Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν €300 εκατ. σε σχέση με το 2019

Τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν €300 εκατ. σε σχέση με το 2019

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν €300 εκατ. σε σχέση με το 2019

Να κερδίζουν σε σύγκριση με το 2019 - μία χρονιά προ πανδημίας - ενώ χάνουν πωλήσεις το 2022, έχουν καταφέρει τα σούπερ μάρκετ, κόντρα και στον αυξανόμενο πληθωρισμό, όπως ανέφερε στο πλαίσιο του 12ου Food Retail CEO Forum που διοργάνωσε το περιοδικό σελφ σέρβις, ο Bάιος Δημοράγκας, γενικός διευθυντής NielsenIQ για Ελλάδα και Βουλγαρία.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο κύριος Δημοράγκας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η φετινή χρονιά "δεν έχει ξεκινήσει άσχημα", με τον Ιανουάριο να καταγράφει μείωση πωλήσεων κατά -3,6% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021, ακολουθεί ποσοστό πτώσης πωλήσεων 1,8% τον Φεβρουάριο, ενώ ο Μάρτιος κατέγραψε ποσοστό ανάπτυξης 1,2% για τα σούπερ μάρκετ. Αιτιολογώντας την αναφορά του ότι το φετινό τρίμηνο παρουσιάζει παρά την πτώση, θετικά χαρακτηριστικά, στάθηκε στο γεγονός ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ – ανεξάρτητα από τον απρόβλεπτο πληθωρισμό και τον πόλεμο στην Ουκρανία – έρχονται ωστόσο να συγκριθούν με τους τρεις μήνες του 2021, που ήταν μήνες lockdown, γεγονός που προκαλούσε καταναλωτική ένταση και αγορές πανικού στα σούπερ μάρκετ.

Κατά 14% αυξημένες οι πωλήσεις από την προ Covid περίοδο και το 2019

Εξετάζοντας μάλιστα την συνολική εξέλιξη της αγοράς εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 τα σούπερ μάρκετ έγραψαν πωλήσεις 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ποσό που ήταν μεγαλύτερο από το 1,9 δισ. ευρώ, κάτι που αντιστοιχεί σε ανάπτυξη της τάξεως του 14%.

Σε μία προσπάθεια να αποδομήσει κανείς τον πληθωρισμό στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, θα θυμίσουμε ότι οι πωλήσεις σε αξία σημείωσαν ανάπτυξη 9% το 2020 και το 2021 έκλεισε με ανάπτυξη 1,3% με την ανάπτυξη πληθωρισμού κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους. Με την είσοδο του 2022 αρχίζει να παρατηρείται αύξηση του πληθωρισμού με μεγαλύτερη ενίσχυση της μέσης τιμής, συνοδευόμενη με περιορισμό της κατανάλωσης κατά περίπου 5% στους πρώτους δύο μήνες του 2022. Σύμφωνα με τον κύριο Δημοράγκα ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ είναι υπαρκτός και αυξανόμενος, ωστόσο ελεγχόμενος σε ένα βαθμό. Τόνισε μάλιστα ότι οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται την αύξηση αυτή, καθώς σε έρευνα που έτρεξε η NielsenIQ στο τέλος του 2021, το 92% των ερωτηθέντων απάντησε ότι "οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται". Οι καταναλωτές στις αυξήσεις αντιδρούν περιορίζοντας τις πολυτέλειες, αγοράζοντας μόνο τα απαραίτητα ή αναζητούν προϊόντα σε προφορά ή και λιγότερα προϊόντα στο σύνολο του καλαθιού τους. Ταυτόχρονα όμως στρέφονται και σε φθηνότερες μάρκες ή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Μεγαλύτερες αυξήσεις σε ψωμί και ζυμαρικά

Εξετάζοντας επιμέρους κατηγορίες αγαθών, αρκετές από αυτές παρουσιάζουν μείωση της κατανάλωσης. Ωστόσο υπάρχουν και κατηγορίες που παρά την αύξηση της μέσης τιμής - όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά και τα μπισκότα - σε γενικές τιμές παρουσιάζουν άνοδο σε απόλυτες πωλήσεις. Ταυτόχρονα όμως τα ζυμαρικά και το ψωμί σημειώνουν αύξηση σε όγκο κατανάλωσης εκτός από την αξία πωλήσεών τους. Ειδικότερα, το ψωμί στο πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς εμφάνισε αύξηση μέσης τιμής κατά 8,8%, με αύξηση πωλήσεων σε όγκο κατά 3% και σε αξία κατά 5,8%. Τα ζυμαρικά παρουσίασαν αύξηση της μέσης τιμής τους κατά 9,4%, με ταυτόχρονη αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 2,1% και αξίας κατά 7,3% και τα μπισκότα αύξηση τιμής κατά 3,5%, με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 4,2% και οριακή μείωση πωλήσεων σε όγκο κατά 0,7%.

Αντιστρόφως ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν τα αλλαντικά, με μείωση της αξίας και του όγκου πωλήσεων καθώς και μείωση στη μέση τιμή. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα αλλαντικά εμφανίζουν στο πρώτο δίμηνο του 2022 μείωση πωλήσεων σε όγκο κατά 2,2%, μείωση όγκου πωλήσεων κατά 2,6% και μείωση τιμών κατά 4,8%.

Πλήττονται τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού

Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ατομικής φροντίδας, το 2021 έδειξαν μία αποπληθωριστική συμπεριφορά στο σύνολο του έτους. Ωστόσο από το τρίτο τρίμηνο της περσινής χρονιάς και ύστερα παρατηρείται η εμφάνιση του πληθωρισμού και η αύξηση της μέσης τιμής που φάνηκε να επιτείνεται τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2022, με παράλληλη σημαντικότερη μείωση του όγκου πωλήσεων. Eξαιρέσεις αποτελούν προϊόντα όπως είναι τα προϊόντα γυναικείας υγιεινής με αύξηση μέσης τιμής 3% στο πρώτο δίμηνο, αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 6,5% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 3,4%. Οι πάνες ενηλίκων σημείωσαν αύξηση τιμής κατά 7,1%, μείωση αξίας πωλήσεων κατά 8% και μείωση όγκου πωλήσεων κατά 0,9%. Εντελώς αντίστροφη διαδρομή είχαν τα υγρά και στερεά σαπούνια με μείωση τιμής κατά 15,1% - μία κατηγορία που ευνοήθηκε ιδιαίτερα εντός της πανδημίας – μείωση όγκου πωλήσεων κατά 13% και αξίας κατά 2,1%.

Εξετάζοντας συνολικά την τρίτη μεγάλη κατηγορία καταναλωτικών αγαθών μετά τα τρόφιμα και τα είδη ατομικής περιοποίησης, τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού εμφάνισαν αποκλιμάκωση τιμών κατά 5% τον Ιανουάριο του 2022 και 5,2% τον Φεβρουάριο. Βλέποντας κανείς επιμέρους υποκατηγορίες της συγκεκριμένης mega-κατηγορίας αγαθών, θα παρατηρήσει ότι τα καθαριστικά σπιτιού είχαν την μεγαλύτερη μείωση τιμής με 10,3%, μείωση όγκου πωλήσεων κατά 10,6% και οριακή αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 0,2%. Τα απορρυπαντικά στο δίμηνο είχαν μείωση στη μέση τιμή κατά 9,7%, με μείωση όγκου κατά 12,8% και αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 3,1%.

Γιώργος Λαμπίρης

 

Πηγή:capital.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text