Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 245 | Το ζήτημα των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (warrants) του Δημοσίου, στην Aegean - Πώς επιδρά στην τιμή των μετοχών;

Το ζήτημα των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (warrants) του Δημοσίου, στην Aegean - Πώς επιδρά στην τιμή των μετοχών;

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Το ζήτημα των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (warrants) του Δημοσίου, στην Aegean - Πώς επιδρά στην τιμή των μετοχών;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η γενικότερη αναστάτωση στις μετακινήσεις, σε ολόκληρη την Ευρώπη και σε πολλά μέρη του κόσμου, που προκάλεσε η πανδημία του Covid-19, από τις αρχές του 2020, μέχρι και τα μέσα του 2021, δημιούργησε σοβαρά οικονομικά προβλήματα στις αεροπορικές εταιρίες. Με στόχο τη διάσωση ή τη διευκόλυνση της λειτουργίας των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιριών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενέκρινε την, υπό όρους, οικονομική ενίσχυση των αεροπορικών εταιριών, από τα κράτη μέλη.

 

Το ελληνικό Δημόσιο, αποφάσισε να ενισχύσει την εταιρία Aegean, με το ποσό των € 120 εκατομμυρίων, με δύο βασικούς όρους: α) Να προηγηθεί η αύξηση του μετοχικού της εταιρίας, ύψους € 60 εκατομμυρίων, με τη συμμετοχή των παλαιών μετόχων και β) Να εκδοθούν, υπέρ του Δημοσίου, τίτλοι παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών της εταιρίας.

 

Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου υπέρ των παλαιών μετόχων, ολοκληρώθηκε, με επιτυχία, στο α’ εξάμηνο του 2021 (εκδόθηκαν 18.750.000 νέες μετοχές, προς € 3,20 η κάθε μία). Στις 2 Ιουλίου, το Δημόσιο, κατέβαλε προς την εταιρία, το ποσό των € 120 εκατομμυρίων. Παράλληλα, η εταιρία εξέδωσε και παρέδωσε στο Δημόσιο, 10.369.217 τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης (warrants) κοινών μετοχών της εταιρείας. Κάθε τίτλος παρέχει το δικαίωμα απόκτησης μίας νέας κοινής μετοχής, σε €3,20 ανά νέα μετοχή. Το δικαίωμα μπορεί να ασκηθεί μεταξύ της 3/7/2023 και της 3/7/2026. Όμως, η εταιρία, έχει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των warrants, στην αγοραία αξία τους. Το δικαίωμα αυτό, μπορεί να ασκηθεί από την εταιρία, εντός εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία της δήλωσης πρόθεσης άσκησης (από το Δημόσιο, ή από τον κάτοχο των warrants) των δικαιωμάτων κτήσης.

Στην περίπτωση αυτή, η εταιρία, θα πρέπει να καταβάλει, στο Δημόσιο, ή στον κάτοχο των warrants, την αγοραία αξία τους, που ισούται με την τυχόν θετική διαφορά μεταξύ της μέσης σταθμισμένης με τον όγκο συναλλαγών χρηματιστηριακής τιμής της μετοχής της εταιρίας κατά τις τελευταίες εξήντα (60) ημέρες διαπραγμάτευσης, που προηγούνται της ημερομηνίας δήλωσης πρόθεσης άσκησης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών και της τιμής άσκησης. Εάν η Εταιρία δεν ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών εντός της ανωτέρω προθεσμίας, τότε ο κάτοχός τους ασκεί το δικαίωμα κτήσης μετοχών σύμφωνα με τους όρους των τίτλων.

 

Από τα παραπάνω προκύπτουν:

α) Το εάν το Δημόσιο, ή άλλος κάτοχος των warrants (που θα τα έχει αποκτήσει από το Δημόσιο) γίνει μέτοχος της εταιρίας, εξαρτάται από τη διοίκηση της Εταιρίας.

β) Εάν εκδοθούν νέες μετοχές (ο ανώτατος αριθμός τους δε θα υπερβαίνει τις 10.369.217 -οι υφιστάμενες μετοχές σήμερα είναι 90.167.100), θα προστεθούν στον ήδη υφιστάμενο αριθμό μετοχών και συνεπώς, θα μειώσουν τη σημερινή συμμετοχή των μετόχων στην εταιρία (απίσχναση ή dilution, δείτε εδώ).

γ) Εάν το δημόσιο αποκτήσει τις μετοχές της εταιρίας, θα εισρεύσουν στο ταμείο της εταιρίας, περίπου € 33,2 εκατομμύρια.

δ) Εάν η εταιρία θέλει να “εμποδίσει” την είσοδο του Δημοσίου, στο μετοχικό της κεφάλαιο, θα πρέπει να καταβάλει στο Δημόσιο, τη διαφορά της τρέχουσας τιμής (της εποχής που το Δημόσιο δηλώσει τη συμμετοχή του -σε κάθε περίπτωση, μετά την 3/7/2023 και νωρίτερα από την 3/7/2026), μείον το ποσό των € 3,20.

 

Πώς, οι παραπάνω όροι, επηρεάζουν την τιμή της μετοχής σήμερα;

 

Εάν η διοίκηση της εταιρίας και οι μέτοχοί τους, δεν έχουν αντίρρηση για την είσοδο του Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας, σε ποσοστό 10,31%, τότε, ουδέν πρόβλημα. Οι μελλοντικές εξελίξεις επηρεάζουν την τιμή της μετοχής, μόνο κατά το μέρος της “απίχνανσης” (dilution) που θα υποστούν οι παλαιότεροι μέτοχοι, μεταξύ του Ιουλίου του 2023 και του Ιουλίου του 2026. Βέβαια, αυτό δεν είναι αμελητέο.

 

Εάν η διοίκηση αποφασίσει να μην εισέλθει το Δημόσιο στο μετοχικό της κεφάλαιο και ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης που έχει, τότε, θα καταβάλει στο Δημόσιο, τη διαφορά μεταξύ της αγοραίας τιμής και των € 3,20 (τιμή άσκησης του warrant του Δημοσίου). Στην περίπτωση αυτή, η παραμονή της μετοχής σε χαμηλή τιμή, ευνοεί την εταιρία, η οποία θα καταβάλει στο Δημόσιο, λιγότερα χρήματα. (Στην περίπτωση αυτή, τα warrants περιέρχονται στην κατοχή της εταιρίας και, πιθανότατα, ακυρώνονται).

Βέβαια, το Δημόσιο, έχει τη δυνατότητα να μεταβιβάσει τα warrants που κατέχει σε άλλο μέρος (νομικό ή φυσικό πρόσωπο). Στην περίπτωση αυτή, είναι άγνωστο το πώς θα αντιδράσει η εταιρία.

 

Η Διοίκηση της εταιρίας, αποφεύγει να εκφραστεί για το πώς θα δράσει, στην περίπτωση που, κατά το διάστημα από 3/7/2023 έως και 2/7/2026, το Δημόσιο εκδηλώσει την επιθυμία να ασκήσει τα δικαιώματα που του δίνουν οι Τίτλοι Κτήσης Μετοχών (warrants). Όμως, είναι σαφές -και αυτό έχει μεγάλη σημασία- ότι, ενδεχομένως, από την εκτίμηση ότι η εταιρία, έχει συμφέρον να παραμένει η τιμή της μετοχής σε χαμηλά επίπεδα, η τιμή της μετοχής στη χρηματιστηριακή αγορά επηρεάζεται αρνητικά.

 

Βέβαια, εάν τα μεγέθη της εταιρίας είναι ιδιαίτερα θετικά, αποτελεί ερώτημα, το κατά πόσο, το θέμα των warrants που κατέχει το Δημόσιο, μπορούν να συνεχίσουν να επιδρούν ουσιαστικά, στην εξέλιξη της τιμής της μετοχής.

 

Δείτε τα στοιχεία της οικονομικής ενίσχυσης της εταιρίας από το Δημόσιο και της έκδοσης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (warrants).

 

Οικονομική έκθεση 2021 - σελ 18 - 19 (δείτε εδώ)

 

Ο Όμιλος κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους ολοκλήρωσε τις ενέργειες κεφαλαιακής ενίσχυσης της Εταιρείας κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 30 του Ν. 4772/2021 προς πλήρωση των προϋποθέσεων για την καταβολή της κρατικής ενίσχυσης. Ειδικότερα τον Ιούνιο του 2021 ολοκληρώθηκε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου με καταβολή μετρητών και δικαίωμα προτίμησης υπέρ των παλαιών μετόχων. Από την αύξηση που πραγματοποιήθηκε αντλήθηκαν κεφάλαια ποσού €60.000.000, μέσω της άσκησης των δικαιωμάτων προτίμησης και του δικαιώματος προεγγραφής των δικαιούχων μετόχων. Συνέπεια των ανωτέρω, το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας αυξήθηκε κατά €12.187.500 με την έκδοση 18.750.000 νέων κοινών ονομαστικών μετοχών, ονομαστικής αξίας €0,65 εκάστης και ποσό €47.812.500 πιστώθηκε στο λογαριασμό «Διαφορά από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο». Έτσι το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας πλέον ανέρχεται σε €58.608.615 διαιρούμενο σε 90.167.100 κοινές, ονομαστικές μετά ψήφου μετοχές, ονομαστικής αξίας €0,65 η καθεμία. Η πιστοποίηση της αύξησης από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας έλαβε χώρα την 14.06.2021. Η Επιτροπή Εισαγωγών και Λειτουργίας Αγορών του Χρηματιστηρίου Αθηνών κατά τη συνεδρίασή της στις 15.06.2021 ενέκρινε την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών των 18.750.000 νέων μετοχών, ονομαστικής αξίας €0,65 η καθεμία. Η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών στο Χ.Α. ξεκίνησε την 16.06.2021.

 

Σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας μέσω της οποίας αντλήθηκαν συνολικά κεφάλαια ποσού €60.000.000, και η οποία πιστοποιήθηκε με την από 14.06.2021 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, καταβλήθηκε την 02.07.2021 από το Ελληνικό Δημόσιο στην Εταιρεία η οικονομική ενίσχυση με χρήση των διατάξεων του άρθρου 107 (2) (β) της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ποσού €120 εκ. για την αποκατάσταση της άμεσα συναρτώμενης με την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 ζημίας που υπέστη η Εταιρεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν. 4772/2021 και της υπ’ αριθμ. 3126/18.05.2021 Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών (ΦΕΚ Β’ 2231/28.05.2021).

 

Δεδομένης της καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης από το Ελληνικό Δημόσιο στην Εταιρεία, υπογράφηκε η σύμβαση των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (Warrants) με την Ελληνική Δημοκρατία καθώς εκδόθηκαν και παραδόθηκαν άνευ ανταλλάγματος στην Ελληνική Δημοκρατία οι Τίτλοι Κτήσης Μετοχών που προβλέπονται στο άρθρο 30 του Ν. 4772/2021 και στο άρθρο 56 του Ν. 4548/2018. Ειδικότερα πρόκειται για 10.369.217 τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών της Εταιρείας, καθένας εκ των οποίων παρέχει το δικαίωμα απόκτησης μίας (1) νέας κοινής ονομαστικής μετοχής (ονομαστικής αξίας εξήντα πέντε λεπτών του Ευρώ (€0,65)) της Εταιρείας, σε τιμή ίση με τρία και είκοσι λεπτά του Ευρώ (€3,20) ανά νέα μετοχή και το δικαίωμα μπορεί να ασκηθεί μεταξύ της 03.07.2023 και 03.07.2026, ενώ η Εταιρεία έχει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών στην αγοραία αξία τους.

 

Ενημερωτικό Δελτίο Αύξησης Κεφαλαίου, 2021, Σελίδες 84-85 (εδώ)

 

Η τιμή άσκησης των δικαιωμάτων των Τίτλων Κτήσης Μετοχών θα ισούται με την Τιμή Διάθεσης των Νέων Μετοχών, ήτοι €3,20 ανά μετοχή. Όπως προβλέπεται στην προαναφερθείσα διάταξη, ο κάτοχος των Τίτλων Κτήσης Μετοχών θα δύναται να δηλώσει την πρόθεσή του για άσκηση των δικαιωμάτων κτήσης από τη λήξη του δευτέρου έτους που έπεται της ημερομηνίας εκταμίευσης Κρατικής Ενίσχυσης στην Εταιρείας και εφεξής. Εντός εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία της δήλωσης πρόθεσης άσκησης των δικαιωμάτων κτήσης, η Εταιρεία θα δύναται να ασκήσει με δήλωσή της, και εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του Ν. 4548/2018, το δικαίωμα προαίρεσης και να αποκτήσει τους Τίτλους Κτήσης Μετοχών στην αγοραία αξία τους. Η αγοραία αξία ισούται με την τυχόν θετική διαφορά μεταξύ της μέσης σταθμισμένης με τον όγκο συναλλαγών χρηματιστηριακής τιμής της μετοχής της Εταιρείας κατά τις τελευταίες εξήντα (60) ημέρες διαπραγμάτευσης, που προηγούνται της ημερομηνίας δήλωσης πρόθεσης άσκησης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών και της τιμής άσκησης. Εάν η Εταιρεία δεν ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των Τίτλων Κτήσης Μετοχών εντός της ανωτέρω προθεσμίας, τότε ο κάτοχός τους ασκεί το δικαίωμα κτήσης μετοχών σύμφωνα με τους όρους των τίτλων. Σε περίπτωση που ο κάτοχος των τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών είναι το Ελληνικό Δημόσιο, πριν την άσκηση απαιτείται η προηγούμενη κοινοποίηση και έγκριση της πράξης άσκησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε κάθε περίπτωση, η δήλωση πρόθεσης άσκησης, καθώς και η άσκηση πρέπει να λάβουν χώρα μέχρι τη λήξη του πέμπτου έτους που έπεται της ημερομηνίας εκταμίευσης της Κρατικής Ενίσχυσης στην Εταιρεία.

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 245 (Οκτώβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 245, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text