Αρχική | Οικονομία | Διεθνής Οικονομία | Σε σημείο καμπής βρίσκεται η εφοδιαστική αλυσίδα – «Ακρίβεια μέχρι και το 2023»

Σε σημείο καμπής βρίσκεται η εφοδιαστική αλυσίδα – «Ακρίβεια μέχρι και το 2023»

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font

Σε σημείο καμπής βρίσκεται η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με τα νέα «βαρόμετρα» των μεταλλάξεων του κορωνοϊού, οι τράπεζες της Wall Street και η Fed παραθέτουν οικονομικά μοντέλα με τα οποία ελπίζουν πως θα καταφέρουν να εντοπίσουν τα πρώτα σημάδια χαλάρωσης της τρέχουσας κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα πριν το Σεληνιακό Νέο Έτος το οποίο εορτάζει πληθώρα χωρών στην ανατολική Ασία, συμπεριλαμβανομένης και της Κίνας.

Από τις ΗΠΑ, μέχρι την Ευρώπη και την Κίνα, η παραγωγή και η μεταφορά αγαθών συνεχίζει να αντιμετωπίζει καθυστερήσεις λόγω της έλλειψης εργατικού δυναμικού και πρώτων υλών αλλά και της μετάλλαξης Όμικρον.

Ένας εκ των αγνώστων παραγόντων είναι και η πιθανή χαλάρωση της αυξημένης ζήτησης η οποία θα επιτρέψει στις οικονομίες να ανακάμψουν μέσω του περιορισμού της συμφόρησης στα λιμάνια. Oι νέοι και επικαιροποιημένοι δείκτες προσφοράς και ζήτησης των βιομηχανιών παντός είδους έχουν γίνει περιζήτητοι, λόγω των πληροφοριών που μπορούν να προσδώσουν στα οικονομικά μοντέλα των αναλυτών.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον επικεφαλής οικονομικό αναλυτή του Bloomberg, Tom Orlik, «η εφοδιαστική αλυσίδα έχει μετατραπεί σε επίκεντρο των πληθωριστικών αυξήσεων και των εμποδίων προς την ανάκαμψη των οικονομιών».

Ο πιο πρόσφατος δείκτης περιορισμού προσφοράς για τις αγορές των ΗΠΑ υποδεικνύει πως οι ελλείψεις έχουν υποχωρήσει τους τελευταίους έξι μήνες. Παρ’ όλα αυτά, οι πιέσεις εναντίον του δείκτη παραμένουν σε αυξημένο επίπεδο, λόγω της έλλειψης εργατικού δυναμικού και αποτελούν πρόβλημα για το εγγύς μέλλον.

Ο δείκτης κίνησης στα λιμάνια του Bloomberg υποδεικνύει συνεχιζόμενη συμφόρηση στις ΗΠΑ, με τα πλοία-κοντέινερ που περιμένουν να δέσουν στην Καλιφόρνια να έχουν -σχεδόν- διπλασιαστεί από τον περασμένο Ιούλιο στα 111. 

Η Kuehne+Nagel International AG λάνσαρε δείκτη μέτρησης της αποδιοργάνωσης ονόματι Seaexplorer την προηγούμενη εβδομάδα. Η ελβετική εταιρεία μεταφορών υποστηρίζει πως ο δείκτης θα μετρήσει την αποδοτικότητα των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ υποδεικνύει 9 «χοτ σποτ» συμφόρησης ανά τον πλανήτη, με το 80% των προβλημάτων να λαμβάνουν χώρα στα λιμάνια των ΗΠΑ.

Μία άλλη εταιρεία μεταφορών ονόματι Flexport Inc είχε -το 2021- λανσάρει το δικό της δείκτη Post-Covid Indicator για τον υπολογισμό της μετάβασης της ζήτησης των Αμερικανών πολιτών προς τις υπηρεσίες εν μέσω της πανδημίας. Οι πιο πρόσφατες ενδείξεις του δείκτη «υποδεικνύουν πως η ζήτηση για αγαθά θα παραμείνει αυξημένη και για το 2022».

Στο «παιχνίδι» μπαίνει και η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ, με τρεις οικονομικούς αναλυτές της Fed της Νέας Υόρκης να έχουν συστήσει δείκτη στρες προσφοράς ονόματι Global Supply Chain Pressure Index. Σύμφωνα με τα δεδομένα του νέου δείκτη «οι δυσκολίες αν και βρίσκονται ακόμα σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, μπορεί να αρχίσουν να επιδεικνύουν διόρθωση τους επόμενους μήνες».

Μία εβδομάδα μετά το δείκτη της Fed κυκλοφόρησε και αυτός της Morgan Stanley, με όνομα Morgan Stanley Supply Chain Index. Τα στοιχεία του συμπλέουν με αυτά της Fed, υποστηρίζοντας πως η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει φτάσει το ζενίθ της και θα αρχίσει να περιορίζεται, λόγω κυρίως της μείωσης της ζήτησης αγαθών.

Αν και μετριασμένης αισιοδοξίας, παράλληλα κινείται η έρευνα της Citigroup η οποία -την προηγούμενη εβδομάδα- υπογράμμισε πως «αν και η κρίση μπορεί να περιοριστεί τους επόμενους μήνες, η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα ενδέχεται να συνεχιστεί μέχρι και το 2023».

Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, το γερμανικό Kiel Institute for the World Economy ανανεώνει το δικό του δείκτη Trade Indicator ο οποίος εμπεριέχει στοιχεία των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ευρώπης. Οι πρόσφατες ενδείξεις της 20ης Ιανουαρίου υποδεικνύουν πως υπάρχει μείωση μεταφοράς αγαθών μέσω εμπορευματοκιβωτίων της τάξης του 15% υπό του  μέσου όρου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Μικτά ήταν και τα αποτελέσματα του δείκτη Οxford Economics Supply Chain Stress Tracker. Αν και αρχικά διαφαινόταν «φως στο τούνελ» για την αμερικανική οικονομία στις αρχές του έτους, η συμφόρηση στα λιμάνια, η αύξηση του πληθωρισμού και η έλλειψη εργατικού δυναμικού λόγω της μετάλλαξης Όμικρον επιδείνωσαν την κατάσταση.

 

Πηγή:newmoney.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text