Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 235 | ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ: Ο κίνδυνος που έρχεται, για ορισμένες εισηγμένες, αλλά που κανείς δεν μιλάει γι' αυτόν

ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ: Ο κίνδυνος που έρχεται, για ορισμένες εισηγμένες, αλλά που κανείς δεν μιλάει γι' αυτόν

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ: Ο κίνδυνος που έρχεται, για ορισμένες εισηγμένες, αλλά που κανείς δεν μιλάει γι' αυτόν

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

 

Ο κίνδυνος που έρχεται, για ορισμένες εισηγμένες, αλλά που κανείς δεν μιλάει γι' αυτόν

 

Στις 24 Νοεμβρίου 2021, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τον “Εθνικό Κλιματικό Νόμο”. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 24η Δεκεμβρίου 2021. (Δείτε εδώ).

Ο σκοπός του νόμου είναι “η δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου για τη βελτίωση της προσαρμοστικής ικανότητας και κλιματικής ανθεκτικότητας της Ελλάδας και τη διασφάλιση της σταδιακής μετάβασης της χώρας, έως το 2050, σε κλιματική ουδετερότητα”.

 

Αφού ψηφιστεί, ο νόμος θα επιφέρει μία σειρά σημαντικότατων αλλαγών, σε πολλούς τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής μας. Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες εδώ.

Μεταξύ των άλλων, ο νέος νόμος θα επιβάλλει:

  • Τη διακοπή λειτουργίας όλων των λιγνιτικών μονάδων, το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2028 με ρήτρα επανεξέτασης το 2023
  • Από το 2023 προβλέπεται η απαγόρευση καυστήρων πετρελαίου όπου υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου σε νέες οικοδομές.
  • Από το 2025 απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
  • Από το 2030 απαγόρευση χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
  • Υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε κτήρια, βιομηχανίες, αποθήκες κλπ, με κάλυψη άνω των 500 τ.μ. (από το 2023).Από το 2030, τα νέα οχήματα που θα ταξινομούνται θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
  • Από το 2025 υποχρεωτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όλα τα νέα ταξί καθώς και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Παρόμοιες εξελίξεις, είτε συντομότερα, είτε αργότερα, θα υπάρξουν σε όλες τις χώρες -και κυρίως στις ευρωπαϊκές. Σημειώνεται ότι, μόλις πριν λίγες μέρες, με απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ, από το 2035, όλα τα καινούργια κρατικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ θα πρέπει να είναι ηλεκτρονικά.

 

Οι μεταβολές που επέρχονται είναι καταλυτικές και αφορούν σχεδόν τους πάντες. Αφήνουμε κατά μέρος τις οικονομικές επιδράσεις που θα υπάρξουν σε μία σειρά επαγγελμάτων και το κοινωνικό πρόβλημα που, αναπόφευκτα θα προκληθεί. Το ζήτημα είναι ευρύτατο και βεβαίως, ως πολίτες, μας απασχολεί. Από τη θέση μας -αναγκαστικά- περιοριζόμαστε στο αντικείμενό μας, το οποίο αφορά στις επιδράσεις που θα υπάρξουν στις εισηγμένες εταιρίες.

 

Από το νόμο, είναι γνωστό ότι, το σύνολο των εισηγμένων εταιριών αφού θα πρέπει να υποβάλλουν ετήσια έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το προηγούμενο έτος. Αυτό όμως θα υποπέσει σε μία θεωρητική έκθεση που θα είναι -εκ των πραγμάτων- απαξιωμένη.

 

Όμως, η εξέλιξη, αφορά ιδιαίτερα μία σειρά από εισηγμένες εταιρίες των οποίων η βασική δραστηριότητα άπτεται των ορυκτών καυσίμων. Και πρώτες στη λίστα είναι τα πρατήρια καυσίμων (εισηγμένες είναι μόνον η Revoil και η ΕΛΙΝΟΙΛ), αλλά και τα δύο μεγάλα διυλιστήρια (Motor Oil και Ελληνικά Πετρέλαια). Βεβαίως, αφορά και τη ΔΕΗ, όμως, στην εταιρία αυτή, οι μεταβολές έχουν ήδη δρομολογηθεί.

 

Ποιά μπορεί να είναι η εξέλιξη μιας εταιρίας που λειτουργεί πρατήρια καυσίμων; Η αλλαγή δε θα συμβεί μετά το 2030 -τότε θα συμβούν οι μεγάλες αλλαγές- αλλά θα αρχίσει πολύ νωρίτερα, αν δεν έχει ήδη αρχίσει.Ποιός είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός τους για την αντιμετώπιση της αναγκαστικής και “βίαιης” απαξίωσης του αντικειμένου των εργασιών τους;

Μπορεί ένα πρατήριο καυσίμων να έχει λόγο ύπαρξης και ρόλο σε ένα περιβάλλον όπου η πλειοψηφία των αυτοκινήτων (και σταδιακά το σύνολο), είναι ηλεκτρονικά; Θα επιβιώσουν οι εταιρίες αυτές; Και αν επιβιώσουν, ποιό θα είναι το αντικείμενο εργασίας τους;

 

Ποιά θα είναι η εξέλιξη των διυλιστηρίων; Δε θα καταργηθούν βεβαίως. Όμως, η “αγορά” ορυκτών καυσίμων, θα μειώνεται διαρκώς. Το ότι επενδύουν στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, θα τις βοηθήσει σε κάτι; Θα έχουν κάποιο “συγκριτικό πλεονέκτημα”;

 

Τα παραπάνω, είναι προβληματισμοί που δεν έχουν ακόμη διατυπωθεί ή συζητηθεί. Ουδεμία σχετική ερώτηση έγινε στις πρόσφατες γενικές συνελεύσεις των εταιριών ή στις ενημερώσεις των αναλυτών. Τα 8 χρόνια που απομένουν, δεν είναι μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι αλλαγές δε θα συμβούν μετά από την 1η Ιανουαρίου του 2030. Έχουν ήδη ξεκινήσει. Οι εταιρίες, από την πλευρά τους, έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους για όλα όσα έρχονται;

 

 


Επιστροφή στα περιεχόμενα, εδώ


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text