Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | ΒΟΑΚ – Ζεύξη Σαλαμίνας: Τα «ανοιχτά» ζητήματα σε δύο οδικές παραχωρήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ

ΒΟΑΚ – Ζεύξη Σαλαμίνας: Τα «ανοιχτά» ζητήματα σε δύο οδικές παραχωρήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
ΒΟΑΚ – Ζεύξη Σαλαμίνας: Τα «ανοιχτά» ζητήματα σε δύο οδικές παραχωρήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προηγούμενο χρονικό διάστημα αναζήτησαν συμβούλους για μια σειρά από ζητήματα που αφορούν δύο εμβληματικούς διαγωνισμούς συνολικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, ήτοι το τμήμα του ΒΟΑΚ (1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία που συνοδεύουν την ένταξη του συνολικού έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης) και τη Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (400-500 εκατ. ευρώ) που θα υλοποιηθούν με μοντέλο παραχώρησης, ωστόσο, φαίνεται για τα δύο projects απαιτείται ακόμα χρόνος ωρίμανσης ως προς τις περιβαλλοντικές μελέτες, με το timing να μην είναι τελικά απολύτως σαφές ως προς την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα χρειάζονται «βήματα» να γίνουν σε επίπεδο χάραξης (π.χ. στον ΒΟΑΚ) ή και για ευρύτερες γνωμοδοτήσεις που απαιτούνται (Ζεύξη Σαλαμίνας) με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπ. Υποδομών και του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε δεύτερο χρόνο, να έχουν ακόμα αρκετή δουλειά να κάνουν.

Η περίπτωση του ΒΟΑΚ

Το ένα «μέτωπο», το μεγαλύτερο σε μέγεθος, ίσως και σημασία, είναι το τμήμα του BOAK, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Πρόκειται για mega διαγωνισμό ύψους 1,5 δισ. ευρώ (200 εκατ. ευρώ η χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης, 600 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκά ταμεία και εγχώρια κρατική συμβολή, 700 εκατ. ευρώ δάνεια και ιδιωτική συμμετοχή). Οι αρμόδιοι προσδοκούσαν μέσα στην Άνοιξη να είχαμε εξελίξεις ως προς το «πράσινο φως» από το ΥΠΕΝ για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ωστόσο, μάλλον απαιτείται χρόνος. Και αυτό γιατί αν και έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και υπάρχουν θετικές γνωμοδοτήσεις για σειρά θεμάτων (natura, δάση, αρχαιολογία κ.α.), εντούτοις, το περιφερειακό συμβούλιο της Κρήτης φέρεται να βάζει θέμα χάραξης του αυτοκινητόδρομου ζητώντας αλλαγές σε αυτήν. Επίσης, κατά πηγές της αγοράς υπάρχουν και κάποιες ενστάσεις από συλλόγους της περιοχής και ιδιώτες, αν και το βασικό θέμα μοιάζει να είναι αυτό της τελικής χάραξης. Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΝ φέρεται να αναμένει τις τελικές αποφάσεις του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα αυτό, αφού πρώτα ενσωματωθούν στην πρόταση του δεύτερου τα σχόλια και οι επισημάνσεις από τη ζύμωση που είναι σε εξέλιξη. Βέβαια, όταν φτάσει η τελική πρόταση στο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα για τους σχετικούς ελέγχους και την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης.

Υπενθυμίζεται ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL. Σχετικά πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, αποφάσισε την έγκριση πίστωσης για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου «για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής επί θεμάτων που τίθενται επί των υποβληθεισών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στις Συνεδριάσεις Περιφερειακών Συμβουλίων Κρήτης, αναφορικά με αιτήματα και αντιρρήσεις που τίθενται κατά τη διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης, καθώς και με την υποβολή φακέλου Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων , λόγω αποδοχής αιτημάτων που τίθενται στη διαβούλευση και μέχρι την έκδοση των ΑΕΠΟ».

Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.). Ως εκ τούτου υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα – ορόσημα. Το πρώτο είναι το 2ο τρίμηνο του 2023 κατά το οποίο θα πρέπει να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις υλοποίησης και για τα τρία τμήματα του έργου. Το 2ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 60% της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών για τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ το 4ο τρίμηνο του 2025 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και δοθεί στην κυκλοφορία, τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ για το Χανιά – Ηράκλειο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου.

Τι «παίζει» με τη Ζεύξη Σαλαμίνας

Αναφορικά με την οδική παραχώρηση για τη «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΖΕΥΞΗΣ ΝΗΣΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ», ίσως απαιτηθεί περισσότερος χρόνος ωρίμανσης αν και αυτό μένει να φανεί. Πλευρές που παρακολουθούσαν την υπόθεση από… περιβαλλοντικής οπτικής, σημείωναν ότι απαιτούνται γνωμοδοτήσεις (δάση, αρχαία, περιφερειακό συμβούλιο κ.α.), ενώ υπήρξαν ενστάσεις και αντιδράσεις από πλοιοκτήτες. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το θέμα της περιβαλλοντικής άδειας αποτέλεσε πεδίο διαβούλευσης, ζυμώσεων και αντιπαραθέσεων με τοπικούς φορείς που ζητούσαν προσαρμογές και αλλαγές. Κι εδώ θα χρειαστούν ενέργειες από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών ώστε να «συνθέσει» διαφορετικές απόψεις και αντιδράσεις, να ετοιμαστεί ο φάκελος ου θα «φύγει» προς το ΥΠΕΝ με τον χρησμό του τελευταίου να καθορίζει, σε έναν βαθμό, την υλοποίηση του μεγάλου πλάνου σύνδεσης των δύο περιοχών. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι απαιτείται σημαντικός χρόνος.

Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά στην παραχώρηση για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400-500 εκατ. ευρώ. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος που πραγματοποιήθηκε το 2016 προσήλθαν τρία σχήματα, ειδικότερα οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και Vinci Concessions - Vinci Highways - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν ότι το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Όπως είχε αναφέρει και παλιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, από τη μία πλευρά θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση σε μεγάλο βαθμό του Περάματος και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν.

 

Πηγή:insider.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text