Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 245 | ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ: Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους

ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ: Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ: Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2022, παρά την αύξηση του κόστους

 

Διατηρείται η πρόβλεψη της διοίκησης, ότι το 2022 θα είναι ένα κερδοφόρο έτος για τον Όμιλο Aegean Airlines, υποστηριζόμενη από την μέχρι στιγμής τουριστική κίνηση, τα μεγέθη για το τρίτο τρίμηνο που ξεπερνούν τα μεγέθη του τρίτου τριμήνου του 2019 και το βελτιωμένο έσοδο ανά πτήση. Ωστόσο για το σύνολο των εσόδων προβλέπεται ότι θα κινηθεί χαμηλότερα από το 2019 κατά 3% έως 6%, με τους συνολικούς επιβάτες για το έτος να διαμορφώνονται στα 12 με 12,5 εκατομμύρια.

Το β΄εξάμηνο είναι παραδοσιακά, το εξάμηνο που επιτυγχάνεται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων και της κερδοφορίας καθώς συμπεριλαμβάνει τους “δυνατούς” μήνες του καλοκαιρινού τουρισμού.

Χωρίς να “ξεφεύγει” από την πραγματικότητα, η διοίκηση εκφράζει τις επιφυλάξεις της σχετικά με την διάθεση των πολιτών για ταξίδια τους χειμερινούς μήνες, εξαιτίας της αύξησης της τιμής των καυσίμων, της ενέργειας και γενικότερα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που επιδρούν αρνητικά στο διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Όπως αναφέρθηκε και στην ενημέρωση των αναλυτών, το τελικό αποτέλεσμα τους χειμερινούς μήνες, ίσως να είναι θετικό λόγω της σύγκρισης με την χαμηλή περσινή βάση.

 

Οι παραπάνω αυξήσεις, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και τα μεγέθη του Ομίλου, στο α’ εξάμηνο του 2022. Παρά το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα κατέγραψαν αύξηση 193,1% στο α’ εξάμηνο σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2021, από τα € 152,8 εκατομμύρια στα € 448 εκατ. λόγω της ανάκαμψης του τουρισμού, οι αυξήσεις στα κόστη κατέγραψαν τεράστιες μεταβολές σε σχέση με πέρυσι.

Μόνο τα καύσιμα αεροσκαφών, που αποτέλεσαν το 31,9% του συνολικού κόστους, κατέγραψαν αύξηση 515,2% στο α΄εξάμηνο ενώ η συντήρηση αεροσκαφών (το 14,3% του κόστους) κατέγραψε αύξηση 132,2%. Δείτε αναλυτικά στην σελίδα 68 της οικονομικής έκθεσης. Ένα μέρος του κόστους, μετακυλίεται στις τιμές, έως τον βαθμό που δεν θα αποτρέψει την ζήτηση. Συγκεκριμένα το μέσο έσοδο ανά θέση αυξήθηκε στα € 7,79 από € 6,15 την 30/6/2021 και € 6,68 την 30/6/2019. Γενικότερα, οι δείκτες απόδοσης είναι βελτιωμένοι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα των ετών 2021 και 2020, όμως, εξακολουθούν να απέχουν από τις επιδόσεις του 2019.

Μεγέθη α' εξαμήνου χρήσεων 2018 έως 2022

2022 2021 2020 2019 2018
Έσοδα από συμβάσεις με πελάτες (α) 448.051,27 152.845,08 187.398,44 519.400,00 455.710,00
Λοιπά έσοδα εκμετάλλευσης (β) 14.806,58 4.787,01 7.530,94 8.810,00 7.640,00
Σύνολο εσόδων (α+β) 462.857,85 157.632,09 194.929,38 528.210,00 463.350,00
ASK (γ) 6.511,73 2.673,36 3.208,01 8.112,00 7.431,00
RPK (δ) 4.840,66 1.404,30 2.310,20 6.666,00 6.060,00
Συντελεστής πληρότητας προγρ. πτήσεων 74,3% 52,5% 72,0% 82,2% 81,6%
RASK (σε λεπτά του €) ((α)+(β))/(γ) 7,11 5,90 6,08 6,51 6,24
Passenger Yield (σε λεπτά του €) ((α)+(β))/(δ) 9,56 11,22 8,44 7,92 7,65
Παροχές σε εργαζόμενους (ε) 51.347,65 25.613,52 42.446,50 67.390,00 62.870,00
Αποσβέσεις (στ) 60.002,43 65.009,58 73.082,55 72.170,00 9.210,00
Αναλώσεις υλικών & υπηρεσιών (ζ) 373.806,58 142.093,68 202.044,72 398.030,00 415.230,00
Χρηματοοικονομικά έσοδα (η) 61.060,58 19.535,36 16.079,97 11.470,00 16.270,00
Χρηματοοικονομικά έξοδα (θ) 69.387,48 36.220,44 94.267,90 19.250,00 10.580,00
Σύνολο εξόδων (ε)+(στ)+(ζ)-(η)+(θ 493.483,56 249.401,86 395.761,70 545.370,00 481.620,00
CASK (σε λεπτά του €) ((ε)+(στ)+(ζ)-(η)+(θ))/γ 7,58 9,33 12,34 6,72 6,48
Καύσιμα Αεροσκαφών (ι) 121.294,29 28.210,18 53.183,63 119.300,00 99.000,00
Έξοδα λειτ. ως % των πωλήσεων (άνευ αποσβ.) 94,9% 109,7% 130,5% 89,6% 104,9%
Κόστος καυσίμων ως % των πωλήσεων 27,1% 18,5% 28,4% 23,0% 21,7%
CASK εξαιρουμένου του κόστους καυσίμου 5,72 8,27 10,68 5,25 5,15
Επιβάτες (σε χιλιάδες) (ια) 4.730 1.650 2.463 6.452 5.935
Έσοδο ανά επιβάτη (α/ια) 94,73 92,63 76,09 80,50 76,78
Πτήσεις (ιβ) 41.483 22.905 24.439 51.052 48.252
Επιβάτες ανά πτήση 114 72 101 126 123
Έσοδο ανά πτήση (α/ιβ) 10.800,84 6.673,00 7.668,01 10.173,94 9.444,38
Κόστος καυσίμων ανά πτήση 2.923,95 1.231,62 2.176,18 2.336,83 2.051,73

Σημειώσεις - επεξηγήσεις:
ASK:
Available seat per kilometre (Συνολικές Διαθέσιμες Προς Πώληση Χιλιομετρικές Θέσεις σε εκατμμύρια), RPK: Revenue Passenger Kilometers (Συνολικοί Χιλιομετρικοί Επιβάτες σε εκατομμύρια - ουσιαστικά αποτελεί τη "συνολική παραγωγή" μιας αεροπορικής εταιρίας), RASK: Revenue per Available Seat Kilometre (Ο λόγος των συνολικών εσόδων προς τις συνολικές διαθέσιμες θέσεις προς πώληση πολλαπλασιαζόμενες επί τα συνολικά διανυόμενα χιλιόμετρα, σε λεπτά του €), Συντελεστής πληρότητας προγρ. πτήσεων: Προκύπτει από τη διάρεση του RPK δια του ASK και δείχνει το βαθμό πληρότητας των πτήσεων ή, το ποσοστό αξιοποίησης του δυναμικού των πτήσεων. Passenger Yield (ο δείκτης που διαιρεί το σύνολο των εσόδων από τη μεταφορά επιβατών με το σύνολο των επιβατών πολλαπλασιαζόμενο επί το συνολικό αριθμό των διανυομένων χιλιομέτρων, δηλαδή, υπολογίζει το έσοδο της εταιρίας, ανά χιλιόμετρο πτήσης του κάθε επιβάτη, σε λεπτά του € - Εκφράσει το ποσό, σε λεπτά του ευρώ, που εισέπραξε η εταιρία, ανά επιβάτη, ανά χιλιόμετρο πτήσης), CASK: Cost of Available Seat Kilometer (ο λόγος των συνολικών εξόδων προς τις συνολικές διαθέσιμες θέσεις προς πώληση πολλαπλασιαζόμενες επί τα συνολικά διανυόμενα χιλιόμετρα, σε λεπτά του € - Όσο πιο χαμηλός είναι ο δείκτης CASK, τόσο μεγαλύτερη είναι η ικανότητα της εταιρίας να πετυχαίνει υψηλότερα έσοδα - Ο δείκτης CASK είναι κρίσιμος για τον προσδιορισμό του κόστους της εταιρίας και γι' αυτό θεωρείται ως ένας από τους πιο σημαντικούς δείκτες απόδοσης και οικονμικής σταθερότητας των εταιριών).
Οι σχέσεις
"Έσοδο ανά πτήση" και "Κόστος καυσίμων ανά πτήση", αποτελούν αριθμητικούς μέσους όρους και δεν είναι σταθμισμένες με τις χιλιομετρικές αποστάσεις κάθε πτήσης.
Δείτε περισσότερα για τους
οικονομικούς όρους των αεροπορικών εταιριών, εδώ και εδώ.

Δείτε τον πίνακα σε μορφή ιστοσελίδας, εδώ.

Από την άλλη πλευρά βέβαια, η εταιρία, όπως και το σύνολο του κλάδου σε όλο το κόσμο, αύξησε σημαντικά τις τιμές των εισιτηρίων. Η εταιρία δεν αναφέρει το μέσο ποσοστό αύξησης των εισιτηρίων της, όμως, από άρθρα διεθνών φορέων και ΜΜΕ, οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν από 28% έως 48%. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι αυξήσεις έχουν σταματήσει, από το μήνα Αύγουστο (ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μειώσεις), ενώ αναμένεται αύξηση κατά 8,5% κατά το έτος 2023, σε σχέση με τις μέσες τιμές του 2022.

Ωστόσο, τα κόστη και οι δαπάνες υπερέβησαν το σύνολο των εσόδων, οδηγώντας τον Όμιλο σε ζημιές ύψους € 27,6 εκατομμυρίων.

Σημειώνεται ότι από το 2007, που εισήχθει η εταιρία στο Χρηματιστήριο Αθηνών, τα πρώτα εξάμηνα είναι συνεχόμενα ζημιογόνα από το 2016 έως σήμερα.

Δείτε πίνακα με τα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου, εδώ.

 

Για την αντιστάθμιση του κινδύνου από τις διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου, ο Όμιλος χρησιμοποιεί παράγωγα χρηματοοικονομικά μέσα, που καλύπτουν ένα μέρος των αναγκών του. Χρηματοοικονομικά μέσα αντιστάθμισης, χρησιμοποιούνται επίσης και για τον συναλλαγματικό κίνδυνο στον οποίο εκτίθεται ο Όμιλος, αλλά και στον επιτοκιακό. Δείτε σελίδες 19 και 20, της οικονομικής έκθεσης, εδώ.

 

Στις 30/6/2022 ο στόλος του Ομίλου αριθμούσε 70 αεροσκάφη (εκ των οποίων 53 jet και 17 turboprops/ ελικοφόρα). Όσον αφορά το πρόγραμμα παραλαβής αεροσκαφών, υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις. Ο προγραμματισμός για το 2022, ήταν 12 αεροσκάφη και μέχρι την 30/6/2022 είχαν παραληφθεί τα 4. Όπως ενημέρωσε η διοίκηση, μέχρι στιγμής τα αεροσκάφη είναι 8 και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να μην παραληφθούν 2.

 

Με βάση τα αποτελέσματα του α' εξαμήνου, αλλά και τις αυξητικές τάσεις που διατηρούνται και κατά το γ' τρίμηνο, αυξάνουμε την εκτίμησή μας για το σύνολο του 2022, για πωλήσεις ύψους € 1.250 εκατομμυρίων. Επίσης, η βελτίωση των σχέσεων εσόδου και κόστους, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη πτώση του κόστους των καυσίμων, μας οδηγεί σε εκτίμηση κερδοφορίας, ύψους € 31,0 εκατομμυρίων.

Κατά το 2023, γενικότερα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση της επιβατικής κίνησης. Όμως, οι συνθήκες ύφεσης που -κατά τα φαινόμενα- θα επικρατήσουν στην ευρωπαϊκή ήπειρο, κάνουν αυτή την πρόβλεψη επισφαλή. Από την άλλη πλευρά, αναμένεται μείωση του κόστους καυσίμων, εξέλιξη που μπορεί να επιδράσει θετικά στο μικτό περιθώριο κέρδους. Γενικότερα, η πρώτη μας εκτίμηση είναι ότι, θα υπάρξει αύξηση των εσόδων της εταιρίας κατά το 2023, πλην όμως, αυτή θα είναι ήπια. Παράλληλα, αναμένουμε και ήπια αύξηση της κερδοφορίας.

 

Τέλος, σε διεθνές συγκριτικό επίπεδο, η εταιρία κατέλαβε την 28η θέση, στην κατάταξη “World Airline Awards” για το 2022, της εταιρίας Syntrax. Κατά το 2021, είχε λάβει την 36η θέση, ανάμεσα σε 350 αεροπορικές εταιρίες (εδώ).

 

Χρηματιστηριακά, η μετοχή είχε ξεκινήσει αρκετά δυναμικό το 2022, κορυφώνοντας στα € 6,27 τον Φεβρουάριο στην συνέχεια υποχώρησε. Από τα τέλη Απριλίου η μετοχή κινείται στο εύρος από € 4,5 έως € 5,5 και από την αρχή του έτους, η μετοχή καταγράφει κέρδη 6,14%.

Σημειώνεται ότι η τιμή της μετοχής κινείται κάτω από το επίπεδο που είχε καταγράψει μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του 2021 (€ 5,5). Δείτε τα ιστορικά στοιχεία της μετοχής:












Ιστορικά στοιχεία μετοχής

23/9/2022 Αριθμός Μετοχών Ονομ. Αξία Τιμή μετοχής Κεφαλαιοποίηση
(εκατ. €)
Μεταβ. (%) Γενικός Δείκτης ΧΑ Μεταβ. (%)

2022 90.167.100 0,50 4,60 414,8 -4,3% 798,11 -10,7%

2021 90.167.100 0,65 4,81 433,3 17,8% 893,34 10,4%

2020 71.417.100 0,65 5,15 367,8 -38,7% 808,99 -11,7%

2019 71.417.100 0,65 8,40 599,9 18,6% 916,67 49,5%

2018 71.417.100 0,65 7,08 505,6 -14,2% 613,30 -23,6%

2017 71.417.100 0,65 8,25 589,2 30,3% 802,37 24,7%

2016 71.417.100 0,65 6,33 452,1 -7,3% 643,64 1,9%

2015 71.417.100 0,65 6,83 487,8 -1,0% 631,35 -22,6%

2014 71.417.100 0,65 6,90 492,8 17,9% 816,15 -29,8%

2013 71.417.100 0,65 5,85 417,8 192,5% 1.162,68 28,1%

2012 71.417.100 0,65 2,00 142,8 53,8% 907,90 34,8%

2011 71.417.100 0,65 1,30 92,8 -39,5% 673,71 -52,4%

2010 71.417.100 0,65 2,15 153,5 -39,8% 1.413,94 -35,6%

2009 71.417.100 0,65 3,57 255,0 22,7% 2.196,16 22,9%

2008 71.417.100 0,65 2,91 207,8 -57,2% 1.786,51 -65,5%

2007 71.417.100 1,50 6,80 485,6 -
5.178,83 17,9%

2006




4.394,13












Έτος εισαγωγής


2007





Έτη από Εισαγωγή ή από 31/12/2000


15
























Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 245 (Οκτώβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 245, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text