Αρχική | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ | Διαβάσαμε | Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 24/1/2022

Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 24/1/2022

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 24/1/2022

Διαβάστε τις κυριότερες ειδήσεις της ημέρας στις διεθνείς αγορές

O επίμονα υψηλός πληθωρισμός θα μπορούσε να οδηγήσει την κεντρική Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ σε ακόμα πιο επιθετική νομισματική πολιτική από ό,τι αναμένουν οι οικονομολόγοι ιδίως όσον αφορά τον ρυθμό αύξησης των επιτοκίων εντός του 2022, εκτιμά αναλυτής της Goldman Sachs. Με την αγορά να αναμένει ήδη τέσσερις αυξήσεις εντός του έτους κατά 25 μονάδες βάσης εκάστη, ο οικονομολόγος της Goldman Sachs David Mericle δήλωσε ότι η Fed θα μπορούσε να υιοθετήσει ταχύτερο ρυθμό αύξησης των επιτοκίων. "Η βασική μας πρόβλεψη κάνει λόγο για τέσσερις αυξήσεις τον Μάρτιο, τον Ιούνιο, τον Σεπτέμβριο και τον Δεκέμβριο", ανέφερε σε σημείωμά του ο Mericle το Σάββατο. "Αλλά βλέπουμε το ενδεχόμενο η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Ανοικτής Αγοράς να θελήσει να λαμβάνει μέτρα σύσφιξης σε κάθε συνεδρίαση έως ότου αλλάξει η εικόνα του πληθωρισμού". "Αυτό αυξάνει την πιθανότητα να γίνουν πάνω από τέσσερις αυξήσεις επιτοκίων φέτος", πρόσθεσε, εδώ.

Τους τελευταίους 7 μήνες οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στις χονδρεμπορικές αγορές  των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), αυξάνονται συνεχώς με αποτέλεσμα να προκαλούν πληθωριστικές πιέσεις στο σύνολο των εθνικών οικονομιών της ΕΕ.Αν και η αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στις χονδρεμπορικές αγορές είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται παγκόσμια, η αύξηση των τιμών στην ΕΕ είναι δραματικά υψηλότερη από τις αυξήσεις που παρατηρούνται σε άλλες περιοχές της υφηλίου. Πιο συγκεκριμένα, το τελευταίο τετράμηνο του 2021 οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στις χονδρεμπορικές αγορές αυξήθηκαν στην ΕΕ  κατά 400%, στην Αυστραλία κατά 170%,  στις ΗΠΑ κατά 75%, στην Ινδία κατά 70%, στην Ιαπωνία κατά 80%, όλες συγκριτικά με τις  τιμές που επικρατούσαν, στις ίδιες χώρες, τις αντίστοιχες περιόδους των ετών 2016 έως 2020 (στοιχεία IEA, Ιανουάριος 2022), εδώ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να διαπιστώσει εάν και κατά πόσο οι εμπορικοί εταίροι της, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις προμήθειες φυσικού αερίου προς την Ευρώπη εν μέσω περιορισμένων αποστολών από τη Ρωσία και αυξανόμενων γεωπολιτικών κινδύνων λόγω της Ουκρανικής κρίσης. Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει ισχυρή υποδομή φυσικού αερίου και σαφείς διαδικασίες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως αναφέρει το Bloomberg, πρέπει να παραμείνει «εξαιρετικά σε εγρήγορση» και να βελτιώσει την ετοιμότητά της απέναντι σε πιθανούς κινδύνους, δήλωσε η Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson μετά τη σύνοδο των υπουργών Ενέργειας το Σάββατο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναλύει διαφορετικά σενάρια για να βεβαιωθεί ότι τα εθνικά σχέδια είναι κατάλληλα σε μια περίοδο ασυνήθιστα χαμηλών επιπέδων αποθήκευσης αερίου και αυξημένης γεωπολιτικής έντασης, εδώ.

Με κάποια καθυστέρηση σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα που η ίδια είχε θέσει αλλά και σε σχέση με άλλες μεγάλες κεντρικές τράπεζες, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ άνοιξε δημόσια διαβούλευση γύρω από την ιδέα ενός ψηφιακού δολαρίου και των θετικών ή αρνητικών επιπτώσεών του στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Έδωσε στη δημοσιότητα σχετικό έγγραφο εργασίας 40 σελίδων και καλεί τις ενδιαφερόμενες πλευρές να καταθέσουν τις απόψεις τους εντός των επόμενων 120 ημερών. Στο εν λόγω έγγραφο εργασίας, που αναμενόταν να δοθεί στη δημοσιότητα το περασμένο καλοκαίρι, εκτίθενται οι πρώτες εκτιμήσεις της για τα υπέρ και τα κατά του εγχειρήματος, χωρίς να έχει καταλήξει είτε σε οριστικά συμπεράσματα είτε σε αποφάσεις για την υλοποίηση τέτοιου σχεδίου ή για τα επιμέρους χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει, εδώ.

Οι εταιρίες Renault, Nissan Motor και Mitsubishi Motors σχεδιάζουν να τριπλασιάσουν τις επενδύσεις τους για την από κοινού παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με πηγές. Καθώς οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν πιέσεις από νέους ανταγωνιστές και προβλέπουν τη ζήτηση να μετατοπίζεται προς την ηλεκτροκίνηση, η γαλλο-ιαπωνική συμμαχία επιδιώκει να εμβαθύνει τη συνεργασία. Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να ανακοινώσουν την Πέμπτη επενδυτικό σχέδιο ύψους άνω των 20 δισ. ευρώ (23 δισ. δολαρίων) την επόμενη πενταετία, για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, αναφέρουν οι πηγές. Η νέα επένδυση έρχεται να προστεθεί στα 10 δισ.ευρώ που έχουν ήδη πραγματοποιήσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην ηλεκτροκινηση. Μέχρι το 2030, η συμμαχία αναμένεται να έχει δημιουργήσει περισσότερες από 30 νέες μπαταρίες που θα υποστηρίζονται από πέντε κοινές πλατφόρμες, εδώ.

Η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός θα συνεχίσουν τόσο το τρέχον έτος όσο και το 2023, όπως εκτιμά η Société Générale, προβλέποντας υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και ρεύμα για αρκετό διάστημα ακόμη. Πιο αναλυτικά, όπως σημειώνει σε νέα της έκθεση, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη πιθανότατα κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο στο 5%, αλλά θα παραμείνει πάνω από το 4% σε ετήσια βάση το τρέχον έτος, καθώς οι υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας μετακυλίονται στους καταναλωτές. Ωστόσο, οι κίνδυνοι αυξάνονται για τη συνέχεια, τόσο σε ότι αφορά τον πληθωρισμό όσο και τις τιμές της ενέργειας, δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με τις προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Όπως εκτιμά η Société Générale, οι τιμές του ρεύματος θα συνεχίσουν να αυξάνονται το α’ τρίμηνο του 2022 και μόνο μετά το χειμώνα οι τιμές χονδρικής θα μειωθούν οριακά, σύμφωνα με την καμπύλη των προθεσμιακών συμβολαίων, αλλά σε επίπεδα πολύ πάνω από αυτά του α’ εξαμήνου του 2021, και στη συνέχεια οι τιμές θα εκτοξευθούν εκ νέου καθώς μπαίνουμε στα τέλη του 2022, εδώ.

Οι παραγγελίες νεότευκτων containerships που μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) εξακολουθούν να αυξάνονται. Πρόσφατες πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση ναυπήγησης πλοίων dual fuel (διπλού καυσίμου), όπως αποκαλούνται, αφορούν τις ναυτιλιακές εταιρίες MSC και ZIM. Αναλυτικότερα τα ναυπηγεία Dalian Shipbuilding Industry Co ανακοίνωσαν ότι δέχτηκαν μια παραγγελία για την κατασκευή έξι πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διπλού καυσίμου, μεταφορικής ικανότητας  16.000 teu το ένα. Επίσης η Ισραηλινή ΖΙΜ ανακοίνωσε ότι συμφώνησε να ναυλώσει για οκτώ χρόνια τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο Hyundai Samho Heavy Industries. Τα πλοία θα παραδοθούν κατά το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του 2024 και είναι διπλού καυσίμου, μπορούν δηλαδή να χρησιμοποιούν εκτός από συμβατικά καύσιμα και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), έχουν μεταφορική ικανότητα 7.000 TEU, το ένα και είναι συνολικής αξίας περίπου 400 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, εδώ.

Τα τρία τελευταία μεγάλα ράλι των ευρωπαϊκών τραπεζών απέτυχαν λόγω της πτώσης των ονομαστικών και πραγματικών αποδόσεων, των υπερβολικών αποτιμήσεων, της επιπεδοποίησης στις καμπύλες αποδόσεων και της μειωμένης κερδοφορίας. Αλλά αυτή τη φορά τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, όπως τονίζει η Citi. Οι αυξήσεις επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) στη συνέχεια θα διατηρήσουν τις αποδόσεις των ομολόγων σε ανοδική τροχιά, οι αποτιμήσεις είναι φθηνές και η βελτίωση στην απόδοση ιδίων κεφαλαίων RoTE θα είναι βιώσιμη. Η πιο απότομη καμπύλη αποδόσεων στην Ευρώπη θα είναι υποστηρικτική. Για όλους αυτούς τους λόγους, η αμερικανική τράπεζα διατηρεί μεγάλη θέση (overweight) στις μετοχές και στους κλάδους "αξίας" γενικότερα. Οι οικονομολόγοι της Citi αναμένουν πλέον ότι η ΕΚΤ θα αυξήσει δύο φορές τον χρόνο τα επιτόκια, το διάστημα 2023-2025. Η Fed αναμένεται να αυξήσει τέσσερις φορές φέτος και τρεις φορές το επόμενο έτος. Ιστορικά, η πιο "σφιχτή" νομισματική πολιτική και από τις δύο βοήθησε τις τράπεζες να υπεραποδώσουν, όπως επισημαίνει, εδώ.

Νέο πακέτο οικονομικής βοήθειας προς την Ουκρανία, μέσω έκτακτης ανάγκης και επιχορηγήσεων, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ανακοίνωσε σήμερα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen. «Σήμερα, ανακοινώνω ένα νέο πακέτο οικονομικής βοήθειας προς τη χώρα που αποτελείται τόσο από δάνεια έκτακτης ανάγκης όσο και από επιχορηγήσεις. Πρώτον, η Επιτροπή προτείνει ένα νέο πακέτο έκτακτης μακροοικονομικής χρηματοδοτικής βοήθειας  ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό το πακέτο θα βοηθήσει την Ουκρανία τώρα να αντιμετωπίσει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες λόγω της σύγκρουσης. Βασιζόμαστε στο Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εγκρίνουν αυτήν την έκτακτη χρηματοδότηση το συντομότερο δυνατό. Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στην ταχεία εκταμίευση μιας πρώτης δόσης 600 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, σύντομα θα αρχίσουμε να εργαζόμαστε για ένα δεύτερο, πιο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα στήριξης για την προσπάθεια εκσυγχρονισμού της χώρας. Δεύτερον, η Επιτροπή θα διπλασιάσει σχεδόν τη διμερή της βοήθεια προς την Ουκρανία σε επιχορηγήσεις φέτος: Θα διατεθούν άλλα 120 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή η υποστήριξη θα ενισχύσει τις προσπάθειες οικοδόμησης κράτους και ανθεκτικότητας της Ουκρανίας», δήλωσε σε ανακοίνωσή της, εδώ.

Δείτε πίνακα με το καθημερινό κλείσιμο διεθνών δεικτών, σε περιβάλλον excel εδώ.

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text