Αρχική | ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ | Διαβάσαμε | Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 26/1/2022

Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 26/1/2022

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Διαβάσαμε - Δελτίο βασικών διεθνών ειδήσεων 26/1/2022

Διαβάστε τις κυριότερες ειδήσεις της ημέρας στις διεθνείς αγορές

Ο πληθωρισμός, η αξία των καυσίμων και οι τιμές των ενοικίων αποτελούν τις μεγαλύτερες οικονομικές ανησυχίες των Γερμανών, σύμφωνα με έρευνα του οικονομικού ιστότοπου Aboalarm σε συνεργασία με την Frankfurter Allgemeine Zeitung. Όπως αναδεικνύεται στην έρευνα, το 25,4% εκφράζει ανησυχία για το πληθωρισμό και την άνοδο των τιμών αγαθών και υπηρεσιών, ενώ το 24,5% προτάσσει τις τιμές στα καύσιμα και το 14,3% το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας. Ακολουθεί η ανησυχία για τις τιμές των ενοικίων, η οποία εκφράζεται από το 7% και τις τραπεζικές επιβαρύνσεις με 5,3%. Μέχρι πρόσφατα, οι τιμές των ενοικίων αποτελούσαν τη βασικότερη ανησυχία των πολιτών, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, τα αγαθά και οι υπηρεσίες κόστισαν στους Γερμανούς το 2021 κατά 3,1% περισσότερο από ό,τι το 2020 - αυτός ήταν και ο υψηλότερος πληθωρισμός για τη χώρα τα τελευταία 30 χρόνια, εδώ.

Το επίπεδο των 50 δισ. δολαρίων ξεπέρασαν για πρώτη φορά οι πωλήσεις της Microsoft Corp. το τελευταίο τρίμηνο του 2021 και διαμορφώθηκαν με ευκολία πάνω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, όπως μεταδίδουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία.  Ειδικότερα, ο τεχνολογικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι τα κέρδη στο δεύτερο τρίμηνο χρήσης ανήλθαν σε 18,77 δισ. ή 2,48 δολάρια ανά μετοχή από 15,46 δισ. ή 2,03 δολάρια ανά μετοχή ένα χρόνο νωρίτερα. Τα έσοδα σκαρφάλωσαν στα 51,73 δισ. για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου, από 43,08 δισ. ένα χρόνο νωρίτερα.  Οι μέσες εκτιμήσεις των αναλυτών σε δημοσκόπηση της FactSet τοποθετούσαν τα κέρδη της εταιρίας στα 2,32 δολάρια ανά μετοχή με πωλήσεις 50,71 δισ. δολάρια. Τα αποτελέσματα τριμήνου της Microsoft έρχονται λίγες μόνο ημέρες μετά την ανακοίνωση της μεγαλύτερης εξαγοράς στην ιστορία της εταιρίας, με την προσφορά 69 δισ. δολ. για την απόκτηση της εταιρείας ηλεκτρονικών παιχνιδιών Activision Blizzard Inc, εδώ.

Με τις αγορές να εστιάζουν στο πότε θα ξεκινήσει η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) να μειώνει το μέγεθος του ισολογισμού της, οι αναλυτές πιστεύουν ότι η εποχή της «ποσοτικής σύσφιξης» έχει ήδη αρχίσει. Η προοπτική αύξησης των επιτοκίων από τον Μάρτιο και ποσοτικής σύσφιξης μετά από πλευράς Fed – συρρίκνωσης δηλαδή του ισολογισμού της από τα $8,8 τρισ.– προκάλεσε διόρθωση στις αγορές. Άλλες κεντρικές τράπεζες όπως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πιθανότατα θα συνεχίσουν να προσθέτουν ρευστότητα φέτος, πολιτική που θα αντισταθμίσει μέρος της σύσφιξης.  Το συμπέρασμα είναι ότι καθώς ο ρυθμός επέκτασης της συνολικής ρευστότητας που παρέχουν οι κεντρικές τράπεζες άρχισε να επιβραδύνεται από τα μέσα του 2021, η συρρίκνωση των ισολογισμών τους δεν αναμένεται πριν το τέλος του 2022 ή το 2023, εδώ.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο "κάλεσε" το  Ελ Σαλβαδόρ να ακυρώσει την προηγούμενη απόφαση του να υιοθετήσει το bitcoin ως νόμιμο νόμισμα, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι θα πρέπει να υπάρχουν αυστηροί κανονισμοί στο ηλεκτρονικό πορτοφόλι (e-wallet) της χώρας. Κάποια μέλη του Διοικητικό Συμβούλιο του ταμείου εξέφρασαν επίσης ανησυχίες για τους κινδύνους που συνδέονται με την αναμενόμενη έκδοση ομολόγων που θα συνδέονται με Bitcoin από την κυβέρνηση του Ελ Σαλβαδόρ. Το Ελ Σαλβαδόρ έγινε τον Ιούνιο του 2021 η πρώτη χώρα που υιοθέτησε το bitcoin ως νόμιμο νόμισμα. Η κυβέρνηση της χώρας είχε χαρακτηρίσει τότε το bitcoin "τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο τρόπο μεταφοράς" δισεκατομμυρίων δολαρίων σε εμβάσματα και έναν τρόπο για να αποφεύγει να χάνονται εκατομμύρια σε ενδιάμεσους τρίτους. Τα εμβάσματα από Σαλβαδοριανούς που εργάζονται στο εξωτερικό αναλογούν σε ένα μεγάλο τμήμα της οικονομίας, ανάλογο σχεδόν με το 22% του ΑΕΠ. Το 2020, τα εμβάσματα προς την χώρα ανήλθαν σε 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, εδώ.

Αυξημένους λογαριασμούς φυσικού αερίου θα πληρώνουν και φέτος οι καταναλωτές.  Αυτό προβλέπει η έκθεση World Economic Outlook του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), ενώ στην Ευρώπη οι ισορροπίες στον τομέα της ενέργειας εξαρτώνται άμεσα από την εξέλιξη της κρίσης στην Ουκρανία. Ειδικότερα, στην έκθεσή του το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι το ράλι των τιμών των καυσίμων θα συνεχιστεί το 2022 και οι τιμές θα αρχίσουν να υποχωρούν το 2023, γεγονός που θα βοηθήσει στη συγκράτηση του πληθωρισμού. Τα futures δείχνουν ότι οι τιμές του πετρελαίου θα αυξηθούν περίπου 12%, ενώ το φυσικό αέριο θα σημειώσει άνοδο 58% μέσα στο τρέχον έτος. Σημειώνεται ότι αυτή η πρόβλεψη αφορά ένα «καλάθι» διεθνών τιμών και όχι μόνο τις τιμές στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι αυξήσεις θα είναι σημαντικά μικρότερες από εκείνες του 2021 και οι τιμές αναμένεται να υποχωρήσουν το 2023, καθώς το ΔΝΤ εκτιμά ότι τότε θα επανέλθει η ισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση, εδώ.

Με αφορμή το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος στέγασης στην Ευρωζώνη, το οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται στην επίσημη μέτρηση του πληθωρισμού όταν πρόκειται για ιδιόκτητες κατοικίες, το Βερολίνο ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να επισπεύσει την αύξηση των επιτοκίων. Αξιωματούχοι της Bundesbank και Γερμανοί οικονομολόγοι, μέλη της Επιτροπής των Σοφών και γνωστοί καθηγητές, καλούν την Christine Lagarde να κάνει την πρώτη κίνηση μέσα στο β’ εξάμηνο του 2022. Η κ. Lagarde όμως τονίζει ότι οι παράγοντες που συντηρούν την άνοδο του πληθωρισμού θα εξασθενήσουν μέσα στο 2022 και επομένως δεν χρειάζεται βιασύνη στις αποφάσεις της ΕΚΤ. Παρόλα αυτά,  η Deutsche Bank προβλέπει ότι τελικά η ΕΚΤ θα προχωρήσει στην πρώτη αύξηση προς τα τέλη του 2022 αντί για τα τέλη του 2023, εδώ.

Στη Wall Street, ο κορυφαίος δείκτης S&P 500 έχει χάσει περισσότερο από 7% από την αρχή του χρόνου και ο Nasdaq πάνω από 10% το ίδιο διάστημα.  Η αβεβαιότητα έχει περάσει και στην ευρωπαϊκή ακτή του Ατλαντικού: Ο Eurostoxx 600 έχει απολέσει σχεδόν το 5%, όπως και ο γερμανικός δείκτης Dax. Οι αναλυτές συμφωνούν ότι η συνεδρίαση της Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed)  έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τις εξελίξεις αυτές, προετοιμάζοντας τις αγορές για αυξήσεις των επιτοκίων στα τέλη Μαρτίου. Η συζήτηση για τη διαμόρφωση της νομισματικής πολιτικής θα περιστραφεί γύρω από ένα ερώτημα: Πόσο πρέπει να αυξηθεί η τιμή του χρήματος για να περιοριστεί ο πληθωρισμός. Με τον πληθωρισμό να έχει σκαρφαλώσει στο 7% στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι επενδυτές το μόνο που προβληματίζονται είναι αν ο πρόεδρος της Fed, Jerome Powell, θα ανακοινώσει το απόγευμα (ώρα Ελλάδος) αύξηση του επιτοκίου αναφοράς κατά ένα τέταρτο της ποσοστιαίας μονάδας ή ακόμη και κατά μισή μονάδα, εδώ.

Η κίνηση της Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) να αυξήσει τα επιτόκια και να συσφίξει επιθετικά τη νομισματική της πολιτική θα επιβραδύνει την οικονομική ανάκαμψη στην Ασία, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και το επίπεδο των αποθεματικών είναι πολύ υψηλότερα στις χώρες της Ασίας αυτή τη φορά σε σύγκριση με το 2013 κατά τη διάρκεια του λεγόμενου «taper tantrum» (του νευρικού ξεσπάσματος της αγοράς στις διαρροές ότι η Fed ενδεχομένως να φρέναρε το τύπωμα χρήματος), δήλωσε ο Changyong Rhee, διευθυντής του τμήματος Ασίας και Ειρηνικού στο ΔΝΤ, εν αναμονή των αποφάσεων της Fed σήμερα. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι το υψηλότερο βάρος του χρέους αποτελεί πρόβλημα για την περιοχή. «Συνολικά, το χρέος έχει αυξηθεί αρκετά σημαντικά μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση. Γύρω στο 2007, η Ασία αντιπροσώπευε περίπου το 27% του παγκόσμιου χρέους. Το 2021, η Ασία αντιπροσώπευε σχεδόν το 40% του παγκόσμιου χρέους» εξήγησε, μιλώντας στο CNBC, εδώ.

Μεγάλος αριθμός επενδυτών ανησυχεί ότι τα υψηλότερα επιτόκια της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, θα βυθίσουν τις μετοχές. Υπάρχουν ωστόσο εξίσου πολλοί λόγοι να πιστεύει κανείς το ακριβώς αντίθετο. Η ατελείωτα επαναλαμβανόμενη ιδέα ότι τα επιτόκια και οι τιμές των μετοχών είναι μεγέθη αντιστρόφως ανάλογα βασίζεται περισσότερο στη θεωρία παρά στα πραγματικά δεδομένα. Μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της σχέσης επιτοκίων και αποτιμήσεων των μετοχών δεν δείχνει με αξιόπιστο τρόπο ότι βρίσκονται σε αντιστρόφως ανάλογη πορεία. Η συσχέτιση μεταξύ της απόδοσης του 10ετούς κρατικού ομολόγου των ΗΠΑ και του κυκλικά προσαρμοσμένου δείκτη τιμής-κερδών στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ είναι μόνον ελαφρώς αρνητική (-0,21) τα τελευταία 140 χρόνια, πράγμα που σημαίνει μια πολύ ασθενή αρνητική συσχέτιση, εάν δεχθούμε καν ότι αυτή υπάρχει, εδώ.

Το κλίμα μεταξύ των Γερμανών εξαγωγέων βελτιώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο, με σχεδόν όλους τους κλάδους να καταγράφουν ανάπτυξη, σύμφωνα με το οικονομικό ινστιτούτο Ifo. Το βαρόμετρο του Ifo για τις προσδοκίες των εξαγωγών, αυξήθηκε στις 17,4 μονάδες τον Ιανουάριο από τις 12,9 μονάδες τον Δεκέμβριο, και διαμορφώθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Σεπτέμβριο. "Η γερμανική μεταποίηση αρχίζει το έτος με αισιόδοξη διάθεση”, τόνισε ο πρόεδρος του Ifo, Clemens Fuest, εδώ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ενημέρωσε την Τετάρτη ότι η ζήτηση για επαγγελματικά οχήματα μειώθηκε τον Δεκέμβριο σε μηνιαία βάση κατά 8,4%, αντιπροσωπεύοντας 155.963 μονάδες λιγότερες - ήταν ο έκτος διαδοχικός μήνας πτώσης. Σύμφωνα με την έκθεση, το 2021 η ζήτηση αυξήθηκε κατά 9,6% φτάνοντας συνολικά τις 1.880.682 μονάδες. Ωστόσο, ο αριθμός των οχημάτων είναι κάτω από τα 2,1 εκατ. μονάδες του 2019, τη χρονιά πριν από την πανδημία. Οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών μειώθηκαν απότομα κατά 12,8% τον Δεκέμβριο, έναντι του ισχυρού άλματος κατά 23,5% στη ζήτηση για καινούρια βαρέα επαγγελματικά οχήματα, εδώ.

Η επενδυτική εταιρία Ness, Risan & Partners (NRP) δημιούργησε ένα νέο ναυτιλιακό ταμείο. Το Premium Maritime Credit Fund που δημιουργήθηκε από την NRP Maritime Asset Management μόλις ολοκλήρωσε τις διαδικασίες του, με την υποστήριξη σημαντικών ευρωπαϊκών θεσμικών επενδυτών και οικογενειακών γραφείων. Το αμοιβαίο κεφάλαιο θα επιδιώξει τώρα ενεργά τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου ναυτιλιακών δανείων πρώτης δέσμευσης με ιδιαίτερη έμφαση στο δανεισμό σε ευρωπαϊκές μικρές έως μεσαίες ναυτιλιακές εταιρίες. Πάνω από 110 εκατομμύρια δολάρια από τα 200 εκατομμύρια δολάρια του ταμείου συγκεντρώθηκαν με επιτυχία στο πρώτο κλείσιμο. Το NRP στοχεύει στο επόμενο κλείσιμο πριν από το τέλος του έτους. Η στρατηγική του αμοιβαίου κεφαλαίου είναι να παρέχει χρέη πρώτης δέσμευσης κυρίως σε πλοιοκτήτριες εταιρίες με ευρωπαϊκή παρουσία και ελάχιστες ευκαιρίες για άντληση παραδοσιακού τραπεζικού χρέους, εδώ.

Για μεγάλο οικονομικό κίνδυνο που μπορεί να απειλήσει την οικονομία της Ευρώπης από την ένταση στα σύνορα της Ουκρανίας και της Ρωσίας έκανε λόγο ο Gediminas Simkus, κεντρικός τραπεζίτης της Λιθουανίας και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Σε συνέντευξη του, ο Λιθουανός αξιωματούχος τόνισε πως η κατάσταση με την ένταση μεταξύ των χωρών της Δύσης και της Ρωσίας στα ουκρανικά σύνορα «προσθέτει αβεβαιότητα. Εάν αυτή η αβεβαιότητα κλιμακωθεί, θα έχει επιπτώσεις στην οικονομία, τόσο της Λιθουανίας όσο και της Ευρωζώνης. Πρέπει να βρούμε τρόπο ως Ευρώπη να αποκλιμακώσουμε την ένταση, καθώς νέα κλιμάκωση θα σήμαινε τεράστιες απώλειες, όχι μόνο σε όρους οικονομικούς αλλά και σε επίπεδο απώλειας ζωών», εδώ.

Σε αναθεώρηση για την πορεία ανάπτυξης του γερμανικού ΑΕΠ το 2022 προχώρησε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της χώρας, σύμφωνα με έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Ειδικότερα, για το τρέχον έτος το Βερολίνο αναμένει πως το ΑΕΠ θα αναπτυχθεί με ρυθμό 3,6% έναντι πρόβλεψης για ανάπτυξη 4,1% που είχε γίνει τον Οκτώβριο του 2021. Ακόμα, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης εκτιμά πως ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 3,3% για το 2022 έναντι 3,1% στο σύνολο του 2021. Τους επόμενους μήνες η κυβέρνηση περιμένει η οικονομική ανάκαμψη να ενισχυθεί και πάλι καθώς αναμένεται υποχώρηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού την άνοιξη, κάτι που θα επιτρέψει στις αρχές να προχωρήσουν στην άρση των περισσότερων μέτρων, προστίθεται στην έκθεση, εδώ.

Νέα ρεκόρ καταγράφουν οι  ναύλοι για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εν μέσω ξέφρενης ζήτησης για επιπλέον μεταφορική ικανότητα. Όλα τα μεγέθη πλοίων βλέπουν τους ναύλους  να κινούνται σε υψηλά επίπεδα αναφέρει η Alphaliner. Τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 3.500 teu ναυλώνονται τώρα στα 60.000 δολάρια την ημέρα για 36 μήνες απασχόλησης από 45.000 δολάρια την ημέρα λίγες εβδομάδες πίσω. Η ίδια τάση παρατηρείται για ελαφρώς μικρότερα μεγέθη. Πλοία μεταφορικής ικανότητας 2.700 teu, για παρόμοιες χρονικές  περιόδους ναυλώνονται στα 50.000 δολάρια την ημέρα από 42.000 δολάρια στην αρχή του έτους. Στο μεταξύ, ο δείκτης Alphaliner Charter Rate έφτασε σε νέο ιστορικό υψηλό, στις 476 μονάδες. Στο μέτωπο του φορτίου,  ο Shanghai Containerized Freight Index (SCFI)  παραμένει σε ιστορικά υψηλά, πάνω από τις 5.000 μονάδες, παρά την κάμψη των δύο τελευταίων εβδομάδων, εδώ.

Δείτε πίνακα με το καθημερινό κλείσιμο διεθνών δεικτών, σε περιβάλλον excel εδώ.

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text