Αρχική | Εταιρίες | Εισηγμένες Εταιρίες | Jumbo: Πώς αντιμετωπίζει τις ελλείψεις στα ράφια - Η ρευστότητα «απάντηση» στις ανατιμήσεις

Jumbo: Πώς αντιμετωπίζει τις ελλείψεις στα ράφια - Η ρευστότητα «απάντηση» στις ανατιμήσεις

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Jumbo: Πώς αντιμετωπίζει τις ελλείψεις στα ράφια - Η ρευστότητα «απάντηση» στις ανατιμήσεις

Για τη βαριά σκιά που ρίχνουν στο λιανεμπόριο οι δυσμενείς εξελίξεις που καταγράφονται διεθνώς, με επίκεντρο την κατακόρυφη αύξηση του ενεργειακού κόστους και των ναύλων, σε συνδυασμό με τα νέα περιοριστικά μέτρα που έχουν τεθεί σε ισχύ, προειδοποιεί ο Όμιλος Jumbo.

Καθώς έχει ήδη αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τα Χριστούγεννα, η Jumbo προβλέπει πως τυχόν επιβολή επιπλέον περιοριστικών μέτρων στη λειτουργία του λιανεμπορίου σε Ελλάδα και Κύπρο θα έχει αρνητική επίδραση στις πωλήσεις, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθεί στενά τη διεθνή συγκυρία.

Ειδικότερα, κατά τη δημοσιοποίηση των οικονομικών μεγεθών του Ομίλου για το τρίτο τρίμηνο του 2021 τη Δευτέρα, η διοίκηση ανέφερε πως προσπαθεί να ισορροπήσει σε ένα περιβάλλον με:

 

  • περιορισμούς στη λειτουργία του λιανεμπορίου που επιβάλλονται από τις κατά τόπους κυβερνήσεις για τον έλεγχο της πανδημίας
  • τις τιμές της ενέργειας να είναι σε ιστορικά υψηλά επίπεδα,
  • το κόστος των ναύλων να μην έχει αποκλιμακωθεί για χρονικό διάστημα σχεδόν έτους και
  • πληθωριστικές πιέσεις που επιφέρουν σημαντική επίδραση στις τιμές αγοράς των προϊόντων.

 

Μάλιστα ο Όμιλος προβλέπει πως όλοι αυτοί επιβραδυντικοί παράγοντες δεν αναμένεται να βελτιωθούν κατά τους πρώτους μήνες του 2022.

Πώς αντιμετωπίζει τις ελλείψεις στα ράφια

Κατά τις πληροφορίες και προκειμένου να αντιμετωπίσει τις σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, η Jumbo επικεντρώνεται στην αναδιάρθρωση του προϊοντικού της μείγματος, προκειμένου να μην διευρυνθούν οι ελλείψεις στα ράφια ενόψει της εορταστικής περιόδου.

Προς αυτή την κατεύθυνση ο Όμιλος έχει από καιρό στραφεί σε νέες αγορές, πλην της Ασίας, προκειμένου να προμηθεύεται προϊόντα, ενώ το κεντρικό σύστημα των αποθηκών του είναι ικανό να περιορίσει τις επιπτώσεις της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Με ρευστότητα «απαντά» στις ανατιμήσεις

Όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία της Jumbo, διαθέτει σημαντική ρευστότητα, με τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού να ανέρχονται σε 751,76 εκατ. ευρώ.

Αυτή η ρευστότητα αποτελεί το ανάχωμα για να μην προβεί ο Όμιλος σε ανατιμήσεις στα προϊόντα του, ενώ θεωρείται επαρκής ώστε να διατηρήσει το ανταγωνιστικό προφίλ της εταιρείας.

Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού

Σε ό,τι αφορά τα έκτακτα μέτρα που έχουν τεθεί σε ισχύ στο λιανεμπόριο για την αποφυγή της περαιτέρω διασποράς του κορονοϊού, ο Όμιλος εκφράζει την πάγια θέση του «πώς στηρίζει απόλυτα τους υγειονομικούς κανόνες, όμως εναντιώνεται στις εξαιρέσεις αυτών», καταγγέλλοντας εδώ και αρκετό καιρό συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τα Hyper Market.

Υπενθυμίζεται εδώ πως στα καταστήματα λιανικού εμπορίου δυνατότητα πρόσβασης έχουν οι εμβολιασμένοι ή εντός των τελευταίων έξι μηνών νοσήσαντες από κορονοϊό, καθώς και οι μη εμβολιασμένοι πολίτες που έχουν υποβληθεί σε διαγνωστικό έλεγχο με PCR ή rapid test, ενώ στα supermarkets η πρόσβαση των καταναλωτών είναι δυνατή χωρίς έλεγχο.

«Χαμένες χρονιές» το 2021 και το 2022

Ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο και στη σκιά όλων αυτών των προβλημάτων, η Jumbo έχει προειδοποιήσει πως – μετά το ισχυρό «σοκ» που επέφεραν τα lockdown του 2020 – το 2021 θα είναι μία ακόμη χαμένη χρονιά, σε σύγκριση με τα πρότυπα του Ομίλου για ισορροπημένη ανάπτυξη τόσο στις πωλήσεις όσο και στην κερδοφορία του.

Καθώς, μάλιστα, η διεθνής αρνητική συγκυρία δεν αναμένεται να δείξει σημάδια αποκλιμάκωσης προσεχώς, αλλά αντίθετα εκφράζονται φόβοι για περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης προσεχώς, η Jumbo δεν αποκλείει το 2022 να χαρακτηριστεί και αυτό σαν μία ακόμα χαμένη χρονιά.

Αύξηση πωλήσεων στο εννεάμηνο

Όπως προκύπτει από την ανάγνωση των οικονομικών μεγεθών της Jumbo, με τα καταστήματα να λειτουργούν με περιορισμούς ως προς τον επιτρεπόμενο αριθμό πελατών, τον περασμένο Ιούλιο καταγράφηκε θετικός ρυθμός αύξησης των πωλήσεων για τον Όμιλο κατά +0,7% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Τον Αύγουστο, η θετική εικόνα του τουρισμού στην Ελλάδα συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων κατά +3%, ενώ ο Σεπτέμβριος, που παραδοσιακά είναι ο μήνας «επιστροφής στο σχολείο», έκλεισε με αύξηση των πωλήσεων κατά +2,5% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Κατά συνέπεια, το τρίτο τρίμηνο (Ιούλιος- Σεπτέμβριος 2021) οι πωλήσεις του Ομίλου ανήλθαν σε 229,11 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 2,1% από τα 224,46 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι. Για την περίοδο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2021 οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 542,89 εκατ. ευρώ, έναντι 503,28 εκατ. ευρώ  την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 7,87%.

Για το τρίτο τρίμηνο, τα κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 88,01 εκατ. ευρώ, έναντι 75,70 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, δηλαδή αυξημένα κατά 16,26%, ενώ για το εννεάμηνο, τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 191,25 εκατ. ευρώ, έναντι 157,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 21,74%, λόγω διαχείρισης των αποθεμάτων και της συγκράτησης του λειτουργικού κόστους.

Αντίστοιχα, για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, τα Κέρδη προ Φόρων και Τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 79,23 εκατ. ευρώ, έναντι 66,57 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, δηλαδή αυξημένα κατά 19,02%, ενώ για το εννεάμηνο, τα ΕΒΙΤ διαμορφώθηκαν σε 164,12 εκατ. ευρώ, έναντι 129,53 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 26,71%.

Μεγάλη μείωση πωλήσεων σε Βουλγαρία και Ρουμανία

Σύμφωνα πάντα με την «ακτινογραφία» των οικονομικών μεγεθών του Ομίλου, τον περασμένο Οκτώβριο, με το νέο κύμα της πανδημίας να επηρεάζει σημαντικά τις Βαλκανικές χώρες, οι πωλήσεις διατήρησαν το θετικό πρόσημο καταγράφοντας αύξηση κατά +0,6% περίπου σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2020. Η Ελλάδα και η Κύπρος κατέγραψαν θετική πορεία σε επίπεδο πωλήσεων καθώς τα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά και χωρίς την επιβολή νέων μέτρων.

Αντίθετα, τον ίδιο μήνα, τα καταστήματα του Ομίλου στη Βουλγαρία κατέγραψαν μείωση κατά 23% και στη Ρουμανία μείωση κατά 1,6% περίπου, παρά την επιτυχημένη έναρξη λειτουργίας του νέου καταστήματος του Ομίλου Jumbο στην πόλη Craiova.

Η εμβολιαστική κάλυψη στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία παραμένει εξαιρετικά χαμηλή και η πολιτική αβεβαιότητα εντείνει το πρόβλημα. Οι μεταβατικές κυβερνήσεις, στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν το νέο κύμα της πανδημίας, προβαίνουν σε σπασμωδικές κινήσεις επιβάλλοντας εξαιρετικά σκληρά μέτρα.

Τα ανωτέρω έχουν σαν αποτέλεσμα για τον μήνα Νοέμβριο τη δραματική μείωση των πωλήσεων στη Βουλγαρία, με το ποσοστό να τείνει να διαμορφωθεί στο -40% περίπου, ενώ αντίστοιχα το ποσοστό μείωσης των πωλήσεων για τη Ρουμανία τείνει να διαμορφωθεί στο -20% περίπου.

Η πτωτική τάση του Νοεμβρίου για τις θυγατρικές στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία προϊδεάζει δραματική μείωση και για τον Δεκέμβριο, καθώς δεν διαφαίνεται να διαφοροποιείται η κατάσταση μέχρι το τέλος του έτους, ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί το σενάριο του ολικού lockdown στις χώρες αυτές.

Η εικόνα σε Ελλάδα και Κύπρο

Στην Ελλάδα και την Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων Jumbο λειτουργούν σε αντίθεση με πέρυσι, όπου παρέμειναν κλειστά λόγω του lockdown κατά το τελευταίο δίμηνο του έτους.

Τον Νοέμβριο στην Ελλάδα επιβλήθηκαν νέοι περιορισμοί στο λιανεμπόριο, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με τα Hyper Market.

«H διοίκηση των Jumbο, σε αυτή τη συγκυρία, αντιστέκεται σθεναρά μέσω της κερδοφορίας και της ισχυρής χρηματοοικονομικής της θέσης, με πυλώνες:

 

  • τη διαφύλαξη του μοντέλου της Jumbο απέναντι στον καταναλωτή όσον αφορά τη σχέση τιμής με το προσφερόμενο προϊόν και
  • να παραμένει πιστή στη δέσμευσή της για χρηματική διανομή κάθε χρόνο», αναφέρεται στα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου.

 

Υπενθυμίζεται εδώ ότι την περασμένη εβδομάδα - στις 26 Νοεμβρίου - καταβλήθηκε στους μετόχους της εταιρείας, με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής, ποσό μικτό της τάξης των 0,30 ευρώ ανά μετοχή ως μέρισμα. Αν αθροιστεί με το ήδη καταβλημένο από τον Ιούλιο του 2021 μικτό ποσό των 0,47 ευρώ ανά μετοχή, το συνολικό μικτό ποσό που καταβλήθηκε στους μετόχους έναντι των κερδών της χρήσης 2021 ανέρχεται σε 0,77 ευρώ ανά μετοχή, προσαυξημένο κατά 25% σε σχέση με το 2020, το οποίο ανήλθε σε 0,615 ευρώ ανά μετοχή.

Μέχρι και τον περασμένο Ιούνιο, ο Όμιλος αριθμούσε συνολικά 80 καταστήματα, με τα 52 εξ αυτών να βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία  και 14 στη Ρουμανία. Παράλληλα, μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 30 καταστήματα που φέρουν το σήμα Jumbo σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).

 

Μαρίνα Φούντα

Πηγή: insider.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text