Αρχική | Εταιρίες | Ελληνικές Εταιρίες | Ελ. Βενιζέλος: «Plan b» μέσω εισαγωγής στο Χρηματιστήριο για το αεροδρόμιο Αθηνών

Ελ. Βενιζέλος: «Plan b» μέσω εισαγωγής στο Χρηματιστήριο για το αεροδρόμιο Αθηνών

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Ελ. Βενιζέλος: «Plan b» μέσω εισαγωγής στο Χρηματιστήριο για το αεροδρόμιο Αθηνών

Εναλλακτικές λύσεις, πέραν αυτής της πώλησης του 30% των μετοχών, για την αξιοποίηση του σημαντικού asset τού Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος» φέρονται να εξετάζουν στο κυβερνητικό επιτελείο. Μάλιστα, σχετικές πληροφορίες του insider.gr αναφέρουν ότι στο «τραπέζι έχουν πέσει» σενάρια όχι απλά προκήρυξης ενός νέου διαγωνισμού, καθώς η διαδικασία που «έτρεχε» είχε «παγώσει», αλλά ακόμα και το ενδεχόμενο της εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η δημόσια εγγραφή του αεροδρομίου, όπως είχε γίνει και για άλλες εταιρείες του δημοσίου κάποτε, έχει εξεταστεί και παλιότερα δίχως συνέχεια. Πλην όμως, φαίνεται ότι επανέρχεται ως εναλλακτικό πλάνο.

Ως γνωστόν, η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ, δηλαδή η πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος», παραμένει στον «πάγο» από τότε που ξέσπασε η πανδημική κρίση. Η διαδικασία είχε περάσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών με τη συμμετοχή πολλών και σημαντικών επενδυτικών σχημάτων, αλλά σταμάτησε με απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ στις αρχές του 2020. Στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης (Asset Development Plan, ADP) του ΤΑΙΠΕΔ που αποκάλυψε χτες το πρωί το insider.gr, γίνεται αναφορά εκ νέου ότι το Ταμείο θα αξιολογήσει προσεχώς την επανέναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού που είχε παγώσει στη β’ φάση, δηλαδή της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, λόγω της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας και των επιπτώσεων στην αεροπορική αγορά.

Καθώς σταδιακά η εν λόγω αγορά και ο τουρισμός ανακάμπτουν (αν και αποτελεί πρόβλημα η ραγδαία άνοδος τιμών σε ενέργεια - καύσιμα), κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ εξετάζουν πάλι το εν λόγω project.

Ωστόσο, σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να πάμε σε διαφοροποιημένο μοντέλο, όχι απαραίτητα μέσω της προκήρυξης ενός νέου αντίστοιχου διαγωνισμού με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Σχετικές πληροφορίες του insider.gr από κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι εσχάτως έχει και εξεταστεί και ένα συγκεκριμένο… «plan b», το οποίο επαναφέρει τα σενάρια πώλησης ποσοστού του δημοσίου μέσω εισαγωγής του ΔΑΑ στο ελληνικό χρηματιστήριο. Εξέλιξη που θα προωθηθεί ή θα «μείνει στο συρτάρι» από το κυβερνητικό και μόνο επιτελείο που θα λάβει τη σχετική απόφαση (όχι το Ταμείο).

Σε κάθε περίπτωση, αν και η προοπτική αυτή έχει εξεταστεί ως σκέψη, παραμένουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τον μεγαλύτερο αερολιμένα της χώρας, αν και μένει να φανεί το timing ενός σχετικού… «ξεπαγώματος» αλλά και ποιο μοντέλο θα επιλεγεί. Η συνέχιση τη διαδικασίας, ένας νέος διαγωνισμός με άλλα χαρακτηριστικά, το «plan b» του Χρηματιστηρίου ή κάτι άλλο;

Όλα αυτά αναμένεται να εξεταστούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες κι ενώ από τη μία πλευρά εκτιμάται ότι η πορεία του τουρισμού στην χώρα θα έχει ανοδική τάση, από την άλλη, όμως, η «σκιά» της κρίσης από τον πόλεμο στο μέτωπο Ουκρανίας – Ρωσίας σαφώς και διαμορφώνει ένα δύσκολο περιβάλλον.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, εάν τελικά επιλεγεί το πλάνο του Χρηματιστηρίου, που θα αποτελέσει και ένα νέο μεγάλο IPO με σαφή ενίσχυση της, «αποψιλωμένης» τα τελευταία χρόνια από αποχωρήσεις και διαγραφές εταιρειών –μετοχών, χρηματιστηριακής αγοράς, θα χρειαστεί νομοθετική παρέμβαση – ρύθμιση με αντίστοιχη πολιτική βούληση και πράξη, καθώς δεν είναι μια διαδικασία που μπορεί να «τρέξει» το ΤΑΙΠΕΔ με τη μορφή που έχει. Έτσι κι αλλιώς βέβαια, για ένα asset όπως το «Ελ. Βενιζέλος» οι αποφάσεις θα ληφθούν σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, όπου και θα εξεταστούν όλα τα δεδομένα.

Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 30% των μετοχών του ΔΑΑ ενώ η Ελληνική εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ Α.Ε) έχει το 25% των μετοχών του ΔΑΑ. Το συνολικό δηλαδή ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο 55% των μετοχών του ΔΑΑ. Το υπόλοιπο 45% κατέχουν το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments διά της ελεγχόμενης από αυτό Avi Alliance (40%) και ο όμιλος Κοπελούζου (5%). Να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στους αρχικούς διεκδικητές (είχαν περάσει στη β΄ φάση του διαγωνισμού) ήταν οι ADP Groupe, Avi Alliance, Vinci Airports, Ferrovial, Ardian, KKR, Global Infrastructure Partners κ.α.

Να σημειωθεί ότι ο ΔΑΑ φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά μετά από μια δύσκολη διετία και να «κλείνει την ψαλίδα» σε σχέση με το 2019 (προ πανδημίας). Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου κατά τη διάρκεια του Απριλίου 2022 ανήλθε σε 1,68 εκατ. και εμφανίστηκε μειωμένη κατά 15,5% σε σχέση με την κίνηση του Απριλίου 2019. Αν και η κίνηση εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία COVID-19 και τις επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, ο Απρίλιος, με τη βοήθεια της περιόδου του Πάσχα, έδειξε σημάδια ανάκαμψης. Ειδικότερα, σε σύγκριση με το 2019, η κίνηση εσωτερικού ήταν μειωμένη κατά 4,3%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση κατά 20%. Συνολικά, κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 4,5 εκατ. και παρέμεινε μειωμένη κατά 29,6% σε σύγκριση με το 2019. Είναι, όμως, αυξημένος κατά 352% συγκριτικά με τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2021. Οι επιβάτες εσωτερικού παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2019 κατά 21,4%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες κατά 33,3%.Εάν το σύνολο της κίνησης (εσωτερικού και εξωτερικού) του περασμένου μήνα συγκριθεί με τον Απρίλιο του 2021, οπότε παρέμεναν σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα περιορισμού της πανδημίας και ο αριθμός των επιβατών είχε περιοριστεί σε 318.000, καταγράφεται άνοδος 428%.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

 

Πηγή:insider.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text