Αρχική | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ | Διαβάσαμε | Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 17/1/2022

Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 17/1/2022

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 17/1/2022

Διαβάστε τις κυριότερες ειδήσεις της ημέρας στις διεθνείς αγορές

Υψηλότερες μισθολογικές συμφωνίες στους εργαζομένους τους έχουν προσέφεραν πέρυσι οι Βρετανοί μεταποιητές, σύμφωνα με έρευνα, ωστόσο αρκετοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να καθυστερήσουν τις διαπραγματεύσεις για το 2022 εν αναμονή μιας δυνητικής αύξησης του κατώτατου μισθού και της φορολογίας. Παράλληλα παρακολουθούν τα τεκταινόμενα σε σχέση με τον πληθωρισμό. Σύμφωνα με την έρευνα του συνδέσμου για τη βρετανική μεταποίηση, MakeUK, η οποία διεξήχθη τον περασμένο Δεκέμβριο με τη συμμετοχή 152 μεταποιητικών εταιρειών, μόλις το 2% εξ αυτών έχουν παγώσει τους μισθούς, αισθητά χαμηλότερο ποσοστό από το σχεδόν ένα τρίτο πριν από ένα χρόνο. Οι περισσότερες αυξήσεις στους μισθούς κυμαίνονταν μεταξύ του 2% και του 3%, χαμηλότερα από τον πρόσφατο ρυθμό του πληθωρισμού, εντούτοις σε κάποιες περιπτώσεις έφθασαν έως το 14%, εδώ.

Ανάπτυξη 8,1% εμφάνισε η κινεζική οικονομία το 2021, με την βιομηχανική παραγωγή να σημειώνει σταθερή αύξηση κατά τη διάρκεια του έτους, αντισταθμίζοντας τις χαμηλότερες των προβλέψεων λιανικές πωλήσεις, όπως έδειξαν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία. Το ΑΕΠ της Κίνας αυξήθηκε κατά 4% σε ετήσια βάση το τέταρτο τρίμηνο του τους, δηλαδή γρηγορότερα από το 3,6% που περίμεναν οι αναλυτές. Για το σύνολο του έτους, οι οικονομολόγοι προέβλεπαν ρυθμούς ανάπτυξης 8,4%. Η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 4,3% τον Δεκέμβριο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, έναντι προβλέψεων για αύξηση 3,6%. Όμως, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο κατά 1,7%, έναντι προβλέψεων για +3,7%, εδώ.

Η μεγάλη αύξηση στις πραγματικές αποδόσεις – η απόδοση που θα έχουν οι επενδυτές ομολόγων αν ληφθεί υπόψη και ο πληθωρισμός – έχει επηρεάσει τις αγορές στις αρχές του 2022 και βρίσκεται πίσω από την υποχώρηση των δημοφιλών τεχνολογικών μετοχών, υποστηρίζουν επενδυτές. H άνοδος έρχεται σε μια στιγμή που οι επενδυτές δείχνουν να είναι λιγότερο ανήσυχοι για τον υψηλό πληθωρισμό την ερχόμενη δεκαετία, ή τουλάχιστον πιο αισιόδοξοι ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed)  μπορεί να κρατήσει υπό έλεγχο τις τιμές. Για τους επενδυτές, οι υψηλότερες πραγματικές αποδόσεις στο εξαιρετικά χαμηλού ρίσκου κρατικό χρέος καθιστούν άλλα στοιχεία ενεργητικού λιγότερο ελκυστικά. Η λογική αυτή είναι ιδιαίτερα επώδυνη για τις μετοχές με υψηλή αποτίμηση που έχουν επωφεληθεί περισσότερο από τα πολύ χαμηλά επιτόκια, εδώ.

Για περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας και εκτεταμένη ρύπανση προειδοποιεί η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ), που διαπιστώνει πρωτοφανή αύξηση της ζήτησης για ενέργεια. Στην ετήσια έκθεσή της για την ηλεκτρική ενέργεια που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, η ΙΕΑ τονίζει πως η εκτόξευση της ζήτησης για ενέργεια μπορεί να παρατείνει τις αυξήσεις των τιμών και την ακρίβεια για άλλα τρία χρόνια, αλλά και να αυξήσει τη ρύπανση από τη λειτουργία των μονάδων παραγωγής ενέργειας, αν δεν αλλάξουν οι χώρες τον τρόπο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Σε ό,τι αφορά το περασμένο έτος, η ΙΕΑ διαπίστωσε πως η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια αυξήθηκε κατά 6% μετά τη γενικευμένη ανάκαμψη των οικονομιών σε όλο τον κόσμο από την ύφεση της πανδημίας το 2020, εδώ.

Τα κόστη μεταφοράς δια θαλάσσης, εκτινάχθηκαν στα ύψη τον περασμένο χρόνο, καθώς οι καταναλωτές διέθεσαν από τις αποταμιεύσεις τους για να αγοράσουν νέα εμπορεύματα, ενώ η πανδημία συνέχισε να πλήττει τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο. Οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερτετραπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας, με τα περισσότερα κέρδη για τους liners, να καταγράφονται τα τρία πρώτα τρίμηνα του περασμένου έτους, εκτιμά το Διεθνές Νομισματικό ταμείο (IMF). Το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και οι ελλείψεις αγαθών αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τις τιμές των εμπορευμάτων. Πάντως σύμφωνα με τους αναλυτές αν και οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει ωστόσο ενδέχεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους καθώς εξακολουθεί ακόμη να υφίστανται οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε συναφή επαγγέλματα, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ενδοχώρα. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο στο IMF Blog οι υψηλοί ναύλοι οφείλονται και στις προκλήσεις του ναυτιλιακού κλάδου, όπως είναι η αργή ανάπτυξη του στόλου και η συγκέντρωση του σε λίγες εταιρίες, εδώ.

Περισσότερα από οποιαδήποτε χρονιά ήταν τα πλοία που διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ το 2021, σε μια χρονιά που η διώρυγα έκλεισε από ένα πλοίο μήκους 400 μέτρων που από λάθος χειρισμό «σφήνωσε», ενώ συνέχισαν να υφίστανται τα προβλήματα από την πανδημία. Όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA), Osama Rabie, σε συνέντευξή του στο Ντουμπάι την Κυριακή, τα έσοδα από τα τέλη ανήλθαν σε 6,3 δισ. δολάρια από 20.694 πλοία που διέσχισαν τη διώρυγα το 2021. Επίσης όπως σημείωσε παρά την αύξηση των τελών από τον ερχόμενο Φεβρουάριο, η κίνηση αναμένεται να είναι υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι κι αυτό γιατί θα προχωρούν τα έργα για την επέκταση της πιο σημαντικής θαλάσσιας οδού στον κόσμο. Τα έργα για τη διεύρυνση και την εμβάθυνση της διώρυγας του Σουέζ βρίσκονται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθούν έως τον Ιούλιο του 2023, κάτι που θα επιτρέψει έως και 28% περισσότερα πλοία να διασχίζουν τη διώρυγα, σύμφωνα με τον Rabie, εδώ.

Ο γάλλος υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Bruno Le Maire, χαρακτήρισε χθες Κυριακή «παρωχημένους» τους κανόνες για το δημόσιο χρέος των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) «δεν είναι παρωχημένο στο σύνολό του, όμως ο κανόνας για το δημόσιο χρέος είναι», έκρινε κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε, μερικές εβδομάδες αφού η Γαλλία άρχισε την 1η Ιανουαρίου να ασκεί την εναλλασσόμενη προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Δυνάμει του κανόνα αυτού, το δημόσιο χρέος των κρατών-μελών δεν πρέπει να ξεπερνά το 60% του ΑΕΠ τους και το έλλειμμά τους δεν μπορεί να υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ τους. Για την μεταρρύθμιση του ΣΣΑ «υπάρχουν διάφορες προτάσεις πάνω στο τραπέζι, ιδίως να έχουμε διαφορετικά χρονοδιαγράμματα και διαφορετικούς στόχους για κάθε χώρα», σημείωσε ο υπουργός, εδώ.

Η ισχυρότερη από το αναμενόμενο οικονομική ανάκαμψη της Γαλλίας πέρυσι σημαίνει ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού για το 2021 παρουσιάζει καλύτερη εικόνα σε σχέση με τις εκτιμήσεις, όπως δήλωσε το Παρίσι διά στόματος του υπουργού Προϋπολογισμού σε συνέντευξή που δημοσιεύθηκε εχθές την Κυριακή. Η κυβέρνηση είχε καταρτίσει τον προϋπολογισμό για το 2021 αναμένοντας ανάπτυξη της τάξεως του 6,25%, ωστόσο τα πιο πρόσφατα στοιχεία υποδεικνύουν ότι ο ρυθμός πιθανόν να διαμορφωθεί στο 6,7%. Πλέον με τα νέα δεδομένα το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 7% επί του ΑΕΠ, από 8,2% των προηγούμενων εκτιμήσεων και σε απόλυτους αριθμούς να συρρικνωθεί κατά κατά 34,5 δισ. ευρώ στα 171 δισ. ευρώ, εδώ.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ξεπέρασαν αυτές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων για πρώτη φορά τον περασμένο Δεκέμβριο, σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις, καθώς οι οδηγοί συνέχισαν να επιλέγουν επιδοτούμενα οχήματα χωρίς εκπομπές ρύπων έναντι εκείνων που κινούνται με ένα καύσιμο που αμαυρώθηκε από το σκάνδαλο εκπομπών της Volkswagen το 2015. Περισσότερα από το ένα πέμπτο των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν σε 18 ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, κινούνται αποκλειστικά με μπαταρίες, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για τους Financial Times από τον ανεξάρτητο αναλυτή Matthias Schmidt, ενώ τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών diesel, αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από 19% των πωλήσεων. Συνολικά 176.000 ηλεκτρικά οχήματα πουλήθηκαν στη Δυτική Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, ρεκόρ όλων των εποχών. Συγκριτικά, οι πωλήσεις οχημάτων με ντίζελ ήταν 160.000, εδώ.

Περισσότερο χρόνο από όσο αρχικά προβλεπόταν θα χρειαστεί η παγκόσμια αγορά εργασίας προκειμένου να επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα. Η ανεργία θα παραμείνει τουλάχιστον μέχρι το 2023 πάνω από τα αντίστοιχα του 2021, εξαιτίας της αβεβαιότητας που συνδέεται με την εξέλιξη και τη διάρκεια της πανδημίας, αναφέρεται στην έκθεση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) για την παγκόσμια απασχόληση και τις κοινωνικές προοπτικές για το 2022. Η οργάνωση-βραχίονας του ΟΗΕ εκτιμά ότι το 2022 οι θέσεις εργασίας θα είναι λιγότερες από τις αντίστοιχες πριν από την πανδημία κατά 52 εκατομμύρια, αριθμός διπλάσιος σε σύγκριση με την προηγούμενη εκτίμηση του Ιουνίου του 2021. Διαταραχές θα εξακολουθήσουν να παρατηρούνται και το 2023, οπότε οι θέσεις εργασίες θα εξακολουθούν να είναι λιγότερες κατά περίπου περίπου 27 εκατομμύρια, αναφέρει η (ILO), προειδοποιώντας για μια «αργή και αβέβαιη» ανάκαμψη, εδώ.

Περαιτέρω αύξηση του πληθωρισμού στην Τουρκία τους επόμενους μήνες, με σταδιακή αποκλιμάκωση στην πορεία του έτους κοντά στο 27% διακρίνουν οι αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters. Ο πληθωρισμός της Τουρκίας εκτινάχθηκε στο 36% τον Δεκέμβριο μετά από αλλεπάλληλες μειώσεις των επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα, οδηγώντας τη λίρα σε απώλειες της τάξης του 44% έναντι του δολαρίου στη διάρκεια του 2021. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο πληθωρισμός φαίνεται να μειώνεται γύρω στο 26,8% μέχρι το τέλος του 2022 (με το εύρος των εκτιμήσεων να κυμαίνεται σε μεγάλο εύρος, από 17% μέχρι 46%) και στο 15,4% το 2023, σε αντίθεση με τις κυβερνητικές προσδοκίες ότι ο πληθωρισμός θα υποχωρήσει σε μονοψήφιο αριθμό έως τα μέσα του 2023. Παρά την κυβερνητική πολιτική διατήρησης των χαμηλών επιτοκίων για να τονώσει τις εξαγωγές, ορισμένοι οικονομολόγοι δήλωσαν ότι αναμένουν στροφή της κεντρικής τράπεζας προς αύξηση των επιτοκίων, εδώ.

Τα κρούσματα του κορωνοϊού εξαπλώνονται στην κινέζικη πόλη Tianjin, γεγονός που οδηγεί σε ευρύτερα lockdown, ενώ άλλες κινεζικές πόλεις-λιμάνια, όπως Dalian και η Σαγκάη, ανέφεραν επίσης κρούσματα, πυροδοτώντας φόβους για μεγαλύτερο χάος στην αλυσίδα εφοδιασμού. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota και Volkswagen ανέστειλαν την παραγωγή στα δικά τους εργοστάσια στην Tianjin καθώς η κατάσταση επιδεινώθηκε. Η Airbus, ένας άλλος μεγάλος κατασκευαστής στην πόλη, δεν έχει ακόμη κάνει το ίδιο. Ενώ το λιμάνι Tianjin συνεχίζει να λειτουργεί, η παραλαβή εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγής έχει ανασταλεί, οι ώρες πύλης έχουν μειωθεί και έχει τεθεί περιορισμός στις παραδόσεις φορτηγών. Η αυστηρή πολιτική του Πεκίνου για μηδενική ανοχή στον κορωνοϊό έχει περιορίσει τα τοπικά κρούσματα με μαζικά τεστ, έκτακτα lockdown και εκτεταμένες καραντίνες. Ωστόσο, νέες παραλλαγές όπως η όμικρον έχουν οδηγήσει τα κρούσματα να εντείνονται από το φθινόπωρο, εδώ.

Δείτε πίνακα με το καθημερινό κλείσιμο διεθνών δεικτών, σε περιβάλλον excel εδώ.

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text