 4,5% το 2022. (εδώ - δείτε την πλήρη έκθεση εδώ). Ας μην ξεχνάμε βέβαια πως αυτές οι προβλέψεις δημοσιεύτηκαν πριν το ξέσπασμα της μετάλλαξης “Δ”. Δηλώνουμε επιφυλακτικοί για αυτά τα μεγέθη, άλλωστε η δική μας πρόβλεψη, όπως έχουμε αναφέρει και στο τεύχος 221, για την ετήσια αύξηση του ΑΕΠ το 2021, είναι ανάμεσα στο 1,8% και 2,0%.

Επίσης σε αναθεωρήσεις προς τα πάνω, για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας έχουν προχωρήσει ξένοι οίκοι και διεθνείς τράπεζες ώστε να αποτυπωθούν καλύτερα η ισχυρότερη του αναμενόμενου εκκίνηση της  ελληνικής οικονομίας το 2021, με την  ανάκαμψη να ανεβάζει ρυθμούς κατά το β’ εξάμηνο, ως αποτέλεσμα της εγχώριας ζήτησης, της έναρξης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς και της αύξησης των τουριστικών εισπράξεων, ενώ οι αυξημένες αποταμιεύσεις θα συμβάλουν και στην τόνωση της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης ενισχύοντας το ΑΕΠ.(εδώ)

****

 

 

Στη δίνη των πληθωριστικών πιέσεων εξακολουθεί να βρίσκεται η παγκόσμια οικονομία, αλλά και η ελληνική, καθώς οι ανατιμήσεις σε σειρά πρώτων υλών και η αύξηση του μεταφορικού κόστους αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον έως τα τέλη της τρέχουσας χρονιάς. Ακόμη δε και αν υπάρξει η επιθυμητή αποκλιμάκωση νωρίτερα, οι συνέπειες θα είναι ορατές για αρκετούς μήνες μετά, καθώς σειρά προϊόντων θα έχει ήδη παραχθεί με αυξημένο κόστος. Άλλωστε, η αγορά εκτιμά ότι η όποια διόρθωση των τιμών θα είναι σε υψηλότερα επίπεδα από την εποχή πριν από τη διαταραχή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας .(εδώ)

 

****

 

Τα πράσινα ομόλογα - χρεόγραφα που χρησιμοποιούνται για την χρηματοδότηση έργων με θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον -  γίνονται όλο και περισσότερο ο κανόνας παρά η εξαίρεση έτσι το ελληνικό Δημόσιο δεν πρόκειται να μείνει εκτός αυτής της νέας τάσης, την οποία έχουν χαιρετήσει οι επενδυτές διεθνώς. Ηδη, ελληνικές εισηγμένες επιχειρήσεις έχουν κάνει αυτό το βήμα εκδίδοντας τίτλους των οποίων τα κεφάλαια προορίζονται για τη χρηματοδότηση φιλικών προς το περιβάλλον προγραμμάτων, και σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου βρίσκεται ήδη η έκδοση του πρώτου πράσινου κρατικού ομολόγου της Ελλάδας, μια κίνηση η οποία ωστόσο δεν εκτιμάται ότι θα επιχειρηθεί το τρέχον έτος, αλλά αφορά το πλαίσιο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους. (εδώ)

 

****

 

Σύμφωνα με την ανάλυση της Τράπεζες της Ελλάδος (εδώ), οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την επόμενη 10ετία παραμένουν πλέον οριακά στο επίπεδο αναφοράς 15% του ΑΕΠ - όταν ο στόχος του Eurogroup, θέλει ποσοστό κάτω από το 15% - , γεγονός το οποίο εξαλείφει οποιοδήποτε περιθώριο χαλάρωσης των υποθέσεων για πρωτογενή πλεονάσματα. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών όπως αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, τα πρωτογενή πλεονάσματα επανέρχονται στην ελληνική οικονομία χωρίς μέτρα λιτότητας από το 2023. Μάλιστα, το 2025 το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά πως θα προκύψει πρωτογενές πλεόνασμα 3,7% του ΑΕΠ (εδώ). Οι χρηματοδοτικές ανάγκες, όμως επηρεάζονται από την εξέλιξη των επιτοκίων και του πληθωρισμού - εκτίμηση μας είναι ότι ο ετήσιο πληθωρισμός για το 2021 θα φθάσει το 2,0% με 2,5% - . Με τον δανεισμό που έχει η χώρα εκτιμούμε το ποσοστό του 15% θα ξεπεραστεί.

Επίσης σύμφωνα, με τις προβλέψεις της ΤτΕ, η ελληνική οικονομία το 2021 θα αναπτυχθεί με ρυθμό 4,2% ενώ το 2022 και το 2023 ο ρυθμός ανάπτυξης θα διαμορφωθεί στο 5,3% και 3,9% αντίστοιχα.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις ελληνικής οικονομίας, εδώ.

 

 

Βασικοί μακροοικονομικοί δείκτες ελληνικής οικονομίας


2020
Προηγ. ένδειξη
2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013
Ακαθ. Εγχ. Προϊόν YoY% -2,3% Μαρ 2021 -6,9% Δεκ. 2020 1,2% 1,6% 1,2% 0,1% -0,5% -0,1% 0,6%
ΑΕΠ - Τρέχουσες Τιμές € δισ. 164.118 Μαρ. 2021 166.303 Δεκ. 2020 182.571 179.453 177.015 174.359 176.002 177.489 179.891
Δ.Τ. Καταναλωτή YoY% 1,00% Ιουν 2021 0,10% Μαΐ 2021 0,8% 0,6% 0,7% 0,0% -0,2% -2,6% -1,7%
Ανεργία % 17% Απρ. 2021 16,30% Μαρ. 2021 16,4% 18,5% 20,8% 23,4% 23,9% 25,9% 27,4%
PMI
58,6 Ιουν 2021 58,0 Μαΐ 2021 54,1 54 52,2 48,3 48,1 49,1 49,2
Ισοζύγιο Τρεχ. Συν/γων € εκατ. -2.079,1 Απρ. 2021 -1.463,9 Μαρ. 2021 -2.725,5 -5.232,2 -3.406,2 -3.050,0 -1.438,4 -1.317,8 -2.588,2
Ισοζύγιο Αγαθών € εκατ. -1.964,8 Απρ 2021 -2.159,4 Μαρ 2021 -22.833,3 -22.489,1 -19.833,9 -17.960,3 -17.666,1 -20.630,1 -19.672,9
- χωρίς καύσιμα και πλοία € εκατ. -1.514,8 Απρ. 2021 -1.804,1 Μαρ. 2021 -17.447,7 -17.251,6 -16.076,3 -15.006,2 -13.447,0 -14.087,7 -12.520,9
Πρωτογενές Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης % του ΑΕΠ %



4,5% 4,4% 3,9% 3,8% -2,1% 0,3% -9,4%
Δημόσιο χρέος € δισ. 380.795,1 Μαρ. 2021 374.005,7 Δεκ. 2020 356.014,9 358.948,7 328.703,8 326.358,1 321.332,2 324.127,9 321.478,0
Δημόσιο χρέος % ΑΕΠ % 232,0% Δεκ 2020 224,9% Σεπ 2020 195,0% 200,0% 185,7% 187,2% 182,6% 182,6% 178,7%
*Το ΑΕΠ αναφέρεται στα στοιχεία που δημοσίευσε η ΕΛΣΤΑΤ με έτος βάσης 2015

 

Επιστροφή στα περιεχόμενα, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα: