Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Αττική Οδός και Ελ. Βενιζέλος τα νέα στοιχήματα του ΤΑΙΠΕΔ

Αττική Οδός και Ελ. Βενιζέλος τα νέα στοιχήματα του ΤΑΙΠΕΔ

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Αττική Οδός και Ελ. Βενιζέλος τα νέα στοιχήματα του ΤΑΙΠΕΔ

Μετά το εφάπαξ τίμημα-ρεκόρ για ιδιωτικοποίηση στην Ελλάδα του 1,5 δισ. που εισέπραξε το ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό, μένουν μόνο δύο μεγάλοι διαγωνισμοί που θα μπορούσαν να φέρουν ακόμα και υψηλότερο ποσό: αυτός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αλλά και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), «Ελευθέριος Βενιζέλος». Τόσο για την Αττική Οδό όσο και για τον ΔΑΑ υπάρχει έντονο και ευρύ ενδιαφέρον από μεγάλους και ελληνικούς ξένους ομίλους. Ο μεν διαγωνισμός για την Αττική Οδό αναμένεται να προκηρυχθεί στις αρχές του 2022 και ο δε για τον ΔΑΑ ανάλογα με την εξέλιξη της ανάκαμψης της διεθνούς αεροπορικής κίνησης, η κάμψη της οποίας αποτέλεσε και τον λόγο που πάγωσε πέρυσι η σχετική διαδικασία. Διαδικασία που είχε προσελκύσει πολλά, μεγάλα, ξένα επενδυτικά σχήματα. Με δεδομένους τους ταχείς ρυθμούς που ανακάμπτει η αεροπορική κίνηση από το καλοκαίρι και μετά και τη διεύρυνση του ποσοστού των εμβολιασμένων διεθνώς, εκτιμάται πως του χρόνου την άνοιξη είναι πιθανό να έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την επανεκκίνηση της διαδικασίας του 2020. Σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, τα εκτιμώμενα μερίσματα για το 55% του Δημοσίου την περίοδο 2026-2046 υπολογίζονται στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ. Ετσι, στο 30% από το συνολικό 55% του μετοχικού κεφαλαίου που ελέγχει το Δημόσιο, και το οποίο πωλείται, αντιστοιχούν εκτιμώμενα μερίσματα άνω του 1 δισ. ευρώ σε βάθος εικοσαετίας.

Αυτή είναι και η αιτία που κύκλοι της αγοράς υπολογίζουν πως το τίμημα γι’ αυτό το 30% μπορεί να προσεγγίσει τα επίπεδα ακόμα και του 1,5 δισ. Η παρουσία τόσων υποψηφίων με σημαντικότατη κεφαλαιακή ευρωστία, εφόσον επιβεβαιωθεί και στον νέο γύρο, διασφαλίζει έντονα ανταγωνιστικές οικονομικές προσφορές όταν θα έρθει η ώρα για την υποβολή δεσμευτικών προτάσεων. Το ρόστερ περιλαμβάνει τη First State, εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων με έδρα την Αυστραλία, την KKR, ένα από τα μεγαλύτερα private equity παγκοσμίως, μαζί με την EGIS, η οποία λειτουργεί δεκαεπτά αεροδρόμια σε οκτώ χώρες, το GIP, έναν ανεξάρτητο διαχειριστή υποδομών με έδρα τη Νέα Υόρκη, την ισπανική Ferrovial, την APG που είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών κεφαλαίων στις Κάτω Χώρες, τη γαλλική Groupe ADP, πρώην Aéroports de Paris, τη Vinci, τη Macquarie, την Ardian (πρώην AXA Private Equity) και βέβαια την Avi Alliance, τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης αερολιμένων της PSP Investments που ελέγχει σήμερα το 40% του ΔΑΑ και το management.

Νωρίτερα, και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο του 2022, έχει προγραμματιστεί να βγει ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό. Ωστόσο υπάρχει σημαντική εκκρεμότητα αναφορικά με την περίμετρο του διαγωνισμού. Αν θα περιλάβει δηλαδή ή όχι τις προεκτάσεις της Αττικής Οδού που έχουν σχεδιαστεί. Πρόκειται για μεγάλα επιμέρους έργα που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προτιμούσε να βγάλει σε διαγωνισμούς μόνο του, είτε ως δημόσια έργα είτε ως συμπράξεις, ώστε το οικονομικό όφελος να μη διοχετευτεί, όπως όλα τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, στην εξυπηρέτηση του εξωτερικού χρέους της χώρας. Προκειμένου όμως να μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζεται πρώτα διαβούλευση με τους πιστωτές και επομένως το ζήτημα αναμένεται να ξεκαθαριστεί αργότερα φέτος. Ακόμα όμως και χωρίς τις προεκτάσεις, η Αττική Οδός θεωρείται ο πλέον προσοδοφόρος άξονας προς εκμετάλλευση στη χώρα και από τους σημαντικότερους προς παραχώρηση αυτή την εποχή πανευρωπαϊκά.

 

Πηγή: kathimerini.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text